PDA

Bekijk Volledige Versie : Bestellingen van minderjarigen



bluepark
30/05/03, 15:44
Hi,

Onlangs heeft een minderjarige scholier (17 jaar) bij mij een hostingpakket besteld. Hij wil niet betalen, zijn vader claimt dat hij de bestelling weer ongedaan kan maken omdat zijn zoon handelingsonbekwaam zou zijn. Ik stel daar zelf mijn vraagtekens bij: het betreft een hostingpakket van zo'n 75 euro per jaar.

Weet iemand tot hoeverre er inderdaad aanspraak kan worden gemaakt op het begrip 'handelingsonbekwaam'?

dokus
30/05/03, 16:34
wel, normaal gezien als er al een contract zou getekend zijn en indien enkel die gast van 17 heeft getekend dan heeft het contract voor zover ik weet geen rechtsgeldigheid en heeft die vader dus gelijk ...
(ik ga uit van de belgische wetgeving, weet niet hoe die er in nederland voor staat)

HBCS
30/05/03, 16:53
is volgens mij ook zo in nederland
ik kan geen contracten afsluiten met minderjarigen

bluebird
30/05/03, 17:15
Handelingsonbekwaam geld volgens mij alleen bij grote uitgaven.
Bij een bedrag van 75 euro kan dit niet als reden worden opgegeven, aangezien het bedrag van een dusdanig niveau is dat het gewoon betaald moet worden als er een mondelinge danwel schriftelijke overeenkomst is aangegaan.

xserve
30/05/03, 17:19
Volgens mij ligt in Nederland de grens bij 16 jaar. Vanaf 16 jaar mag je zelf tekenen en is dat gewoon rechtsgeldig.

Weet niet zeker, maar volgens mij wel. Dus dan zou die Student gewoon moeten betalen.

dokus
30/05/03, 17:19
stel dat het zo zou zijn, ga je dat aanvechten ? kweetniet of het dat echt wel waard is

Web123.nl
30/05/03, 18:06
Zo'n gelijke situatie heeft mijn vader ooit eens gehad met mijn broertje (die was toen 14 weliswaar). Hij heeft toen aangegeven niet te betalen om dezelfde genoemnde reden.

M.i. is in principe een handtekening alleen geldig als deze van een meerderjarige persoon is.

RobbertC
30/05/03, 18:20
Vorige week bij Recht gehad op school, het geld voor alle uitgaven van personen onder de 18.

Behalve als het met een pinpas of creditcard is betaald, omdat de ouders dan door de handtekening die is gezet bij het openen van een rekening met de pinpas ook toegezegd hebben dat hun kind alles kan kopen met dat ding.

Deimos
30/05/03, 21:52
En daarom staat op mijn contract ook altijd handtekening tekenbevoegde en handtekening aanvrager. En aanvrager dient copy-ID mee te sturen. Probleem opgelost :).

Kan ook zeggen dat ik nog geen enkele valse aanmelding heb gehad :)

sis3970
04/06/03, 01:03
Ik heb ooit hetzelfde verhaal meegemaakt met een minderjarige klant.
Had een dedicated server besteld voor ong 170 euro per maand om gameservers op te draaien. Dus een redelijk groot bedrag. Ik kreeg na 4 mails met invoices ook eindelijk een telefoontje van Vader, met als uitleg dat een minderjarige geen koopkracht heeft. Nu was mijn reactie:
Het IP adres vanwaar de bestelling is gedaan, is gelogged, en omdat uw zoon geen koopkracht heeft, neem ik aan dat u verantwoordelijk bent voor het gebruik van die Internet verbinding.
Als puntje bij paaltje komt, is het effectief zo(altans in Belgie) dat de ondergetekende van de Internet connectie zelf alle verantwoordelijkheid draagt voor (mis)daden gepleegd op die lijn.

Ik heb uiteindelijk het bedrag bepaald in de TOS ontvangen als schadevergoeding bij contractbreuk.

Greetz

xserve
04/06/03, 17:56
Laat je voor een dedi server van 170 euro p/m geen contractje tekenen dan?
Lijkt me een kleine moeite en voor zulke dingen wel zo zeker.

