PDA

Bekijk Volledige Versie : Reclame what's the way to go ?



Clearhosting
10/05/03, 16:32
Ik vroeg me af wat de beste manier is om mijn net begonnen bedrijf in de schijnwerpers van het surfende publiek te plaatsen.
Wat zijn jullie ervaringen met reclame maken en wat loont het meest ik wil ongeveer 50-100 euro per maand aan reclame uitgeven.

Gorg
10/05/03, 22:19
Ik vind google wel leuk. Tik maar in "Ladot" en wat staat er rechts ?

Clearhosting
10/05/03, 22:22
wat betaal je nou voor zo'n google reclame en hoeveel hits krij je er nou mee ?

Gorg
10/05/03, 22:25
Je betaalt per klik. Je kunt een budget per dag vaststellen. Deze informatie staat in de link onder de advertentie. Hoeveel hits goedkoophosting hierdoor krijgt weet ik niet.

ddepuydt
11/05/03, 11:45
Persoonlijk adverteer ik ook graag eens offline. Een advertentie in een krant/tijdschrift. Ga op voorhand goed na wie hun lezers zijn, en kijk of die overeenstemmen met je doelgroep.

Persoonlijk mik op KMO's (gaande van bakkers/beenhouwers tot ondernemingen met een 50-tal personeelsleden), ik adverteer dus hoofdzakelijk in vaktijdschriften van die bepaalde groepen.

Meestal is adverteren duur tot zelfs peperduur, vooral als je weet dat eenmalig adverteren zo goed als NIETS opbrengt. Het beste is gedurende ongeveer 10 dagen matig adverteren op een bepaald medium, dan twee weken niets, en dan nog een keer 10 dagen alles geven qua adverteren opdat medium.

Wat ik ook doe (of laat doen). Kort voor het einde van een contract periode (of garantie periode) bel ik de mensen eens op om te horen of ze tevreden waren, of alles goed is met het product etc ... Heel wat mensen zeggen dan niet alleen dat ze tevreden waren en het contract ene jaar willen verlengen,maar ook "terwijl ik U aan de lijn heb, ik heb hier nog een projectje, ik weet niet of het iets voor U is ..."

Van tijd sponsor ik ook een evenement tvv het goede doel. Het is misschien een beetje blasé, maar dan ga je als sponsor rondlopen op zo'n evenement waar vooral de plaatselijke middenstand goed vertegenwoordigt is en je hebt zo weer 10 klanten bij.

Af en toe iets gratis weggeven kan ook nooit kwaad. Via een of ander medium (radio) geef je 3 hosting pakketten weg. Na een jaar verlopen die, als de mensen tevreden zijn zullen ze die verlengen (weer klant bij).

Enfin, wees inventief er zijn milljoenen manieren om klanten te lokken, banners plaatsen op sites die over kanariepietjes gaan is daar GEEN van.

We Develop
11/05/03, 14:46
Haha :) sites die over kanariepietjes gaan :)
Leuke tips ddepuydt, thanks for sharing.
Ik zag trouwens dat BlueYellow ook opdook bij google, en misschien kan hier iets vertellen over de resultaten daar.

Clearhosting
11/05/03, 16:38
Ik ben gaan informeren over het adverteren in de wekelijkse voetbalclub blaadjes in de omgeving arnhem

Voetbal = 200 euro per jaar voor een halve pagina
Hockey = 125 euro per jaar voor een halve pagina

Ik vind deze prijzen zeer meevallen eerlijk gezegd.
Ervaringen met dit medium ?

amnesiac
11/05/03, 17:42
wat ik heb gedaan is ze hosting aanbieden en dan gewoon voor zolang als ze hosting willen (heel beperkt pakket) een pagina grote advertentie gratis

xserve
11/05/03, 17:51
Welke hockeyclub in de omgeving Arnhem?
Als het UpWard is wil ik er wel adverteren voor 125 euro.

