PDA

Bekijk Volledige Versie : wat voor server?



rudy
15/05/03, 18:13
Ik heb een website met 7000 bezoekers per dag.. marktplaza.nl
De site verbuikt nu zo'n 2 gig per dag. Wordt vast nog wel meer.
Veel PHP scripts, GD library en MYSQL.
Nou wil ik een eigen server ergens colocaten. Ik heb al wat gelezen in dit forum dat supermicro wel goed spul is. En daar zit ik nu ook aan te denken. Wat moet ik nemen? Eentje met 2 cpu's of is 1 zat? 512MB geheugen of meer? PIII of PIV? Als je veel geld hebt moet je natuurlijk voor 2x PIV gaan, maar dat is nou ook niet de bedoeling. Ik zoek gewoon wat redelijks waarmee ik nog wel een tijdje goed uit de voeten kan.
Ik wil op die server dan ook nog wat andere domeinen van mij erop zetten, maar die vreten niet zo veel.

Bedankt!
Rudy

WebBizz
15/05/03, 18:55
1 CPU is zat, 1 GB geheugen of eventueel meer, Pentium 4
Supermicro 5012BE of 5013GI zijn prima hiervoor.

rudy
15/05/03, 19:22
Ok, bedankt voor je reply.

Hoe zit 't met IDE en SCSI. Een IDE / SCHIJF schijfje doen, met RAID? Of zal dat niet echt nodig zijn?

Bedankt!
Rudy

eXite
15/05/03, 19:26
RAID zal echt niet nodig zijn. Gewoon een IDE schijfje moet voldoende zijn. Maar dat SCSI beter presteert spreekt voor zich natuurlijk.

RAID 1 kun je wel gebruiken trouwens, dat is wel nuttig ivm eventuele crashes :)

rudy
15/05/03, 19:41
zat dan te denken aan zoiets:

http://www.supermicro.com/PRODUCT/SUPERServer/SuperServer5012B-E.htm

Heeft deze ook raid 1? Of moet ik daar een speciaal pci kaartje voor hebben?

Ik neem aan dan een normale PIV erin past en normaal geheugen? Hebben jullie nog advies voor een goede HDD? Ik heb slechte verhalen gehoort over IBM. Wat is jullie ervaring? Tips?

Rudy

WebBizz
15/05/03, 19:41
RAID1 is inderdaad wel aan te raden. In de praktijk weegt het verschil tussen prestaties van IDE en SCSI niet op tegen de extra kosten. IDE is voor jouw site prima denk ik. Neem wel een 7200 rpm schijf.

WebBizz
15/05/03, 19:43
Origineel geplaatst door rudy
zat dan te denken aan zoiets:

http://www.supermicro.com/PRODUCT/SUPERServer/SuperServer5012B-E.htm

Heeft deze ook raid 1? Of moet ik daar een speciaal pci kaartje voor hebben?

Ik neem aan dan een normale PIV erin past en normaal geheugen? Hebben jullie nog advies voor een goede HDD? Ik heb slechte verhalen gehoort over IBM. Wat is jullie ervaring? Tips?

Rudy

Die 5012BE is idd een goede. Er kan een normale P4 en normaal geheugen in. Voor raid moet er inderdaad een pci kaartje in, bijvoorbeeld een 3ware escalade 7000-2.

Overigens kun je die 5013 ook nog overwegen. Daar kan meer geheugen in en er zit gigabit ethernet en usb2 in plus nog wat andere extra's.

rudy
15/05/03, 19:53
Ik zag een RAID kaartje van promise (FastTrak TX2000) voor € 107,64 . Is dat nog wat:

http://nl.promise.com/product/card_detail_dut.asp?pid=162

Deimos
15/05/03, 21:05
Zou toch zeker een 3ware nemen. Want die kost minder CPU. Hierover zijn ook hevige discussies geweest in diverse nieuwsgroepen die je met www.google.com wel zou moeten kunnen vinden.

InterXS
15/05/03, 21:09
Maar waarom RAID, ik bedoel je kan ook gewoon backup ruimte huren bij je provider

10000 bezoekers per dag is echt geen probleem voor een normale processor als een AMD XP 1800+, waarom gelijk een Pentium 4?

thomas
16/05/03, 00:17
Origineel geplaatst door InterXS
10000 bezoekers per dag is echt geen probleem voor een normale processor als een AMD XP 1800+, waarom gelijk een Pentium 4?

Supermicro heeft niet echt AMD mobotjes :)

Hmz dual P4 bestaat niet echt :) Dan moet je al een dual xeon nemen en die kosten wel wat dus met dual PIII zit je zeker ook wel leuk.

Domenico
16/05/03, 01:05
Dual pIII is natuurlijk altijd te preferen boven een single pIV natuurlijk.

thomas
16/05/03, 01:32
Ik zou ook 1gig ram nemen :) Kost niet zoveel extra :p

True_Floris
16/05/03, 10:40
Beste TopicStarter,

Waarom gelijk een SuperMicro? Er zijn nog alternatieven ;)

Kijk bijvoorbeeld eens naar Appro, dit zijn machines die altijd voorzien zijn van een Dual-processor moederbord, maar die je ook kunt bestellen met een singleprocessor opstelling. Je kunt dan eenvoudig zelf later een processor bijsteken om zodoende weer een tijdje vooruit te kunnen. :) (Zie www.appro.com)

Voor jouw setup zou ik persoonlijk kiezen voor een single-xeon, met hyperthreading, ergens tussen de 512MB en 1024MB geheugen en eigenlijkj 2 SCSI-diskjes, omdat ik begrijp dat je veel DB-queries doet. Wellicht is dat SCSI nu nog overkill, maar als je gaat groeien wordt het telkens interessanter ;)
Als je SCSI te duur vind, kan je 2 diskjes op een 3Ware controller aansluiten (geen promise ofzo) om en meer performance en meer zekerheid te krijgen.

