PDA

Bekijk Volledige Versie : Belasting bij bedrijf in de V.S.?



Wezz6400
18/04/03, 01:46
Als ik nou een (domein)reselleraccount heb bij een bedrijf in de V.S., moet ik over de bedragen die ik aan hun betaal dan BTW/andere belasting betalen? Ik heb wel eens gehoord/gelezen dat dat niet hoeft bij bedrijven in het buitenland. Kan iemand hier meer over zeggen? Bij voorbaat dank. :)

Wezz6400

michel
18/04/03, 13:46
nee dat hoeft niet alleen die bedrijven die daar in de VS gevestigd zijn.

Wezz6400
18/04/03, 14:07
Ho wacht even, snap ik het nou goed? Als ik webhosting en/of domeinen hier in Nederland verkoop hoef ik daar geen belasting over te betalen omdat ik het inkoop in het buitenland? :eek:

HGM
18/04/03, 14:08
Origineel geplaatst door michel
nee dat hoeft niet alleen die bedrijven die daar in de VS gevestigd zijn. Nee die ook niet, want jij betaald geen belasting dus hoeven zijn dat ook niet af te dragen ;)


Origineel geplaatst door Wezz6400
Ho wacht even, snap ik het nou goed? Als ik webhosting en/of domeinen hier in Nederland verkoop hoef ik daar geen belasting over te betalen omdat ik het inkoop in het buitenland? :eek: Als jij aan klanten buitenNL verkoopt dan niet, als je binnen NL verkoopt dan natuurlijk wel.

WebBizz
18/04/03, 14:08
Snap je niet goed, over alles wat jij hier verkoopt, of je het nu uit het buitenland haalt of niet, moet je belasting betalen (over de winst) en BTW heffen en afdragen.

Ijsbox
18/04/03, 15:21
ik denk dat wat wezz6400 zich afvraagt (en ik ook) is of hij over zijn inkopen bij amerikaanse domeinnaam toko's import heffingen of iets dergelijks moet betalen....

Als je bijv. een .com domein aan een nederlander verkoopt moet je daar BTW op afdragen en aangezien je geen BTW over je inkoop hebt betaald kan je die niet terug vragen en moet je dus effectief meer BTW betalen dan wanneer je je domein binnen de EU koopt (maar dat is uiteindelijk wel weer duurder).......

michel
18/04/03, 15:58
Zoals al eerder gezegd:
nee dat hoeft niet alleen die bedrijven die in hetzelfde land gevestigd zijn als de partnet waarvoor jij reselled in dit geval domeinnamen en de USA schrijf je. Je zit toch niet in de USA.

Wezz6400
18/04/03, 19:05
Ik snap het nog steeds niet helemaal.
ff een concreet voorbeeldje: stel je resellt van een us reseller en je betaald voor een bepaald pakket 10 dollar aan je reseller.
Als je dat dan aan een Nederlander verkoopt, wat voor belastingen moet je dan betalen?
Ik weet er verder niks van en van de site van de belastingdienst wordt ik ook niet veel wijzer.

HGM
18/04/03, 19:11
Origineel geplaatst door Wezz6400
Ik snap het nog steeds niet helemaal.
ff een concreet voorbeeldje: stel je resellt van een us reseller en je betaald voor een bepaald pakket 10 dollar aan je reseller.
Als je dat dan aan een Nederlander verkoopt, wat voor belastingen moet je dan betalen?
Ik weet er verder niks van en van de site van de belastingdienst wordt ik ook niet veel wijzer. Als je dat voor 10euro excl. BTW aan een NLer verkoopt dan moet je over die 10euro 19% BTW heffen. Deze ontvangen BTW 'betaal' jij dan aan de belastingdienst.

Over die 10$ betaal je geen belasting.

cridea
18/04/03, 19:12
Over inkoop hoef je enkel te betalen waar je een rekening van krijgt.

Verkoop ligt wat ingewikkelder, heb hier laatst nog een uur over gepraat met iemand van de Belastingdienst.

Particulieren binnen EU: wel BTW
Bedrijven binnen EU: geen BTW

Particulieren en/of bedrijven buiten EU: geen BTW

RobbertC
18/04/03, 19:16
byh, moet je daar een uur over praten met iemand van de belastingdienst? ;)

Dit krijgen wij gewoon bij belastingrecht in één van de eerste lessen :)

Wezz6400
18/04/03, 19:19
Oke da's duidelijk. Thnx byh! :)

WebBizz
18/04/03, 19:26
Verkoop bedrijven binnen EU: geen btw? Je moet wel btw in rekening brengen en afdragen, echter kunnen de bedrijven aan wie je levert e.e.a. weer terug vorderen.