WebBizz
11/05/03, 21:41
Heeft dat nou echt zin het adverteren in dat soort blaadjes? Wij hebben wat reclame gemaakt op websites maar niet met echt noemenswaardige resultaten...

Clearhosting
11/05/03, 21:53
Nee oosterbeek, en webbizz waar heb je geadverteerd ?

WebBizz
11/05/03, 21:55
Google AdWords
Webselect
PlugInInfo

Clearhosting
12/05/03, 05:52
wat leverde beste resultaat op ?

WebBizz
12/05/03, 09:14
Google AdWords

We Develop
12/05/03, 10:15
WebBizz,
"niet echt noemenswaardige resultaten"
Waar spreken we dan over? Merkte je er niets van of toch een paar nieuwe klanten?

cridea
12/05/03, 11:22
Origineel geplaatst door We Develop
Haha :) sites die over kanariepietjes gaan :)
Leuke tips ddepuydt, thanks for sharing.
Ik zag trouwens dat BlueYellow ook opdook bij google, en misschien kan hier iets vertellen over de resultaten daar.

Aanrader!

WebBizz
12/05/03, 12:05
Inderdaad is Google een aanrader, gaf bij mij de meeste resultaten.

We Develop: ik kreeg wel wat visits naar aanleiding van de advertenties maar helaas geen bestellingen. Mij heeft het in casu dus enkel geld gekost en niets opgeleverd, dit dus met uitzondering van Google AdWords.

Clearhosting
12/05/03, 13:29
Blueyellow en webbizz als ik vragen mag wat geven/gaven jullie dan uit aan die adwords per maand (of per klik)

WebBizz
12/05/03, 13:34
Ppffff.. dat weet ik echt niet meer, is namelijk al weer even geleden. Het blijft een kwestie van proberen en aanpassen. Je kunt wel zien hoeveelste je ad komt te staan als je een bedrag ingeeft dus dat geeft een prima indicatie.

plugintools
12/05/03, 21:57
Op welke woorden adverteren jullie op Google? Alleen op hosting/webhosting, of ook op andere zaken?

WebBizz
12/05/03, 22:37
Voor mij is het even geleden zoals gezegd. Ik had domein, domeinnaam en webhosting geloof ik.

vdx
14/05/03, 16:03
Hey Clearhosting,

Hoe kom jij bij MHCO terecht??

cridea
14/05/03, 16:29
Ik adverteer op een stuk of 40 termen. Het is leuker om termen te bedenken die minder bedrijven gebruiken. Hierdoor kom je ook nog eens op pagina 1 te staan.

PKeuter
14/05/03, 17:13
Ik adverteer op lokale radio en tv. en dat gaat ook niet slecht :)

We Develop
14/05/03, 21:48
Ik zag ook de volgende manier van adverteren:
http://www.deheeg.nl/reclame_menu.html
In bushokjes ed.
Best prijzigen, ben wel benieuwd hoeveel het ze opleverd...

WebBizz
14/05/03, 21:58
Ik heb de Heeg nog nooit in een bushokje gezien. Die advertenties die je aanhaalt staan wel regelmatig in bladen als Computer Totaal en PCM.

RobbertC
14/05/03, 22:01
Ik denk dat reclame in bushokjes erg weinig nut heeft. Ten eerste is het heel erg duur, en bereik je er de doelgroep niet of nauwelijks mee. Iedereen ziet die bushokjes, maar 95% heeft geen idee wat hosting is of heeft het niet nodig.

PlugInInfo
15/05/03, 12:35
Ik ben geaboneerd op Net Professional. De meeste advertenties in dat blad zijn van hostingproviders. Misschien ook een interessante plek om te adverteren voor de hosters onder ons.

plugintools
16/05/03, 00:41
Voor de geintresseerden :D:

Ik ben een kleine campagne op Google met Adwords gestart. Dit is voor de fansite van mijn vriendin (http://www.jim-bakkum.com).