Ahead-IT
04/06/03, 19:15
Wij vragen steeds of de persoon meerderjarig is en we laten de klant vooruit betalen. Zo ontstaat er geen verwarring

subhosting
06/06/03, 17:37
vanaf je 16e ben je handelings bekwaam
onder de 16 niet.

teminste als ik even terug denk aan de les maatschapij leer van een xx tal jaar terug :)

bluepark
07/06/03, 01:34
Heeft er iemand links naar relevante artikelen? De reacties liggen namelijk zo uiteen dat ik hier niets aan heb.

eXite
07/06/03, 10:47
Oke, zo zit het als het goed is:

Je bent pas op je 18e handelingsbekwaam. Je kunt op je 16e al handelingsbekwaam worden door handlichting aan te vragen bij de kantonrechter. Als je niet handelingsbekwaam bent zijn je ouders verantwoordelijk voor jouw daden. Máár, bij een dergelijke bestelling op internet die gedaan wordt via de verbinding van een van de ouders kunnen wij als hostingbedrijf onmogelijk verifiëren of het wel/niet om een meerderjarige gaat. Daarom gaat de regel op dat omdat het via de internetverbinding en het adres van een van de ouders is dat de ouders moeten betalen. Tenslotte zijn ZIJ verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen, niet wij als hostingbedrijf.

Maar probeer zoiemand dat maar eens uit te leggen..

Cougar
10/06/03, 22:30
Inderdaad, het deel over de handlichting klopt, dit is dan met name bedoeld voor minderjarige die bijvoorbeeld een bedrijf gaan starten met de kennis die ze hebben opgedaan op school.

Minderjarige zijn dus wettelijk niet bevoegd om iets te bestellen. Omdat dit een onwerkbare situatie oplevert (een kind kan niet eens een snoepje meer bestellen) is daar jurisprudentie over gekomen.

Een minderjarig kind mag rechtshandelingen verrichten die in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk zijn. Een kind van 6 kan snoepjes kopen voor een euro, maar als zo'n kind voor 1000 euro aan snoep gaat kopen dan is het duidelijk dat dit niet kan.

Hoe ouder je word hoe gebruikelijker het is voor minderjarige om steeds meer te mogen. Een CD kopen begint weer later dan een snoepje kopen, maar weer eerder dan een discman kopen. Het gaat er dus om wat er in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is, en een jongen van 17 is naar mijn idee niet gebruikelijk dat die een server à 170 euro per maand koopt.

Hoe dit geregeld is met de verantwoordelijkheid van de internetverbinding weet ik niet. Je zou kunnen stellen dat de vader in dit geval aansprakelijk is, maar ik denk dat je met dit bedrag uit de TOS prima tevreden moet zijn.

eXite
10/06/03, 23:03
Maar een hostingpakket van 77,35/jaar moet dus te doen zijn.

Cougar
11/06/03, 03:13
Origineel geplaatst door eXite
Maar een hostingpakket van 77,35/jaar moet dus te doen zijn. Dat ligt er natuurlijk ook weer aan hoe oud die persoon is. Als een minderjarige 17 is dan vind ik dat acceptabel.

Kijk ik ben geen rechter dus ik kan niet zeggen wat wel en niet acceptabel is, ik wil daar wel een keertje onderzoek naar doen of er jurisprudentie is op dit onderwerp, maar dat kan ff duren.

Het ligt er dus aan hoe oud die persoon is. Wat wel een interessant juridisch punt is, is om te kijken in hoeverre dit allemaal betrekking heeft op een digitaliserende omgeving. De jurisprudentie die er nu is, is natuurlijk gericht op het direct kopen in een winkel etc. Daar zie je de persoon voor je en haal je er mensen van 13 meteen uit.

Ik zou gewoon een disclaimer voor je site zetten dat de persoon minimaal 18 jaar moet zijn, en dat er anders even contact opgenomen dient te worden. Ook als je vooraf je geld hebt lijkt het me veiliger. Dit kan weliswaar niet bij colo of dedicated maar zeker in die situaties zou ik er zeker van willen zijn dat je met een meerderjarige aan het praten bent...

WebBizz
11/06/03, 06:09
Origineel geplaatst door Cougar
Ook als je vooraf je geld hebt lijkt het me veiliger. Dit kan weliswaar niet bij colo of dedicated maar zeker in die situaties zou ik er zeker van willen zijn dat je met een meerderjarige aan het praten bent...

Waarom kan dat niet? Je kunt de colo toch gewoon vooraf laten betalen per maand of kwartaal?

Cougar
11/06/03, 13:12
Jawel, maar ik dacht meer aan een jaar vooruit betalen voor simpele domeinnamen ofzo, dat kan dus niet bij colo.

Maar inderdaad, per maand zou ik zeker vooruit betaald willen zien.

keepow
12/06/03, 17:24
Origineel geplaatst door bluepark
Hi,

Onlangs heeft een minderjarige scholier (17 jaar) bij mij een hostingpakket besteld. Hij wil niet betalen, zijn vader claimt dat hij de bestelling weer ongedaan kan maken omdat zijn zoon handelingsonbekwaam zou zijn. Ik stel daar zelf mijn vraagtekens bij: het betreft een hostingpakket van zo'n 75 euro per jaar.

