PDA

Bekijk Volledige Versie : PHP of ASP?



plugintools
18/03/03, 01:30
Ik overweeg om PHP of ASP te gaan leren. PHP heeft mijn voorkeur vanwege het open-source principe, maar aan de andere kant zie ASP.net er ook goed uit en lijkt me dat ook leuk om te leren.
Aangezien ik geen tijd heb om beide talen te leren, zou ik aan jullie willen vragen welke programmeertaal het meest gevraagd is vanuit de werkgevers kant. Dus hebben jullie liever PHP of ASP programmeurs?

Ik zie steeds vaker ASP langs komen als programmeertaal voor grotere projecten, en het lijkt (terwijl dat natuurlijk niet zo is op het hele internet) dat PHP meer voor de kleinere projecten gebruikt wordt. Heb ik gelijk, en hebben development (en daarmee ook hosting bedrijven) liever ASP programmeurs?

Graag hoor ik van jullie je mening hierover.

Bij voorbaat dank,

Jacco

Web123.nl
18/03/03, 01:43
Zelf heb ik geen notie wat het aandeel ASP is en of dat beter aansluit bij grote projecten, dus dit is niet echt een antwoord op je vraag. Maar ik denk dat je ook onderscheid moet maken in het feit dat ASP m.i. enkel op Windows OS'en draait en PHP vooral op Unix en Linux. De webserver markt is tot nu toe wel iets groter op het gebied van Unix/Linux. En de vraag is of je enkel voor MS platvormen wilt ontwikkelen (hierbij zeg ik niet dat dit goed/slecht is hoor!).

ric0
18/03/03, 10:53
Origineel geplaatst door plugintools
Ik overweeg om PHP of ASP te gaan leren. PHP heeft mijn voorkeur vanwege het open-source principe, maar aan de andere kant zie ASP.net er ook goed uit en lijkt me dat ook leuk om te leren.
Aangezien ik geen tijd heb om beide talen te leren, zou ik aan jullie willen vragen welke programmeertaal het meest gevraagd is vanuit de werkgevers kant. Dus hebben jullie liever PHP of ASP programmeurs?

Ik zie steeds vaker ASP langs komen als programmeertaal voor grotere projecten, en het lijkt (terwijl dat natuurlijk niet zo is op het hele internet) dat PHP meer voor de kleinere projecten gebruikt wordt. Heb ik gelijk, en hebben development (en daarmee ook hosting bedrijven) liever ASP programmeurs?

Graag hoor ik van jullie je mening hierover.


Je gaat jouw "lot" toch niet verbinden aan 1 taal?
Leer programmeren. Breed... het zijn talen die vrij vergelijkbaar zijn. Beide interperted scripttalen voor het web. De syntax van die talen pak je in een paar dagen op.

ASP is van Microsoft en dat heeft dus een reputatie in het gevestigde bedrijfsleven. ASP wordt dan ook vaak gebruikt in een omgeving waar al veel MS binnen is.

RobbertC
18/03/03, 17:40
Als je eenmaal PHP goed onder de knie hebt, en daarmee ook het principe van programmeren, lukt ASP.net dan ook wel om te leren zonder al te veel moeite.

cridea
18/03/03, 19:20
Ik denk dat er minder aanbod is aan ASP-programmeurs dan PHP, en dat de verhouding hierbij schever is dan aan de vraagkant.

Kortom, ik denk dat je als ASP-er wel eens meer zou kunnen verdienen en sneller een baan hebt. Maar dat is slechts mijn gevoel.

plugintools
19/03/03, 14:01
Persoonlijk vind ik ASP.net wat beter overkomen richting een bedrijf, al is het inderdaad alleen maar vanwege het feit dat het van Microsoft is. En wat je ook hebt is dat veel bedrijven al een Microsoft netwerk hebben lopen, en ze voor PHP in principe weer een aparte server zouden moeten installeren.
Wat ik merk bij het bedrijf waar ik zelf werk is dat ASP de taal is voor de webgedeeltes (intranet en eigen site) en dat ASP op die manier gekoppeld is aan beide netwerken. Ik werk trouwens bij SNT (http://www.snt.nl). Dus dan zou ik de overweging moeten maken om (als eerste taal) ASP te leren als ik me meer op bedrijven intern wil richten, of PHP als ik meer voor de webkant ga.