Ik richt me op de woorden "Jim", "Bakkum" en "Idols" (ja, dit is inderdaad een site over die kerel die tweede werd bij Idols :D)

De site staat er nu een paar uur bij, en ik zit op een CTR van 7.6% met 12 clicks. Dit is natuurlijk nog te weinig voor een objectief resultaat, maar zegt toch wel wat. Er zijn 1300 raadplegingen per dag op het woord Jim (welke natuurlijk niet allemaal voor Jim Bakkum zijn), dus min daglimiet staat op 4 euro per dag (dit is ook slechts een test). De prognose ligt op 76 euro per dag, dus het kan zijn dat als je zoekt op 1 van de termen de advertentie niet altijd naar voren komt (de Google manier om de kosten beperkt te houden, zeer handig :)).

Ik houd jullie op de hoogte, sinds dit een goed inzicht geeft in hoe effectief Google is bij een gerichte campagne (de mensen zoeken al naar Jim, dus het is al wel wat gespecificeerder, toch kan dit ook voor hosting op gaan).

Bij de instellingen heb ik opgegeven in alle talen in alle landen en op de partnersites geplaatst te worden.

Ondertussen kan je de advertentie bekijken met deze link:
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=jim

Groet,

Jacco

plugintools
16/05/03, 01:06
Trouwens, het leek ook wel of de site in de gewone resultaten lijst omhoog ging (dus dat de pagerank verbeterde). Dit zou kunnen, omdat ook aan AdWords een ranking wordt gegeven en dit dan misschien gekoppeld. Anderzijds wordt je site beinvloed door linking vanaf andere sites, en welke site kan je nou beter linken dan Google zelf ;)

Anyhow, het lijkt met elkaar te maken te hebben, maar dat zal pas op langere termijn blijken!

Jacco

Dillard
21/05/03, 00:25
Sinds een paar dagen staat mijn site vrij hoog bij Google :) Kost aardig knaaken trouwens.

Nu 6000 views en 45 clicks, sofar nog geen bestellingen. Ik probeer dit voor 2 weken, en dan evalueren wat het oplevert...

Deimos
21/05/03, 00:40
Niets :P. Hoe ik daar bij kom?? Ervaring ;). EN ja ik had zoekwoorden die bijna niemand had :P. Dus stond sowieso bovenaan voor bijna niets :D. Maar leverd dus op wat naamsbekendheid na niets op. (althans dta is mijn ervaring).

WebBizz
21/05/03, 09:14
Was ook mijn ervaring, wel wat clicks, maar geen bestellingen. Daarom zijn we er ook mee gestopt.

cridea
21/05/03, 10:36
Hier wel bestellingen!

Experimenteer ook met je advertentietekst en kijk naar het resultaat op de clickthrough.

Clearhosting
25/05/03, 04:52
BYH welke tekst heb jij gebruikt en welke zoekwoorden dan ?

host3000
26/05/03, 12:22
en wat is je CTR?

salunet
27/05/03, 00:02
Naar mijn weten is het beste om te adverteren op de startpagina's. Je kan dan denken aan hosting.pagina.nl, hosting.startkabel.nl etc. webdesign.pagina.nl etc. etc.

Voornamelijk design levert redelijk wat bezoekers op.

Leandros
27/05/03, 13:11
Ik sta nu op webselect.nl al bijna 2-3mnd maar alleen vieuws en heel af en toe een klik maar geen bestelling hoor.

Ik denk dat de beste manier van adverteren voor hosting partnerships en searchmachine promotie zijn. Dit omdat bezoekers die hosting zoeken totaal niet meer geprikkeld zijn om naar advertentie's te kijken omdat het er zoveel zijn en ze zijn er overal :)

Zelf hebben wij nu een zeer interresante partnership opgezet met een bedrijf wat kantoorartikelen levert. Dit bedrijf heeft ongeveer een klantenbestand van 400-500 bedrijven die ze allemaal persoonlijk kennen. Wij zoeken dus uit of een klant van hun een website heeft en melden dit aan het bedrijf. Het bedrijf gaat dan bij die klant op bezoek en brengt het onderwerp internet ter sprake. (dit kan natuurlijk alleen omdat wij meer doen dan hosting, webdesign, promotie etc, hosting is eigenlijk niet onze hoofdtak) Uit eindelijk brengen wij een offerte uit en het bedrijf pakt hier een marge op.

