PDA

Bekijk Volledige Versie : Klant zegt: "bekijk het maar!"



eXite
25/05/03, 23:31
...wat doen jullie dan?

Ik zal even een toelichting geven:

Op 28 april registreerde een klant van mij een domeinnaam met het verzoek of hij per maand mocht betalen. Ik heb dit toegezegd en alles liep prima. Op 10 mei krijg ik ineens een e-mail dat haar database was gecrasht, vrij brutaal overigens:

"Yo, me database doet het niet, vertel eens hoe het zit!"

Nou goed, ik kijken. Blijkt dat zij zoiemand is wiens forum eens in de zoveel tijd het begeeft door een bug in MySQL 4. Ik mail haar hoe hij het gemakkelijk kan oplossen totdat de bug gefixt is. Dit is tenslotte geen enkele moeite gezien het feit dat de fout 1x in de week optreedt en in 30 seconden te herstellen is. Ik krijg daarna geen enkele reactie meer tot deze avond:

"Dat de database uitvalt en weer te maken is, is tot daaraan toe, maar dat er zelfs WEER forums verdwijnen doordat de ibf_topics het WEER begeeft is de druppel. Ik weiger dit nog langer te pikken!"

Afin, na een paar e-mails wordt er dit gezegd:

"Ik heb GEEN contract ondertekent en jullie houden je ook niet aan de voorwaarden, dus suc6 ermee!"

Ik neem aan dat dit betekent dat ik geen maandelijkse betaling meer hoef te verwachten van haar richting.

Wat doen jullie als zoiets gebeurt? Dit is de enige klant tot nu toe die klachten heeft over de dienst en het is gelijk raak.. Nu ga ik hier heel duidelijk in zijn tegenover die klant, tenslotte is er geen sprake van downtime o.i.d. maar gewoon een kleine bug in MySQL die er eens in de zoveel tijd voor zorgt dat de database vast slaat (overigens is het zomaar verloren gaan van data onmogelijk). Ik heb haar uitgelegd dat de nadelen van MySQL 4 niet afwegen tegen de voordelen en dat aangezien ze op een gedeelde server staat, ze zich maar heeft in te houden. (iets subtieler gebracht uiteraard) Ik heb haar zelfs aangeboden om een systeembeheerder haar database in de gaten te laten houden en waar nodig direct te repareren, maar daarop werd überhaubt niet gereageerd.

Ze is de enige op de betreffende server die er last van heeft en haar manier van doen is daarnaast uiterst onbeschoft. Ik overweeg om haar gewoon in 1x haar resterende contractstijd te factureren en daarna de account te verwijderen. Eventueel dit geld vorderen via een incassobureau.

Maar terug naar de hoofdvraag, wat zouden jullie doen?

wdv
25/05/03, 23:36
Om een hoe grote klant gaat het?

InstantXs
25/05/03, 23:38
zonder contract lijkt het me ook moeilijk om dat geld te vorderen..

WebBizz
25/05/03, 23:39
En is er wel of geen contract getekend? Zonder contract kun je fluiten naar je centjes want dan kan ook een incassobureau niets voor je doen.

eXite
25/05/03, 23:52
Contract voor domeinnaan voor SIDN uiteraard getekend. Verder is ze accoord gegaan met de algemene voorwaarden door überhaubt een bestelling te plaatsen.

Gaat om een pakket met 15GB datalimiet/maand overigens.

lacanau
25/05/03, 23:59
Voor het bestaan van een overeenkomst hoeft het helemaal niet dat deze is ondertekend. Je hebt dan alleen een moeilijker positie om iets te bewijzen.

Dat is alles.

eXite
26/05/03, 00:00
Dat klinkt fijn :) Zoiets vertelde mijn advocaat mij inderdaad ook al. Het hele heen en weer gemail van haar lijkt mij voldoende bewijs dat de overeenkomst daadwerkelijk is afgesloten.

WebBizz
26/05/03, 00:01
SIDN contact is een contract tussen SIDN en je klant, niet tussen jou en je klant. Akkoord gaan met de algemene voorwaarden wil nog niet zeggen dat je een schriftelijke overeenkomst hebt.

Inderdaad zijn mondelinge overeenkomsten rechtgeldig, maar het blijft jouw woord tegen het woord van je klant. Les 2 van een jurist: overeenkomsten leg je schriftelijk vast om problemen te voorkomen. Er is dan geen discussie mogelijk en je staat een stuk sterker.

eXite
26/05/03, 00:11
Maar laten jullie dan allemaal jullie klanten de algemene voorwaarden ondertekenen? Dat lijkt mij echt geen doen. Dat betekent stapels papier archiveren / verzenden..