Bedankt voor jullie feedback!

Jacco

superior-is
19/03/03, 23:40
Origineel geplaatst door plugintools
En wat je ook hebt is dat veel bedrijven al een Microsoft netwerk hebben lopen, en ze voor PHP in principe weer een aparte server zouden moeten installeren.

Dat valt ook wel mee, maar men is voornamelijk lui en kiezen een standaard product. Gelukkig is een verandering van filosofie al gaande.

plugintools
20/03/03, 20:47
Ik ben van plan om ASP.net te gaan leren met C#. Nadat ik ASP.net onder de knie heb wil ik mijn kennis met C# verder gaan uitbreiden om zo ook een goede applicatie ontwikkelaar te worden.
Is dit verstandig, en zou hier ook een goede baan mee te vinden kunnen zijn?

PHP ga ik trouwens leren zodra ik ASP.net goed ken, je wordt er alleen maar beter van door beide talen te beheersen, vooral voor mensen die geen dure SQL/Win200 server licentie kunnen/willen betalen.

timmie
27/03/03, 15:07
PHP is het beste, een klant van mij had ook een asp site en had ongeveer 7000 unieke bezoekers per dag, de server draaide chillisoft onder apache. EEN GROTE RAMP! Ik heb hem geholpen zijn site te converteren naar php en nu werkt zijn site UITSTEKEND.
kortom : asp maakt je unix systeem traag en php niet.

RobbertC
27/03/03, 15:11
Ligt ook aan je programmeerkunsten :)

Er zal ongetwijfeld wat verschil in snelheid tussen beide zitten, maar als dezelfde site goed geprogrammeerd in ASP of PHP zal denk ik allebei ongeveer even snel zijn.

timmie
27/03/03, 15:16
maar de serverload is altijd hoger omdat er bij asp een programma op de achtergrond moet draaien (chillisoft) en dat vreet geheugen.
Bij php hoef je alleen maar een module te laden en klaar.

plugintools
27/03/03, 20:59
Maar Chillisoft onder Apache lijkt mij ook niet de meest ideal combinatie, gezien het feit dat ASP natuurlijk beter draait op Win2k servers. Of zie ik dit verkeerd?

WebBizz
27/03/03, 21:04
Zie je niet verkeerd.

Overigens, of je nu ASP of PHP kunt maakt niet zoveel uit. Als je goed bent kom je toch wel aan een baan. Bovendien denk ik dat de scriptingmarkt nog wel groeit, steeds meer websites worden groter en aangestuurd door databases.

plugintools
27/03/03, 21:31
Ik ga waarschijnlijk toch voor PHP. Dit na aanleiding van het topic hier op WHT.nl, maar ook zeker na aanleiding van eenzelfde topic op WHT.com:
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?s=&postid=1018845

Het scheelt inderdaad ook wel of je goed bent of niet :D Ik denk dat op termijn weinig mensen nog met puur HTML gaan klooien, simpelweg vanwege het feit dat database gestuurde sites steeds toegankelijker worden. Maar de pure HTML sites houd je altijd natuurlijk, in ieder geval zolang Microsoft hun o-zo-geweldige Frontpage Express gratis blijft weggeven :D

WebBizz
28/03/03, 10:33
Verstandige keuze.

Verder worden websites inderdaad steeds ingewikkelder, uitgebreider en interactiever. Steeds meer websites bevatten databases met de content. Denk aan interactieve toepassingen maar ook aan CMS systemen en dergelijke. Een goede programmeur (en of dat nu ASP of PHP is doet er niet toe) zal in de toekomst zeker niet om werk verlegen zitten.