PDA

Bekijk Volledige Versie : Klein NOC'je opzetten



Geert Booster
28/02/03, 01:49
Voor een potentiele klant ben ik aan het uitzoeken of het mogelijk is op zijn werklocatie een eigen klein Datacentertje neer te zetten.

Nu ben ik wat aan het rondzoeken en volgens mij is dit eigenlijk niet te doen voor een (opzich redelijk groot) bedrijf. Als ik zo naar de kosten kijk van alleen een leased line (b.v. 20mbit) denk ik niet dat dit financieel haalbaar is voor het bedrijf. (het is wel de bedoeling dat er colocating plaats kan vinden, maar je financieert daarmee niet zomaar even alle kosten)

Hebben mensen hier ervaringen met dit soort dingen?

thomas
28/02/03, 01:56
Valt te zien welke waar het bedrijf gevestigt is, in Amsterdam of Rotterdam haal je de prijs voor zulke verbindingen wel snel naar beneden.

Geert Booster
28/02/03, 01:57
Origineel geplaatst door thomas
Valt te zien welke waar het bedrijf gevestigt is, in Amsterdam of Rotterdam haal je de prijs voor zulke verbindingen wel snel naar beneden.

Per toeval Rotterdam. Weet jij een beetje een richtprijs voor zeg een 10mbps lijn?

thomas
28/02/03, 02:03
Origineel geplaatst door Geert Booster


Per toeval Rotterdam. Weet jij een beetje een richtprijs voor zeg een 10mbps lijn?

Dat zal WeDare wel beter weten dan ik denk ik, maar het valt te zien hoe je het precies wilt doen. Voor een colo neem je best een darkfiber en je doet de carriers dan in een datacenter anders heb je alleen KPN dacht ik.

Geert Booster
28/02/03, 02:07
Origineel geplaatst door thomas


Dat zal WeDare wel beter weten dan ik denk ik, maar het valt te zien hoe je het precies wilt doen. Voor een colo neem je best een darkfiber en je doet de carriers dan in een datacenter anders heb je alleen KPN dacht ik.

Ik hoop dat WeDare dan binnenkort mij meer kan vertellen ;)

Uhm, ik ben vrij nieuw op het gebied van termen van lijnen zegmaar, darkfiber ?

Het is trouwens voorlopig alleen nog uitzoeken of de mogelijkheid bestaat, zoals je ziet ben ik niet echt bekend in de lijnenzooi (behalve alle bekende like xDSL enzo..)

We Dare
28/02/03, 02:11
Ligt er natuurlijk aan waar in Rotterdam, de prijs is afhankelijk van de beschikbaarheid van aanbieders op desbetreffende plek.
De vraag is natuurlijk waarom wil je zelf een NOC bouwen ?
Het is een enorme investering die je er niet zo 1, 2, 3 uit haalt.
En dat terwijl er al een aantal aanbieders in Rotterdam het zo voor je klaar hebben staan (zoals wij ;) ).
Anyways ik kan je mischien info geven over de beschikbaarheid van verbindingen als je de exacte locatie aangeeft waar je de verbinding wilt hebben.

Geert Booster
28/02/03, 02:24
Origineel geplaatst door We Dare
Ligt er natuurlijk aan waar in Rotterdam, de prijs is afhankelijk van de beschikbaarheid van aanbieders op desbetreffende plek.
De vraag is natuurlijk waarom wil je zelf een NOC bouwen ?
Het is een enorme investering die je er niet zo 1, 2, 3 uit haalt.
En dat terwijl er al een aantal aanbieders in Rotterdam het zo voor je klaar hebben staan (zoals wij ;) ).
Anyways ik kan je mischien info geven over de beschikbaarheid van verbindingen als je de exacte locatie aangeeft waar je de verbinding wilt hebben.

