PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat is het verschil: peering/transit?



MrGlass
04/06/03, 13:03
Wat is nou het verschil tussen "peering" en "Transit"?

Ik zie het op veel sites staan, maar ik weet niet wat dat is...

InstantXs
04/06/03, 13:33
bij peering breng je elkaar geen dataverkeer in rekening, scheelt dus een hoop geld als je veel peering verkeer hebt ;)

MrGlass
04/06/03, 13:59
Het zegt dus niks over de kwaliteit?

Deimos
04/06/03, 14:13
Mod note: Even onderwerp aangepast ter verduidelijking.

InstantXs
04/06/03, 14:18
nouja.. peering verkeer heeft een kortere route, dus is vaak sneller..

ProServe
04/06/03, 17:08
Nee hoor, een kortere route heeft er niets mee te maken.

InstantXs
04/06/03, 17:16
tuurlk wel..
of je nou via een brakke transit gaat via amerika, of rechtstreeks via (bv) de ams-ix...

ProServe
04/06/03, 17:51
Tijd voor een lesje BGP4 InstantXs.

MrGlass
04/06/03, 17:57
BGP4...?

InstantXs
04/06/03, 18:10
Origineel geplaatst door ProServe
Tijd voor een lesje BGP4 InstantXs.

heeft dr niet zo veel mee te maken... mijn voorbeeld bedoelde ik met 1 lijn...tuurlijk laat je dmv bgp het verkeer dat via peering KAN gaan, via peering gaan, maar als je geen peer hebt moet het over een transit, en die heeft in de meeste gevallen een langere route..

GetHosted
04/06/03, 18:47
BGP4 for dummies 8)

superior-is
04/06/03, 21:59
Maar even zonder gein -- corrigeer me als ik het niet goed uitleg:

peering: een (administratieve) overeenkomt tussen twee netwerkbeheerders om klantverkeer (bandbreedte) uit te wisselen van het ene netwerk naar het andere en vice-versa.

transit: een (financieele) overeenkomst tussen twee netwerkbeheerders om netwerken van derden te bereiken en zo verkeer uit te wisselen.

De kortste route wordt uiteraard bepaald door bgp.

GetHosted
04/06/03, 22:17
Ja, zoiets is het inderdaad.

Peering komt eigenlijk op het zelfde neer als een "lokaal" netwerk...

Je maakt met elkaar een afspraak dat je over het medium AMS-IX gratis verkeer met elkaar uitwisselt, bijvoorbeeld provider A.

Provider B wil geen "peering" met je op de AMS-IX want je bent niet interessant bijvoorbeeld...

Je pompt een kopij van RedHat CD 1 naar een colo bak van een klant bij Provider A, het gaat over de AMS-IX en er wordt geen verkeer in rekening gebracht.

Je pompt een kopij van Mandrake CD 1 naar een colo bak van een klant bij Provider B, het gaat niet over de AMS-IX maar over Transitprovider A en er wordt een bedrag in rekening gebracht bij Provider B en bij de provider waar je zelf zit/bent.

Je hebt ook sommige providers die met je een mbit prijs afspreken over de AMS-IX (ooit gehoord), dan blijft het peering, maar kost het wel iets.

Goed zo toch? ;)

superior-is
04/06/03, 22:53
Yup, waarbij AMS-IX in je verhaal ook door iets anders ingevuld mag worden.

GetHosted
04/06/03, 22:54
NL-IX, DE-CIX etc. ;)

www.euro-ix.net