PDA

Bekijk Volledige Versie : Colocatie informatie



Anoniem
09/04/03, 17:30
Voorlopig voornamelijk voor informatie. Ik heb op dit moment echter een reseller account, en het liefst zou ik een eigen servertje ergens neer hangen. Laten we zeggen:

1U hoogte
10GB Traffic

Het zijn eigenlijk (op dit moment) maar kleine websitejes, welke waarschijnlijk nog geen Gigabyte aan dataverkeer opleveren :) Dus 5 GB of zo zou misschien ook nog kunnen.
Wat kost dit zo ongeveer?

Indien meer info gewenst is, hoor ik dit graag :)

WebBizz
09/04/03, 17:41
Kijk eens een beetje rond op de websites van de vaste bezoekers van webhostingtalk. De prijzen staan doorgaans gewoon op de websites namelijk.

Met 10 gb zul je doorgaans tussen de 50 en 75 euro per maand zitten.

Anoniem
09/04/03, 18:52
Om dan mijn vraag nog een beetje aan te vullen :)
Hoe gaat iets dergelijks normaliter in zijn werk? Ik zorg dat hier een server geheel geinstalleerd en al klaar ligt. Ik zorg ervoor dat deze bij de provider komt en deze hangt hem er in?
Onderhoud gaat vervolgens via Telnet?
En wat gebeurt er als websites uit de lucht zijn en ik kan er met TelNet niet meer bij (iets van een fout in geinstalleerde software of zo). Wie zorgt er dan voor dat het geheel zo snel mogelijk weer draait, de provider, of moet ik dan zelf komen langs fietsen... :)
Kortom alles wat men hier over kwijt wilt is welkom :)

thomas
09/04/03, 18:59
best reken je zo 20euro voor de 1u en dan per gig nog 1 euro erbij dus jij zou op 30 - 40euro per maand moeten uitkomen.

WebBizz
09/04/03, 19:01
Provider hangt 'm in een kast, vaak kun je daar zelf wel bij zijn. Onderhoud zullen we maar niet via telnet doen, SSH lijkt me beter :)

Als je met SSH niet meer kunt inloggen heb je een probleem. De meeste goede coloboeren (niet oneerbiedig bedoeld!) sluiten je server standaard aan op een powerswitch, daarmee kun je op afstand je server rebooten. Wellicht dat je er dan wel weer in kunt komen. Zo niet: even een ritje maken naar Amsterdam / Rotterdam etc etc. Uiteraard kun je ook je provider vragen om een ritje te maken, maar daar zal wel wat tegenover staan...

[Elwin]
09/04/03, 20:45
Origineel geplaatst door WebBizz
Provider hangt 'm in een kast, vaak kun je daar zelf wel bij zijn. Onderhoud zullen we maar niet via telnet doen, SSH lijkt me beter :)

Als je met SSH niet meer kunt inloggen heb je een probleem. De meeste goede coloboeren (niet oneerbiedig bedoeld!) sluiten je server standaard aan op een powerswitch, daarmee kun je op afstand je server rebooten. Wellicht dat je er dan wel weer in kunt komen. Zo niet: even een ritje maken naar Amsterdam / Rotterdam etc etc. Uiteraard kun je ook je provider vragen om een ritje te maken, maar daar zal wel wat tegenover staan...

Meestal vragen providers voor een APC wel een meerprijs aangezien die dingen ook geld kosten. Het kan ook zijn dat het natuurlijk gratis is en dan heb je helemaal geen kosten.

En een ritje amsterdam door een " coloboer" kost toch al gauw een happy meal of 20 denk ik :D

WebBizz
09/04/03, 20:49
Als je een goedkope coloboer uitzoekt zit een aansluiting op een APC er vaak niet bij nee. Het verschil moet tenslotte toch ergens in zitten. Voor die 50 - 75 euro die ik noemde zit dat er vrijwel altijd netjes bij en het is ook een onmisbare vorziening denk ik. Tenzij je graag een Big Mac Menu (heb het niet zo op happy meals) gaat eten in Amsterdam in plaats van in je eigen woonplaats.

alpenszene
09/04/03, 21:01
Idd, wanneer je je server klaar hebt liggen kan je wat afspreken om em erin te hangen. Voor 1 u met 10 GIG/maand rekenen wij 35 Euro in de maand en aansluiting op de apc is 15 Extra (martijn@alpenszene.com)

eenuh nog een tip, zoek een colo boer die zijn zaak (dus niet colo) bij je in de buurt heeft zitten wanneer je bijv krap zit met vervoer. Wij zitten bijv. in ZEELAND :W: en hebben veel 'locals'

[Elwin]
09/04/03, 21:25
Origineel geplaatst door alpenszene
Idd, wanneer je je server klaar hebt liggen kan je wat afspreken om em erin te hangen. Voor 1 u met 10 GIG/maand rekenen wij 35 Euro in de maand en aansluiting op de apc is 15 Extra (martijn@alpenszene.com)

eenuh nog een tip, zoek een colo boer die zijn zaak (dus niet colo) bij je in de buurt heeft zitten wanneer je bijv krap zit met vervoer. Wij zitten bijv. in ZEELAND :W: en hebben veel 'locals'

een slimme manier van reclame maken voor jezelf :)

WebBizz
09/04/03, 22:06
Whehe :D

Persoonlijk vind ik het ook geen argument. Eenmalig een servertje naar bijvoorbeeld A'dam brengen lijkt me niet zo'n probleem.

