PDA

Bekijk Volledige Versie : bandbreete



Snowdog
01/05/03, 18:49
100mbit is dit veel? -->
Al onze servers staan via een 100Mbit lijn (3com switch) verbonden aan het internet.


want op sommige plaasten staat bv niet wat de bandbreedte is en op andere plaasten krijg je een lijst van

256Kb/s 250
512Kb/s 390
2Mb/s 800
5Mb/s 1600
10Mb/s 2880 op aanvraag op aanvraag
>10Mb/s op aanvraag op aanvraag op aanvraag

tom
01/05/03, 18:51
100mbit flatfee? :)

je hebt verkeer per mbit & verkeer per gbit :)
en die 100mbit tot aan de switch wil niets zeggen :)

Snowdog
01/05/03, 18:59
wat is het ideale verkeer dan
en speelt dit een rol bij het aantal website je heb

InterXS
01/05/03, 19:16
Nou je server hangt aan een 100 Mbit utp kabel aan de switch welke weer aan een router hangt waartussen meestal de hoofd(core) switch zit. Je hebt dus een 100 Mbit verbinding met internet als je router ook minimaal een 100 Mbit uplink heeft.

Maar bij de meeste internet providers is dit wel zo.

Over de 100 Mbit UTP kabel kan je meestal maximaal 80 Mbit trekken wat ongeveer 10 MB/s is.

Je kan dus dit rustig verbruiken maar echter betaal je bij het normale colocatie pakket per GB dus per gigabyte die je verbruikte


De prijzen in dat lijstje van je zijn de prijzen voor de Mbits.
1 Mbit is ongeveer 320 GB.

True_Floris
16/05/03, 10:59
Jouw server hangt aan een switch met 100Mbit, vaak zijn er ook andere klanten op deze switch, die ook een 100Mbit verbinding hebben.
De switch zelf is in de meeste gevallen ook aangesloten op een core-swtich (of router) op 100Mbit.
Dat betekend dat je 100Mbit moet delen met de andere mensen op de switch. Het maximale aantal Mbit/s dat jij dus kan trekken is afhankelijk van de anderen op dezelfde switch.

Een beetje redelijke ISP kan je laten bursten tot 97Mbit/s _min_ het verkeer van de andere klanten. Hierdoor kan je vaak toch ook op drukke momenten wel 80-90Mbit bursten.

Overigens is 1 Mbit op average geen 320 of 324 GB zoals veel ISP's je beloven, maar net iets minder dan 307 GB. (Als je wilt kan ik dit wel eens voorrekenen.)

Let overigens op dat er prijzen berekend kunnen worden op twee manieren! (95-percentiel en Average) En het verschil tussen beide is aanzienlijk ;)

Succes met je keuze!

Dillard
18/05/03, 17:25
Origineel geplaatst door True_Floris

Let overigens op dat er prijzen berekend kunnen worden op twee manieren! (95-percentiel en Average) En het verschil tussen beide is aanzienlijk ;)

Succes met je keuze! [/B]

Nou vraag ik het toch een keer :)

Heb de term 95-percentiel al vaak horen waaien, maar kan iemand mij nu eens uitleggen wat dit betekent, c.q. wat het verschil is tussen de twee bovengenoemde methoden ?

TIA

[Elwin]
18/05/03, 17:46
Origineel geplaatst door Dillard


Nou vraag ik het toch een keer :)

Heb de term 95-percentiel al vaak horen waaien, maar kan iemand mij nu eens uitleggen wat dit betekent, c.q. wat het verschil is tussen de twee bovengenoemde methoden ?

TIA

http://www.seanadams.com/95/

Ik denk dat je het dan wel begrijpt :)

Dillard
18/05/03, 21:00
Bedankt Elwin, duidelijk(er). Dus als je heel af en toe met zware piekbelastingen te maken hebt als klant is deze methodiek voor de klant niet voordelig (wel voor de ISP), toch ?

