PDA

Bekijk Volledige Versie : herpartitioneren actieve schijf



Mike
03/06/03, 00:50
Is zoiets mogelijk? We hebben het over Redhat 7.3 die wel errug standaard geinstalleerd is ( alles onder / ) en ook al in gebruik is.

Op zijn minst zou ik wel een aparte /tmp partitie willen zien, onder andere.

Wat zijn de mogelijkheden in zulke gevallen?

eXite
03/06/03, 01:06
Niet mogelijk voor zover ik weet. Wat je wel kunt doen is een 2e hd erin en dan mounten als /tmp o.i.d.

tom
03/06/03, 01:11
Domenico ;)

Mike
03/06/03, 01:32
Ik zit de documentatie te lezen van parted. Blijkbaar kan het, wat ik in de gauwigheid lees tenminste, maar alleen bij het idee al staat het zweet me op mijn rug.

Een tweede schijf is een mogelijkheid, denk ik. Ook gelijk handig voor backup natuurlijk, maar het budget nadert zijn grenzen.

Mocht iemand meer weten van zoiets als parted, dan hoor ik het graag.

We heben het hier overigens wel over remote pielen via ssh. De server staat in Amerika, en ik zit hiero...

Domenico
03/06/03, 02:54
Origineel geplaatst door tom
Domenico ;)

hehehe. :)
Vraag maar niet wat en hoe, inside joke.

Herbert
03/06/03, 06:50
Origineel geplaatst door Mike
Is zoiets mogelijk? We hebben het over Redhat 7.3 die wel errug standaard geinstalleerd is ( alles onder / ) en ook al in gebruik is.

Op zijn minst zou ik wel een aparte /tmp partitie willen zien, onder andere.

Wat zijn de mogelijkheden in zulke gevallen?
Wat je kan doen is het volgende:
Op een HD Windows instaleren met PartitionMagic van PowerQuest
De server opstarten met windows en dan kun je alle Partitions van de HD wijzen waar Redhat opstaat.
Ik heb het zo ook eens gedaan omdat bij mijn weten er geen andere oplossing was.
Groetjes Herbert

Ijsbox
03/06/03, 09:33
ik weet geen manier waarop dit zou kunnen... wat je kunt doen als je de volgende keer een install doet is LVM installeren, dan kun je zonder al te veel moeite partities resizen...

EgoH
03/06/03, 15:37
Snap niet waarom je aparte /tmp paritie wilt.
/ met alles erop en /boot apart is het beste wat je kan hebben in mijn opinie.

Qweb
07/06/03, 01:47
/tmp apart is wel degelijk van belang!

Heel erg veel hacks gebeuren door scripts die vanuit een webserver geupload worden naar /tmp, en daar uitgevoerd worden. Als je /tmp uit hebt staan, kun je die mounten met de opties noexec (valt niets meer uit te voeren) en nosuid (zoek maar op).

Maar ik zou niet opnieuw partitioneren, maar een bestand aanmaken, en dat bestand mounten als partitie (lang leve linux :W: ). Op /tmp valt het mee en wij hebben dat op 1 server op die manier staan. Wil je weten hoe dit gaat, laat me weten (yavuz@qweb.nl), mail ik het even, of plaats ik het hier.

Een andere optie is om een full system backup te maken (met bijvoorbeeld mondo rescue), vervolgens je harddisk opnieuw indelen en je backup terugzetten. Heb je natuurlijk wel fysiek toegang tot de server nodig.

Mike
07/06/03, 14:52
Dat is een van de redenen waarom ik aparte partities wil. En ik ben reuze benieuwd naar die bestand mounten methode. Ik geloof niet dat ik dat eerder heb gehoord.

Fysieke toegang is een beetje onmogelijk. Tenzij ik er een retourtje New York voor over heb.

Voorlopig heb ik idee laten varen. Misschien dat ik hier op mijn bakkie thuis een vmWare versie opzet en zie hoe ik snel ik die om zeep help met parted ;)

Qweb
12/06/03, 13:07
Behold!
:W:

Maak eerst een bestand aan met de gewenste grootte:
(dit maakt een bestand aan in / met de naam tmpfile met een grootte van 102400 bytes == 100 MB)


dd if=/dev/zero of=/tmpfile bs=1k count=102400


Formatteer dit bestand:
(Dit formatteert /tmpfile met ext3, je kan er ook reiserfs, ext2 (-j weglaten) e.d. van maken)


mke2fs -j /tmpfile 102400


En mounten maar:


mount -t ext3 -o loop,nosuid,noexec,nodev /tmpfile /tmp
chmod 777 /tmp
chmod +t /tmp


Et voila! Als je alle benodigde zaken in je kernel hebt zitten (loop file system support is essentieel!) moet het werken. Zet dit ook in je fstab, en mount hem bij het opstarten. Vergeet de chmod niet op de /tmp!

Deze "truuk" kan ook met swap gebruikt worden.

Alhoewel ik niet weet wat voor impact dit zal hebben op je processor of geheugen, heb ik dit in ieder geval in productie-omgeving in gebruik met een tmp bestand van 10 MB (meer dan genoeg vind ik, nog geen klachten over gehad) en meerdere swapbestanden van 1 GB op dezelfde server draaien, zonder problemen tot nog toe.

LET OP: Het uitzetten van exec op /tmp kan voor sommige programma's betekenen dat ze niet correct meer functioneren. Wat ik in ieder geval heb gemerkt is dat de custom scripts in webmin uitgevoerd worden vanaf /tmp, en dat dus met deze opstelling niet werkt.

Mike
12/06/03, 14:38
I'm beholding and thanks :W: