PDA

Bekijk Volledige Versie : Klanten en controle panel



host3000
18/05/03, 23:53
In dit forum is het al eens gehad over de voorkeur voor een controle panel. Maar dat was voornamelijk vanuit de hoster gezien.

Hoe zit het met jullie klanten? Hebben die een bepaalde voorkeur voor Cpanel, Ensim, Plesk etc? De een heeft meer mogelijkheden dan de ander, maar vinden klanten dat fijn of juist te veel ballast?

Ik heb zelf alleen ervaring met Cpanel en denk, dat veel van de mogelijkheden niet gebrukt worden door het grootste gedeelte van de klanten.

Hoe is jullie ervaring hiermee?

Hans

Savvas
19/05/03, 07:39
in ieder geval Cpanel niet, momentele klanten komen telkens met vragen, sommige dingen zijn ook wel lastig ineen keer te doorzien, als hoe je een "werkend" sub-domein met "werkend" login aanmaakt, ik weet het wel, maar of de klant het ook gelijk weet is wel gebleken van niet...

eXite
19/05/03, 09:28
Ik heb nog nooit vragen gehad over Cpanel van mijn klanten...welke theme gebruik je dan?

salunet
27/05/03, 00:08
Tijd geleden heb ik onderzoek gedaan. Heb mijn klanten een maand lang de CP van plesk laten gebruiken en een maand ensim. De meeste klanten vonden plesk makkelijker en uiterlijk scoorde plesk zelfs 75%. Maar als zodra ik een andere theme gebruikte voor ensim werd de functionaliteit beter. Het hangt dus echt af welke theme je gebruikt.

superior-is
27/05/03, 00:21
En welke theme was dat dan?

Cardinoz
27/05/03, 00:26
Plesk vind ik persoonlijk soms ook onduidelijk. Andere controlpanel's nog niet vaak gebruikt.

eXite
27/05/03, 00:29
Nou plesk vind ik vooral érg traag...

rq
27/05/03, 03:44
Origineel geplaatst door Cardinoz
Plesk vind ik persoonlijk soms ook onduidelijk. Andere controlpanel's nog niet vaak gebruikt. Plesk onduidelijk? ik vind het juist één van de meest overzichtelijke Control panels..

Over Ensim Webdinges Pro ben ik ook erg te spreken..

plugintools
27/05/03, 09:09
Ik gebruik als klant zowel Cpanel als Plesk, en ze hebben allebei hun voordelen. Voordeel van Plesk (weet niet zeker of dit ook standaard is) is dat dingen als webmail en webstats gewoon onder een logische directory zitten. Ik kan dan makkelijk via webmail.mijndomijn.nl mijn mail checken, en via www.mijndomein.nl/webstats/ de statistieken nakijken. Bij mijn Cpanel account lukt dit niet automatisch, en zelf dingen doorverwijzen is ook niet handig :D
Daarnaast is Cpanel wel uitgebreider met standaard scripts (die ik overigens niet gebruik). Voor het dagelijks gebruik voldoen zowel Plesk als CPanel prima, ware het niet dat de inlog link van Plesk lastiger te onthouden is (eindigt met een poortnummer en begint met https, bij cpanel is het gewoon www.mijndomein.nl/cpanel/)

Jacco

Savvas
27/05/03, 10:59
Origineel geplaatst door eXite
Ik heb nog nooit vragen gehad over Cpanel van mijn klanten...welke theme gebruik je dan?

ik gebruik momenteel het "default" theme, heb hem ook eens op vertex gedraait maar geven beide zelfde problemen

host3000
27/05/03, 11:57
Origineel geplaatst door plugintools
Voor het dagelijks gebruik voldoen zowel Plesk als CPanel prima, ware het niet dat de inlog link van Plesk lastiger te onthouden is (eindigt met een poortnummer en begint met https, bij cpanel is het gewoon www.mijndomein.nl/cpanel/)

Jacco

Bij Cpanel kan je ook via ssl inloggen; misschien wel zo veilig :rolleyes:

Domenico
27/05/03, 15:02
Origineel geplaatst door plugintools
Ik gebruik als klant zowel Cpanel als Plesk, en ze hebben allebei hun voordelen. Voordeel van Plesk (weet niet zeker of dit ook standaard is) is dat dingen als webmail en webstats gewoon onder een logische directory zitten. Ik kan dan makkelijk via webmail.mijndomijn.nl mijn mail checken, en via www.mijndomein.nl/webstats/ de statistieken nakijken. Bij mijn Cpanel account lukt dit niet automatisch, en zelf dingen doorverwijzen is ook niet handig :D
Daarnaast is Cpanel wel uitgebreider met standaard scripts (die ik overigens niet gebruik). Voor het dagelijks gebruik voldoen zowel Plesk als CPanel prima, ware het niet dat de inlog link van Plesk lastiger te onthouden is (eindigt met een poortnummer en begint met https, bij cpanel is het gewoon www.mijndomein.nl/cpanel/)

Jacco

Heb je www.domein.nl/webmail al eens geprobeerd (cpanel)? Werkt perfekt hoor.

