PDA

Bekijk Volledige Versie : beginnend bedrijf



DaVaRiOuS
18/03/03, 17:01
Ik ga binnekort beginnen met starten van mijn eigen hostingbedrijf en we zijn al bezig met voorbereidingen zoals het maken van de: database, website, contracten etc..

alleen vraag ik me af...
hoeveel verdien je ongv. als starter?

HBCS
18/03/03, 17:03
veels te wienig in het begin dan kost het alleen maar geld
al die uitgaven lopen alleen maar op het eerste kwartaal
vriendelijke groeten Herman

cridea
18/03/03, 17:05
Leg om te beginnen 2000 euro apart voor van alles en nog wat.

InstantXs
18/03/03, 17:06
2000??? Als je het een beetje serieus aanpakt ben je dat allang kwijt voordat je nog maar 1 klant hebt...

ddepuydt
18/03/03, 17:20
Enkele tips ...

- je begint niet met een site te bouwen of een databank op te stellen ! Je begint met een bedrijfsstrategie vast te leggen.

Wat voor hosting ga je aanbieden ? Windows of Linux of Beide ?
Wat word je doelgroep ? Grote bedrijven, KMO's of hobbyisten of ... ? Hoe wil je naar buiten komen ? Als iemand die massa's
Hoe begin je ? Als reseller bij X of Y of ga je dedicated ?
Met wie begin je ? Welke toeleveranciers kies je ?

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar wat ik wil zeggen is ... Je begint niet met "het einde" ...

Tot slot, het eerste jaar dat ik zelfstandig was, had ik een winstmarge (op hosting) van 14 000 euro. Ik moet er wel bijzeggen dat hosting mijn hoofdactiviteit niet was (of is). Ik doe dus weinig inspanningen om klanten aan te trekken maar anderzijds krijg ik vrij veel klanten die al klant zijn voor andere zaken (oa. Consultancy).

Wie zich goed profileert en aanhoudend een goeie dienstverlening kan aanbieden kan hier zeker op middellange termijn van gaan leven. Maar daarvoor heb je VISIE nodig ...

Dieter D.

RobbertC
18/03/03, 17:34
Bij een bedrijf moet in de meeste gevallen geld bij het eerste jaar, soms zelfs het tweede jaar ook nog.

Is dat erg? Nee, dat weet je van te voren, en dat staat ook gewoon in je begroting. Hoe betaal je dit dan? De bank of andere investeerders zijn bereid om je geld te geven als je een goed en serieus business plan hebt. Dus: marketing plan, doelstellingen, financieel plan etc.

tom
18/03/03, 18:26
Origineel geplaatst door byh
Leg om te beginnen 2000 euro apart voor van alles en nog wat.

2000€ ?
Daar koop je nog niet één server mee.

RobbertC
18/03/03, 18:37
Ik denk dat hij bedoeld dat je die €2000 apart moet leggen voor onvoorziene zaken. Dus dat die €2000 nog boven op de totale kosten komen.

tom
18/03/03, 18:43
pak maar 10k als je een beetje serieus wilt spelen :)

cridea
18/03/03, 19:15
Origineel geplaatst door InstantXs
2000??? Als je het een beetje serieus aanpakt ben je dat allang kwijt voordat je nog maar 1 klant hebt...

Ja dat zeg ik toch ook?

cridea
18/03/03, 19:16
Origineel geplaatst door tom


2000€ ?
Daar koop je nog niet één server mee.

Je hoeft hem ook niet te kopen, huren kan ook.

DaVaRiOuS
18/03/03, 21:41
ddepuydt:

We hebben al een aantal afspraken gemaakt en dat is het volgende:
Hosting: Linux
Doelgroep: Hobby'isten
Server: Dedicated (huren)
Reseller-Contract met OpenSRS voor domainen.


Wij richten ons niet op klanten alleen vanuit: nederland,belgie,duisland...

Over betalingsmogelijkheden hebben we ons het volgende voorgesteld:
Binnenland(nederland): betaling via Paypal, automatisch incasso. en de facturen worden (schriftelijk) per post verzonden.
Buitenland(ook belgie): betaling via credit card. de facturen worden per e-mail verzonden.
De klanten kunnen de facturen ook bekijken op hun persoonlijke control panel.

We beginnen met 1 server, alleen weten nog niet waar.
we zaten te denken aan rackspace. we dachten eerst aan unitedcolo en rackshack maar dat bleek achteraf toch niet de ideale beslissing te zijn.

daarnaast heb ik nog wat vragen:
als ik een 100mbit lijn op deze server hebt en de server is een 2,3Ghz (pentium) met 1gb geheugen en heeft 2x 60gb hdd's.
hoeveel klanten zouden daar op kunnen, ik dacht zelf aan een aantal van 100.

Ik wil mijn server laten plaatsen in the US,
voordelen: goedkoper, meer dataverkeer, meerdere ip-adressen.
nadelen: support is minder

over de support gesproken:
wat wordt er vaak bij een server geleverd kwa software?


