PDA

Bekijk Volledige Versie : Server huren/kopen om te downloaden



sharp
24/05/03, 20:22
Hey,

Mischien is dit een hele omslachtige manier. Ik heb helaas geen breedband internetverbinding maar wil graag beschikken over nieuwe software maandelijks (program updates, linux versies, (game)demo's, mp3 files, movie files etc. etc.) Ik heb verschillende manieren bedacht maar dit leek me toch de beste manier: ik huur of het beste, ik koop een server en laat via een hostingcampagny een server plaatsen bij bv. Groningen Internet Exchange. Die server laat ik grote/veel files downloaden met behulp van 'wget <url>'. Nu moet de 2e 'file' hd makkelijk verwisselbaar zijn zodat ik het in no time eruit kan halen en een andere erin kan zetten. Maar is dat wel mogelijk wat ik wil?

Amsterdam is helaas te ver weg en Gringingen Internet Exchange ong 60 km. maar is dit wel mogelijk wat ik wil? Zijn die serverruimtes overdag toegankelijk voor de klanten? En zijn er wel bepaalde servers waarbij je van die 'brackets' hebt en die je makkelijk aan je pc kan aansluiten? Het is nogal prijzig om alleen dingen te downloaden dus ik wil ook de server inrichten als host server voor diverse websites...

Of zijn er nog (goedkopere) alternatieven?

Geert Booster
24/05/03, 20:24
Ten eerste, als je hiermee aankomt bij een NOC (Groniger IE b.v.) zullen ze je meteen er op wijzen is dat je GEEN illegale zooi erop mag gooien, en ik ben bang dat ze het ook niet toelaten dat jij elke keer een harde schijf komt verwisselen...

Just my opinion..

bluebird
24/05/03, 20:29
Waarom neem je geen kabel/ADSL verbinding. Dit is een heel stuk goedkoper dan een server te kopen/leasen en die te colocaten.

Grumpy
24/05/03, 20:30
Hij zit in de buurt van Groningen, kan me wel voorstellen als er daar geen ADSL/kabel beschikbaar is.

sharp
24/05/03, 20:32
Origineel geplaatst door bluebird
Waarom neem je geen kabel/ADSL verbinding. Dit is een heel stuk goedkoper dan een server te kopen/leasen en die te colocaten.

Hier de buurt wordt geen kabelinternet of adsl (nog) niet aangeboden... daar kan ik 2 jaar op wachten, niet iedereen woont in de randstad of in steden)

sharp
24/05/03, 20:33
Origineel geplaatst door Grumpy
Hij zit in de buurt van Groningen, kan me wel voorstellen als er daar geen ADSL/kabel beschikbaar is.

Ach ik ben net buiten de boot gevallen :). In het dorp loopt @home en 1,5 verderop zijn er adsl aansluitingen. Ik zit helaas op een andere centrale met maar 700 aansluitingen...

bluebird
24/05/03, 20:41
Je hebt toch ook speciale ISDN abbo's waarbij je een vast bedrag per maand betaald en je ook onbeperkt kan internetten. De verbindingssnelheid is dan niet zo denderend.

sharp
24/05/03, 20:45
Origineel geplaatst door bluebird
Je hebt toch ook speciale ISDN abbo's waarbij je een vast bedrag per maand betaald en je ook onbeperkt kan internetten. De verbindingssnelheid is dan niet zo denderend.

Volgens mij is er wel 1 bedrijf die dat regelt maar dat kost 150 euro per maand... en dat is met 1 isdn lijn (64kbit/s) Dus een file van 500 mb duurt dus eeuwen. met 2 dubbele lijnen kost dat 250 euro ofzo maar dan duurt het nog gigantisch lang en dan zijn we in gesprek.

En kan het plz nu een beetje ontopic?

Beyonder
24/05/03, 20:49
Wil je illegale zaken downloaden of gaat het puur om algemene content ?

sharp
24/05/03, 20:52
Origineel geplaatst door Beyonder
Wil je illegale zaken downloaden of gaat het puur om algemene content ?

Niks geen illegaal spul. Wel gamefiles, linux, en diverse programmas en updates...

Vergeet .mp3 dan maar want dat is dan illegaal...?

Beyonder
24/05/03, 20:57
MP3 is niet illegaal als jij beschikt over de originele CDs

Wij bieden een backup dienst, die zou je ook hiervoor kunnen inschakelen. Het komt erop neer dat jij aangeeft wat wij moeten downloaden, we dat op CD plaatsen en naar je toezenden.

sharp
24/05/03, 21:03
Origineel geplaatst door Beyonder
MP3 is niet illegaal als jij beschikt over de originele CDs


Dus als ik thuis Limp Bizkit album #1 heb, dan downloaden jullie via een site(of kazaa) die .mp3 van dat album?