Ahead-IT
26/05/03, 00:18
Origineel geplaatst door eXite
Dat klinkt fijn :) Zoiets vertelde mijn advocaat mij inderdaad ook al. Het hele heen en weer gemail van haar lijkt mij voldoende bewijs dat de overeenkomst daadwerkelijk is afgesloten.

Een email is nog nooit aanvaard als bewijs in een handelszaak ( toch niet in Belgie )

eXite
26/05/03, 00:21
Hmm, dan schrijf ik dr morgen een brief of ze de opzegging van haar domein wil bevestigen. Laat ik het haar ondertekenen en zodra ik dat binnen heb factureer ik haar gewoon. Of is dat niet mogelijk?

lacanau
26/05/03, 00:23
Natuurlijk is een e-mail bewijs !

eXite
26/05/03, 00:38
Is het nu wel/niet bewijs? :) Wie is er hier jurist? :D

Lijkt me dat e-mail geen geldig bewijs is gezien iedereen een e-mail kan sturen. Ik heb wel een hosting aanvraag van haar incl. IP adres, wellicht dat dat volstaat.

Deimos
26/05/03, 01:16
Waarom stuur je der eigenlijk geen contract je hebt er immers ook de SIDN formulieren gestuurd. Verder telefonisch contact opnemen in plaats per email Vervolgens alles rustig uitpraten hoe en wat etc.

Verder dat SQL telkens crasht door een bug is een zwakheid aan jou kant. Je weet dat die er is en je verhelpt hem niet (dmv te downgraden naar sql 3.x) Ze staat dus, mijn inziens, wel in haar recht.

Wat ik je zou adviseren is geld vragen voor de geleverde periode verder niets. Gaat het om weinig geld laat het lekker zitten, scheelt je een hoop gedonder en je reputatie wordt er niet minder op. (je handeld immers netjes af). Verder raad ik je aan voortaan contracten te laten ondertekenen.

Heb je overigens al wel 1 betaling van haar ontvangen? Zoja dan is dit ook rechtsgeldig als wijze van overeenkomst.

WebBizz
26/05/03, 09:07
Origineel geplaatst door eXite
Maar laten jullie dan allemaal jullie klanten de algemene voorwaarden ondertekenen? Dat lijkt mij echt geen doen. Dat betekent stapels papier archiveren / verzenden..

Waarom moet een klant je AV ondertekenen? Je moet je klant een overeenkomst laten tekenen waarin je duidelijk afspreekt wat je levert voor welke prijs. En daar zet je tevens in dat je AV van toepassing zijn en dat je klant middels het sluiten van de OVK akkoord gaat met je AV. En in je AV zet je dan weer zaken als betaling, opzegging en dergelijke.

eXite
26/05/03, 09:27
Origineel geplaatst door Deimos
Waarom stuur je der eigenlijk geen contract je hebt er immers ook de SIDN formulieren gestuurd. Verder telefonisch contact opnemen in plaats per email Vervolgens alles rustig uitpraten hoe en wat etc.

Verder dat SQL telkens crasht door een bug is een zwakheid aan jou kant. Je weet dat die er is en je verhelpt hem niet (dmv te downgraden naar sql 3.x) Ze staat dus, mijn inziens, wel in haar recht.

Wat ik je zou adviseren is geld vragen voor de geleverde periode verder niets. Gaat het om weinig geld laat het lekker zitten, scheelt je een hoop gedonder en je reputatie wordt er niet minder op. (je handeld immers netjes af). Verder raad ik je aan voortaan contracten te laten ondertekenen.

Heb je overigens al wel 1 betaling van haar ontvangen? Zoja dan is dit ook rechtsgeldig als wijze van overeenkomst.

Ik heb inderdaad overwogen om een downgrade te doen. De voordelen hiervan vond ik echter niet opwegen tegen de nadelen. Ik kan het ook niet helpen dat ze zo onhandig met haar database omgaat. Want laten we wel wezen, REPAIR is iets anders dan DROP table.. Verder bied ik 99,99% uptime garantie, en die is gewoon behaald. De server is deze maand 4 minuten offline geweest vanwege een geheugenupgrade, meer niet.

Er is inmiddels inderdaad 1 betaling ontvangen.

Én ik zal haar zodirect eens bellen :)

Overigens bedankt voor alle tips...scheelt toch weer heel wat geld dit..

host3000
26/05/03, 10:49
Origineel geplaatst door eXite


Ik heb inderdaad overwogen om een downgrade te doen. De voordelen hiervan vond ik echter niet opwegen tegen de nadelen.

