PDA

Bekijk Volledige Versie : Het perfecte boekhouding en klantenbeheer script



salunet
09/04/03, 12:55
Ben al druk bezig met verschillende dingen. Maar toch vraag ik me af wat zoal een goed boekhoudprogramma of klantenbeheer programma nodig heeft...

Wat moet je ermee kunnen?

InstantXs
09/04/03, 13:57
zowiezo alle facturen automatisch genereren.. en ook alle overzichten elk kwartaal/jaar uitprinten tbv belastingen

viepie
09/04/03, 16:14
modernbill is wel goed...

RobbertC
09/04/03, 17:40
Origineel geplaatst door viepie
modernbill is wel goed... Maar niet echt voor Nederlandse bedrijven geschikt.

Het ideale programma/script is er eentje die heel je administratie bij houdt, en op het einde van het kwartaal een belastingaangifte uitspuugt, en verlies&winst rekeningen kan maken, etc. etc.

Hé, exact en consorten kunnen dat :D Hoewel dat voor veel bedrijfjes te prijzig is.

skoop
09/04/03, 21:45
meer en meer zit ik er als programmeur over te denken om een dergelijk systeem toch maar eens te gaan bouwen. specifiek gericht op hosting bedrijven. zou er genoeg vraag naar zijn om mijn geinvesteerde tijd terug te verdienen?

[Elwin]
09/04/03, 22:26
Origineel geplaatst door RobbertC
Maar niet echt voor Nederlandse bedrijven geschikt.

Het ideale programma/script is er eentje die heel je administratie bij houdt, en op het einde van het kwartaal een belastingaangifte uitspuugt, en verlies&winst rekeningen kan maken, etc. etc.

Hé, exact en consorten kunnen dat :D Hoewel dat voor veel bedrijfjes te prijzig is.

Exact is idd een super programma..:)

con-net
09/04/03, 22:43
Misschien gewoon zelf zo'n programma maken?

Shr3d
09/04/03, 23:05
Wij zijn bezig met een plan op te zetten om zo'n systeem te gaan programmeren in PHP & MySQL.

Ik zie hier ook graag wat dingen verschijnen die zeker vereist zijn in zo'n systeem.

bvd

Wezz6400
09/04/03, 23:19
Als ik een hosting bedrijf op zou zetten (zit er helaas niet in, maar da's offtopic), zou ik zeker erg blij zijn met een programma waar alle administratieve taken in zitten, zoals facturen, belastingen, dat soort dingen. Eigenlijk alles wat er bij komt wat eigenlijk niets met de hosting zelf te maken heeft als je begrijp wat ik bedoel. En dan mag het uiteraard ook wel wat kosten, als de kwaliteit er naar is. Overigens zou ik zelf eerder kiezen voor een offline programma vanwege de veiligheid...

StarXS
11/04/03, 15:17
ik ben al bezig met het programmeren van een klanten databases waarin geplaatst moet worden:
naam/adres gegevens
soort hostingpakket en evt. domainnaam
betalingswijze

ik wil er ook een belastingaangifte optie in bouwen,
alleen is me vraag hoe ik dit moet gaan doen.

wat moet er allemaal precies berekent worden?
niet alleen bijvoorbeeld dat je het bedrag excl. BTW invult en dat hij berekend wat het bedrag incl. BTW is (dus zie je wat de winst is van een klant) maar hij moet dan toch ook berekenen wat de winst/verlies is voor jou qua overige kosten aan de servers?


waar moet ik hierbij allemaal rekening houden, dus wat moet er allemaal in verwerkt worden?

Dreas
11/04/03, 16:45
Wij zijn zelf ook bezig met een systeem te bouwen. Wellicht is het interessant om de krachten te bundelen?

salunet
11/04/03, 17:29
Wie heeft er dan wat screenshots van de programma's. Wil graag met mensen samenwerken om het perfecte systeem te bouwen.

De volgende dingen moeten daar al standaard inzitten:

-alle facturen automatisch genereren
-alle overzichten elk kwartaal/jaar uitprinten tbv belastingen
-een belastingaangifte genereren, en verlies&winst rekeningen kan maken
-naam/adres gegevens
-soort hostingpakket en evt. domainnaam
-betalingswijze

Wat nog meer?