WebBizz
27/05/03, 16:28
Origineel geplaatst door plugintools
Voordeel van Plesk (weet niet zeker of dit ook standaard is) is dat dingen als webmail en webstats gewoon onder een logische directory zitten. Ik kan dan makkelijk via webmail.mijndomijn.nl mijn mail checken, en via www.mijndomein.nl/webstats/ de statistieken nakijken.

Jacco, http://webmail.domeinnaam.nl en www.domeinnaam.nl/webstat is standaard in Plesk. Webmail kun je overigens ook bereiken via https://webmail.domeinnaam.nl. Eventueel zijn de statistieken ook nog via SSL bereikbaar.

plugintools
28/05/03, 08:43
Origineel geplaatst door Domenico


Heb je www.domein.nl/webmail al eens geprobeerd (cpanel)? Werkt perfekt hoor.

Haha, klopt inderdaad. Heb je ook nog zo'n link voor de stats?

WebBizz
28/05/03, 08:50
Stats via SSL moet aangezet worden en dan heb je ze niet meer onbeveiligd. Beetje overdreven voor statistieken, beveiligen met username en password kan ook.

plugintools
28/05/03, 09:27
Klopt, mijn kan het weinig schelen dat mensen mijn stats zien :D

mihosnet
28/05/03, 18:32
Mijn klanten zijn erg tevreden met Ensim Pro

Savvas
28/05/03, 19:36
ja bevalt dat een beetje Ensim Pro??? ik heb er zelf nog niet mee gewerkt, vond het oude ensim persoonlijk niks, vind jij dat er nu duidelijk vooruitgang is gemaakt?

mihosnet
28/05/03, 20:58
We werkten eerst ook met Ensim 3.0, wat idd niet echt lekker werkt. Ensim Pro werkt veel beter. Klanten kunnen zelf veel meer doen, zoals subdomeinen en er is webalizer ondersteuning.

PKeuter
02/06/03, 21:22
Mijn voorkeur gaat ook uit naar CPanel, simpel (als je een goede skin hebt (BabySim gebruik ik) en snel.

cridea
03/06/03, 10:15
We hebben wel eens mini-enquete gehouden om te zien of er bij onze klanten belangstelling is voor andere control panels dan cpanel, die was minimaal.

xs2
17/06/03, 22:24
Even het verschil tussen Admin panels en Console panels duidelijk maken. Een admin panel is puur voor de online automatisering van gegevens waar een console panel ook configuratie functionaliteiten bied.

Nu zitten bij ons voornamelijk MKB klanten die weinig behoefte hebben aan deze low-level server opties. Zij gebruiken Web en Email diensten. Wij hebben daarom gekozen om geen live configuratie opties aan de klant aan te bieden. Alle aanvragen lopen via onze webmaster/helpdesk.

Wat wij zelf, en onze klanten, wel veel gebruiken is een online administratie systeem, hierop kunnen onze klanten gegevens vinden over hun adres gegevens, bestellingen, betalingen, artikelen en meer.

Vooral de verstrekking van wachtwoorden of andere hosting specificaties is een tijdrovende taak. Het online plaatsen van deze biedt beide de provider en de klant besparing van tijd.

Voor een voorbeeld van wat de (eind)klant ziet

http://clientpanel.com
Login demo:demo


De reeds ontwikkelde (publieke en provider) modulen zijn;

RELATIONS - Relatie beheer
MEMBERS - Gebruikers beheer
DOMAINS - Domein beheer (incl. SIDN submissie forms)
ACCOUNTS - Hosting beheer

Bijhorende beheers modules;
BRANCH - Bedrijfs beheer
SERVERS - Servers beheer
HOST SERVICES - Account service beheer
EMAILS - Email beheer
EMAIL-ALIASES - EMail-alias beheer
SUBDOMAINS - Subdomein beheer
SETUPLIST - Commando's voor het aanmaken van hosting
accounts


Aanvullende module/systemen:
-----------------
DOCS - Document beheer
HELPDESK - Helpdeskticket beheer
TASKS - Agenda beheer
HISTORY - Taken geschiedenis
PROJECTS - Project beheer
PLANNING - planning beheer
ORDERS - Bestelling beheer
QUOTES - Offerte beheer
BILLING - Factuur beheer
PAYMENTS - Betalings beheer
ARTICLES - Artikel beheer
HOSTINGPLANS - Account details beheer
RENEWAL - Verlenging beheer (domein+account)
- versturen van renewal verzoek per domeinnaam
- beantwoorden van renewal verzoek per domeinnaam
- tonen van totaal renewal overzicht (domein+account)
- verwerking van renewal status
COSTS - Kostenpost beheer
SUPPLIERS - Leverancier beheer
PROSPECTS - Prospect beheer
MASSMAIL - Massmail beheer

Zelf wordt het systeem voor bijna 95% van alle admin taken gebruikt. Alleen een module voor de jaarrekening moet nog ontwikkeld worden.