InstantXs
18/05/03, 21:15
ligt eraan.. de isp betaald vaak ook met 95%
met een stabiele verbinding (dus zonder pieken) is de 95% goedkoper..

Dillard
18/05/03, 21:30
Zonder pieken heb je inderdaad gelijk. En als je veel klanten hebt, mag je aannemen dat ze niet allemaal tegelijkertijd extreem pieken, al zijn de avonduren natuurlijk drukker. Dus ik kan me er helemaal in vinden dat dit voor een ISP goedkoper is.. Als eindgebruiker echter kun je wel lelijk geconfronteerd worden met deze pieken, of zie ik dat verkeerd ?

In de USA kom je dit trouwens veel tegen, maar wordt het hier (in NL) ook veel gebruikt ? Wie van jullie rekent hiermee ?

InstantXs
18/05/03, 21:42
het klopt dat je als klant met het 95% kans hebt om met de pieken geconfronteerd te worden.
Bij ons krijgt de klant zelf de keuze welke methode ze willen gebruiken. De verhouding van de prijs ligt op: 1:1,67
De average methode is dus 1,67 duurder dan de 95%

True_Floris
20/05/03, 12:33
Origineel geplaatst door Dillard
Zonder pieken heb je inderdaad gelijk. En als je veel klanten hebt, mag je aannemen dat ze niet allemaal tegelijkertijd extreem pieken, al zijn de avonduren natuurlijk drukker. Dus ik kan me er helemaal in vinden dat dit voor een ISP goedkoper is.. Als eindgebruiker echter kun je wel lelijk geconfronteerd worden met deze pieken, of zie ik dat verkeerd ?

In de USA kom je dit trouwens veel tegen, maar wordt het hier (in NL) ook veel gebruikt ? Wie van jullie rekent hiermee ? Ik werk bij een ISP, werk met beide methoden en helaas moet ik zeggen dat Xander, hoewel klant van me, niet helemaal gelijk meer heeft. In sommige gevallen is het 95-perc*1,5~avg, in andere is het eerder 95-perc*2,2~avg. Er is niet echt een pijl op te trekken...

De marktprijzen voor 95-perc liggen verhoudingsgewijs een stuk lager dan voor volume (average).
Marktprijzen voor serieuze, betrouwbare bandbreedte zijn ongeveer als volgt:

95-percentiel:
2Mbit - 190/Mbit
4Mbit - 185/Mbit
6Mbit - 175/Mbit

Average:
1Mbit - 450/Mbit
2Mbit - 430/Mbit
4Mbit - 400/Mbit
6Mbit - 380/Mbit

Uiteraard kan ik je mijn prijzen geven, maar dat hoort niet in dit forum thuis ;)

[edit] Ok, layout op dit forum gaat dus anders, even veranderd dan maar :)

lumomm
23/08/05, 17:39
Even een oud topic tot leven blazen.

Hoe staat flatfee in dit rijtje?

Dus 95% / average / flatfee

Hoe werkt flatfee?

Stefan Mensink
23/08/05, 18:52
Flatfee betekent dat je dat aantal mbits mag en kan gebruiken. Met bijv. 10 mbit 95%/average kan je op drukke momenten wat meer gebruiken (pieken). Met flatfee kan je niet boven je snelheid pieken. Dus met een 10mbit flatfee kan je nooit meer dan 10mbit halen qua snelheid. Op drukke momenten zit je lijn dan mogelijk helemaal vol. Voordeel is wel dat je nooit extra verkeer gefactureerd kan krijgen.

MediaServe
23/08/05, 19:43
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?threadid=70367 :p

Danger
28/08/05, 03:31
waarom een oud topic uit 2003 omhoog duwen?
niks te doen ofzo?

Emard
28/08/05, 12:24
Origineel geplaatst door Danger
waarom een oud topic uit 2003 omhoog duwen?
niks te doen ofzo?

Relax joh, misschien was hij de zoekfunctie aan het gebruiken en lette niet op de tijd? :D