PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld verdienen...bannerinkomsten



Anoniemm
27/03/03, 20:43
ik ben al een tijdje websites aan het maken enzo, gewoon als hobbie. Maar tot nu toe heeft het me alleen maar geld gekost (hosting + domeinen), niet dat ik dit erg vind, maar het leek me wel een leuk doel om een keer een site te maken die zichzelf weer terug verdient mbv bv. bannerinkomsten. Ik vroeg me dus af, hoe succesvol moet een site zijn om de hostingskosten er weer uit te krijgen? Wanneer wordt het voor adverteerders interressant?

Het leek me leuk om een datingssite te beginnen, mooie layout + alle functies die je mag verwachten. Als ik naar andere datingsites kijk, schat ik zo in dat 1000 bezoekers per/dag reeel kan zijn. ALS dit lukt, zou er dan animo zijn voor adverteerders, en welke bedragen kan/mag ik dan verwachten?

plugintools
27/03/03, 21:12
Als je via de "normale" advertenties op je site zou plaatsen kom je hiermee niet eens uit de kosten. De truc is om je bezoekers profiel zo duidelijk mogelijk samen te stellen. Dit doe je door enquetes en bij het inschrijven. Beloon je bezoekers met gratis dingen zoals bijvoorbeeld SMS'jes als dank voor het invullen van een enquete. Zorg dat je de enquete controleert na het invullen omdat dit wel fraude in de hand werkt. Lijkt de ingevulde enquete rechtmatig, dan krijgt de bezoekers zijn gratis SMS'je of wat dan maar ook.

Als je je bezoekers profiel samen gesteld hebt kun je dit sowieso op je site zelf plaatsen. Maar adverteerders zullen niet snel naar jou toe komen. Stel daarom een uitgebreide mail (of liever nog een schriftelijke brief omdat dit minder snel als spam wordt gezien) met jouw profiel, en bedenk zelf waarom het bedrijf zou profiteren van het adverteren. Zoek dus een bedrijf wat bij jou bezoekers profiel past, dus ontdek hun doelgroep. Bedenk een paar mogelijke combinaties van gerichte advertenties.
Even een voorbeeld:
Stel, je hebt een aantal bezoekers wat aangeeft dat ze rond de 30 jaar zijn, een goede opleiding hebben en een goed inkomen. Vraag na wat ze zoeken in een partner etc. Verzamel deze informatie, en neem contact op met een professioneel relatie bemiddelings bureau. Je mag niet de naam en meer persoonlijke informatie doorspelen, maar de adverteerder kan wel een mooie advertentie opstellen die inspeelt op de behoeftes van die specifieke bezoekers. Zorg ervoor dat alleen die specifieke bezoekers de advertentie te zien krijgen (dit is goed voor de targeting, oftewel de juist advertentie bij de juiste persoon). De adverteerder krijgt hier zeker resultaat uit, en jij kan rustig 25 euro per aangemelde klant vragen. Stel dat je 10 klanten levert, verdien je mooi 250 euro. De truc is om de advertentie van het bureau niet aan weinig verdienende, meestal nog op school zittende jongeren te laten zien aangezien die er toch niks mee doen. Een relatie bemiddelings bureau is voor hun te duur, en veel te officieel aangezien ze ook een partner kunnen vinden met chatten of op school.

Dit is dus even een voorbeeld. Ken je bezoekers, en target je advertenties. Dit kan je heel ver doorvoeren, dat kan gaan van "hele site" vermelding, tot specifieke "pagina" vermelding. Maak bijvoorbeeld een overzicht van relatie bemiddelings bureaus, en als jouw specifieke bezoekers daar op kijken, zorg dan dat juist zij de advertentie van het bureau te zien krijgen.

Het is een lang verhaal, maar hopelijk is je zo een beetje duidelijk geworden wat ik bedoel.
Wat helemaal fout is, is de bekende FX.nl campagne (te vinden bij iedere banner site) op een jongeren site plaatsen. Niemand zal erop klikken, en jij kan je ruimte beter gebruiken.
Vermijd ook zoveel mogelijk grafische banner, probeer het meer op de "Google manier" te doen met tekst advertenties, die werken stukken beter.

Succes met je site, verdere vragen kan je altijd hier plaatsen!

Jacco

cridea
27/03/03, 21:48
Sommige providers willen een goed concept nog wel eens geheel of gedeeltelijk sponsoren tegen plaatsing van hun banner.

plugintools
27/03/03, 22:21
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, alleen dek je dan alleen de kosten, voor omzet zul je daarnaast nog andere bronnen moet zoeken. Maar sponsoring is inderdaad ook een optie!