PDA

Bekijk Volledige Versie : SUN Cobalt Raq 550



BlueLagoon
22/04/03, 18:50
Zou graag eens meningen horen over deze server. Liefst van mensen die ze gebruiken (of eerdere versie) :D Wat is er goed aan, wat niet. Voor mijzelf wil ik het beheer zo eenvoudig mogelijk houden... dus in dat opzicht is het een goed ding denk ik. Maar verder?
Processor is niet al te snel... dus hoe is het zowieso met de performance? Ik kon zo snel in de demo niet uitgebreide statistieken o.i.d. vinden, of is dit "third party software" die eventueel later kan worden toegevoegd?
En hoe zit het met update? Zo zag ik dat het iets van "klik en het is geinstalleerd" is... geldt dit voor alles? En zo ja. Stel dat morgen PHP 5 uit komt... wanneer kan ik het dan op mijn Cobalt zetten?
Alle andere info, tips en argumenten over deze machine zijn uiteraard ook welkom. :)

Bedankt!

InterXS
22/04/03, 18:52
Ik heb een Raq 4R te koop, misschien is dat iets voor je.

BlueLagoon
22/04/03, 19:31
Ik zat in eerste instantie te denken aan reacties over dit platform :) Informatief gezien ;) Als je mij specs en prijs kan sturen naar info@hid.nl, graag. Echter denk ik dat het toch een 550je wordt... of je moet een heel gunstige prijs hebben. Graag in dit artikel informatie over de werking e.d. :)
In ieder geval bedankt voor het aanbod.

superior-is
22/04/03, 20:48
Even de load van een willekeurige 550 afgeplukt:


[root /root]# w
7:30pm up 138 days, 9:41, 1 user, load average: 0.16, 0.06, 0.01
USER TTY FROM LOGIN@ IDLE JCPU PCPU WHAT
root pts/0 office.hq.nl.sup 7:30pm 0.00s 0.08s 0.03s w


En daar draaien precies 200 sites op (klein en groot). Qua performance is er niets mis mee.

Updaten gaat iid op die manier zoals hierboven, maar het uitbrengen van die patches gaat niet zo snel als wanneer je het zelf fixt.

michel
22/04/03, 21:01
ik vindt het een leuke server als dedicated server voor een stuk of 30 eigen websites. is best gebruiksvriendelijk maarja is altijd eve wennen en zoeken in de ControlPanel Software. Updates kun je makkelijk installeren en wanneer dit dient te gebeuren krijg je een emailtje: [new patches available for your server appliance.]
Alleen hoe meer websites je erop heb draaien hoe langzamer het controlpanel. Gewoon eve de DEMO ADMIN proberen: http://raq550.demo.cobalt.com:444/login.php

System Admin Level:

"Admin" is a special user responsible for configuring, maintaining and updating the server appliance. Use the following username and password to login as Admin.

Username: admin
Password: demoadmin

eXite
22/04/03, 22:32
Tja, ik vind cobalt toch nog steeds wat minder. Heb er ooit 1 gehad toen ik begon met webhosting, maar ik ben al snel overgestapt op een "normale" linux bak. Enige voordeel wat mij betreft van een Raq is de gebruiksvriendelijkheid.. maarja, daarvoor kun je ook gewoon cpanel/whm voor je laten installeren als je het niet helemaal snapt :)

superior-is
23/04/03, 10:25
Origineel geplaatst door michel
ik vindt het een leuke server als dedicated server voor een stuk of 30 eigen websites.

Da's wel 'duurig' niet? Zoals je in m'n bericht kon lezen draait ii met gemak 200 websites met de vingers in de neus. Daarbij is die uptime ook niet slecht. Ik vind het altijd zo'n zonde dat er zo'n mentaliteit heerst van "Cobalt dus afkraken". Het is heus geen perfecte machine, maar hij presteert wel.

BlueLagoon
23/04/03, 13:30
De perfecte machine bestaat niet :D
Maar om een beetje inzicht in het geheel te krijgen... iets wat voor mij "belangrijk" is. Als je als gebruiker inlogt, kan je geloof ik je password aanpassen, e-mail forwarding en nog iets? Maar ik wil bijvoorbeeld nu statistieken er bij. Is dit standaard mogelijk, een update? En is hij dan beschikbaar in dat gebruikersscherm, of is dat wel weer een apart appie?

En ik kan me voorstellen dat updates iets langer op zich laten wachten dan als je het zelf zou doen. Maar over wat voor termijnen praten we dan?

superior-is
23/04/03, 17:11
Origineel geplaatst door BlueLagoon
Als je als gebruiker inlogt, kan je geloof ik je password aanpassen, e-mail forwarding en nog iets?

Je kan ook nog je quota inzien. Heb het nu over 'personal profile'.

Maar ik wil bijvoorbeeld nu statistieken er bij. Is dit standaard mogelijk, een update? En is hij dan beschikbaar in dat gebruikersscherm, of is dat wel weer een apart appie?

Er staat er wel eentje op, waar je redelijk wat informatie uit kunt halen + grafiekjes. Natuurlijk kan je ook de log downloaden en zelf analiseren. Echter wij installen er ook nog webalizer bij, dat werkt namelijk net iets sneller en is imho duidelijker.


En ik kan me voorstellen dat updates iets langer op zich laten wachten dan als je het zelf zou doen. Maar over wat voor termijnen praten we dan?

Als het ernstig binnen een maand. Yhea, da's dus het mindere van Sun. En een nieuwe PHP update duurt nog langer. Er zijn dus veel bedrijven afhankelijk van een bijv. een pkgmaster.com.

Bollocks37
30/04/03, 14:17
Als je geen linux guru bent, en je wilt geen geen hele zware toepassingen draaien (multipayer games ofzo) is het de beste machine die te koop is voor je geld.

Stabiel, betrouwbaar, alles is geinstalleerd wat je nodig hebt en als je toch nog iets extra's wilt zijn er kant en klare pkg's die je zo kunt installeren zonder enige kennis.
Verder is er een grote gemeenschap RaQ users op internet die elkaar graag helpen.

Laat je niet van de wijs brengen door mensen die die blauwe bakkies
afkraken, die willen vaak alleen maar demonstreren wat een experts ze zelf wel niet zijn.


Succes!

michel
03/05/03, 12:25
Gewoon webalizer er op gooien heb ik ook op mijn RaQ en als je dan statistieken wilt bekijken dan tik ik de directory stats erachter en dan wordt er gevraagd om een Gebruikersnaam en Wachtwoord.
Bij iedere webhosting account worden deze stats aangemaakt. Zit meestal een dag tussen voordat het werkt. En de LOGIN gegevens worden van de SITEADMIN overgenomen ook als deze gewijzigd worden.

En jij als ADMIN ken dus op iedere STATS INLOGGEN.

http://www.webalizer.com/
http://www.webalizer.net/
http://www.webalizer.org/

Simpel Internet
19/05/03, 22:28
Ik gebruik geen webalizer maar AWstats (er is een mooie PKG versie beschikbaar)

Updates zijn eenvoudig te installeren, eigenlijk een goede machine ook als je niet echt een linux kenner bent...
Nadeel is de prijs, neem een standaard reparatie setje, nieuwe disk en 256 geheugen, ben je bijna 450 euro kwijt (bron dopaco.nl)
Ovver het al gemeen ben ik zeer te spreken over Sun Cobalt, echter ga ik langzaam over op zelfbouw / linux i.c.m ensim / plesk / cpanel