Weet iemand tot hoeverre er inderdaad aanspraak kan worden gemaakt op het begrip 'handelingsonbekwaam'?

hij heft gelijk.

Hij is minderjarig.
Als je een contract hebt met handtekening van zen vader bv.

Cougar
12/06/03, 18:01
Origineel geplaatst door keepow


hij heft gelijk.

Hij is minderjarig.
Als je een contract hebt met handtekening van zen vader bv. Heb je uberhaupt het topic daarna wel gelezen?

keepow
16/06/03, 13:53
nee ik lees alleen het begin en ik reageer.

superior-is
16/06/03, 22:09
Origineel geplaatst door keepow
nee ik lees alleen het begin en ik reageer.

Wel zo eerlijk, maar daar hebben we niet zoveel aan heh. ;)

ActiveDomain
17/06/03, 13:44
Origineel geplaatst door Cougar
Het gaat er dus om wat er in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is, en een jongen van 17 is naar mijn idee niet gebruikelijk dat die een server à 170 euro per maand koopt.
De gemiddelde jongen van 17 verdient dat tegenwoordig makkelijk per maand. Als ik kijk naar het minimumloon van een 17 jarige verdien je toch wel rond de 500 euro per maand ofzo bij een fulltime baan. Nou is dat bar weinig, maar goed, je kunt er makkelijk een server mee betalen van 170 euro per maand.
Maar goed, bij serverhosting wordt in ons contract ook gevraagd om een geboortedatum, kan gewoon erg veel gezeur schelen.
Ik heb altijd gewoon alles door mijn ouders laten ondertekenen toen ik minderjarig was :)

Connectix
27/06/03, 14:23
Mischien late reactie maarja.
Ik ben zelf minderjarig, en heb een stuk of 14 websites.
Hoge kosten.
Maar ik kan het makelijk betalen als 15 jarige met me kranten wijk :) dan lijkt het mij dat een 17 jarige het ook makelijk kan betalen.
Veel hosting bedrijven vragen neit eens op je leeftijd.
Maar het lijkt mij dat als ouder zijnde toch wel weet wat je kind zowel doet op het internet.
:) en ik heb gewoon een bedrag hier liggen dat nu staat op € 150 wat ik nu nog kan uitgeven op het internet.
Me ouders hebben daar totaal geen problemen mee.
Want dat bedrag heb ik namelijk verdiend met internet en gebruik ik daar dus ook weer voor.
Maar dit vindt ik raar verhaal ,
Normaal gesproken hoor je als je minderjarig bent ook je ouders/verzorgers een handtekening te laten zetten.

Santario
28/06/03, 03:58
//schouderklopje voor Connectix :)

Jij weet er wel mee om te gaan, maar heel veel jeugd helaas niet :( Wat ik me afvraag: iemand van 15 neemt een hostingaccount, stel er gaat iets gigantisch fout waardoor je met een lekkere kostenpost komt te zitten, op zo'n moment bestaat er voor ouders ook nog een 'beperkte aansprakelijkheid'. Dus of je er uberhaupt iets mee opschiet...

X-Networks
29/06/03, 13:26
Bleupark, geef die gast gewoon ze geld terug, want anders heb je starks nog een rechtzaak achter je broek.

En deze man krijgt dan waarschijnlijk wel gelijk van de rechter.

eXite
29/06/03, 13:47
Ik heb afgelopen vrijdag mijn geld gezien. Gewoon overgedragen aan incassobureau, werd allemaal geregeld. Was een jongen van 17 met een hostingpakketje van bijna 90 euro/jaar. Het kan dus wél.

roland11
17/09/05, 20:19
Ik studeer rechten, en toevallig heb ik een project over handelingsonbekwaam.

Ik hoop dat jullie uit deze informatie wat wijzer worden.

In mijn boeken staat het volgende:

Minderjarigen zijn in principe handelingsonbekwaam en hebben toestemming nodig van hun wettelijke vertegenwoordiger voor het afsluiten van overeenkomst

Art.11 Een burger van achttien jaar of ouder is meerderjarig, bezit de volle burgerlijke handelingsbekwaamheid, kan zelfstandig burgerlijke handelingen verrichten, en is een volledig burgerlijk handelingsbekwaam persoon.