Dreas
11/04/03, 17:39
Of iets al betaald is of niet. En zo nee automatische herinneringen (per post of email).

Deimos
11/04/03, 18:32
lol een automatische herinnering per post. ben benieuwd hoe je dat ooit (tegen een schappelijk tarief) wilt gaan implementeren :D

Dreas
11/04/03, 18:42
Een mailtje in je mailbox met een link naar de PDF is al heel makkelijk :) Klik + print en je hoeft hem alleen in een venster enveloppe te schuiven met een postzegel daarop. Ow ja .. en naar de brievenbus lopen uiteraard ;)

Site-hosting.be
12/04/03, 03:02
Aan zo'n systeem zijn we ook bezig. gegevens van klanten worden dan bijgehouden evenals wordt er 2 weken voor einde pakket automatisch een mail gestuurd en dergelijke. ik denk dat het zonder een eigen systeem moeilijk is om alles goed bij te houden, tenzij men over voldoende mensen beschikt, maar dat kost dan meer geld etc...

automatisch facturen sturen en winst berekenen is geen slecht idee.

superior-is
12/04/03, 10:24
Origineel geplaatst door Site-hosting.be

automatisch facturen sturen en winst berekenen is geen slecht idee.

Nope en wij doen dat al een tijdje. Erg praktisch, want je kan veel uit die gegevens halen.

Dreas
12/04/03, 11:25
Is een al aanwezige host hier dan hier bereid zijn applicatie te delen? Eventueel tegen een vergoeding.

superior-is
12/04/03, 12:06
Helaas is die van ons helemaal toegespitst op onze bedrijfsvoering -- hoewel we er wel aan zitten te denken om bepaalde delen te herschrijven, zodat andere bedrijven het ook kunnen gebruiken.

Leandros
12/04/03, 21:04
Daar zouden wij ook interesse in hebben. En dat de broncode dan beschikbaar zou zijn zodat sommige dingen herschreven kunnen worden die toegespiltst op onze bedrijfsvoering. We hebben tenslotte niet allemaal het wiel opnieuw uit te vinden :)

Dreas
12/04/03, 21:18
Ik heb zojuist een licentie aangeschaft op ClientExec. Ben benieuwd hoe dit gaat functioneren.

Eventueel kan ik de door ons zelf al ontwikkelde code (vrij basaal maar misschien handig als opstapje) publiekelijk beschikbaar stellen. Misschien is het interessant een centraal ontwikkelingspunt daarvoor te openen? Ik wil best de mogelijkheden daarvoor even bekijken :)

keyDet79
15/04/03, 04:40
Ik had zo'n systeem al in gedachten en kan het in PHP/MySQL ontwikkelen. Niet al te veel extra's, gewoon een balans (credit/debit) lijst waar gegevens makkelijk kunnen worden ingevoerd, en die de winst eruit spuugt, een dagje werk voor mij. Ik houd jullie wel op de hoogte.

We maken overigens ook gebruik van ModernBill, deze heeft echter maar een beperkte 'accounting' optie, erg onhandig, voor mij in ieder geval.

Leandros
15/04/03, 17:37
ben je dit eventueel bereid terbeschikking te stellen als opensource of misschien tegen een vergoeding? Dat zou iig. heel van zijn!

keyDet79
16/04/03, 03:48
Ik denk dat het het makkelijkst zal zijn als we het eens in PHP kunnen doen in combinatie met MySQL, ten 1e open source, ten 2e is dat het meest gebruikte programeertaal tegenwoordig, ten 3e zal het script online kunnen draaien waardoor iedereen binnen het bedrijf het in de gaten kan houden, geen gedoe met synchronizatie.

Als iemand interesse heeft hier aan te werken mag die met mij contact opnemen.

RayManZ
16/04/03, 12:05
Origineel geplaatst door keyDet79
Ik denk dat het het makkelijkst zal zijn als we het eens in PHP kunnen doen in combinatie met MySQL, ten 1e open source, ten 2e is dat het meest gebruikte programeertaal tegenwoordig, ten 3e zal het script online kunnen draaien waardoor iedereen binnen het bedrijf het in de gaten kan houden, geen gedoe met synchronizatie.