Deze constructie werkt echt heel goed en is zeer betrouwbaar! Wij raden het iedereen aan!:D

WebBizz
27/05/03, 13:39
Dat van webselect had ik dus ook, wel views, no orders. Zonde van het geld.

Deimos
27/05/03, 13:47
Volgens mij moet je reclame van je banner op Webselect / Webhosters ook enkel zien als Name-branding. Niets meer niets minder. Dan is elke verkoop meegenomen.

Leandros
27/05/03, 15:38
maar hoe groot reclamebudget moet je in de webhostingwereld dan wel niet hebben aan Name-branding te gaan doen???? Dat kunnen alleen de echt grote jongens omdat het gewoonweg grofgeld kost.

Kijk maar naar Hostway of Tiscali de meeste mensen die een beetje verstand hebben van internet/hosting die zeggen deze namen wat. Maar achter deze 2 namen zitten ook grote bedrijven die de financieele middelen hebben om zulke reclame campagne's kunnen opzetten. (radio, tv, krant etc)

Ik denk dat het voor 95% (als het niet 99% is in zo'n grote markt :p) van de hosters niet interresant is om aan merkbranding te doen omdat het simpel weg niet opleverd wat je erin stopt (of je moet nog een tonnentje op de bank hebben liggen, min :rolleyes: )

Het spreekwoord "Met geld maak je geld" is weer eens zeker van toepassing

cridea
27/05/03, 19:04
Origineel geplaatst door Clearhosting
BYH welke tekst heb jij gebruikt en welke zoekwoorden dan ?

Sorry maar ik ga het natuurlijk niet helemaal voorkauwen.

Ik heb 2 campagnes lopen, met clickthrough rate tussen 1% en 2%

host3000
27/05/03, 19:46
Origineel geplaatst door byh


Sorry maar ik ga het natuurlijk niet helemaal voorkauwen.

:D gek hè


Ik heb 2 campagnes lopen, met clickthrough rate tussen 1% en 2%
hmmm, da's best veel. ik zit tussen de 0,5 en 0,7. maw, niet mijn doelgroep:huh:

webfreak
27/05/03, 22:21
De beste manier is toch mond reclame. Er wordt meestal gekeken naar persoonlijke ervaringen en naar de website. Flitsende banner helpen voor geen meter alleen maar irritant.

Dus zorg ervoor dat je een goed netwerk met klanten opbouwt. Ik alleen heb al beter geholpen dan google. :P ik heb tot nu toe al zon 50 mensen naar blueyellow gestuurd waarvan er dacht ik zo'n 10 echt klant zijn geworden.

Het leek mij een betrouwbare host, ;) en die niels is zo aardig ;) dus waarom nie doorsturen.

Wat ook erg goed helpt zijn textlinks. Een rustige tekstlink ergens wordt meer gewaardeerd. Als je gewoon een aparte hosting pagina maakt, en daar uitleg en links bijgeeft dan is het zo voor elkaar. Maar dit is meer iets wat webmasters zouden kunne doen. Misschien krijg je het voor elkaar met gratis hosting ;)

Maar als je een beetje naamsbekendheid krijgt en je levert goede service gaat het vanzelf. Ik stuur iemand naar een hostingbedrijf door en die stuurt weer iemand door en zo gaat het maar verder en verder.

Hopelijk hebben jullie wat gehad aan dit lange verhaal van een 15-jarige :D Als jullie nog uitleg nodig hebben, zeg het maar.