Heb je nog overige tips, of denk je, dat moet je absoluut NIET doen of dat zou je anders doen. laat het me dan weten!
wij willen zeker zijn van onze zaak en nemen ons bedrijf dan ook uitermate serieus!

Een lening bij de bank, daar hebben we het al over gehad, maar die beslissing hebben wij niet genomen.

Kwa klanten,
ik heb zo'n gedachten als beginnend hostingbedrijf aan het eind van de 1e maand zo'n 5 tot 10 klanten te hebben.

Bedrag:
Wij hebben alles berekend en we komen als startersbedrag uit op zo'n: € 750,- (1e maand)

InstantXs
18/03/03, 21:46
heb je ook al gedacht aan een huisstijl (briefpapier ed)?
welke kosten heb je bij die € 750 gerekend?

DaVaRiOuS
18/03/03, 22:07
Origineel geplaatst door InstantXs
heb je ook al gedacht aan een huisstijl (briefpapier ed)?
welke kosten heb je bij die € 750 gerekend?

ja daar hebben we ook al aan gedacht.
we nemen zowiezo A4 enveloppen met daarin een venster met binnenprint.

bij de kosten hebben we berekend:
Server
OpenSRS
KvK
BTW

ik heb geen idee welke kosten hier nog bij zouden moeten/kunnen komen.

eventuele banners/advertenties staan hier buiten.

InstantXs
18/03/03, 22:13
ook aan telefoon/fax/verzekeringen/computer gedacht?
btw zijn niet echt kosten, aangezien je die van je klanten krijgt, en dus eigenlijk doorgeeft...

DaVaRiOuS
18/03/03, 22:37
Origineel geplaatst door InstantXs
ook aan telefoon/fax/verzekeringen/computer gedacht?
btw zijn niet echt kosten, aangezien je die van je klanten krijgt, en dus eigenlijk doorgeeft...

fax dat zou evt. wel kunnen maar telefoon niet, want ik ben pas na 19:00 telefonisch bereikbaar (huistelefoon) want heb ook nog een job als netwerk/systeemneheerder van 9:00 tot 18:00
en zit 1 dag in de week op school.
en heb een mobiel :)

computer hebben we er hier 5 van staan.
en verzekering, mag ik vragen wat er verzekerd moet worden? daar heb ik nog niet over na gedacht.

xserve
18/03/03, 22:40
Support voor je klanten. Als je na een half jaar op 200 klanten zit en je doet zelf ook de helpdesk dan kan het wat druk worden.

InstantXs
18/03/03, 22:45
aparatuur (computers/fax etc)
rechtsbijstand
aansprakelijkheid

daar zou ik als ik jou was zowiezo een verzekering voor afsluiten

Domenico
19/03/03, 02:34
Bijdrage SIDN ?

RobbertC
19/03/03, 15:03
Boekhoudprogramma?
Accountantskosten?
Advocaat voor je voorwaarden?

Ik neem aan dat je het volgende al door hebt, maar ik zeg het toch even ;) : De kosten van de KvK boek je niet in 1 maand, die zet je op de rekening vooruitbetaalde bedragen en dan boek je elke maand het bedrag gedeeld door 12.

cridea
19/03/03, 15:49
Iedereen praat altijd over kosten van KvK alsof het een van de grootste kostenposten is maar dat is toch maar een euro of 90 per jaar?

DaVaRiOuS
19/03/03, 16:00
KvK is idd maar 90 euro p/jaar (maybe 1 of 2 euro meer/minder).
Boekhoudpogramma maken we zelf (MS Access)

rechtsbijstand
aansprakelijkheid
Accountantskosten?
Advocaat voor je voorwaarden?

wat moet ik verstaan onder deze 3 bovenste begrippen?
een advocaat voor de voorwaarden is dat echt verplicht?
je kan toch ook je eigen voorwaarden opstellen of is dat niet officieel?

(zo te zien komt er nog een poepie meer bij kijken)

[Elwin]
19/03/03, 16:35
Origineel geplaatst door tom


2000€ ?
Daar koop je nog niet één server mee.

Geen 1 maar wel 2 :)

[Elwin]
19/03/03, 16:37
Origineel geplaatst door DaVaRiOuS
KvK is idd maar 90 euro p/jaar (maybe 1 of 2 euro meer/minder).
Boekhoudpogramma maken we zelf (MS Access)

rechtsbijstand
aansprakelijkheid
Accountantskosten?
Advocaat voor je voorwaarden?

wat moet ik verstaan onder deze 3 bovenste begrippen?
een advocaat voor de voorwaarden is dat echt verplicht?
je kan toch ook je eigen voorwaarden opstellen of is dat niet officieel?

(zo te zien komt er nog een poepie meer bij kijken)

Voor die eerste 2 kun je het beste eens een gesprek gaan aanvragen met de bank waar je je zakelijke rekening ook opent. De adviseurs kunnen je precies vertellen wat je nodig bent en waarvoor. Met een beetje verzekering moet je rekenen op een kleine 400 a 500 euro per jaar.

