PDA

Bekijk Volledige Versie : Mag dit?



con-net
09/04/03, 21:26
Ik heb bijvoorbeeld bij een specifiek bedrijf een domeinnaam gekocht, en ik doe later een whois over me gekochte domeinnaam.
En ik zie dat hij bijvoorbeeld door piet's webhosting is geregisteerd...
Terwijl ik hem bij een andere bedrijf heb besteld...

Mag dit eigenlijk wel?

Graag hier meer informatie over...

(Welke bedrijfen het hier over gaat is niet van toepassing)

Leandros
09/04/03, 22:11
zal wel een reseller van de desbetreffende provider zijn. Veel gebruikte truc, dit omdat het dan zeer voordelig is voor een provider domein te registeren vooral in de begin periode van zo'n bedrijf (met kosten lidmaatschap sidn etc.) maar er zijn geen regels voor... zover ik weet.

WebBizz
09/04/03, 22:13
Niet zo snel... is het domein ALLEEN VIA Piet geregistreerd of OP NAAM VAN Piet geregistreerd? Essentieel verschil...

Via gebeurt erg vaak, maar als jij zelf een domein registreert hoort ie ook op naam van jou zelf te staan en niet op naam van Piet. Ik ga hier uit van het nieuwe reglement van de SIDN overigens.

eXite
09/04/03, 22:41
Nee, dat is niet waar webbizz. Klanten moeten expliciet aangeven of ze eigenaar willen worden van het domein. Vaak willen ze dit niet, want dan hoeven ze geen formulieren te posten/faxen.

WebBizz
09/04/03, 22:58
Nergens gezien op formulieren: wilt u eigenaar worden ja/nee. Leg eens uit wat je bedoeld...

4uhosting
09/04/03, 23:07
ik denk dat ie bedoeld, dat mensen vaak geen zin hebben om formulier te posten/faxen.
en dus de naam op de naam van "iemand" anders zetten

WebBizz
09/04/03, 23:09
Er moet ALTIJD een formulier ingevuld worden (registratiecontract). Wanneer je je domein op naam van je provider zet moeten die er zelf een registratiecontract voor invullen. Bovendien ben je juridisch gezien geen eigenaar van het domein, tenzij je een overeenkomst met je provider hierover hebt gesloten, maar aangezien je dan toch dingen aan het tekenen bent en terug moet sturen kun je net zo goed het registratiecontract terug sturen... :D

cridea
10/04/03, 09:30
Het kan heel efficiënt zijn om domeinregistratie uit te besteden, zeker als je net begint en nog niet zoveel ervaring er mee hebt, of als je er gewoon geen tijd voor hebt.

bluepark
29/04/03, 11:03
Het mag wel: een ander hostingbedrijf vragen om een domeinnaam te registreren. Wij doen het ook, we zijn nog maar een klein hostingbedrijf en hebben niet het geld de te betalen contributie etc.

Het is natuurlijk belangrijk dat je klant weet dat je gebruik maakt van andere hostingbedrijven. Dit voorkomt vervelende ontdekkingen. Daarnaast moet een domeinnaam altijd op naam van jouw klant worden geregistreerd: hij huurt per slot van rekening toch het domein?

eXite
29/04/03, 16:23
Origineel geplaatst door WebBizz
Er moet ALTIJD een formulier ingevuld worden (registratiecontract). Wanneer je je domein op naam van je provider zet moeten die er zelf een registratiecontract voor invullen. Bovendien ben je juridisch gezien geen eigenaar van het domein, tenzij je een overeenkomst met je provider hierover hebt gesloten, maar aangezien je dan toch dingen aan het tekenen bent en terug moet sturen kun je net zo goed het registratiecontract terug sturen... :D

Ik zet domeinen in principe altijd op naam van FutureFlex tenzij anders overeengekomen. Veel mensen vinden het maar niets als iemand een whois op hun domein doet en ineens hun adres gegevens ziet opduiken...

Deimos
29/04/03, 16:36
Origineel geplaatst door eXite


Ik zet domeinen in principe altijd op naam van FutureFlex tenzij anders overeengekomen. Veel mensen vinden het maar niets als iemand een whois op hun domein doet en ineens hun adres gegevens ziet opduiken...
Zou het eerder andersom doen. Want als ik iets bij jou bestel wil ik de eigenaar zijn. Volgens mij ben je zelfs verplicht ze te registreren op hun naam tenzij anders is overeengekomen.

eXite
29/04/03, 17:41
Nee verplicht ben ik het niet, dat is zeker.

Maar als mensen achteraf alsnog waarde hechten aan een whoisje dan zet ik het kostenloos over voor ze hoor :)

WebBizz
29/04/03, 18:08
Vreemde handelswijze, ben ik nog nooit tegen gekomen. Altijd op naam van klant met optie op naam van provider okee, maar andersom vind ik echt niet kunnen. De helft weet niet eens wat een whois is en hoe je dat bekijkt en ondertussen betalen ze wel zonder dat ze eigenaar zijn van het domein.

eXite
29/04/03, 18:51
Dat maakt helemaal niets uit, zoals ik al zei, in onze administratie staat precies wie eigenaar is van welk domein, dus ik zie het probleem niet in :)

superior-is
29/04/03, 19:06
Jij niet, maar klanten die eventueel willen verhuizen wel. :)

eXite
29/04/03, 20:17
Och, moeten ze maar niet verhuizen hè ;)

Nee maar in geval van een verhuizing geef ik gewoon altijd toestemming natuurlijk.

xs2
18/06/03, 03:18
oef.. maar hopen dat er geen SIDN bestuurs leden voorbij waaien hier.

Mensen die contracten, reglementen, procedures en al die soep zijn er puur voor de regulering van het .NL TLD. Hier zie ik dat er opzettelijk een zooitje van gemaakt wordt.

bluepark had het trouwens goed.. ;) Niemand is eigenaar van een domeinnaam.. men least het recht om deze te gebruiken. En dit recht least men via Registrars (RSP, Registration Service Provider) omdat de SIDN alleen centjes wil zien en niet direct met klanten handelt.

Dus die RSP heeft netjes een contract met de SIDN om hun reglement te volgen bij 'gebruik' (lees dit goed mensen) van het .NL TLD en hun registratie diensten.

Ofwel.. klant besteld ... 'het recht op gebruik van een domeinnaam'.
Dan moet klant een contract indienen en dit zo juridisch toekennen aan de Registrar die deze aanvraag behandeld.

Bij een bemiddelaar (reseller) dient de klant dit contract in bij de reseller die deze vervolgens indient bij de Registrar. Als de domeinnaam niet op naam van de klant geregistreerd dient te worden dan zal minimaal de reseller hier enig bewijs/opdracht van moeten archiveren.

De overeenkomst tussen de Registrar en eventuele reseller is nog niet in detail gereguleerd, dat zal er verlopig ook niet van komen denk ik.