PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameservers wijzigen...



Lorenzo
03/06/03, 01:49
(m.b.t: .nl domeinen)

Is de registrar van je domein de enige die de nameservers van je domein kan wijzigen?

paulmatthijs
03/06/03, 02:22
ja.

(/me schaamt zich bijna voor de hoeveelheid inhoud van deze post maar kan niets meer nuttigs bedenken)

InstantXs
03/06/03, 09:46
De naam van je nameserver wel ja.. de ips kan je wel zelf dmv dns aanpassen (als je zelf de zone file kan bewerken)

Lorenzo
03/06/03, 18:49
Moet de provider hiervoor betalen? Of is het gratis en kan de klant zoveel mogelijk wijzigingen doorvoeren.. (wanneer je bijv. van host wisselt)?

InstantXs
03/06/03, 19:36
provider moet iet voor betalen, maar is neit echt veel..

RobbertC
03/06/03, 19:37
Naar mijn weten is het tegenwoordig gratis om nameservers te veranderen voor SIDN-leden.

InstantXs
03/06/03, 19:39
heb de tarieven lijst erbij gepakt en je hebt gelijk ja. dat wilt niet zeggen dat een proviuder er ook geen geld voor mag vragen natuurtlijk..

Lorenzo
03/06/03, 19:59
Jammer dat de klant niet zelf z'n nameservers kan wijzigen, zoals je bij bv .com domeinen kan doen...

Het is namelijk meer werk voor de provider en het is iets wat de klant best zelf kan doen..

SIDN moet daar wat aan doen vind ik.. :)

Savvas
04/06/03, 07:48
Origineel geplaatst door Lorenzo
Jammer dat de klant niet zelf z'n nameservers kan wijzigen, zoals je bij bv .com domeinen kan doen...

Het is namelijk meer werk voor de provider en het is iets wat de klant best zelf kan doen..

ISDN moet daar wat aan doen vind ik.. :)

nee het is geen isdn lijn ^_^, het is SIDN.

Mja kwa die ip-wijzigingen, ik heb een aantal domeinen lopen bij een bedrijf en daar wil ik nog wel eens iets van nameservers of ips veranderen, de tech van dat bedrijf deed dat altijd onmiddelijk indien die online was. Nu bij een ip wijziging vorige week krijg ik 3 dagen later een mailtje:

Hoi Savvas,

Ik hoor dat de wijzigingen al zijn doorgevoerd.

Je weet dat wij hier €15 per domein voor rekenen éénmalig?

Met vriendelijke groet,

-------------------

Dat vond ik dus heel raar omdat mij nog nooit is verteld dat hier kosten aan vast zitten, werkelijk nooit en nu ineens krijg ik dit voor me voeten, zou betekenen dat ik €90 voor een stomme wijziging moet betalen, dacht het dus even niet, gelukkig zit de fout niet aan mijn kant en word het wel opgelost, bovendien kost het hun niks :)

Lorenzo
04/06/03, 13:22
Origineel geplaatst door Intrahost


nee het is geen isdn lijn ^_^, het is SIDN.



Te snel getyped... :D

vdx
04/06/03, 17:14
Zie http://www.sidn.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Aanvragen/Tarieven/index.html

En vervolgens:

2e. kosten voor nameserver wijziging gratis


Provider bestaalt er dus nix voor.

Savvas
04/06/03, 23:36
Origineel geplaatst door vdx
Zie http://www.sidn.nl/sidn/flat/Domeinnamen/Aanvragen/Tarieven/index.html

En vervolgens:

2e. kosten voor nameserver wijziging gratis


Provider bestaalt er dus nix voor.

betekend niet dat het ook altijd voor niks doen sinds er wel bedrijven zijn die er wel degelijk kosten voor in rekening brengen...

vdx
04/06/03, 23:40
Bij ons is het iig gratis. Onderdeel van de service naar je klant toe lijkt me zo.

paulmatthijs
05/06/03, 04:19
idd, het is een stukje service en als het je teveel is automatiseer je het toch gewoon?

sowieso vind ik dat domeinen puur service zijn - wat niet inhoud dat je er geen winst op mag maken, maar dat het niet je core business is en dat je duidelijk (voor jezelf) stelt dat je daar niet je geld uit moet halen.