WebBizz
19/03/03, 16:50
Origineel geplaatst door RobbertC
De kosten van de KvK boek je niet in 1 maand, die zet je op de rekening vooruitbetaalde bedragen en dan boek je elke maand het bedrag gedeeld door 12.

Je gaat die 90 euro's toch niet uitsmeren over een heel jaar? Wij brengen dat in een keer ten laste van het resultaat. Als je al die kleine dingen moet gaan uitsmeren over de betreffende periode wordt de administratie erg onoverzichtelijk...

Matching principe prima, maar voor kleine bedragen doen wij dat niet.

WebBizz
19/03/03, 16:51
Origineel geplaatst door DaVaRiOuS
een advocaat voor de voorwaarden is dat echt verplicht?
je kan toch ook je eigen voorwaarden opstellen of is dat niet officieel?

Je kunt ook zelf je algemene voorwaarden opstellen met behulp van de algemene voorwaarden van bijvoorbeeld collega webhosters of standaard algemene voorwaarden van de KvK. Officieel zijn de altijd, maar je snapt zelf ook wel dat de voorwaarden die door een advocaat gemaakt zijn beter zullen zijn dan voorwaarden die je zelf samenstelt.

RobbertC
19/03/03, 18:31
Origineel geplaatst door WebBizz


Je gaat die 90 euro's toch niet uitsmeren over een heel jaar? Wij brengen dat in een keer ten laste van het resultaat. Als je al die kleine dingen moet gaan uitsmeren over de betreffende periode wordt de administratie erg onoverzichtelijk...

Matching principe prima, maar voor kleine bedragen doen wij dat niet. Waarom zou je dat niet doen? Zoveel moeite is dat niet, en het is boekhoudkundig correct.

Ik vraag me trouwens weleens af hoeveel webhosters (en dan bedoel ik vooral de kleinere, en generaliserend danmaar, van de de kiddo's) hun administratie op orde hebben.

WebBizz
19/03/03, 18:55
Wij wel, volledige administratie is uitbesteed :D

DaVaRiOuS
19/03/03, 19:03
waarvoor heb je zo'n verzekering eigenlijk nodig?
en waarvoor moet je evt. aansprakelijk voor zijn?
en als laatste, waar dient die rechtsbijstand voor?

ik denk als deze vragen zijn beantwoord ben ik al een heel stuk wijzer geworden over het opzetten van een eigen bedrijf, dus waar je allemaal aan moet denken en wat de beste oplossingen zijn.

allemaal hartelijk dank!

BTW: waarschuwinslevel: 6 ?
waarvoor heb k dat te danken...

RobbertC
19/03/03, 19:23
Een verzekering is nodig in het geval dat je computer of andere apparatuur bijvoorbeeld in brand vliegen of iets dergelijks.

Een rechtsbijstand verzekering is er als je aangeklaagt wordt, door bijvoorbeeld een klant die ergens niet mee eens is.

Maar, als je nog niet weet wat dit allemaal inhoudt, vraag ik me af of het niet slim is om een keer te gaan praten met experts hierover. Dit kan bij de bank of de Kamer van Koophandel bijvoorbeeld.

DaVaRiOuS Dit is de post waar je dat aan te danken hebt: http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=42526#post42526 Voor commentaar hierop kun je je wenden tot Deimos, die je de punten gegeven heeft.

DaVaRiOuS
19/03/03, 19:36
aha,, vandaar die strafpunten...

We zijn zowiezo van plan met de KvK te praten over wat het precies allemaal inhoudt en wat de beste beslissing zijn.

cridea
20/03/03, 11:02
Origineel geplaatst door RobbertC
Ik vraag me trouwens weleens af hoeveel webhosters (en dan bedoel ik vooral de kleinere, en generaliserend danmaar, van de de kiddo's) hun administratie op orde hebben.

Als je je aanmeld bij de kvk krijg je ook een informatiepakket, zit altijd wel een administratiekantoor bij, die je op weg kan helpen. Zo ging het hier iig en gaat erg goed.

StarXS
20/03/03, 16:50
Ik hoorde iemand praten over een boekhoudprogramma.
ik heb het met mijn pa over gehad over de boekhouding, maar dat schijnt nogal ingewikkeld in elkaar te steken?

jullie ervaring hiermee?
en evt. een goed en overzichtelijk boekhoudprogramma in omloop?

en over SIDN gesproken, kwa domainen houden we het nog even op .com/.net/.org/.biz en .info (OpenSRS)

(BTW: ik ben DaVaRiOuS)

RobbertC
20/03/03, 16:53
Boekhouden kan ingewikkeld zijn, maar het is eigenlijk erg logisch ;) Ik denk dat, als je niet weet hoe je de boekhouding moet doen, het gewoon moet uitbesteden.

Een goedkoop boekhoudprogramma is SnelStart, ik heb er de demo van bekeken en het ziet er best goed uit. Andere programma's zijn Exact, Avas, en zelfs met SAP kun je boekhouden geloof ik ;)