Wij bieden een backup dienst, die zou je ook hiervoor kunnen inschakelen. Het komt erop neer dat jij aangeeft wat wij moeten downloaden, we dat op CD plaatsen en naar je toezenden.
[/QUOTE]

Dat is dus een mooi alternatief waar ik ook aan had gedacht :). Ik heb het voornamelijk over files zoals: Grote game updates, drivers, handige programmas (niet illegaal, vaak shareware) en veel fileplanet.com stuff...

sharp
24/05/03, 22:11
Iemand nog commentaar over een server kopen/huren om te downloaden? 10 tot 15gb per maand moet voldoende zijn op een 10mbit/s connection, maar hoe zit het dan met de HD's verwisselen? Mischien 1 keer per 3 a 4 weken 'bracket' hd's wisselen... is dat een probleem?

Kan ik het beste een server neerzetten in Grongingen Internet Exchange?

InterXS
25/05/03, 01:14
Nou als er echt geen ADSL/SDSL is, dan is er altijd nog sateliet :)

Genesisfm
25/05/03, 01:43
Ik weet niet hoe de sateliet tegenwoordig functioneert maar ik heb er slechte ervaringen mee gehadt (+- 4 jaar geleden).
Maar een ding was wel geinig je geeft een url door van de file die je wilt hebben en sluit je telefoonverbinding en wordt dan automatisch via de sateliet naar je comp gestuurd :)

eXite
25/05/03, 01:46
Tegenwoordig kun je met satteliet ook verzenden. Je hebt dus geen telefoonlijn meer nodig :)

sharp
25/05/03, 02:41
Origineel geplaatst door eXite
Tegenwoordig kun je met satteliet ook verzenden. Je hebt dus geen telefoonlijn meer nodig :)

Dus 2-ways satteliet. maar zijn er dan ook pakketen voor de consument?

tiscali gaat binnen enkele maanden 2weg satteliet aanbieden voor particulieren die geen adsl/kabel hebben...

Clearhosting
25/05/03, 04:03
Er is ook breedband via het stopcontact wodt ontwikkeld door eneco geloof ik

superior-is
25/05/03, 11:28
Grappige vraag van de topic starter, maar het lijkt me nogal een dure hobby. Het beste zou natuurlijk zijn dat je vrienden/familie hebt waar je een shellaccountje hebt o.i.d. waar je kan leechen.

superior-is
25/05/03, 11:31
Oh en even terug te komen op de vraag. Ja da's gewoon mogelijk. Je zorgt dat je drie hardeschijven hebt en je laat de server in een hardware raid-1 opstelling draaien. En dan vervang je de tweede schijf steeds. Als je dan een ide hardware raid oplossing gebruikt (promise bijv.) dan kan je 'm thuis makkelijk erin hangen.

xserve
25/05/03, 11:59
Informatie versturen met een stateliet is volgens mij in Nederland nog niet mogelijk.

sharp
25/05/03, 12:53
Origineel geplaatst door xserve
Informatie versturen met een stateliet is volgens mij in Nederland nog niet mogelijk.

Voor bedrijven wel... kost heel duur (2000 euro per maand ofzo)

scholen die aangesloten zijn op kennisnet doen dat ook. maar tascali gaat 2 wegs satteliet regelen binnen 'enkele maanden' voor consumenten...

loesberg
25/05/03, 13:44
Zo'n RAID oplossing lijkt me niet ideaal. Dan moet je namelijk thuis en in de colocated machine een RAID opstelling hebben. Dan zit je dus twee keer met de aanschafkosten van (hot)swapable behuizingen, RAID controlers e.d. Wat je ook kan doen is 1 schijf in een zgn. portable hard disk bracket monteren ( je koopt 2 van die kits) en die steeds meenemen van huis naar de colo. Op de colo stop je die schijf er in en draai je een scriptje dat snel alle data in een bepaalde partitie op de interne harddisk naar de removable hard disk kopieeerd. Dat is een veel goedkopere oplossing. Rest alleen nog de prijs van het colocated van een server of het huren daarvan. Dat is relatief duur ten opzichte van een DSL/Kabel verbinding.

Wellicht kan ik je een shell account bieden op 1 van mijn servers waar je dan kunt downloaden op 100Mbps. Je betaald dan alleen voor het verkeer in GBytes. Als je dan een externe USB disk koopt (Maxtor kan ik eventueel goedkoop voor je inkopen) dan koppel je die eens in de week aan mijn server en haal je de gedownloade bestanden op.
Ik zit alleen niet in de buurt van Groningen.
Wellicht is DVD+R een optie? Die schijfjes kan ik dan per post opsturen. Heb je een DVD-ROM speler die DVD+R kan lezen?
CD-R(W) kan ook maar daar gaat minder op dus moeten we vaker schijfjes heen en weer sturen.

Uiteraard moet alle te downloaden data wel legeel zijn zoals hier ook al door anderen werd aangegeven.

superior-is
25/05/03, 14:17
Origineel geplaatst door loesberg
Zo'n RAID oplossing lijkt me niet ideaal. Dan moet je namelijk thuis en in de colocated machine een RAID opstelling hebben. Dan zit je dus twee keer met de aanschafkosten van (hot)swapable behuizingen, RAID controlers e.d.