Als iemand interesse heeft hier aan te werken mag die met mij contact opnemen.

ik ben zelf geen meester in MySQL of php. maar ik zou wel het design er voor kunnen doen? En als ie af is heb ik zeker intresse :)

M-BahZ
16/04/03, 16:55
Ik heb ook wel interresse in ut systeem als die af is.

Maaruh... vergeet niet iets op te zetten voor "free donations" of zo.

keyDet79
17/04/03, 21:00
Vanmiddag dit sriptje geschreven, in combinatie met ModernBill (voor de klantendatabase en facturen) is dit wel handig om de balans bij te houden en winst uit te rekenen.

http://vibehosting.com/accounting.gif

Linksboven een form om nieuwe credit/debit toe te voegen (datum wordt vanzelf toegevoegd), rechtsboven een formulier waarmee ik makkelijk 50/50 kan blijven met mijn partner.

Script telt automatisch alle credit en debit bij elkaar op en rekent de winst uit.

Iemand ideeen om het nog verder uit te breiden?

superior-is
17/04/03, 23:38
Periodieke boekingen misschien, dat scheelt wat werk per maand.

RobbertC
18/04/03, 00:03
Als het script voor de balans en de verlies en winst rekening is, moet er uiteraard een optie bij waarin je aangeeft waarvoor je nu iets toevoegd :)

Deimos
18/04/03, 00:50
Origineel geplaatst door keyDet79
Vanmiddag dit sriptje geschreven, in combinatie met ModernBill (voor de klantendatabase en facturen) is dit wel handig om de balans bij te houden en winst uit te rekenen.

http://vibehosting.com/accounting.gif

Linksboven een form om nieuwe credit/debit toe te voegen (datum wordt vanzelf toegevoegd), rechtsboven een formulier waarmee ik makkelijk 50/50 kan blijven met mijn partner.

Script telt automatisch alle credit en debit bij elkaar op en rekent de winst uit.

Iemand ideeen om het nog verder uit te breiden?
Screenshot zal best fantastische zijn, maar hij is zo klein, dat ik t niet kan zien :S

keyDet79
18/04/03, 04:53
Origineel geplaatst door Deimos

Screenshot zal best fantastische zijn, maar hij is zo klein, dat ik t niet kan zien :S

Dat is ook de bedoeling (het is ons eigen informatie), het gaat om het idee ;)

keyDet79
18/04/03, 18:40
Hier is een voorbeeld: http://vibehosting.com/money/script.php

Ik hoor graag wat men er nog meer in wil hebben.

eXite
18/04/03, 18:47
Oeh erg handig, kun je dat script in mijn mailbox deponeren? :) a.trouwborst@futureflex.nl

Deimos
18/04/03, 20:11
Site dood?

keyDet79
18/04/03, 20:40
Origineel geplaatst door Deimos
Site dood?

Kan wel, bezig met een backup, we gaan moven.

Grumpy
19/04/03, 02:18
Voorbeeld werkt niet.
Maar wat mij bijvoorbeeld handig lijkt is een "history log".
Wat is er allemaal veranderd sinds de klant zich heeft aangemeld.
(extra opties besteld, pakket geupgrade/gedowngrade, over traffic limiet gegaan, dat soort dingetjes)

De log krijg je dan te zien als je de klantengegevens opvraagt.

Of ook op een search pagina.. bijv bekijken alle klanten die zoveel zoveel keer over de traffic limiet is gegaan...

Of ook alle wijzigingen op 1 pagina.
Kan je precies zien wat er veranderd is.

