PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke webserver?



BlueLagoon
10/04/03, 12:40
Ik heb ondertussen wat gesprekken met een collega op gang gebracht. En misschien dat we toch binnenkort een eigen server willen aanschaffen.
Zou gaan om een klein servertje, met voornamelijk redelijk kleine websites, welke niet gigantische traffic e.d. zullen trekken. Uitbreiding moet echter wel mogelijk zijn. En het geheel moet veilig zijn, dubbel uitgevoerde hardware e.d.
Welke servers gaat jullie voorkeur naar uit en waarom (eventueel met links :))


Bedankt!

BlueLagoon
10/04/03, 20:26
Naast bovenstaande vraag. Is het eigenlijk ook mogelijk om een lege 1U case te kopen... en deze met losse hardware zelf samen te stellen? :)

Greetz

WebBizz
10/04/03, 20:33
Uiteraard! Lege cases: www.procase.nl
Halfvolle cases: www.supermicro.nl

ProServe
10/04/03, 20:38
Misschien is huren ook een optie. Vaak is de provider dan verantwoordelijk voor de hardware, en hoef je je daar dus geen zorgen over te maken. Als je dan later groot genoeg bent, koop je de server over en coloceer je hem. Zo dek je in eerste instantie de risico's een beetje in.

thomas
10/04/03, 20:50
+ Is nog redelijk betaalbaar, voor 99euro / maand kan je al bij een paar stabiele providers een servertje krijgen met 50gig aan traffic.

M-BahZ
11/04/03, 00:49
Maar al met al is zelf bouwen uiteindelijk goedkoper mits je maar een goede hardware selectie maakt.
alhoewel je tegen sommige managed servers niet echt op kan qua prijs/kwaliteit/gemak verhouden.
goedkope cases ook op: www.progress.nl, de importeur van Chieftec cases.
Overigens wel weinig inbouw mogelijkheden in die cases, maar ik vind ze zelf niet onaardig.

Dreas
11/04/03, 16:19
Naar mijn mening hangt het volledig af van waar de server geplaatst gaat worden. Indien dit in een extern hosting datacenter gebeurd zou ik persoonlijk de hardware altijd huren. Het grote voordeel van huren is dat de verantwoordelijkheid voor het functioneren van de hardware bij de verhuurder ligt. Deze zal bij storingen dus ook naar het datacenter toe moeten om de boel te repareren (u hoeft dan niet zelf in de auto te springen). Tevens is hardware binnen een jaar al verouderd en bij huren is upgraden naar een nieuw type server vaak relatief goedkoper.

Indien u de server aan een eigen lijn wilt plaatsen zou ik gewoon een degelijke kast kopen met A-merk hardware erin. Goede koeling is uiteraard een must.