PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameserver Verhuizing



Desmond
09/03/03, 01:33
Hey mensjes hiero ;)

Even een kleine vraagje. Wij gaan onze servers verhuizen, en hebben dus ook andere IP adressen.

Ik zal even een voorbeeldje geven van wat ik bedoel, das vaak makkelijker...

Huidige situatie:

server 10.0.0.1
ns1 10.0.0.2
ns2 10.0.0.3

We gaan strax verhuizen en krijgen 192.86.0.1 zeg maar...

Wat doen we dan, zoals iedereen...
ns2 down gooien
ns2 aanpassen naar 192.168.0.3
server fysiek verhuizen
nieuwe locatie draait dan op ns2
en dan ns1 aanpassen

nieuwe situatie:

server 192.168.0.1
ns1 192.168.0.2
ns2 192.86.0.3

OK ... met onze com/net/org jes is het makkelijk ... die draaien alleen op de naam ns1 en ns2 niet op IP's en die kan ik in een keer wijzigen.

Ok nu de .NL domeinen ... SIDN is niet de makkelijkste wat dat betreft ... hoe gaat dat in zijn werking?
Kan ik via SIDN in een keer de hele NS laten wijzigen?

Hoop hier een beetje info te krijgen!

Greets
Desmond

thomas
09/03/03, 10:48
Je stelt je dns gewoon in op je ns1 (old ip meegeven) en op ns2 (ip dat het gaat krijgen meegeven) dan verzet je ns2 naar je 'datacentertje' in Rotterdam. Dan verzet je ns2 naar ns1, klaar. Of je stelt je bijde dns servers in op de nieuwe ip's en verzet de dns servers direkt beiden, als dat klaar is verhuis je ze rap en klaar (dan heb je wel wat downtime maar kom)

Btw. komen er geen fototjes want wat ik tot nu toe gezien heb via traceroute's / whois / nmap is het gieren

InstantXs
09/03/03, 11:26
je kan bij de sidn een globale ns wijziging doorgeven ja, hebben wij laats ook gedaan.
geef dan wel duidelijk aan over welke domeinen het gaat(dus de oude namen/ips ook goorgeven), anders gaan ze AL je domeinen aanpassen :p

Desmond
09/03/03, 12:11
Ja precies ... Ik zal dat wel ff met SIDN opnemen!

een trace naar fast-is vanaf een chello kabel account zijn 12 hops hierzo, en naar een IP in r'dam zijn 7 hops ... weet dus niet wat het probleem is ?

thomas
09/03/03, 12:31
Origineel geplaatst door Desmond
een trace naar fast-is vanaf een chello kabel account zijn 12 hops hierzo, en naar een IP in r'dam zijn 7 hops ... weet dus niet wat het probleem is ?

1) Eigen ip's volgens jouw: je hebt 128 iptjes op je naam staan van easynet
2) traceroute Belgie - jouw = 18 hops, Belgie - fast-is = 9 hops
3) zie vorige post van je leuke router
4) snelheid beter dan bij demon? Denk het niet hoor.
5) geen speedtest meer?

Desmond
09/03/03, 12:36
1) ja en ?
2) zal best wel...
3) was een geintje ... zo'n ding heb ik hier thuis
4) weet et wel zeker, ik zit nu bij beide, en kan het exact zien. Al het Demon verkeer gaat via London, Rdamse verkeer niet.
5) ja hoor staan gewoon nog op de site


Ik zal hier ook niet veel meer zijn, als ik iets normaals vraag krijg je gelijk een golf van commentaar over je heen, dus schiet er niets mee op ... maar ja het is en blijft een broednest van moordende concurrentie hier op dit forum, dus mail/msn wel met mensen die normaal behulpzaam kunnen zijn, die ik via wht ontmoet heb.

thomas
09/03/03, 12:43
Origineel geplaatst door Desmond
1) ja en ?
2) zal best wel...
3) was een geintje ... zo'n ding heb ik hier thuis
4) weet et wel zeker, ik zit nu bij beide, en kan het exact zien. Al het Demon verkeer gaat via London, Rdamse verkeer niet.
5) ja hoor staan gewoon nog op de site


3) wat gebruik je dan ?
4) easynet gaat altijd eerst naar hun core in UK als je van het buitenland komt en dan naar nl zelf, is gewoon hun netwerkstructuur demon kom ik op ams-ix al tegen.
5) werken gewoonweg niet (http://www.xventus.nl/speedtest/100.mb geeft bij mij niets)

Dit heeft totaal niets met concurentie te maken maar ik hoor zo van die verhalen waar ik al direkt bij moet denk hier is iemand echt wel aan het overdrijven.

Desmond
09/03/03, 14:38
Hmmm je hebt wel waarschuwingslevel 5 staan hierzo ... er zit dus een foutje in de speedtest :) Zal em even maken sorry

cridea
10/03/03, 13:26
Als alleen de IP-s van je nameservers wijzigen hoef je dit NIET door te geven aan de SIDN. Scheelt je bakken met geld.

[Elwin]
10/03/03, 13:43
Origineel geplaatst door byh
Als alleen de IP-s van je nameservers wijzigen hoef je dit NIET door te geven aan de SIDN. Scheelt je bakken met geld.

maar dan staan er wel verkeerde ips in je whois :)

Deimos
10/03/03, 14:00
Elwin, ik zou zeggen probeer het eens. Dan merk je dat dat niet zo is.

[Elwin]
10/03/03, 14:04
hmmz is dat veranderd dan ? Want het was toch wel altijd zo. Als dat niet is zou het natuurlijk super zijn :p

Deimos
10/03/03, 14:06
Is voor zover ik weet nooit geweest hoor. Hoef niet eens mijn ip op te geven voor .com/.net/.org domeinen e.d.

[Elwin]
10/03/03, 14:09
maar we praten hier toch over NL nameservs of ben ik gek aan het worden ? :)

Deimos
10/03/03, 14:18
is 1 RFC dus werkt allemaal hetzelfde.......

cridea
10/03/03, 14:44
Ik heb het een tijdje geleden gehad, dus weet uit ervaring dat het kan.

[Elwin]
10/03/03, 14:44
oke :)