Het systeem is ontwikkeld in PHP met een MySQL database. Uitbreiding is relatief eenvoudig vanwege de modulaire architectuur van het geheel. De DOMAIN module bevat o.a. de functionaliteit om een Whois op vele TLD"s uit te voeren en tevens SIDN forms voor registratie of wijziging van .nl domeinnamen in te dienen (via Email).

De login is mogelijk over HTTP(S) en verloopt middels HTTP AUTH waarmee een maximale login beveiliging ontstaat. Backups zijn eenvoudig mogelijk via cronjob's.

Wij ondersteunen het clientpanel tevens voor RSP's. Hierbij krijgt de RSP zijn eigen custom clientpanel en kunnen wij optioneel fungeren als administratie verwerkings personeel. Kortom.. flexibele werkkracht per domeinnaam registratie.

Mocht iemand verder vragen of opmerkingen hebben dan verneem ik dit graag.

Deimos
18/06/03, 00:47
En nu ben ik benieuwd is dit ook beschikbaar voor andere bedrijven? Zoja wat zou dit kosten? En is er ook een demo van het "Admin" deel??

Grumpy
18/06/03, 02:22
Ik vind het jammer dat de demo niet alle opties laat zien.
Ook een minpuntje is dat het niet echt gebruikersvriendelijk is.
Het is nogal vaak de "back" knop gebruiken of anders weer via het mene links weer een aantal keren heen en weer klikken.

xs2
18/06/03, 02:46
Dit systeem wordt al door andere bedrijven (resellers) gebruikt. Deze kiezen voornamelijk voor het online beheer van domeinnamen en accounts.

Layout:

De overzichtelijkheid is idd al vaker over geklaagt doch komt er maar geen consistentie feedback omtrent de 'gewenste' layout. Alle feedback is welkom en wordt zeer zeker doorgenomen voor verbetering.

Demo :

Een demo voor resellers is op aanvraag verkrijgbaar. Geef wel even aan welke modulen je geinterreseerd in bent.

Verhuur:

Het systeem draait op een van onze servers en wordt nog niet vrijgegeven als sourcecode voor gebruik op andere servers.

Een basis account voor beheer van o.a. klantgegevens, domeinnamen, account gegevens kost EUR 300 excl. per jaar. Hierbij zit tevens inbegrepen

- customised versie van het clientpanel op eigen domeinnaam) op onze servers vanwege vele benodigde script libraries)
- de SIDN registratie forms voor handige registraties/wijzigingen
- notificatie forms voor naar de klant (of reseller)
- whois tool en nameserver check tool
- ondersteuning bij verwerking van bulk aanvragen

Laat het horen als je een demo wilt bekijken.

Grumpy
18/06/03, 03:10
2e minpunt is dat het niet beschikbaar is voor andere bedrijven om op eigen servers te installeren.
Daar houdt het dan helaas wel op.

Wij gaan ons eigen CP ontwikkelen. (Met het idee dat we het later ook kunnen verkopen)

xs2
18/06/03, 03:25
2e minpunt is een kwestie van geduld en de vraag naar het systeem. De vele extra functies komen zo uit een source library. En die libs geef je dus niet zo snel uit handen.

Daar het geen control panel is bied het weinig functionaliteiten op eigen servers. Wanneer je wilt uitbreiden door de koppelingen voor nieuwe functies wilt maken dan begrijp ik je dilema.

Mocht er verandering in komen dan post ik hier wel een update.

Grumpy
18/06/03, 03:30
Het is voor ons handiger/voordeliger om een CP vanaf het begin op te bouwen :)

superior-is
18/06/03, 10:37
Origineel geplaatst door Grumpy
Het is voor ons handiger/voordeliger om een CP vanaf het begin op te bouwen :)

Verkijk je daar niet op want het is een shitload aan werk. Wij zijn met drie man een half jaar bezig geweest om een klanten cp te maken. Maar als wij ook ons eigen admin cp erbij optellen, dan heeft dat een ontwikkeltijd van 2,5 tot 3 jaar. En dan is het nog eens niet mogelijk om dat door te verkopen m.b.t. security.

salunet
18/06/03, 10:50
Wil graag zo'n demo bekijken.

xs2
18/06/03, 19:43
Dit kan en wordt op verzoek afgehandeld. Een bericht is zojuist naar je verstuurd salunet.