Wezz6400
09/04/03, 22:25
Origineel geplaatst door WebBizz
Whehe :D

Persoonlijk vind ik het ook geen argument. Eenmalig een servertje naar bijvoorbeeld A'dam brengen lijkt me niet zo'n probleem.
Nou woon ik toevallig zelf ook in zeeland en een keer is niet zo'n punt, maar als er iets is met dat ding ben je dus wel 2 uur onderweg naar A'dam, of driekwartier/een uur naar R'dam, dan is het handiger als dat ding wat dichter in de buurt staat, lijkt mij. Of je moet de coloboer inschakelen, maar dat kost dan wel weer geld.

ps: Nee ik ben niet geïnteresseert in colocation, maar voor de zekerheid gaat die link toch in m'n favo's. :D Edit: geen url ingevuld in het profiel. :o

WebBizz
09/04/03, 22:36
Da's waar, in noodgevallen duurt het langer. Maar dat is dan ook de reden dat er bedrijven zijn die zelf een eigen datacentrum opzetten, zodat ze altijd 'bovenop' de servers zitten. Als je er eentje in de buurt kiest kan dat aanzienlijk schelen in de reistijd.

Overigens zijn dat soort datacenta's over het algemeen wel iets duurder, gezien de grote investering (ruimte, beveiliging, verbindingen etc) en een minder aantal servers waarover die investering verdeeld moet worden.

Overzicht voor regionale datacentra --> is een andere thread over. Zoek en gij zult vinden.

alpenszene
10/04/03, 07:12
Wanneer hebben iemand 15 minuutjes van het datacenter vandaan wonen, dat werkt ook perfect

Beyonder
10/04/03, 13:59
Vaak gaat het als volgt in zijn werk:

Cliënt maakt of koopt een server
Maakt afspraak met colocatieprovider van zijn keuze
Stemt af de hoeveelheid benodigde IP adressen
Hangt de server in het netwerk

Een APC reboot switch is soms een overbodige luxe, soms weer niet.

Wij geven bijvoorbeeld twee gratis reboots per jaar, indien de cliënt daar snel gebruik van maakt, dan adviseren wij hem/haar een remote reboot poort te huren.

Je moet rekening ermee houden dat beheer geheel voor jou rekening komt, van zowel de hardware als de software. De meeste providers rekenen een uurtarief toegang buiten kantoortijden. Je moet er dus rekening mee houden dat indien je server stuk gaat buiten kantooruren, je of de downtijd voor lief moet nemen of een extra tarief moet betalen voor toegang tot de colocatieruimte.

Je zou eventueel ook kunnen kiezen voor een unmanaged dedicated server (onderhoud hardware is voor de provider, de rest niet) of zelfs een managed dedicated server (al het onderhoud van zowel software als hardware valt onder de verantwoordelijkheid van je provider).

Hou in het software beheer rekening met regelmatig updaten, indien je kritische toepassingen draait is een testplatform (een extra server thuis volstaat, waar je eerst updates op uitvoert) absoluut een must have !

De meeste providers bieden tevens back-up mogelijkheden binnen het netwerk, denk dus ook aan de manieren en mogelijkheden van back-up voorzieningen!

Dicht bij de colocatie ruimte wonen is natuurlijk zoals eerder genoemd werd erg gemakkelijk.

Als laatste, mocht je een colocatie provider zoeken, wij hebben een drietal locaties in Nederland (Steenbergen, Tilburg en Amsterdam)
Wij rekenen Euro 30,- per maand voor 1U hoogte met 10 gigabyte verkeer per maand.

Indien je colocatieruimte zoekt in Rotterdam, Groningen of Helmond dan kan ik je andere providers aanraden.

mail maar naar akkermansr@coloheaven.com indien je meer specifieke informatie nodig hebt.

InterXS
10/04/03, 14:49
SPAMMMERDESPAM :)

Beyonder
10/04/03, 15:19
Kijk eens naar het forum waarin het geplaatst is :p

InterXS
10/04/03, 15:23
You have got a point :)

superior-is
11/04/03, 10:54
Daarbij was het een onderbouwend verhaal, dat zie je ook niet vaak. :)

NLISP
11/04/03, 11:15
als je een goede service contract hebt ... of gewoon een degelijke server hebt dan hoef je er niet vaker naar toe dan je gewone onderhoud. En dan is t maar de vraag of je beter af bent bij een local met een dunne uplink met t internet ;P

superior-is
11/04/03, 13:50
Origineel geplaatst door NLISP
...En dan is t maar de vraag of je beter af bent bij een local met een dunne uplink met t internet ;P

Nou generaliseer je -- iemand die niet colo'd in amsterdam heeft geen goede uplink?

WebBizz
11/04/03, 14:08
Hehe, ik wist dat je daar op zou gaan reageren :)

Beyonder
11/04/03, 14:35
34 mbit/s is een hele nette uplink anders hoor, zeker als deze maar enkele % van zijn capaciteit benut ;)

WebBizz
11/04/03, 14:58
Origineel geplaatst door BlueLagoon
1U hoogte
10GB Traffic

Ik kan je dit leveren voor € 69,- per maand. De setupkosten zijn € 125,- eenmalig. Je krijgt hierbij 5 IP adressen, een aansluiting op een 100 Mbit switchpoort en aansluiting op een APC masterswitch. Plaatsing in RedBus Interhouse, Amsterdam. Netwerk van ProServe. Voor meer informatie of een speciale actie: email sales@webbizz.nl

InstantXs
11/04/03, 15:07
of je kan bij de aanbiedingen kijken naar onze aanbieding (ook in RedBus)

superior-is
11/04/03, 15:18
Origineel geplaatst door Beyonder
34 mbit/s is een hele nette uplink anders hoor, zeker als deze maar enkele % van zijn capaciteit benut ;)

Dat heb je van Marcel :).