Savvas
05/06/03, 07:21
Origineel geplaatst door paulmatthijs
idd, het is een stukje service en als het je teveel is automatiseer je het toch gewoon?

sowieso vind ik dat domeinen puur service zijn - wat niet inhoud dat je er geen winst op mag maken, maar dat het niet je core business is en dat je duidelijk (voor jezelf) stelt dat je daar niet je geld uit moet halen.

volkomen mee eens!

host3000
05/06/03, 18:24
Origineel geplaatst door Intrahost


volkomen mee eens!
ha!

ik had eens een paar namen bij xs4all geparkeerd. dat kost € 45,- per jaar per naam!

Savvas
05/06/03, 19:05
Origineel geplaatst door ih.nl

ha!

ik had eens een paar namen bij xs4all geparkeerd. dat kost € 45,- per jaar per naam!


daar zal je niet blij mee zijn geweest :p

WebBizz
05/06/03, 21:06
Een IP wijziging, evenals andere mutaties (nameserver, overdracht etc) kosten allemaal tijd. Bovendien komen er in bepaalde gevallen kosten van de SIDN bij kijken en bij overdrachten het nodige papierwerk. Een vergoeding daarvoor lijkt me dan ook niet meer dan logisch.

NB: ik heb het dan niet over bijvoorbeeld 15 euro voor een overdracht zoals InterNed Services rekent (of rekende) maar eerder een euro of 5.

Savvas
06/06/03, 07:32
Origineel geplaatst door WebBizz
Een IP wijziging, evenals andere mutaties (nameserver, overdracht etc) kosten allemaal tijd. Bovendien komen er in bepaalde gevallen kosten van de SIDN bij kijken en bij overdrachten het nodige papierwerk. Een vergoeding daarvoor lijkt me dan ook niet meer dan logisch.

NB: ik heb het dan niet over bijvoorbeeld 15 euro voor een overdracht zoals InterNed Services rekent (of rekende) maar eerder een euro of 5.

Op de website van de SIDN staat dat forwarding/nameserver/ip wijzigingen gewoon gratis zijn. Dit is nauwelijks werk voor mensen die gebruik maken van een controlpanel als cpanel/plesk/ensim etc. Zelfs voor degene die niet met controlpanels werken is gebleken het zo te doen te zijn, als ik de online support een wijziging gaf deden ze dat gelijk en het was zo gebeurd, om daar nou gelijk weer kosten in rekening voor te brengen??!

Overdrachten waren voor mij hier niet van toepassing slechts bovengenoemde 3 dingen.

Maar ja inderdaad een kleine vergoeding voor deze handelingen is niet onterrecht maar ik zou het in ieder geval altijd in de prijs van het domein verwerken en niet achteraf met losse prijzen op de website aanbieden...

MrGlass
06/06/03, 10:30
Ik heb mijn domein gehaald bij netground en daar heb ik gisteren mijn nameserver laten wijzigen (overigens gratis). Die gast van support zei dat er binnen kort ook een webinterface zou komen waarbij de klanten het zelf konden doen...

eabov
10/12/03, 03:15
Ik heb ooit (helaas) een domeinnaam laten registeren bij Ladot. Ik heb een nieuwe host, gevestigd in de VS (omdat ik daar nu woon) en daar kan ik mijn .nl domein niet naar toe verhuizen.

Ik heb Ladot gevraagd om de nameserver te wijzigen zodat mijn domeinnaam naar mijn nieuwe host verwijst. Blijkt het bij Ladot 30,- EURO te kosten om die wijziging te maken!!! 30,- EURO!!! Dat is natuurlijk belachelijk veel, zeker gezien SIDN hen geen kosten in rekening brengt!

Is er in Nederland een instantie waarbij je klachten over webhosters kan neerleggen of die opkomt voor klanten?

Wat kan ik nu het beste doen? Mijn domein verhuizen naar een andere registrar (in Nederland) ?

Dreas
10/12/03, 09:51
Ja gewoon je domeinnaam naar een andere registrar binnen Nederland verhuizen. Zoek dan wel even goed uit naar wie je hem verplaatst .. ik zou zeker iemand nemen met een eigen DNS en webbased interface om de DNS in te stellen zodat je altijd van de VS makkelijk wijzigingen kunt doorvoeren.