Als ik iets voor 100 euro verkoop krijg ik 119 euro en draag ik 19 euro af aan de belastingdienst...

cridea
18/04/03, 22:27
Origineel geplaatst door RobbertC
byh, moet je daar een uur over praten met iemand van de belastingdienst? ;)

Dit krijgen wij gewoon bij belastingrecht in één van de eerste lessen :)

Ja want je hebt dan ook weer verschil bij leveren van goederen en diensten, en nog allerhande andere verschillen waar je op moet letten, in ieder geval was dit de uitslag.

Webbizz:

Aan bedrijven binnen de EU hoef je geen belasting te heffen omdat je het anders eerst heft en ze het dan later zouden mogen terugvorderen, maar dat moet dan wel bij dat betreffende land hetgeen de lidstaten een hoop gedoe oplevert en geen geld, dus hebben ze het zo opgelost.

WebBizz
18/04/03, 22:35
Jah, maar het ging niet om Europa, maar om inkopen in de VS en verkopen in Europa (NL).

cridea
19/04/03, 10:34
Ja, we gingen idd wat offtopic, maar dit is het complete plaatje, waar ik sprak over bedrijven binnen Europa bedoelde ik uiteraard binnen Europa excl. Nederland. Dat je in Nederland BTW dient te heffen is gesneden koek lijkt me.

Wezz6400
19/04/03, 23:47
Oke ik ben nu wat verder.
Stel ik heb een enom reselleraccount en ik ga daarmee domeinen verkopen in Nederland. Welke belasting moet ik dan precies betalen? Voor zover ik weet betalen de klanten BTW aan jou en die draag jij weer af aan de belastingdienst. Verder zal ik wel inkomstenbelasting moeten betalen, maar hoe precies weet ik niet.
Misschien een beetje oftopic maar goed: hoe zit het nou eigenlijk met een KvK? Is het mogelijk om domeinen zonder KvK te hebben maar toch gewoon alles legaal (belasting e.d.) of moet je gewoon dat KvK hebben?

ps: KvK is natuurlijk een KvK nummer en niet de KvK zelf. :)

WebBizz
20/04/03, 14:19
Origineel geplaatst door Wezz6400
Oke ik ben nu wat verder.
Stel ik heb een enom reselleraccount en ik ga daarmee domeinen verkopen in Nederland. Welke belasting moet ik dan precies betalen? Voor zover ik weet betalen de klanten BTW aan jou en die draag jij weer af aan de belastingdienst. Verder zal ik wel inkomstenbelasting moeten betalen, maar hoe precies weet ik niet.
Misschien een beetje oftopic maar goed: hoe zit het nou eigenlijk met een KvK? Is het mogelijk om domeinen zonder KvK te hebben maar toch gewoon alles legaal (belasting e.d.) of moet je gewoon dat KvK hebben?

ps: KvK is natuurlijk een KvK nummer en niet de KvK zelf. :)

Klanten breng je BTW in rekening die jij afdraagt aan de fiscus. Over je winst betaal je IB. Domeinen hebben zonder KvK kan tegenwoordig, aangezien je bij de SIDN geen KvK meer hoeft te kunnen tonen voor de registratie. In het algemeen heb je een KvK nodig, maar je kunt het beste even contact opnemen met een adviseur daar.

Dillard
23/04/03, 00:36
Wat je in ieder geval wel moet hebben is een BTW nummer (immers, je moet BTW afdragen over je verkopen aan Nederlandse afnemers). Kvk is niet altijd verplicht (bv. voor vrije beroepen), maar hosting valt daar niet onder. Het kost je geloof 50 euro per jaar en wil je een beetje proff. uit de hoek komen is het toch wel handig als je een nummer hebt... Gewoon een afspraak maken. Ze zitten in Middelburg (achter het Station).

Om nog even aan te haken op de thread:
Je moet eigenlijk altijd BTW betalen over je aankopen, ook je buitenlandse. Alleen in NL brengt jouw leverancier jouw al BTW in rekening, die je dus moet "voorschieten". Buiten NL moet je BTW over je aankopen wel opgeven op je BTW aangifte (je hoeft ze niet voor te schieten, onder het mom dat je aangifte doet en BTW afdraagt in het land van heffing, = voor ons Nederland).

Omdat je de BTW fictief moet opgeven maar direct mag verrekenen met je af te dragen BTW is dat per saldo een 0 . Indien je producten importeert heb je overigens nog te maken met invoerheffingen, maar dat is een ander verhaal.

