PDA

Bekijk Volledige Versie : Server email instellingen



Deimos
28/05/03, 00:16
Wat ik mij afvraag is hoe de meeste hun server hebben ingesteld wanneer ze zeg volgende verkopen.

25 MB webruimte
5 POP-accounts.

Wat doen jullie nu, tellen jullie die email bij de Webruimte? (dus zeg 5 MB aan www files en 3 MB aan mail is 8 Mb gebruikt). Of werken jullie met een limiet per POP-account. Dus elke pop-account is 10 MB, wat dan dus feitelijk neerkomt op het feit dat de desbetreffende gebruiker 75 MB ruimte kan gebruiken.

Ben erg benieuwd hoe jullie hier mee omgaan of hoe jullie CP hiermee omgaat. Geen onzin reacties aub.

host3000
28/05/03, 01:31
Er is schijfruimte, waarop de mailboxen staan. Plemp je die vol met mail en hebje geen site, moet jij dat weten. Maw, alles komt gewoon in dezelfde schijfruimte en traffic. Op=op. Waaraan beslist de klant zelf.

Deimos
28/05/03, 01:36
Dit heeft wel tot gevolg, dat wanneer de klant zijn email gedurende een iets langere periode niet mocht ophalen. Er de kans aanwezig is dat er emial verloren gaat.

Zit zelf een beetje te dubben. Ook waar ik de mail zal opslaan, zal ik dit op /var/ doen of in de homedir van de klant? :S

[Elwin]
28/05/03, 01:48
Origineel geplaatst door Deimos
Dit heeft wel tot gevolg, dat wanneer de klant zijn email gedurende een iets langere periode niet mocht ophalen. Er de kans aanwezig is dat er emial verloren gaat.

Zit zelf een beetje te dubben. Ook waar ik de mail zal opslaan, zal ik dit op /var/ doen of in de homedir van de klant? :S

Ik zou het niet in de home dir doen..je hebt altijd van die mensen die wel eens wat teveel verwijderen en dan krijg jij daar de schuld van. Dan kun je het beter in een dir doen waar ze niet bij kunnen.

Deimos
28/05/03, 02:05
True, maar dan houdt je nog wel het probleem of je Email ruimte bij diskspace moet tellen of niet.

Grumpy
28/05/03, 02:07
Origineel geplaatst door Deimos
Dit heeft wel tot gevolg, dat wanneer de klant zijn email gedurende een iets langere periode niet mocht ophalen. Er de kans aanwezig is dat er emial verloren gaat.

Dan had de klant zijn mailbox groter moeten maken sinds die laatste tijd dat hij checkte. (Voor een vakantie ofzo, dan had hij het best wel groter kunnen maken)
En je moet ook over dat andere eens nadenken.
Je geeft iedere account 10mb, dan hangt het aantal popaccounts af van de prijs die de klant betaalt. Maar stel hij heeft niet 10 mb per account nodig, maar slechts 5mb. Dan kan hij 2 keer zoveel accounts hebben zonder dat het jou meer ruimte kost.

Het is handiger om de keuze bij de klant te laten. Eventueel met een aangeraden grootte voor de klanten die niet weten hoeveel mb een gemiddeld account moet zijn. (Hotmail is 2mb, dat is een goed voorbeeld).
Zo kan de klant zoveel accounts maken met verschillende groottes zolang er genoeg ruimte is.

eXite
28/05/03, 08:43
Hmm, ik pleur alle mappen in /home/$klant en vervolgens telt alle ruimte in /home/$klant. Alleen is het een zacht limiet wat erop staat. Met andere woorden; hij krijgt alleen een waarschuwingsmail maar kan ondertussen lekker blijven uploaden. Als ie terug komt van vakantie krijgt hij hooguit een waarschuwing van mij dat zoiets niet moet en ik adviseer hem om te upgraden.

superior-is
28/05/03, 09:24
Bij ons is het zo dat web en e-mail dezelfde ruimte gebruiken. Dus het kan op den duur vollopen en krijg de klant geen e-mail meer. Echter mocht de quota van de klant vol zitten, dan wordt tijdelijk de mail op een andere plek/quota van de server bewaard. Verwijderd de klant weer bestanden/mail van z'n quota, dan komt die bewaarde mail er later weer bij.

Deimos
28/05/03, 10:32
Allemaal bedankt voor jullie input.