Een burger ouder dan zestien maar jonger dan achttien jaar die voornamelijk met inkomsten uit eigen arbeid in zijn levensonderhoud voorziet, wordt als een volledig burgerlijk handelingsbekwaam persoon beschouwd.
Dus als die jongen alleen woont en niet bij zijn voogd is hij handelingsbekaam, anders handelingsonbekwaam.


Rechtshandelingen(contracten lenen etc etc) die zijn verricht zonder toestemming van de ouders, kunnen ongedaan worden gemaakt. Dit kan gebeuren op verzoek van de ouders, binnen 3 jaar nadat hen de rechtshandeling ter kennis is gekomen. Daarnaast kan vernietiging van de rechtshandeling op eigen verzoek worden ingeroepen, binnen drie jaar na het bereiken van meerderjarigheid.


Die jongen heeft gelijk, denk ik in mijn geval. Hij kan een rechtszaak beginnen als hij zou willen.

veel succes

Triloxigen
17/09/05, 20:23
Goed dat je reageert, alleen wel 2 jaar te laat.

Erik H.
17/09/05, 21:05
Origineel geplaatst door Triloxigen
Goed dat je reageert, alleen wel 2 jaar te laat.

Tja, oke. Maar iemand die in zijn eerste post eens een keer iets zinnigs meldt is ook een verademing.

Welkom bij WHT !

Gh0sty
17/09/05, 22:27
Origineel geplaatst door Erik H.


Tja, oke. Maar iemand die in zijn eerste post eens een keer iets zinnigs meldt is ook een verademing.

Welkom bij WHT !

nu alleen nog een resente topic ;)

crazycoder
17/09/05, 23:55
Origineel geplaatst door Gh0sty


nu alleen nog een resente topic ;)
Hmmm het onderwerp lijkt mij hoe dan ook nog steeds actueel :)

veenman
18/09/05, 00:02
De wet is 1 ding, wat de rechter vind is een tweede. De vraag is of de aankoop van een hostingpakket door een 17 jarige normaal is ja of nee. Ik vind persoonlijk van wel, en ik denk dat de rechter dat ook zal vinden.

Het is dat een hostingpakket niet tastbaar is, maar als een jongen van 17 een discman van 125 euro koopt, dat is een normale uitgave voor een 17 jarige. Ik denk dat geen enkele winkel het ding terug neemt en het geld terug betaald. In dit geval is de dienst zelfs al gebruikt en kan het dus niet een worden teruggenomen.

Edit: Viel me niet op dat topic al 2 jaar oud was ;-)

crazycoder
18/09/05, 00:09
Origineel geplaatst door skunkah
De wet is 1 ding, wat de rechter vind is een tweede. De vraag is of de aankoop van een hostingpakket door een 17 jarige normaal is ja of nee. Ik vind persoonlijk van wel, en ik denk dat de rechter dat ook zal vinden.

Het is dat een hostingpakket niet tastbaar is, maar als een jongen van 17 een discman van 125 euro koopt, dat is een normale uitgave voor een 17 jarige. Ik denk dat geen enkele winkel het ding terug neemt en het geld terug betaald. In dit geval is de dienst zelfs al gebruikt en kan het dus niet een worden teruggenomen.

Edit: Viel me niet op dat topic al 2 jaar oud was ;-)
Je weet nooit vooraf wat een rechter zal vinden :)

Het kan nog leuker worden als deze persoon van 17 met medeweten van de ouders een webdesign bureau heeft en hosting inkoopt/verkoopt..

veenman
18/09/05, 00:13
Origineel geplaatst door crazycoder

Je weet nooit vooraf wat een rechter zal vinden :)

Het kan nog leuker worden als deze persoon van 17 met medeweten van de ouders een webdesign bureau heeft en hosting inkoopt/verkoopt..
Het bekende Roy D. aka Montu aka Zavin aka directeur van 2 bedrijven (http://www.tweakers.net/gallery/90268) verhaal .... weet ik meer vanaf dan je denkt ;-)

Hjalmar
18/09/05, 11:36
Toch even mijn reactie ondanks het oude topic...

Een aantal jaar geleden op de havo heb ik tijdens mijn economie lessen het volgende geleerd:


Minderjarig --> Handelingsonbekwaam, heeft toestemming nodig van een curator:

Een minderjarig iemand mag natuurlijk wel van zijn zakgeld iets kopen, wanneer het bedrag boven de 34 (ongeveer?) euro bedraagt kan het door de curator terug geëist worden binnen 8 dagen.

Klopt dit nog wel?