Ik mail je daar wel even over daar het een 'potentiele' klant is zegmaar ;) Het is inderdaad een flinke investering, misschien is (b.v. bij jou idd ;) ) een paar servers gooien tochwel slimmer... Maargoed ik wil de mogelijkheden onderzoeken, daar de potentiele klant zelf colocating aan wil bieden.

Ik mail je wel even..

[Edit: Zie dat er geen email in je profiel staat, ik doe het anders, ik ga je even PM sturen ;) ]

thomas
28/02/03, 02:34
Als je veel succes hebt is het zeker geen onnuttige investering geweest omdat je servers dan al naast je kantoor staan en niet ergens in een datacenter waar je eerst nog met de auto heen moet. En achteraf servers verhuizen is een kutgedoe :)

Ijsbox
28/02/03, 13:28
Hier de prijs uit een versatel offerte voor een locatie in Utrecht gemaakt in juni 2002.

Er moest ongeveer 100 meter gegraven worden vanaf een versatel manhole naar het bedrijfspand, daardoor waren de opzet kosten EUR 8.500,-

De maandelijkse kosten voor een 10Mbit verbinding inclusief router waren toen EUR 7.350,-

[Elwin]
28/02/03, 16:32
euhm leuk :) Volgens mij betaal je voor een leased line van kpn ook iets van 1000 euro in de maand, maar dan heb je een 128kb verbinding.

[Elwin]
28/02/03, 16:33
Origineel geplaatst door Geert Booster


Per toeval Rotterdam. Weet jij een beetje een richtprijs voor zeg een 10mbps lijn?

Als die klant in Rotterdam woont / werkt. Waarom neemt hij dan niet gewoon een aantal kasten in Amsterdam / Rotterdam of huurt een suite af. Dit is vele malen goedkoper en levert ook nog betere verbindingen op.

superior-is
01/03/03, 09:41
Origineel geplaatst door [Elwin]
euhm leuk :) Volgens mij betaal je voor een leased line van kpn ook iets van 1000 euro in de maand, maar dan heb je een 128kb verbinding.

Nee joh, 'vroegah' betaalde je voor een 64 digistream zo'n 500 gulden mits je redelijk in de buurt van een centrale zat (<10km oid). Dan zal een 128 digistream toch niet zoveel duurder zijn?

superior-is
01/03/03, 09:54
Origineel geplaatst door Ijsbox

De maandelijkse kosten voor een 10Mbit verbinding inclusief router waren toen EUR 7.350,-

Da's best een nette prijs -- contract periode van 3 of 5 jaar? En welke router leverden ze erbij?

Ijsbox
01/03/03, 16:22
Origineel geplaatst door superior-is
Da's best een nette prijs -- contract periode van 3 of 5 jaar? En welke router leverden ze erbij?

De contract periode weet ik niet (heb de offerte niet hier). De exacte router weet ik ook niet, was iets van Cisco geloof ik..... Owja je krijgt dus een glasvezel die op 155Mbit loopt maar geknepen wordt op 10Mbit, opschalen is dus erg simpel en ook je telefoon over 't glas laten lopen kan makkelijk.

thomas
02/03/03, 05:36
Origineel geplaatst door Ijsbox


De contract periode weet ik niet (heb de offerte niet hier). De exacte router weet ik ook niet, was iets van Cisco geloof ik..... Owja je krijgt dus een glasvezel die op 155Mbit loopt maar geknepen wordt op 10Mbit, opschalen is dus erg simpel en ook je telefoon over 't glas laten lopen kan makkelijk.

Hmz een 7206 of 36xx waarschijnlijk

superior-is
02/03/03, 14:20
Waarschijnlijk het eerste (720x). Om weer ontopic te blijven, het lijkt me in het geval van de poster idd makkelijker om in een noc te zitten als deze toch in de buurt is. Bij ons was er geen fatsoenlijk noc te vinden, dus zijn we zelf maar begonnen.

WebBizz
02/03/03, 22:28
Inderdaad, van Helmond naar Rotterdam / Amsterdam is een eindje...