Als je aan het buitenland verkoopt (zo doe ik veel zaken met Belgie) dan hoef je geen BTW te rekenen (mits iemand een onderneming heeft), je moet dan wel op de factuur vermelden "BTW Verlegd" plus het BTW nummer van je afnemer. Overigens mag je wel BTW in rekening brengen (maar dan moet je buitenlandse klant dat terugvorderen bij de Nederlandse fiscus en dat is wat omslachtiger voor ze, vandaar dat ze dat liever niet hebben). Je moet overigens wel kunnen bewijzen dat je levert aan een legitieme buitenlandse afnemer, anders kun je beschuldigd worden van BTW-fraude, en dat is wel het laatste wat je wilt :)

Iets meer licht in de duisternis ?


Origineel geplaatst door Wezz6400
Oke ik ben nu wat verder.
Stel ik heb een enom reselleraccount en ik ga daarmee domeinen verkopen in Nederland. Welke belasting moet ik dan precies betalen? Voor zover ik weet betalen de klanten BTW aan jou en die draag jij weer af aan de belastingdienst. Verder zal ik wel inkomstenbelasting moeten betalen, maar hoe precies weet ik niet.
Misschien een beetje oftopic maar goed: hoe zit het nou eigenlijk met een KvK? Is het mogelijk om domeinen zonder KvK te hebben maar toch gewoon alles legaal (belasting e.d.) of moet je gewoon dat KvK hebben?

ps: KvK is natuurlijk een KvK nummer en niet de KvK zelf. :)

Wezz6400
23/04/03, 02:24
Dit helpt wel licht te brengen in de duisternis (op dit uur :D), maar ik weet eigenlijk niet of ik wel al die moeite wil nemen. Een kvk kost 50 euro en met alleen domeinen verkopen haal ik dat er niet zomaar uit. Bovendien is dat een hoop geld om te investeren. Als ik dan ook nog webhosting zou gaan verkopen kan ik het welliswaar wel sneller terugverdienen maar ik denk niet dat het verstandig is om dat in m'n eentje te doen. Ik heb nou eenmaal niet 24 uur per dag tijd voor support, helemaal niet zelfs. En ik denk niet dat m'n klanten dat op prijs zouden stellen.
*zucht* Toch maar een andere manier bedenken om geld te verdienen met internet. :X

Ijsbox
23/04/03, 11:28
hmmm dus die 50 euro is teveel voor je? wat kost het dan om enom reseller te worden? (vast wel meer dan de 100 euro minimale inleg)

Wezz6400
23/04/03, 15:54
Op webhostingtalk.com zijn enom reselleraccounts gratis te krijgen. Nadeel is alleen dat je het bedrag wat er in zit (waar dus je domeinen vanaf gaan) minimaal $ 100,00 Bij een retail account hoeft dat niet maar daar zitten ook weer nadelen aan, daar was ik dus nog niet helemaal uit.
Ik heb op dit moment naast zakgeld geen enkel inkomen dus is 50 euro voor mij een behoorlijk bedrag.

Ijsbox
23/04/03, 17:16
MOD EDIT: Dit is niet het vraag en aanbod forum.

almar
23/04/03, 19:10
Origineel geplaatst door WebBizz
Verkoop bedrijven binnen EU: geen btw? Je moet wel btw in rekening brengen en afdragen, echter kunnen de bedrijven aan wie je levert e.e.a. weer terug vorderen.

Als ik iets voor 100 euro verkoop krijg ik 119 euro en draag ik 19 euro af aan de belastingdienst...

Dat is dus incorrect, zakelijke leveringen binnen de EU zijn onbelast en moeten apart vermeld worden op de aangifte bij de belastingdienst. De belastingdiensten in de EU verrekenen deze bedragen met elkaar. Dit geldt alleen als de wederpartij (voor ons bijvoorbeeld in Duitsland en Belgie) een BTW-nummer heeft in zijn land. Deze heb je _nodig_.

cridea
23/04/03, 21:00
Origineel geplaatst door almar


Dat is dus incorrect, zakelijke leveringen binnen de EU zijn onbelast en moeten apart vermeld worden op de aangifte bij de belastingdienst. De belastingdiensten in de EU verrekenen deze bedragen met elkaar. Dit geldt alleen als de wederpartij (voor ons bijvoorbeeld in Duitsland en Belgie) een BTW-nummer heeft in zijn land. Deze heb je _nodig_.

Dacht ik eerst ook, maar dat moet dus niet, omdat hosting een dienst is, en geen levering. Onder levering verstaan ze bij de belastingdienst dat je iets in een kartonnen doos stopt en opstuurt.

Grumpy
23/04/03, 21:10
Dus wel of geen BTW?

Ijsbox
24/04/03, 10:31
op de site van de belasting dienst meen ik iets gelezen te hebben dat bij services van belang is in welk land er gebruik van gemaakt gaat worden.....