PDA

Bekijk Volledige Versie : De noodzaak van Backups.



Deimos
07/05/03, 17:20
Dat backups noodzakelijk zijn weet een ieder. Echter zijn er een aantal die zit zijn vergeten gehackt. Zie ook: http://www.webwereld.nl/nieuws/14962.phtml

Lullig voor de klant, maar zet mij wel aan het denken hoe bescherm je je backups. Want in principe kunnen ze als je machine is gehackt ook op je backup server (tenzij je je backupped vanaf je backup server). En dus neit je normale server het werk laat doen, toch iets om over na te denken. NFS backups zijn dus handig, mits je het in de juiste volgorde uitvoerd.

Nu de vraag wat is jullie backup strategie / methode?

Zelf backuppen we naar een extra HD in de server (enkel gemount, tijdens een backup), een Copy op de HD die standaard is gemount. En verder elke nacht nog een backup naar een nfs server. Verder draait de vaste hardeschijf (productie schijf raid 1).

WebBizz
07/05/03, 17:29
Tsja... er zijn er een boel die bezuinigen op dingen als backups. Inmiddels ongeveer een half jaar geleden hebben we zelf een crash gehad op een server waar gelukkig weinig websites op stonden. De backup was een weekje of 8 oud en destijds handmatig met ftp binnen gehaald.

Na dat incident wordt er altijd elke nacht automatisch een backup gemaakt naar een aparte backupserver. Bovendien is elke server uitgerust met disk mirroring. Nu is alles uitstekend geregeld en die backups hebben we gelukkig nog nooit nodig gehad :)

cridea
07/05/03, 17:44
Wij backuppen naar een 2e harddisk op de server zelf.

amnesiac
07/05/03, 19:27
de hosting-firm waar ik wel eens over de vloer kom backupt alles in een heel ander gebouw aan de ander kant van de stad zo is brand ook niet zo'n probleem

HBCS
07/05/03, 19:44
ik backup op een ander systeem buiten mijn bedrijf
en dat gebeurt elke nacht om +/- 2 uur
en 1 keer per week op een interne hd op de zelfde sever
ik heb hier 2 servers draaien dus dat is door mij nog wel te doen
VG herman

eXite
07/05/03, 21:19
Iedere week worden er tapebackups gemaakt, de tapejes worden vervolgens in een brandkluis opgeslagen.

Daarnaast wordt er iedere nacht om 12u d.m.v. een 2e netwerkkaart naar de centrale backupserver geupload :)

RobbertC
07/05/03, 21:42
Mensen die op GoT (http://gathering.tweakers.net) SG access hebben, kunnen deze (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/752282) thread lezen, misschien interessant.

Deimos
07/05/03, 21:47
Had ik al gelezen en is wel beetje triest IMO. Maar kan natuurlijk een keer voorkomen, zelf ook gehad toen de raid array het begaf. Gevolg 2 schijven waarbij beide het filesystem brak was. Nou daar gaat je raid gedachte :S EN raid array uiteraard alleen bereikbaar via de raidcontroller en niet via standaard IDE dus schoot allemaal lekker op.

[offtopic]
/me mist de huiskamer op GoT en het oude hosting forum.

superior-is
07/05/03, 22:10
Ik denk dat de cracker ook een (foute) spammail van AlphaMega had ontvangen en gelijk z'n agressie heeft afgereageerd. Of zeggen ze op GoT iets anders?Trouwens het moet meestal een keer goed misgaan om over backup na te denken. :)

Ijsbox
08/05/03, 10:00
wij doen iedere nacht een grotere backup naar een backupserver op een andere locatie, ook worden er ieder uur kleinere backups naar die machine gedaan.

RobbertC
08/05/03, 14:54
[offtopic]
/me mist de huiskamer op GoT en het oude hosting forum.Huiskamer is er nog, voor het oude hostingforum is er WHT.nl :)

Deimos
08/05/03, 17:44
Euh zeer slecht om als mod dit te doen, maar waar is die huiskamer dan. Of bedoel je Stufis Generales? Zoja dat is geen HK :).

RobbertC
08/05/03, 17:48
De HK is open voor een beperkt publiek, sommige users (de top 1000 oude hk-posters geloof ik) hebben automatisch toegang gekreken, en de ID's 0 t/m 15.000 kunnen het aanvragen.

Deimos
08/05/03, 17:57
Na laat dan maar zitten. Heb nog wel oud account waarmee ik dan in de HK zou kunnen komen. Maar IMO niet nodig. Sfeer is toch al niet meer wat die is geweest.