Pietje meldt zich aan
Pietje bestelt minipakket
Pietje heeft betaald voor 1 jaar
Jantje meldt zich aan
Jantje bestelt megapakket
Jantje heeft betaald voor 1 jaar
Pietje bestel extra mysql database
Pietje gaat over datalimiet
Pietje upgrade naar megapakket
Jantje houdt zich niet aan AV >>> DELETED
Pietje krijgt factuur opgestuurd voor het komende jaar
Pietje heeft nog steeds niet betaald voor het komende jaar >>> account suspended >>> een 2e factuur wordt verstuurd


Get the idea?

salunet
20/04/03, 17:04
Er zijn weer wat nieuwe dingen bijgekomen. Hieronder een overzicht wat tot nu toe het script moet kunnen.

-alle facturen automatisch genereren
-alle overzichten elk kwartaal/jaar uitprinten tbv belastingen
-een belastingaangifte genereren, en verlies&winst rekeningen kan maken
-naam/adres gegevens
-soort hostingpakket en evt. domainnaam
-betalingswijze
-History log: per klant of datum + zoekfunctie
-Automatische herrinnering
-2 weken van tevoren een email voor opzegging of verlening van contract. (dit kan natuurlijk ook een maand ofzo van tevoren)

Tevens zou het handig zijn als de klant ook kan inloggen en zijn gegevens kan bekijken. Bv ftp settings, emailsettings, statistieken etc.
Hij moet ook zijn NAW-gegevens moeten bekijken en zo nodig deze kunnen wijzigen.
Misschien kan er ook wat ingebouwd worden om een nieuwe domeinnaam of hostingpakket aan te vragen (met korting bijvoorbeeld omdat ze al klant zijn)


We hebben nu al een aardig lijstje van dingen die erin gebouwd zouden worden. Het meeste is al door mij gebouwd. Maar het systeem van mij kan veel uitgebreider denk ik.

What's next?

Grumpy
20/04/03, 18:02
De meeste gegevens kan de klant in de control panel zien (tenzij er geen is).

Als er al een control panel is, is het omslachtig om 2 log-ins te hebben. (1 voor control panel en 1 voor de klantengegevens), tenzij je de klantengegevens verwerkt in de control panel.

Dat wijzigen moet niet zomaar kunnen vind ik. Ik vind het beter dan een klant dan gewoon de wijzigingen via email door stuurt.

Is er ergens nog een demo te zien?

eXite
20/04/03, 19:39
Een nadeel van Cpanel is wel dat het geen mooi bandbreedte grafiekje plot voor de klant. Dat zou ik wel willen weten..

Grumpy
20/04/03, 23:16
Tis maar hoe je het bekijkt.. het is ook geen pretje als er honderden klanten zijn die steeds maar weer die plaatjes laat maken :D

salunet
20/04/03, 23:19
Dus geen klanten login?

Of wel maar wat moet er dan inkomen en wat moeten ze daar kunnen vinden?

Razer
21/04/03, 00:36
salunet

éénig idee wanneer die scripts klaar is?

Grumpy
21/04/03, 01:17
Origineel geplaatst door salunet
Dus geen klanten login?

Of wel maar wat moet er dan inkomen en wat moeten ze daar kunnen vinden?

Als je het kan integreren in control panels wel ...
(maar dat is mijn mening, misschien willen anderen wel 2 log-ins)
Je kan bijvoorbeeld alle gegevens laten zien.
Naam, adres, pakket, (history-log).. eventueel met een form om wijzigingen door te mailen. Of misschien ook een form om upgrades aan te vragen..

keyDet79
21/04/03, 03:00
Origineel geplaatst door salunet
Er zijn weer wat nieuwe dingen bijgekomen. Hieronder een overzicht wat tot nu toe het script moet kunnen.

-alle facturen automatisch genereren
-alle overzichten elk kwartaal/jaar uitprinten tbv belastingen
-een belastingaangifte genereren, en verlies&winst rekeningen kan maken
-naam/adres gegevens
-soort hostingpakket en evt. domainnaam
-betalingswijze
-History log: per klant of datum + zoekfunctie
-Automatische herrinnering
-2 weken van tevoren een email voor opzegging of verlening van contract. (dit kan natuurlijk ook een maand ofzo van tevoren)

Tevens zou het handig zijn als de klant ook kan inloggen en zijn gegevens kan bekijken. Bv ftp settings, emailsettings, statistieken etc.
Hij moet ook zijn NAW-gegevens moeten bekijken en zo nodig deze kunnen wijzigen.
Misschien kan er ook wat ingebouwd worden om een nieuwe domeinnaam of hostingpakket aan te vragen (met korting bijvoorbeeld omdat ze al klant zijn)


We hebben nu al een aardig lijstje van dingen die erin gebouwd zouden worden. Het meeste is al door mij gebouwd. Maar het systeem van mij kan veel uitgebreider denk ik.

