PDA

Bekijk Volledige Versie : PI address space



tom
12/05/03, 00:00
Welke providers in Nederland/Belgie geven provider independent ip's uit ?

meer info (http://www.ripe.net/ripe/docs/pi-pa.html)

[Elwin]
12/05/03, 00:27
Ik heb me nooit echt zo goed verdiept in de RIPE gedoe enzo. Maar als ik het goed begrijp kun je als je een PI range hebt deze overal mee naar toe nemen mits je voldoet aan een aantal regels?

Ik denk dat weinig providers dat zullen doen omdat ze natuurlijk liever hebben dat jij bij hun blijft.

Ik ken in iedergeval geen provider die dat doet. Maar je kunt natuurlijk een aantal providers gewoon mailen daarover.

thomas
12/05/03, 02:36
Cybercomm heeft nog zo een netwerk gehad voor dat maar zover ik weet bied geen enkele provider dat meer aan omdat dat voor iedereen (je oud en ook je nieuwe provider) een gekloot is.

Heeft niet echt iets te maken dat je provider gebonden word ofzo, dat doen ze met contracten :)

Mailen heeft ook geen nut, je kan gewoon ff kijke bij RIPE of er bij hun ip range PI of PA staat.

Beyonder
12/05/03, 18:55
Wij geven PI space uit, uiteraard dient RIPE de aanvraag goed te keuren.

In bepaalde gevallen geven we clienten zelfs een eigen AS nummer.

superior-is
12/05/03, 19:09
NL-IX doet dat toch, niet jij?

thomas
12/05/03, 19:32
EDIT:
Oeps ff miskeken :)

Jah lijkt dat nl-ix over zo range beschikt
inetnum: 194.153.154.0 - 194.153.154.127
netname: NL-IX-NL
descr: NL-IX
descr: Amsterdam
country: NL
admin-c: MVR14-RIPE
tech-c: JCH11
status: ASSIGNED PI
mnt-by: RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-lower: RIPE-NCC-HM-PI-MNT
mnt-by: OPENPEERING-MNT
mnt-routes: OPENPEERING-MNT
changed: hostmaster@ripe.net 20020412
source: RIPE

Maar is ook maar halfe c-range dus denk niet dat ze zulke servive leveren :) Lijkt me ff meer van openpeering ofzo ;)

NLISP
12/05/03, 22:08
Origineel geplaatst door superior-is
NL-IX doet dat toch, niet jij?

AS nummers krijg je zodra je ripe member bent, of je moet een AS nummer van je future transit provider krijgen. Zoals omschreven onder andere op de AMS-IX website.
ASN's uitgeven van 65000+ kan ook .. want die zijn vrijelijk beschikbaar en alleen te gebruiken binnen het lokale netwerk

NLISP
12/05/03, 22:14
Origineel geplaatst door Beyonder
Wij geven PI space uit, uiteraard dient RIPE de aanvraag goed te keuren.

In bepaalde gevallen geven we clienten zelfs een eigen AS nummer.


Hoe ben je dat vanplan te doen indien je geen LIR bent ?
Tenzij je hier onder een andere naam staat
http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/general/indices/NL.html

Beyonder
12/05/03, 22:27
Het maakt toch niet uit hoe ik het exact regel, ik geef alleen aan dat ik PI space/ IP space / ASN kan regelen voor mijn clienten indien nodig.

NLISP
13/05/03, 09:49
Nee dat niet perse, maar het is een redelijke waste als je PI space door ripe laat routeren. Bovendien moeten we een beetje zuinig zijn op de ASN's :)

ProServe
13/05/03, 10:57
Origineel geplaatst door NLISP
Nee dat niet perse, maar het is een redelijke waste als je PI space door ripe laat routeren. Bovendien moeten we een beetje zuinig zijn op de ASN's :)

PI space door ripe routeren?!
Ik zal wel even wat missen. Maareh, ik denk dat de RIPE zelf goed genoeg kan beoordelen of een AS wel of niet nodig is.

Zo goed als alle LIR's in nederland zullen PI space voor klanten willen aanvragen. Ik zie niet wat het probleem daarvan zou zijn. Misschien dat ze een administratieve fee rekenen als je weg gaat, maar dat lijkt me logisch.

True_Floris
16/05/03, 10:08
Het regelen van een eigen AS met hierbij behorenden IP's kunnen meerdere ISP's voor je doen. Over het algemeen staan ze er niet om te springen, maar het gebeurt wel.

Mijn ervaring leert me dat je minimaal 2 C-klassen in gebruik moet hebben voor je een eigen stukje IP-space kunt aanvragen. RIPE vind het blijkbaar niet zo tof om /24 en /25's uit te delen. ;)

thomas
16/05/03, 13:16
Ripe member kan je ook pas vanaf 4 ranges worden :)

NLISP
16/05/03, 15:25
Bij mijn weten kan je altijd ripe member worden. Maar misschien dat er een minimum aan het aantal ip's zit wat je per keer mag aanvragen

True_Floris
22/05/03, 08:57
Origineel geplaatst door thomas
Ripe member kan je ook pas vanaf 4 ranges worden :)
Voor zover ik weet is het kleinste block dat RIPE uitdeelt een /22, maar dan moet je wel al minimaal 80% van een /23 (0f 2 /24's) gebruiken.


Bij mijn weten kan je altijd ripe member worden. Maar misschien dat er een minimum aan het aantal ip's zit wat je per keer mag aanvragen
Je kunt wel RIPE member worden, dat is het probleem niet zo. Het aanvragen van een eigen AS kan best wat werk zijn, maar is wel te doen. Het aanvragen van eigen IP-space moet je echter wel gegronde reden voor hebben...

In het geval van PriorWeb kan een ander LIR het proces begeleiden en vaak versnellen, het is alleen de vraag in hoeverre je een klant aan een eigen AS en blok IP's wilt helpen. Een klant met een eigen AS en IP's is nu eenmaal minder gebonden aan een bepaalde leverancier en door het meerwerk is dat niet altijd even aantrekkelijk...