PDA

Bekijk Volledige Versie : Effe paar domme vragen tussendoor



Gorg
28/05/03, 17:45
Als iemand tijd/zin heeft zou die misschien even mijn vraagjes willen beantwoorden ? bij voorbaat dank.


Als iemand het heeft over een 2U of 1U server, wat wordt daar mee bedoeld ?

En wat is burstable ?

Wat wordt bedoeld met "cabinet" en "rack" ?

Wat is "full duplex transit connectie" ?

Wat is "rateshapen" ?

Wat is transit, exchange en point to point ?

superior-is
28/05/03, 18:20
http://whatis.techtarget.com/

enjoy ;)

We Dare
28/05/03, 18:48
Origineel geplaatst door Gorg
Als iemand tijd/zin heeft zou die misschien even mijn vraagjes willen beantwoorden ? bij voorbaat dank.


Als iemand het heeft over een 2U of 1U server, wat wordt daar mee bedoeld ?

En wat is burstable ?

Wat wordt bedoeld met "cabinet" en "rack" ?

Wat is "full duplex transit connectie" ?

Wat is "rateshapen" ?

Wat is transit, exchange en point to point ?

Ik zie dat de meeste termen uit mijn aanbieding zijn overgenomen dus zal ik deze maar even beantwoorden ;)

2U - betekent een server van 2 hoogte eenheden je hebt (gangbare) servers vanaf 1U tot zo'n 5U daar boven kom je in het segment supercomputers of gewoonweg oversized (te grote) cases :)
Racks (zie hieronder) zijn gemiddeld 42U hoog dus daar zou je theoretisch gezien 42 1U servertjes in kunnen hangen, niet slim maar het zou kunnen.

Cabinet en rack - worden vaak voor hetzelfde gebruikt en men bedoeld daarmee een kast waarin de servers gehangen worden.

Full Duplex - betekend dat je tegelijkertijd pakketjes heen en terug kan sturen over je ethernet verbinding.

Rateshapen - wordt nog wel eens gebruikt als je dedicated bandbreedte afneemt, dan wordt je ethernetpoort bijv. op 5mbit vastgezet en kan je niet meer dan dat over je 10 of 100mbit link sturen.

Transit - wordt vaak gebruikt om de verbindingen die het hele wereldwijde web overgaan aan te duiden(simpel gezegd ;) ) Je zou bijvoorbeeld met 1 enkele transit verbinding alle computers ter wereld kunnen bereiken die ook aan het internet gekoppeld zijn.

Exchange - zijn verbindingen naar een exchange point bijv. AMS-IX waar een aantal switches staan die de netwerken van de personen daar aan elkaar verbinden, zodoende krijg je een veel snellere connectie van a naar b omdat het in principe on-net (op 1 switch) verkeer is, je kan alleen niet het hele web benaderen met een exchange connectie, daar heb je weer transits voor nodig.

Point to Point - zijn verbindingen tussen verschillende locaties en doen niets anders dan het verkeer tussen deze 2 locaties heen en weer sturen.

Zo dat is klaar, ff een sticky topic van maken en we hebben een FAQ :)

Gorg
28/05/03, 18:56
Ha bedankt,

Ik zat al op die link te zoeken maar ik kon vooralsnog geen antwoorden vinden. Ik ga het nu even op mijn gemakje doorlezen.

HBCS
29/05/03, 15:12
zeer zinvolle andwoorden daar worden eventuele ook andere mensen mee geholpen

en domme vraagen bestaan niet vind ik

vg herman