What's next?

Het kan altijd uitgebreider, zie ModernBill, maar een gratis schript zou wel handig zijn natuurlijk.

RvB
23/04/03, 17:58
Ziet er al goed uit.
Wanneer is het klaar en waar is het verkrijgen?

Robert

Clearhosting
26/04/03, 04:12
Ik wacht in spanning af !

salunet
28/04/03, 10:34
Ben er druk mee bezig. Hoop toch een 1ste versie af te hebben over 2 weken. Dan zal ik is kijken of ik een gratis versie kan uitbrengen en dan de mogelijkheid geef aan jullie om de betaalde versie te kunnen kopen tegen een zeer goedkope prijs. Ik ben ook de slechtste niet...

eXite
28/04/03, 16:49
Ik ben ook érg nieuwsgierig :)

Clearhosting
02/05/03, 20:45
Zijn er nog updates nieuwe screenshots ergens te bekijken ?

Razer
10/05/03, 19:09
hmmm. wacht vollspaning af :)

Clearhosting
11/05/03, 16:39
het is nu 2 weken geleden :P

xserve
11/05/03, 18:03
Je bedoelt twee weken later :)

Clearhosting
12/05/03, 05:55
of het is nu 2 weken geleden dat hij zei:

een 1ste versie af te hebben over 2 weken

xserve
12/05/03, 17:51
Maar het feit blijft dat hij nog niet gereageerd heeft.

PKeuter
14/05/03, 17:18
Ik heb ModernBill gekocht, en het is toch zeker een uitkomst, je kunt er alles mee wat je wilt.

En het leuke is dat het compleet voor de Nederlandse wereld is aan te passen.

xserve
14/05/03, 17:40
Wat kost zo'n licentie?

WebBizz
14/05/03, 17:43
http://www.modernbill.com/download/index.htm

Owned License 100 100 6-months, optional $29.95 renewal $ 99.95
Owned License 250 250 6-months, optional $29.95 renewal $179.95
Owned License 500 500 6-months, optional $29.95 renewal $279.95
Owned License 1000 1000 6-months, optional $39.95 renewal $379.95
Owned License Unlimited Unlimited 6-months, optional $39.95 renewal $499.95

bhisnl
16/05/03, 21:55
Waar kan ik het programma exact downloaden of is het een script????
wie hefet er wat informatie over

Deimos
16/05/03, 22:09
www.exact.nl is wel een prijzig pakket maar kan alles wat een boekhoudprogramma zou moeten kunen.

tom
16/05/03, 23:51
leg maar ineens 2K euro op de toog :p

Domenico
17/05/03, 00:02
Exact is wereldwijd een bekend programma en ik ken maar weinig grote bedrijven die het niet gebruiken.

Clearhosting
18/05/03, 22:22
Ja maar voor velen is het nou niet echt een betaalbaar programma :S

Grumpy
18/05/03, 22:28
Als een boekhouder om de bepaalde tijd de boekhouding doet, moet je dan ook nog zo'n programma gebruiken om dingen bij te houden of kan de boekhouder dat allemaal?

Deimos
18/05/03, 23:01
Lijkt mij toch wel ahndig als jezelf weet hoeveel klanten je e.d. hebt :) Dus zo'n systeem zou ik zeker ook aanraden als je de BTW administratie laat uitvoeren door een administratiekantoor.

host3000
18/05/03, 23:56
Het bovenstaande :
Lijkt mij toch wel ahndig als jezelf weet hoeveel klanten je e.d. hebt Dus zo'n systeem zou ik zeker ook aanraden als je de BTW administratie laat uitvoeren door een administratiekantoor


èn dat een boekhouder ook een uurtarief heeft, dus als je zelf de eenvoudige dingen doet, scheelt dat èn je weet een beetje hoe je er voor staat.

