PDA

Bekijk Volledige Versie : qmail, fastforward en tmda



Mike
25/05/03, 00:10
Ik ben bezig een servertje in te richten, en aangezien ik thuis knettergek wordt van spam, pomp ik de server vol met alles wat leuk is om spam tegen te gaan.
Alles leuk en aardig. Qmail geinstalleerd, qmailscanner geinstalleerd met virusscan en SpamAssassin/Razor. En tenslotte TMDA (http://www.tmda.net). Die laatste werkt op basis van whitelisting (blokkeer standaard alle email, behalve ...)
Accountje getest, werkt prima. Alleen draaien er meerdere domeinen op de server en om het geharrewar met aliases te vergemakkelijken heb ik fastforward geinstalleerd.
Nou kan ik hoog en laag springen, maar tmda krijg ik niet werkend. Zodra tmda geactiveerd is op een account blijft mail in de queue hangen. Gevolg: spam is teruggebracht met 100% :D

Hoe dan ook, iemand enige ervaring met een configuratie als dit?

ric0
27/05/03, 11:31
Waarom TDMA gebruiken als SpamAssasin ook aan whitelisting kan doen?

Je geeft je machine onnodige load met nog een stap er tussen.

Check de spamassassin config.

Mike
27/05/03, 22:43
Ik heb me nou eenmaal vastgebeten in tmda. Min of meer een soort principe kwestie om dat werkend te krijgen zoals ik dat wil. Ik heb het nu werkend. Desondanks heb ik het gevoel dat ik met een configuratie zit opgescheept die complexer is dan nodig.

Het wordt inderdaad tijd om mijn neus eens in de documentatie van SpamAssassin te steken. Die Bayesian spam toestand ziet er interessant uit.
Toch, auto-whitelisting is erg verschillend bij SA en TMDA, en juist dat vind ik belangrijk. SA doet dat op basis van tekstanalyze en blacklists. TMDA doet aan auto-whitelisting door de afzender een mailtje sturen met het verzoek het bestaan van dat emailadres te verifieren. Spammers hebben nu eenmaal de gewoonte fake-adressen te gebruiken, dus verreweg het merendeel kan zich nooit verifieren.

Hoe dan ook, ik wil eerst de huidige configuratie goed afgerond hebben. Eigenwijs en zo, weet je wel.

ric0
28/05/03, 10:08
Origineel geplaatst door Mike
Ik heb me nou eenmaal vastgebeten in tmda. Min of meer een soort principe kwestie om dat werkend te krijgen zoals ik dat wil. Ik heb het nu werkend. Desondanks heb ik het gevoel dat ik met een configuratie zit opgescheept die complexer is dan nodig.

Het wordt inderdaad tijd om mijn neus eens in de documentatie van SpamAssassin te steken. Die Bayesian spam toestand ziet er interessant uit.
Toch, auto-whitelisting is erg verschillend bij SA en TMDA, en juist dat vind ik belangrijk. SA doet dat op basis van tekstanalyze en blacklists. TMDA doet aan auto-whitelisting door de afzender een mailtje sturen met het verzoek het bestaan van dat emailadres te verifieren. Spammers hebben nu eenmaal de gewoonte fake-adressen te gebruiken, dus verreweg het merendeel kan zich nooit verifieren.

Hoe dan ook, ik wil eerst de huidige configuratie goed afgerond hebben. Eigenwijs en zo, weet je wel.

Eigenwijsheid is een goede eigenschap, totdat je jezelf in de weg gaat zitten :)

Heb je uberhaupt wel eens een tijdje met alleen SpamAssasin gedraaid?
Die pakt vrij veel hoor. Die 5% die er misschien door komt is niet zo'n probleem.

En inderdaad, je maakt het volgens mij nodeloos complex. Je moet ook kijken naar de kosten van implementatie en wat je er mee op schiet. Die tijd kun je beter spenderen aan iets anders, denk ik.

K.I.S.S.!

Mike
28/05/03, 14:19
Zeer terechte opmerkingen, en mijn dank daarvoor.

Op basis van wat ik nu weet kan ik stellen dat de huidige configuratie niet geschikt is voor tmda, maar dit is wel de configuratie die ik wil in dit geval.

Hoe dan ook, fastforward was hier het sleutelelement, en die is nu gepatched. Maar zoals vaak is het ene probleem opgelost, en blijkt dat te leiden tot een nieuw probleem. In dit geval ben ik het even zat. Deze server draait verder op SpamAssassin en tmda verhuist naar een vmWare servertje om mee te stoeien. Het blijft interessant natuurlijk...