PDA

Bekijk Volledige Versie : Backupen



Telstra
20/05/03, 23:11
Welke backup software voldoet aan deze eisen.

- kan mappen backupen en de mail
- kan losse bestanden backupen
- pakt alles in, en zet alles in 1 bestand
- werkt via command-line modus
- onder Linux (welke dist ook, Redhat, Slackware, etc etc)
- ftp upload mogelijkheid (NIET noodzakelijk)

Weet iemand iets?
tar is wel goed alleen wil iets compleet hebben zodat ik niet steeds tar moet uitvoeren om een bestand toetevoegen.
Dus bv dat hij een config bestand uit leest welke mappen en bestanden er gebackupt moeten werken.

wdv
20/05/03, 23:14
Ik denk toch dat tar 1 van de betere oplossingen is hoor :)

InstantXs
20/05/03, 23:19
met tar kan je ook in 1 keer meerdere bestanden / mappen inpakken..

Web123.nl
20/05/03, 23:47
Wat heb je nodig:
- tar (zoals al werd genoemd)
- gzip (voor als je wilt comprimeren, ander progje kan ook natuurlijk)
- shell scriptje
- crontab

Maak een shell scriptje wat alles backuped wat je wilt en ergens neer knalt. Met de crontab kun je vervolgens je backup schedulen en hoef je niets handmatig meer te doen.
Je kunt alles in 1 file zetten als je wilt met tar, maar ik raad het je af. Er zijn ongetwijfeld voordelen, maar er zijn tal van situaties waar je net even -dat- bestandje nodig hebt, of -die- MySQL database dump. Dan is het lastig om je hele backupfile door te zoeken.
Een ander voordeel van meerdere files, of nadeel van 1 file, is dat als de ene backupfile corrupt raakt, je gelijk niets meer hebt. En bij het transferren van 1 grote file, is de kans groter dat dat gebeurd, dan als je 100 kleine files wilt over zetten.

Deel je backups wel overzichtelijk in, bijvoorbeeld directories als:
backup
- database
- www
- mail
- systeem
- logs
- enz.

Bij gegevens van je gebruikers kun je bijvoorbeeld bestandsnamen aanhouden met de naam van de gebruiker. Op die manier is zoeken ook zo gebeurd! Veel succes.

Telstra
20/05/03, 23:49
Dus met --files-from=/etc/backuper.conf
En dan in dit bestand de mappen en bestanden zetten?
---
/home/sites
/usr/local/mysql/data
etc etc
---

chielsen
18/06/03, 10:36
Voor ensim heb ik een script van http://ensim.globalreseller.com Het is misschien niet het beste script ooit en is wat aan de zware kant, maar ik heb hem elke dag om 4 uur 's nachts draaien dus niemand merkt er wat van. Hij maakt een backup van elke site + database en kan dat ook nog met ftp naar een andere server uploaden.
Werkt goed !!

chielsen
18/06/03, 10:38
En ik zie dat ze ook een nieuwe versie hebben die een stuk beter werkt. Ik ga die denk ik ook maar eens nemen.

EgoH
18/06/03, 14:16
Origineel geplaatst door chielsen
En ik zie dat ze ook een nieuwe versie hebben die een stuk beter werkt. Ik ga die denk ik ook maar eens nemen.

Ik heb zelf een backup script for ensim gecode :).
Je kan hem hier vinden:
http://forum.rackshack.net/showthread.php?s=&threadid=15567&perpage=25&pagenumber=1

Mijn script backupped de ensim databases, de extra database domain-com etc, en zelfs database waar je de ensim user toegang tot hebt gegeven.

Bij het restoren importeerd hij de databases allemaal automatisch.
Ook wordt het mysql password opgeslagen en goed gezet.


Het script van globalreseller gebruikt de backup van ensim zelf er zijn alleen wat dingetjes omheen gebouwd.

chielsen
18/06/03, 16:14
Lets try ;)

chielsen
18/06/03, 16:29
Uhh weet je waar die crontab staat van globalreseller?

chielsen
18/06/03, 16:37
Heb het al gevonden en aangepast aan jou script :)

blasty__
18/06/03, 19:33
Tip: ik zelf geef de backup archives altijd de datum in de naam, dit kan je doen door bijv:

tar -cf backup-`date +%H-%m-%y`.tar <files>

Zo kan je snel zien wanneer een backup gemaakt is en pak je niet snel de verkeerde. :)

subhosting
20/06/03, 22:04
veritas backup exec for linux ;) best prijzig.

mihosnet
23/06/03, 23:02
Origineel geplaatst door EgoH


Ik heb zelf een backup script for ensim gecode :).
Je kan hem hier vinden:
http://forum.rackshack.net/showthread.php?s=&threadid=15567&perpage=25&pagenumber=1

Mijn script backupped de ensim databases, de extra database domain-com etc, en zelfs database waar je de ensim user toegang tot hebt gegeven.

Bij het restoren importeerd hij de databases allemaal automatisch.
Ook wordt het mysql password opgeslagen en goed gezet.


Het script van globalreseller gebruikt de backup van ensim zelf er zijn alleen wat dingetjes omheen gebouwd.

Werkt dit ook met Ensim Pro?

chielsen
23/06/03, 23:57
Met ensim 3.1 werkt het iig zeer goed :)

EgoH
24/06/03, 08:26
Werkt niet met ensim pro. Zo'n script is veel werk misschien dat ik erin de vakantie nog aan toe kom. Ik heb al wel script beschikbaar gemaakt om die ensim 3.1 backups naar ensim pro te restoren.

X-Networks
24/06/03, 12:17
Het ligt eraan welk platform je wilt backupen, windows net server en linux verschillen nogal wat.

TIP: Bij Windows 2003 Net Server zit automatisch al een backupserver en schaduw schijf optie!