PDA

Bekijk Volledige Versie : Advocaat



cridea
11/03/03, 12:57
Een klant met een zakelijke site dreigt met een advocaat nu de server waarop zijn website staat, net gisteren en vandaag heeft uitgekozen om problemen te hebben. Gisteren 1 uurtje downtime, vandaag verwacht ik er een stuk of 5.

Klant heeft nl. net afgelopen vrijdag een grote mailing de deur uit gedaan met daarin een link naar zijn website.

Wat doen jullie in zo'n "Wet van Murphy" geval?

Deimos
11/03/03, 13:07
Site snel (tijdelijk) onderbrengen op een andere server, liefst eentje in NL. Verder wijzen op je Algemene Voorwaarden en verder gewoon vertellen waarom de site precies offline is. Ga geen onzin verhaaltjes vertellen maar wees gewoon eerlijk. Overmacht is overmacht, kan jij niets aan doen is lullig voor die klant, maar verder weinig aan te doen. Op 1e voorgestelde suggestie na.

[Elwin]
11/03/03, 13:22
Inderdaad dat lijkt mij ook de beste oplossing. Maar wat ik niet begrijp, hoe kan die server opeens problemen krijgen, was het omdat hij de vele connecties niet aankon of ? Dreigen kunnen ze natuurlijk altijd, maar door overmacht kun jij er niks aan doen.

WebBizz
11/03/03, 13:24
Dreigen met een advocaat wil nog niet zoveel zeggen. Als je zoals Deimos zegt in je AV een exoneratiebeding hebt opgenomen kan je klant wel een advocaat in de arm nemen, maar die zal de kans op slagen dan niet al te best inschatten.

Als ik je ergens mee kan helpen hoor ik het wel he ;)

cridea
11/03/03, 13:25
Gisteren kreeg ik een melding van de server mbt een Oops in Linux.

Ik vermoed dat daar de oorzaak ligt.

Als het goed is, is vannacht het RAM vervangen.

cridea
11/03/03, 13:27
AV zijn opgesteld door advocatenkantoor, stukje over aansprakelijkheid:

1. De aansprakelijkheid blijft steeds beperkt tot het bedrag, dat voor de schade veroorzakende prestatie in rekening is gebracht of bij duurovereenkomsten tot een factuurbedrag over een periode van maximaal zes maanden. In geen geval zal de in dit lid bedoelde schadevergoeding meer bedragen dan € 2.500,00.

2. BlueYellow zal nimmer aansprakelijk zijn voor schade, die het gevolg is van:

· onjuiste en/of onvolledige en/of niet tijdig verstrekte gegevens afkomstig van opdrachtgever.
· verlies van gegevens. Opdrachtgever zal zorgdragen voor back-ups van bestanden, respectievelijk kopieën van andere gegevens, die door opdrachtgever aan BlueYellow ter beschikking worden gesteld.
· iedere tekortkoming van opdrachtgever bij de naleving van zijn verplichtingen, waaronder begrepen het verlenen van en voldoende medewerking bij de uitvoering van de overeenkomst.

Indien de in de in dit lid genoemde omstandigheden leiden tot aanspraken van derden jegens BlueYellow, zal opdrachtgever BlueYellow hiervan vrijwaren.

3. BlueYellow is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, schade door bedrijfsstagnatie.

4. BlueYellow zal niet aansprakelijk worden gesteld, indien opdrachtgever de mogelijkheid heeft zich ter zake van het ontstaan van de schade rechtstreeks een derde dan wel zijn verzekeringsmaatschappij aan te spreken.

Web123.nl
11/03/03, 21:53
"AV zijn opgesteld door advocatenkantoor"

Geweldig! Ik denk dat iedereen dat moet doen.. mijn afspraak staat ook nog voor dit jaar gepland. Je kunt in dat geval ook vrijblijvend even bellen naar dat kantoor, mochten ze iets voor je kunnen doen dan is dat nog makkelijker voor je.

ddepuydt
18/03/03, 14:28
Een goed exoneratiebeding in je AV kan inderdaad de schade in de meeste gevallen beperken.

Maar toch enkele zaken om rekening mee te houden (uit ervaring weet ik dat veel online bedrijven dit vergeten).

- Het volstaat niet AV te laten opstellen en die ergens op je site te plaatsen. Je moet ervoor zorgen dat de klant met die AV instemt en dat je dat later kan bewijzen. Beste is dat je hem de AV doorstuut hem laat ondertekenen ....

In een lezing die ik recent bijwoonde vertelde men dat de AV op de rugzijde van je facturen zetten niet voldoende is. Dit zou in een rechtzaak niet als bewijs aanvaard worden, maar slechts als "begin van bewijs" ...

- Het exoneratiebeding in je AV moet redelijk zijn. Je kan vb. niet stellen, als we 3 keer per week 10 uur down zijn, dan heb je brute pech, naar een schadevergoeding kan je fluiten ! Wat redelijk is wordt door de rechtbank bepaald.
Wat wel in je voordeel is ... Je klant zal in eerste instantie moeten aantonen dat hij schade geleden heeft ten gevolge van de downtime en dat is niet altijd even makkelijk ... Bewijs jij maar eens dat tijdens die 5 uur downtime bestellingen zouden zijn binnengekomen van X eur, die je nu niet zal binnenkrijgen ;)

Gegroet,
D. Depuydt

cridea
18/03/03, 14:34
Een gelijk verhaal kreeg ik te horen van het advocatenkantoor.

Ik heb op het bestelformulier gezet "Door het plaatsen van een bestelling verklaart u zich akkoord met de algemene voorwaarden

Was volgens hen voldoende.

Deimos
18/03/03, 14:37
of dat genoeg is durf ik niet te stellen, beter is om een radio button te gebruiken die standaard op uit staat. En die ze meoten aanvinken om te bevestigen.

cridea
18/03/03, 14:39
Dan kan je vervolgens een derde opnieuw laten bestellen omdat ze dat vergeten zijn :-S

We Dare
18/03/03, 17:00
Origineel geplaatst door byh
Dan kan je vervolgens een derde opnieuw laten bestellen omdat ze dat vergeten zijn :-S

Nee hoor, als ze dan op verder of submit klikken moet je zorgen dat ze een melding krijgen dat ze de algemene voorwaarden nog moeten accepteren (indien ze dit vergeten zijn natuurlijk).

cridea
18/03/03, 17:04
Daar heb je een punt.

eXite
30/03/03, 21:16
Laat die man maar dreigen met zijn advocaat :). Ik heb een keer een kwartier downtime gehad omdat er op de NAC een vezeltje werd geswitcht. Kwam er ook een klant dat hij ons bij het leven zou aanklagen omdat zijn site naar eigenzeggen "een onaanvaardbare downtime" gehad zou hebben. Gewoon netjes een link naar je algemene voorwaarden sturen en hij heeft geen zaak meer.

Site-hosting.be
02/04/03, 15:17
In de rechtbank lachen ze met zoiets. het kost de klant ook alleen maar gerechtskosten. meestal dreigen klanten, maar doen ze helemaal niets.