PDA

Bekijk Volledige Versie : dataverkeer hoe bereken ik dat...



RiddleMan
13/03/03, 18:17
Hallo...

Ik zie en hoor overal de term dataverkeer hoe weet ik nou eigenlijk hoeveel GB aan dataverkeer ik genereer...
Hoe bereken ik dat eigenlijk...??


M.V.G. thx.

Deimos
13/03/03, 18:57
Als je statistieken hebt, zoals die van MRTG van je host of van Webalizer. Dan zie je het gegenereerde verkeer. Heb je deze niet, dan kan je het gaan schatten, door de totale grote van 1 pagina (incl plaatjes) te vermenigvuldigen met het aantal views op je site.

Deze methode is erg omslachtig en zal dan dus ook niet altijd kloppen.

Cardinoz
16/03/03, 19:53
Volgens mij krijg je bij iedere beetje redelijke hostingprovider wel stats via Webalizer of iets anders.:)

eXite
30/03/03, 18:50
Wij werken in principe met het gegeven dat wanneer een bezoeker op een site komt dat hij zo'n 500kb aan dataverkeer zal genereren. Dit is een gemeten gemiddelde en klopt dan ook niet altijd. Toch geeft het een redelijke indicatie van de hoeveelheid dataverkeer die iemand nodig zal hebben...

almar
30/03/03, 19:56
500 kb, dat lijkt me sterk overdreven. Denk eerder aan 50 tot 100 kb. Volgens deze berekening zou 1 van onze websites 10000000 kb per dag eten. Daarnaast lijkt het me niet echt aantrekkelijk voor de bezoekers die nog met een modem surfen.

eXite
30/03/03, 20:06
Nouja, een bezoeker klikt toch de site door hè. En vergeet niet alle plaatjes etc. Sommige sites hebben alleen al plaatjes van meer dan 100kb, kun je nagaan.

Maar inderdaad, je hebt gelijk, het is een erg ruime schatting. Maar je kunt beter teveel berekenen dan te weinig. Als een klant aan jou vraagt: "Ik krijg zo'n 1000 bezoekers per dag en wil graag weten aan hoeveel dataverkeer ik moet denken?" en je antwoord (1000x75kbx31) "2500MB lijkt me ruim voldoende meneer." dat je dan een grove fout maakt...

Ookal is mijn 15GB (1000x500kbx31) misschien wel ietswat overdreven dan :D

Maar het hangt dus ook erg samen met het type website. Je hebt sites die mensen helemaal door kijken en je hebt sites waar misschien op 1 link wordt geklikt.. het is dus echt een gemiddelde..