P.S.
Als jullie hosting gratis weggeven, ik sta in de rij :D

host3000
28/05/03, 01:33
hmm, imiddels € 50,- lichter (er wordt genoeg geklikt) maar geen klant rijker (behalve google dan:r )

Leandros
28/05/03, 11:21
het probleem is dat er gewoon teveel adverteerders zijn. Men klikt dus op de advertentie en wordt op de site niet geprikkeld (bezoek op de site is max 5 sec. he:p ) en men drukt weer de back knop in en gaat kijken bij een ander zoekresultaat of adverteerder.

Toen google hier in nederland 5mnd mee kwam was het nog helemaal nieuw en adverteerders en de doelgroep kende het nog niet. Aangezien mensen nieuwsgierige wezens zijn gaan ze kijken (in het begin had je pas 3 adverteerders per zoekresultaat ong. per zoekwoord wel wat verschillend) dus hoorde andere adverteerders dat google een goeie clickratio met af en toe wat bestellingen op leverd en gaan er dus ook adverteren.

Mensen zijn als het er zoveel zijn niet meer nieuwsgierig (nu nog wel een beetje maar wordt steeds minder) google zou eigenlijk een selectie van adverteerders moeten maken. Zodat de kwaliteit van een link gewaarborgd blijft...

Ik denk gewoon dat mensen door de bomen het bos niet meer zien en daardoor maar een beetje in het wild rond klikken maar niet/nauwlijks daadwerkelijk een actie ondernemen..

cridea
28/05/03, 13:01
Origineel geplaatst door webfreak
De beste manier is toch mond reclame. Er wordt meestal gekeken naar persoonlijke ervaringen en naar de website. Flitsende banner helpen voor geen meter alleen maar irritant.

Dus zorg ervoor dat je een goed netwerk met klanten opbouwt. Ik alleen heb al beter geholpen dan google. :P ik heb tot nu toe al zon 50 mensen naar blueyellow gestuurd waarvan er dacht ik zo'n 10 echt klant zijn geworden.

Het leek mij een betrouwbare host, ;) en die niels is zo aardig ;) dus waarom nie doorsturen.

Wat ook erg goed helpt zijn textlinks. Een rustige tekstlink ergens wordt meer gewaardeerd. Als je gewoon een aparte hosting pagina maakt, en daar uitleg en links bijgeeft dan is het zo voor elkaar. Maar dit is meer iets wat webmasters zouden kunne doen. Misschien krijg je het voor elkaar met gratis hosting ;)

Maar als je een beetje naamsbekendheid krijgt en je levert goede service gaat het vanzelf. Ik stuur iemand naar een hostingbedrijf door en die stuurt weer iemand door en zo gaat het maar verder en verder.

Hopelijk hebben jullie wat gehad aan dit lange verhaal van een 15-jarige :D Als jullie nog uitleg nodig hebben, zeg het maar.

P.S.
Als jullie hosting gratis weggeven, ik sta in de rij :D


Bedankt :-)

Helemaal mee eens dat mond-tot-mondreclame de beste methode is, maar helaas kun je hier zelf weinig aan sturen (behalve dan gewoon goede diensten en service te leveren natuurlijk).

cridea
28/05/03, 13:02
Ik kan nog als tip geven dat Ilse.nl en Mamma.com sinds kort een soortgelijk programma hebben.

En dat zit nog niet bomvol.

Leandros
28/05/03, 13:08
Origineel geplaatst door byh
Ik kan nog als tip geven dat Ilse.nl en Mamma.com sinds kort een soortgelijk programma hebben.

En dat zit nog niet bomvol.

www.ixquick.nl zit ook nog niet bomvol en kost iets tussen de 25-150 dollar per jaar. Maar persoonlijk geen ervaring mee...

kakashi
08/08/03, 04:12
mod edit: niet spammen!

Jovannie
10/06/05, 19:05
Je kunt GRATIS adverteren bij www.zoekned.nl

ju5t
10/06/05, 19:53
Adverteren is voornamelijk om naamsbekendheid te kweken. Als je denkt even snel resultaten te boeken door een paar advertenties heb je het goed mis.