Als laatste: ja ik weet dat Appro relatief slecht te verkrijgen is, maar je kan het proberen bij Teranet, of mijn eigen werkgever: TrueServer.

thomas
16/05/03, 14:19
kan je ook wat richtprijzen geven ?

Deimos
16/05/03, 14:52
Ben ik ook wel naar benieuwd. Want nu je het zo zegt doet me het vermoeden dat die appro servers dus goedkoper zijn dan een Supermicro :)

McRox
18/05/03, 19:26
Indien je meer naar de prijzenkant kijkt zou ik een P4 3.06 met HT. Presteren uitstekend met mySQL. Indien je vrij veel mySQL nodig hebt zou ik SCSI harde schijven nemen. Als geheugen zou ik 1 GB ECC reg. Ram kopen.

Indien je graag een raid controller wilt nemen kun je beter kijken naar raid 5, heeft wel minimaal 3 hd's nodig, maar combineert wel snelheid met redundancy :)

Raid 1 (mirroring) heeft wat nadelen ivm snelheid..

True_Floris
20/05/03, 12:07
Origineel geplaatst door thomas
kan je ook wat richtprijzen geven ?
Volgens mij mag dat niet in dit subforum, maar je kan me wel een mailtje sturen natuurlijk (zie profiel).

Voor het idee: de simpelste setup is ~ 1425 euro, heel aangekleedde machines met HW RAID SCSI, 2 procs op 2,8Ghz, 2GB geheugen etc. etc. kan oplopen tot 4500.


Origineel geplaatst door Deimos
Ben ik ook wel naar benieuwd. Want nu je het zo zegt doet me het vermoeden dat die appro servers dus goedkoper zijn dan een Supermicro :)
Persoonlijk ben ik niet echt weg van SuperMicro, heb ooit gezien hoe die lui moederborden testen en repareren en echt blij kon ik er niet van worden eigenlijk. Tyan heb ik echter superervaringen mee en omdat Appro Tyan's gebruik heeft dit een lichte voorkeur. Daarnaast heeft een 1U Appro 4 centrifugaalfans, waarvan er 2 uit kunnen vallen voor een volgeladen 1U probs gaat krijgen met koeling. Ik heb in een rack hier ergens een SuperMicro hangen die zo heet word dat ik hem niet meer normaal vast kan houden...

loesberg
21/05/03, 13:03
In plaats van Supermicro, Appro of een ander merk dat servers en server barebones verkoopt kan je natuurlijk ook zelf een server samenstellen. Ik heb voor een vorige werkgever servers gebouwd die onder relatief zware load nu nog stabiel draaien (al bijna 2 jaar). Dat kan je dus ook overwegen. Als je de componenten slim kiest en niet op de verkeerde onderdelen bezuinigd kan je vaak stukken goedkoper uit zijn dan dat je een "merk" koopt.

True_Floris
24/05/03, 02:13
Origineel geplaatst door loesberg
In plaats van Supermicro, Appro of een ander merk dat servers en server barebones verkoopt kan je natuurlijk ook zelf een server samenstellen. Ik heb voor een vorige werkgever servers gebouwd die onder relatief zware load nu nog stabiel draaien (al bijna 2 jaar). Dat kan je dus ook overwegen. Als je de componenten slim kiest en niet op de verkeerde onderdelen bezuinigd kan je vaak stukken goedkoper uit zijn dan dat je een "merk" koopt. Ja dat kan, maar er zijn een paar kleine nadelen:

1. Garantie: die is per onderdeel, niet voor het geheel
2. Compatibility: je weet niet of alles echt 100% lekker met elkaar werkt van te voren, kan voor leuke *kuch* verrassingen zorgen
3. Past het allemaal helemaal top in de kast? Kom je thuis met je mooie moederbord, past die verdomde PCI-riser er niet in en dan?
4. Koeling: jah meer fans is meer koelvermogen, maar ook een grotere kans dat er iets kapot gaat, tenzij... je hier verstand van hebt. (fat chance)
5. Goedkoop is duurkoop: leuk die mindere kosten, maar met 1 jaar garantie ben je als er iets kaduuk gaat mooi de sjaak. Merken doen vaak 2 jaar garantie, of zelfs 3, standaard.

Het prijsverschil hoeft niet eens zo groot te zijn overigens, maarja als ik met prijzen ga schermen krijg ik strafpunten ofzo iets lulligs dus als je die wilt hebben.

MOD EDIT: Je mag hier best wat prijzen plaatsen mit het niet allemaal gericht is naar trueserver natuurlijk maar iemand uitnodigen tot emailen mag dan weer niet. :)
De strafpunten zijn niet om lullig te doen maar om het forum leesbaar te houden en vrij te houden van spammers.