Bij een downgrade benadeel je weer andere gebruikers, die 4.x nodig hebben.

superior-is
26/05/03, 11:01
Daarbij is het een vrouw en die kunnen wat heethoofdig zijn. Gooi je charmes in de strijd behandel haar als koningin en je zult haar tophoster zijn zoals ze al dacht toen ze een hostingpakket bij je afnam. :)

eXite
26/05/03, 19:09
Zo, nou ik heb haar gebeld. Ze was ineens verrekte stil nadat ik alles even had uitgelegd haha :D Ineens deed ze poeslief. Ze draaide ook allemaal hacks op dr forum etc. dus ze was vrij snel uitgeluld. Toen ik vroeg of ze al eens een schone installatie had overwogen cq gedaan had was ze ook érg stil.

'T is allemaal opgelost iig :) Ze krijgt een mooie bos bloemen en een plekje op een mysql 3 server totdat invisioboard 1.2 uit is :)

MacLeod
26/05/03, 19:15
Yo,


Origineel geplaatst door eXite


'T is allemaal opgelost iig :) Ze krijgt een mooie bos bloemen en een plekje op een mysql 3 server totdat invisioboard 1.2 uit is :)

Nodig haar ff uit in je noc, kan ze gelijk kijken wat je er allemaal aan gedaan hebt......... of neem haar mee uit eten (geintje)

maartenba
26/05/03, 19:48
Kan je door goeie support nu ook al aan een nieuwe vriendin geraken ? :D

eXite
26/05/03, 21:30
Hhahahaha, ik zal dr eens om een foto vragen ;)

superior-is
27/05/03, 00:18
Lol :) eind goed al goed. ;)

Octaa
01/06/03, 00:11
bellen helpt vaak.
mensen reageren/zijn toch anders via de email.

Beyonder
05/06/03, 14:14
Aantal tips ondanks dat het topic inmiddels een beetje gesloten is.

- Email is gewoon geldig als bewijs

- Door de betaling van een factuur ontstaat een overeenkomst.

- Als je de klant echt niet vertrouwt, omdat je bijvoorbeeld in het verleden slechte ervaringen hebt met de klant in kwestie, overweeg dan om alle gesprekken op te nemen. Dit mag indien je zelf deelneemt aan de gesprekken en het mag tevens als bewijs gebruikt worden.

dokus
05/06/03, 14:48
Origineel geplaatst door polyp


Een email is nog nooit aanvaard als bewijs in een handelszaak ( toch niet in Belgie )

Een email is een geldig document en mag dus gebruikt worden als bewijsmateriaal. Dit is reeds in meerdere rechtzaken gebruikt en aanvaard als geldig bewijsmateriaal, en ja, ook in België

Grumpy
05/06/03, 15:53
Maar email is toch te vervalsen?

Print een willekeurig tekst uit en zeg dat het een email was van die ene persoon :huh:

ric0
05/06/03, 16:09
Origineel geplaatst door Grumpy
Maar email is toch te vervalsen?

Print een willekeurig tekst uit en zeg dat het een email was van die ene persoon :huh:

Een brief is toch ook te vervalsen?

Ook bij email is het fraude.

Ahead-IT
05/06/03, 16:29
Origineel geplaatst door Grumpy
Maar email is toch te vervalsen?

Print een willekeurig tekst uit en zeg dat het een email was van die ene persoon :huh:

Inderdaad, een email is geen bewijsstuk. Vraag het gerust na bij je advocaat ...

dokus
05/06/03, 16:56
Origineel geplaatst door polyp


Inderdaad, een email is geen bewijsstuk. Vraag het gerust na bij je advocaat ...

Reeds geruime tijd geleden nagevraagd, en bij meer dan één : een email is een geldig bewijsstuk :-)

Beyonder
05/06/03, 17:00
Het is geen bewijsstuk, maar kan wel dienen als aanvullend bewijs.

dokus
05/06/03, 22:15
Origineel geplaatst door Beyonder
Het is geen bewijsstuk, maar kan wel dienen als aanvullend bewijs.

sorry, slechte formulering, idd

Wat ik gewoon wou aantonen is dat het rechtsgeldig is, het wordt niet verworpen

Qweb
07/06/03, 02:08
Zeer binnenkort verwachten wij een uitspraak van een rechter in een zaak waarbij ook wij geen schriftelijke overeenkomst hebben, wel een mondelingen, en voeren ook e-mail als bewijsstuk mee. Ik laat wel even weten hoe dat loopt, en wat de rechter ervan vindt.