BsHosting
18/09/05, 11:45
ik denk niet dat hosting hieronder valt daar men op school al geconfronteerd wordt met pc's internet etc.

voor school is het vaak ook noodzaak om zoiets te hebben.

veel jongeren willen een eigen site hebben en kopen dus webhosting.

denk dat een rechter de eis altijd zal afwijzen en dat je als hoster altijd zult winnen.

het gaat meestal toch om jongeren tussen de 14 en 18 jr

maxnet
18/09/05, 12:38
Origineel geplaatst door Hjalmar

Een minderjarig iemand mag natuurlijk wel van zijn zakgeld iets kopen, wanneer het bedrag boven de 34 (ongeveer?) euro bedraagt kan het door de curator terug geëist worden binnen 8 dagen.

Klopt dit nog wel?

Er staat geen vast bedag voor.

Een bekend voorbeeld is de 17-jarige die onder een mobiele telefoonrekening van 700 EUR uit probeerde te komen:

http://www.sgc.nl/commissie.asp?commissie=3&cat=4&artikel=100

Deze is in het ongelijk gesteld.
Ook hosting is geen 18+ product, en het is vrij gebruikelijk dat minderjarigen dit aanschaffen.

Wel is het zo dat je bij .nl domeinregistraties het registratie contract OOK door de ouders moet laten ondertekenen, conform het SIDN reglement.

thunder
18/09/05, 19:39
ik ben zelf ook not maar 16.5 en heb al een hosting account van toen ik 15 was
ik betaal mijn hosting altijd op tijd want ik vind dat er geen onderscheid mag zijn tussen 18plussers en minderjarigen
als alle bedrijven minderjarigen verbieden een hosting account te kopen bij hun gaat men beginnen met vervalsingen of gewoon de ouders hun geboote datum opgeven etc etc...

ik hoop dat dat probleem opgelost is want het is echt zielig hosting te kopen zonder te betalen

veenman
18/09/05, 19:42
Ik vind hosting een normaal product voor jongeren, het is een zeer intressante doelgroep. Zelf denk ik er aan om aan deze doelgroep hosting oplossingen aan te bieden, echter moet je ze niet per jaar, maar per maand of liever per 2 weken laten betalen, en op een manier die voor hun handig is, zoals sms of msn-bill.

Imagical
19/09/05, 13:10
Hebben we ook: minderjarige gebruikers. Hoe het verder thuis zit is voor ons niet interessant. Betalen, of incassobureau.... tja...

rxr
27/09/05, 20:55
mischien heb je hier wat aan want deze reacties zijn niet allemaal gelijk

http://studenten.samenvattingen.com/documenten/show/9467206/

ik weet het niet

maar dan heb ik nog een vraag is het zo dat ik ( ben nog minderjarig) bijna niks kan kopen kan

bvd ruben

secure-is.nl
05/10/05, 16:42
Origineel geplaatst door Web123.nl
Zo'n gelijke situatie heeft mijn vader ooit eens gehad met mijn broertje (die was toen 14 weliswaar). Hij heeft toen aangegeven niet te betalen om dezelfde genoemnde reden.

M.i. is in principe een handtekening alleen geldig als deze van een meerderjarige persoon is.

Volgens mij zijn in dit geval de ouders de wettelijke/financiele verantwoordelijken van deze minderjarige persoon.

hippie
09/10/05, 14:57
Tussen de 16 en 18 ben je handelsbekwaam in zoverre dat je ouders moeten mee tekenen bij grotere uitgave, ik weet niet precies waar die grens ligt, onder je 16e moeten alleen je ouders tekenen, en na je 18e mag je alles zelf tekenen

Aecius
29/11/05, 15:27
Origineel geplaatst door hippie
Tussen de 16 en 18 ben je handelsbekwaam in zoverre dat je ouders moeten mee tekenen bij grotere uitgave, ik weet niet precies waar die grens ligt, onder je 16e moeten alleen je ouders tekenen, en na je 18e mag je alles zelf tekenen

Eindelijk iemand die het juiste antwoord geeft. Het gaat er bij de grotere uitgaven om wat er bij de leeftijd als normale handelingen worden beschouwd. Als iemand van 16 een koelkast koopt, dan is dat geen normale handeling, maar als hij een DVD koopt wel. Ook bij hosting zou ik zeggen dat dit een normale handeling is, zolang het niet te gek is (een rack van 1000 euro per jaar oid)

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

www.aecius.nl

dreamhost_nl
29/11/05, 15:37
@Aecius :
Wat heeft het toch steeds voor nut om topics van een maand of ouder omhoog te schoppen? Er zit hier dan echt niemand meer op te wachten... :rolleyes:

Aecius
29/11/05, 16:06
Weet ik veel dat dat gebeurt. Ik ben ook nog maar beginner op deze site. Maar ik zal er in het vervolg aan denken.