PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows of Linux server



leukcontact
31/05/03, 23:01
Hallo,

Zo juist heb ik een keus gemaakt om naar een bepaalde provider te gaan waar ik nu voor het eerst een eigen server ga huren.

Nu komt mijn nieuwe provider met de vraag welke software er op moet staan (logisch natuurlijk).

Ik heb de keus uit een Windows server Windows 2000 of Windows XP erop, en ik kan kiezen uit een Linux server.

De hosting provider adviseert mij een Windows server aangezien deze meer mogelijkheden heeft als een Linux server.

Mijn webmaster adviseert mij weer om een linux server te geven aangezien deze stabiler is als een windows server En op een windows server wil niet alles draaien omtrent php.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Wat adviseren jullie mij een Windows of een Linux server?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt.


Ronald

InterXS
31/05/03, 23:06
een linux versie (Debian, redhat ofzo)

windows is niet zo heel stabiel en vreet meer server resources.
Tevens is de licentie duurder
een win xp als server? wie biedt dat in godsnaam aan :-|

wdv
31/05/03, 23:59
Je bent idd een rund als je Windows XP als server platform gaat gebruiken...

Als je moet kiezen tussen Windows en Unix als platform moet je goed bedenken wát je wilt.

Wil je de microsoft variant ala ASP of de unix variant ala PHP en ditzelfde geld natuurlijk voor de DB... MSSQL of MySQL...

Als je het enkel voor websites hosten doet, zou ik persoonlijk een unix server nemen.

eXite
01/06/03, 02:41
Ik moet zeggen dat windows server 2003 érg lekker werkt...

Ik heb even wat screenies gemaakt:

http://futureflex.nl/server2003/

Voordelen:

- makkelijk te onderhouden
- érg stabiel (draait nu al 20 dagen zonder ook maar één probleem)
- snel (gebruikt weinig resources e.d.)

Nadelen:

- duur in aanschaf

Lijkt me al met al geen slecht idee om op korte termijn een windows 2003 servertje aan te schaffen. Zeker gezien de toekomstperspectieven van .net etc..

Pantsy
01/06/03, 02:58
In nederland draai ik een bak met FreeBSD als webserver, werkt best wel goed :)

Heb een gameservertje in the US staan met XP erop..... tis dat de game alleen op windows draait, maarja helaas crasht ie gemiddeld om de 45 minuten. Keuze voor mij snel gemaakt.

superior-is
01/06/03, 08:55
Origineel geplaatst door eXite

Nadelen:

- duur in aanschaf


Wat is duur qua aanschaf? Want ik heb nooit dat licentie gedoe willen begrijpen.

Even teruggaan naar de OP...

Wat zijn jouw ervaringen met win2k of linux als server? Als je met beide geen ervaringen hebt, dan zal waarschijnlijk de linux variant wel iets pittiger te beheren zijn. Tenzij je natuurlijk een handig CP erbij geinstalleerd krijgt. Verder moet je eerst goed beseffen _wat_ je wilt gaan draaien op die server en welke diensten die nodig moeten hebben. Als je liever veel sites op een machine wilt draaien, dan zou ik overigens ook gaan voor een linux machine.

leukcontact
01/06/03, 12:25
Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de keuze omtrent de software ben ik zelf geheel vrij in. Alles mag er opgezet worden qua besturingssysteem.

Maar heb nu reeds besloten om er Linux op te laten zetten aangezien mijn websites draaien met een mysql database en php.

Dus deze vraagstelling is over wat mij betreft. In ieder geval bedankt voor de reacties

xserve
01/06/03, 13:31
Als je geen ervaring hebt met linux en je gaat websites hosten is het misschien verstandig om een control panel te installeren, te laten doen.

[Elwin]
02/06/03, 03:34
Origineel geplaatst door superior-is


Wat is duur qua aanschaf? Want ik heb nooit dat licentie gedoe willen begrijpen.

Even teruggaan naar de OP...

Wat zijn jouw ervaringen met win2k of linux als server? Als je met beide geen ervaringen hebt, dan zal waarschijnlijk de linux variant wel iets pittiger te beheren zijn. Tenzij je natuurlijk een handig CP erbij geinstalleerd krijgt. Verder moet je eerst goed beseffen _wat_ je wilt gaan draaien op die server en welke diensten die nodig moeten hebben. Als je liever veel sites op een machine wilt draaien, dan zou ik overigens ook gaan voor een linux machine.

Een windows 2003 webserver licentie ligt rond de 400 a 500 euro.

dokus
02/06/03, 11:00
dat valt dan toch nog mee niet ? Als ik me niet vergis zijn de win2k server en advanced server net dat ietsje duurder

Clearhosting
02/06/03, 12:01
Origineel geplaatst door TrancePitt
In nederland draai ik een bak met FreeBSD als webserver, werkt best wel goed :)

Heb een gameservertje in the US staan met XP erop..... tis dat de game alleen op windows draait, maarja helaas crasht ie gemiddeld om de 45 minuten. Keuze voor mij snel gemaakt.

Waarom dan XP en geen NT ?

Pantsy
02/06/03, 12:24
Me maatje in de US had nog een extra licentie van XP over dus waarom die niet gebruiken, gratis co-locatie voor 1 gameserver. Daar ga ik niet veel geld verder aan uit besteden.