PDA

Bekijk Volledige Versie : Server Logboek



Deimos
24/05/03, 12:15
Ik ben momenteel opzoek naar een manier om bij te houden wie wat heeft gedaan op de servers om zo het beheer enigzins te vergemakkelijken. Nu dacht ik direct aan een logboek, maa rheb er nog geen kunnen vinden.

Daarom de vraag hoe houden jullie het server beheer bij (dus wie wat wanneer heeft aangepast / geupdate / etc.)

HBCS
24/05/03, 12:40
ik heb in /root/doc/ een gedaan.txt staan met wat er is gedaan en door wie en waarom en wanneer
werkt wel prettig hoef je niets steeds te vraagen aan je zelf of dat het al gedaan is en waarom het gedaan is en eventueel door wie
gewoon met VI gedaan.txt dus

VG herman

Herbert
24/05/03, 12:51
Deimos ik bekijk alle log's met Webmin
Voor de mailserver heb ik een speciale module.

P/s Herman jou verhaal snap ik niet..

Deimos
24/05/03, 12:55
Herbert, ik dnek dat je me verkeerd heb begrepen. Ik bedoel logs zelf bijhouden. Dus op 24-05-2003 heeft om 19.51 pietje Apache herstart ivm balablabal.

31-04-2003 heeft Klaas om 02.30 PHP geupdated naar de laatste versie er zijn geen tegenvallers geweest. PHP update is uitgevoerd met navolgende commando's:

wget balbala
tar -zxvf php.tar.gz
cd php
./configure -with-bla -with-test
make
make test
apachectl stop
make install
apachectl configtest
apachectl startssl


Dat soort zaken :). Uiteraard klan ik het gewoon typen maar als er ook al programmas voor zijn is dat wel zo handig. En wil het het liefst neit op de server hebben aangezien mocht er iets mis gaan op de server ben je je logboek ook kwijt,

Herbert
24/05/03, 13:12
Deimos dan heb ik het verkeerd begrepen sorry..
Ik hou me ook aanbevolen voor wat je bedoeld.

HBCS
24/05/03, 13:17
je kan dat file ook op een andere server zetten of eventueel op 2 verschillende servers eventueel via mirror
een papieren verzie werkte bij mij ook niet omdat je er dan fysiek aanwezig moet zijn en dat kan niet altijd
vg herman

ps doe het al 3 jaar voor al mijn systemen die ik onder beheer heb
dus niet alleen servers