Naar aanleiding hiervan heb ik besloten om de MTA zo in te stellen. Dat mail voor 7 dagen in de mail queue kan blijven wanneer deze over quota is. Na deze 7 dagen wordt nieuwe mail direct gebounced. Lijkt mij dat de klant dan genoeg tijd / ruimte heeft om zijn email's op orde te stellen.

WebBizz
28/05/03, 10:54
Bij ons krijgt een klant bijvoorbeeld 25 MB ruimte voor de website en 10 pop accounts. Deze pop accounts zijn standaard 10 MB per stuk. De klant heeft dus altijd 25 MB voor de website, het zijn gescheiden quota.

Wel zo eerlijk overigens: ik heb nog nooit bij een host een waarschuwing gezien in de zin van je hebt 100 MB maar alle email halen we daar vanaf zodat je minder schijfruimte overhoud.

Deimos
28/05/03, 11:09
Tja en volgens mij komt dat toch nog geregeld voor. Verder is het natuurlijk wel zo, dat de klant dmv een Control Panel zelf kan bepalen waarvoor hij zijn webruimte gebruikt. Dit is mijn inziend bijvoorbeeld heel erg handig voor klanten die slechts een site hebben van een paar MB maar vele malen meer email ontvangen.

Aan de andere zeide is het zo, dat een vaste hoeveelheid per pop-account ook kan. Echter begeef je je dan misschien toch op het over-sellen gedeelte. Dit aangezien je meer ruimte kwijt bent, (theoretische gezien,) dan dat je verkoopt.

vdx
28/05/03, 14:22
We gebruiken Ensim en die werkt ook met een shared quotum.
Webspace + E-mail + MySQL = totaal aantal beschikbare MB's

Deimos
28/05/03, 14:30
Dat is inderdaad wel handig. Mijn nieuwe CP doet dus tot nu toe ftp + email. Voor MySQL moet ik nog even gaan kijken hoe en wat. Maar dat is neit het belangrijkste.

WebBizz
28/05/03, 15:41
Bij ons zitten databases wel weer bij de schijfruimte. Dus schrijfruimte = ruimte voor website en databases. Logs worden daarbuiten gehouden, evenals email. Grotere email accounts zijn overigens op verzoek mogelijk.

HBCS
29/05/03, 13:53
bij mij staat in de userdir een dir waar de email inkomt zodat ik hem kan meetellen voor zijn of haar account die kunnen ze niet wegdoen of veranderen
dus mail + www is een account staat in /home/account

VG herman

directservices
03/06/03, 16:07
Wij hebben de website en e-mail gescheiden. Dus meerdere mailservers en meerdere webservers.

Als wij een 25 MB pakket verkopen dan is dat alleen webruimte. De mailaccounts zitten daar niet bij inbegrepen. Deze hebben een standaard limiet van 10 mb per account. De logs en databases worden ook apart bewaard.

Qweb
07/06/03, 01:37
Beetje OT:

Ook de websites zou je in var moeten (nou ja moeten) plaatsen (in var hoort alles waar veelvuldig in geschreven wordt, denk aan mail, logs, maar ook data van klanten dus), bij voorkeur op een aparte partitie. Het is niet fijn dat je klant je root-partitie kan vullen!

Meer OT:

Origineel geplaatst door WebBizz
Wel zo eerlijk overigens: ik heb nog nooit bij een host een waarschuwing gezien in de zin van je hebt 100 MB maar alle email halen we daar vanaf zodat je minder schijfruimte overhoud.

http://support.qweb.nl/faq.php?display=faq&nr=26&catnr=3&prog=1&lang=nl&onlynewfaq=0
Staat er al sinds jaar en dag op bij ons op de website. Ook voordat we deze FAQ-engine in gebruik hadden.

Deimos
07/06/03, 10:55
Ook de websites zou je in var moeten (nou ja moeten) plaatsen (in var hoort alles waar veelvuldig in geschreven wordt, denk aan mail, logs, maar ook data van klanten dus), bij voorkeur op een aparte partitie. Het is niet fijn dat je klant je root-partitie kan vullen!
Daarvoor is er gewoon de /home partitie :)

superior-is
07/06/03, 11:15
Ja dat lijkt me ook imho. ;)

DiedX
11/06/03, 17:17
Bij ons krijgt de klant gewoon 20MB per pop-box. Daarna wordt er gequeued, daarna gebounced (7 dagen geloof ik).

De dedicated servers zijn simpel: ongelimiteerd, of wat de klant zelf instelt :)