Razer
21/05/03, 20:01
hmm die gast die deze script maakt hoor je wel niet veel meer van hé?

Grumpy
21/05/03, 20:03
Origineel geplaatst door ih.nl
èn dat een boekhouder ook een uurtarief heeft, dus als je zelf de eenvoudige dingen doet, scheelt dat èn je weet een beetje hoe je er voor staat.
Ja maar ik heb een goedkope boekhouder ;)
Mn zus :P

BlueLagoon
21/05/03, 23:55
Van de gratis in ontwikkeling zijnde systeempjes horen we niet veel meer... ik denk dat ik er maar eens in ga duiken.

Ik post hier wel ff een message het een beetje van de grond begint te komen (Ik noem bewust geen datums :)).

Grumpy
22/05/03, 00:57
"Wij" gaan ook ons eigen controle panel bouwen... gewoon alles in 1, handig voor ons en de klant.

Wellicht komt het ook voor andere hoster beschikbaar... tegen een betaling uiteraard. (Het is echt hartstikke veel werk)

edit: Rond september moet onze versie klaar voor gebruik zijn. Tegen het eind van 2003/ begin 2004 zal het hopelijk beschikbaar zijn voor anderen.

Clearhosting
25/05/03, 04:12
Veel mensen zijn op zoek naar zo'n systeem dus SUCCESS ermee !!

Geert Booster
25/05/03, 13:10
De web://cp controlpanel (freeware) demo doet het niet hiero... hebben mensen hier ervaring met die cp en is het om mee te beginnen een beetje een goed cp?

salunet
28/05/03, 14:57
Heb wat probleempjes gehad. Oa het factuur to pdf. Het grootste deel is af. Ik wil er in de zomervakantie nog even mee prutsen zodat ik dan het ultime pakket heb ;-)

Deimos
28/05/03, 19:34
PDF is idd erg lastig. JE zou kunnen kijken naar de betaalde versie van pdflib om pdf's te maken. Wat je eventueel ook kan doen is facturen in html maken en dan met een html2pdf convertert (ala postscript) de pdf's bakken. Is naar mijn idee een iets mindere oplossing maar werkt wel.

En verder ik kan me eigen PDF wel maken in PHP. Moet je enkel zorgen voor een nette API zodat ik alle benodigde info uit SQL kan trekken.

xs2
18/06/03, 02:36
Ik zie dat er nogal wat vraag naar automatisering is :)

Heel kort dan het volgende, wij hebben een derg. admin systeem in gebruik maar hier is niet alles automatisch. De volgende online features zitten er wel in:

- samenstellen van bestellingen, gelinkt naar de relevante klant / domeinnamen / account gegevens.
- genereren van offerten, facturen, herinneringen
- online bewaren, aanbieden van deze documenten per klant en elk met zijn eigen login
- kosten tabel voor overzicht van betaalde/te betalen rekeningen
- per factuur de betaalde bedragen, 1 of meer.

De kosten en factuur tabellen hebben een totaal overzicht voor eenvoudig gebruik in de belasting. Nu ben ik zelf fanaat van het automatiseren van administratieve taken en dus zal ook het belasting deel uiteindelijk toegevoegd worden aan dit systeem.

Meer informatie vindt je in deze thread over deze en soortgelijke systemen;

http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=25356&perpage=15&pagenumber=2

hesza
10/08/03, 20:26
Hoi allemaal!

Is er ooit een script of programma afgerond zoals in deze topic besproken is? Ik heb namelijk ook aardig interesse hierin!

RobbertC
10/08/03, 20:28
Degene die daar mee bezig was (of is?) en die ook de topicstarter is, is geband van dit forum.

Clearhosting
10/08/03, 21:53
He moet dat nou ;)

RobbertC
10/08/03, 22:17
Als hij zich niet aan de regels kan houden, moet dat inderdaad.

Plons
11/08/03, 00:14
en die colinks dan? al wil ik nog wel graag een reactie van hem op het topic http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=27546