Nee thuis zou je geen raid opstelling hoeven te hebben. Je koppelt een hardeschijf als slave aan je machine en sopt de nodige gegevens over. Verder kan je een hd makkelijk in en uit een behuizing halen (hoewel het wel 'lijdt'). Dus met twee behuizigen en drie hd's. Niet geheel praktisch, maar het kan wel.

Wat ik overigens ook aan zat te denken. Waarom neem je niet een paar tijdschriften abo's -- bijv. de pczone voor de games en linux format (oid) voor je linux spul. Scheelt ook een hoop getrubbel en je hebt wat leesvoer voor op de wc. :)

sharp
25/05/03, 14:56
Origineel geplaatst door superior-is


Wat ik overigens ook aan zat te denken. Waarom neem je niet een paar tijdschriften abo's -- bijv. de pczone voor de games en linux format (oid) voor je linux spul. Scheelt ook een hoop getrubbel en je hebt wat leesvoer voor op de wc. :)

Ik heb al 2 mensen gevonden die me een shell accountje willen geven en cd's branden is nog goedkoop ook. :) Helaas heeft pczone of pcgameplay niet altijd de software die ik wil...

Maar over een paar maanden gaat tiscali in nederland satteliet internet (2-ways) aanbieden voor consumenten. Ik denk dat ik het server gebeuren maar oversla en in die tijd maar wat cd's laat branden door anderen.

HostNation
27/05/03, 05:00
Eneco heeft bij wijze van test ff proefgedraaid met internet via stopcontact maar dit was een flop en zal NIET (meer) aangeboden worden.

Beyonder: Hoe toon ik aan dat ik eigenaar ben van bijv. Windows XP proffesional, zodat jij die voor me kan downloaden en naar me toe kan sturen op cd?

Hier heb ik namelijk download limiet van 10 gb :(.

Rentserver
27/05/03, 10:52
Origineel geplaatst door HostNation
Eneco heeft bij wijze van test ff proefgedraaid met internet via stopcontact maar dit was een flop en zal NIET (meer) aangeboden worden.


Familie van mij heeft bij de test ronde van nuon gezeten die heeft een behoorlijk lange tijd gedraaid maar Nuon heeft ook besloten het niet te gaan aanbieden.

superior-is
27/05/03, 11:13
Is er ergens documentatie van 'waarom' ze het project hebben afgeblazen en 'waarom' het een flop werd?

HostNation
27/05/03, 12:54
Er is echt wel documentatie over ,weet niet precies waar.

maar http://www.digistroom.nl/loggedin/index2.html daar kun je denk ik wel iets vinden, eventuaal na contact met hen als je echt geinteresseerd bent

mihosnet
31/05/03, 22:31
Misschien is dit iets voor je
http://www.hertzinger.nl/hertz/datanet/thuis.htm

HostNation
01/06/03, 04:39
Zo die prijzen vallen me alles mee, vergelijk maar eens met onze broertjes van Zeelandnet(nep).

www.zeelandnet.nl/kabel (prijzen zijn wel flink gezakt afgelopen maanden schijnt..)

Wezz6400
01/06/03, 13:18
Zeelandnet zuigt bigtime. Ik ben al een tijd abbonnee (nou ja mijn ouders dan :D) maar dan ook alleen omdat er eigenlijk geen alternatief is. De snelheid van de verbinding op zich is goed, als de verbinding het doet tenminste. En ieder jaar hebben ze een zogenaamde herfstactie, daarmee kun je dan goedkoop naar een hoger abonnement. In werkelijkheid is dat helemaal geen actie maar een verkapte prijsverhoging van 200% of meer. Daar krijg je dan misschien wel een hogere snelheid voor terug maar daar zit ik persoonlijk niet op te wachten. 256k of 512k maakt mij niet zo veel uit want ik heb toch niet datalimiet genoeg om flink te downloaden (maar 2,5 GB). Die acties lopen meestal voor een jaar, maar na dat jaar bestaab de oude abonnementen niet meer en moet je dus wel op je nieuwe dure abo blijven. En dat terwijl mensen die niet aan die actie meedoen wel gewoon in het oude abo blijven.
En van de helpdesk hoef je al helemaal niets te verwachten, die kunnen je niet helpen.
Het is jammer dat ADSL op jaarbasis nog steeds 80 euro duurder is, anders zou ik het wel weten. Maar ja, voor de meeste zeelandnet abonnees is ADSL geen optie, dat is lang niet overal beschikbaar namelijk.

vaplu
11/06/03, 16:48
Waarom hoor ik nu niemand "wireless" roepen?

megaroot
11/06/03, 17:21
Tip: misschien omdat dit nog geen gemeengoed is en de enige redelijk fatsoenlijke vormen van breedband op dit moment kabel en adsl zijn? En begin nu niet ook nog over internet via de schotel of de mobile connect card / wifi te brabbelen, wat dat is al helemaal niet te doen.

keepow
20/06/03, 19:45
Origineel geplaatst door sharp


Hier de buurt wordt geen kabelinternet of adsl (nog) niet aangeboden... daar kan ik 2 jaar op wachten, niet iedereen woont in de randstad of in steden)

Betalings kantoor KPN zit in groningen.