PDA

Bekijk Volledige Versie : Een webhostingbedrijf starten...



hvr1985
28/09/02, 18:11
Hallo,

Binnenkort wil ik een eigen webhostingbedrijf starten. Ik huur dan een virtule server daarvoor. Het is alleen maar om de klanten te hosten van mijn webdesignbedrijf en de klanten van een vriend. Wat moet ik allemaal regelen en waar moet ik aan denken voor ik ga beginnen?

Deimos
28/09/02, 18:52
1 van de belangrijkste zaken is naar mijn idee het onderhoud en de beveiling van je server. Hou in een log alles bij wat je doet op je server zodat je precies weet welke versie software je draait wanneer je iets hebt vervangen etc etc. Zo'n log is namelijk enorm handig mocht jij een keer ziek zijn en iemand anders moet je server (tijdelijk) onderhouden.

Zorg er verder voor dat de Algemene Voorwaarden die je gebruikt tip top in orde zijn. Copy&Paste niet zomaaar AV van een ander bedrijf. vraag of je ze mag gebruiken lees ze HEEL goed door. Pas ze aan. En laat ze vervolgens door een jurist bekijken. AV zijn namelijk vaak cruciaal bij onenigheid met een klant. Uiteraard ook je AV deponeren bij de Rechtbank en/of Kamer van Koophandel.

Probeer verder alle correspondentie met de klant zoveel mogelijk te automatiseren. Alle berichten mbt 1 onderwerp bijv een ticket nummer meegeven zodat het helder is waar het precies overgaat. Zorg ook voor een goede ordening van bestanden. Wat wellicht ook handig is is om alles in te scannen en als PDF te bewaren. Op die manier heb je geen papier boel.

Verder zorg ervoor dat je facturering goed en op tijd loopt. Achteraf factureren zal de klant vaak niet zo kunnen waarderen. En voor jou is het ook lastiger. Wanneer je aardig kan programeren is het wellicht een idee om een beheer tool te maken zodat alles gemakkelijk bij mekaar staat. Heb je hiervoor niet de kennis in huis, dan zou je bijv. www.modernbill.com kunnen gebruiken of een MyBilling (www.mybilling.info) product dat binnenkort zal worden gereleased.

Ik hoop dat je wat aan bovenstaande hebt. :)

hvr1985
28/09/02, 20:45
Aangezien ik een virtuele server huur, is het onderhoud en de beveiliging daarvan niet mijn taak. De AV heb ik wel van een ander bedrijf overgenomen, maar ik heb het goed doorgelezen en behoorlijk veel aangepast. Nog even door iemand laten checken, en dan is dat dus geregeld.

Verder iemand nog tips?

hvr1985
01/10/02, 18:12
Kan iemand mij misschien wat meer vertellen over de contracten die je naar iemand moet opsturen. Het "hostingcontract", het contract van de domeinnaam, hoe ik de betaling het beste kan regelen (liefst automatische incasso). En verder nog wat andere problemen waar een beginnende hoster vaak tegenaan loopt.

superior-is
01/10/02, 21:08
Moeten we je ook klanten aanbrengen? ;)

Het leuke aan het starten van je eigen bedrijf is juist het (zelf) uitvogelen hoe alles werkt. Ga een keer lekker op je bek -- daar leer je enkel van. Natuurlijk kan het geen kwaad om je werk goed voor te bereiden, maar er moet natuurlijk ook iets van jezelf inzitten. Datgene wat je juist uniek maakt als hvr1985 hosting.

almar
02/10/02, 19:49
Origineel geplaatst door superior-is
Moeten we je ook klanten aanbrengen? ;)

Het leuke aan het starten van je eigen bedrijf is juist het (zelf) uitvogelen hoe alles werkt. Ga een keer lekker op je bek -- daar leer je enkel van. Natuurlijk kan het geen kwaad om je werk goed voor te bereiden, maar er moet natuurlijk ook iets van jezelf inzitten. Datgene wat je juist uniek maakt als hvr1985 hosting.

Mee eens.

ric0
03/10/02, 10:25
Misschien moet je anders eens kijken naar wat informatie voor "beginnende ondernemers". Belastingdienst had daar een jaar of 2 geleden een CD rom voor.

En vraag eens advies bij een jurist.

Daarnaast als stelregel voor alles: KISS

Keep It Simple Stupid.

Techniek, Contracten, de hele zooi...

En zoek vooral naar een toegevoegde waarde in je bedrijf. Zorg dat je uitblinkt in 1 ding.

WebBizz
15/11/02, 08:32
Ook de moeite waard om even naar te kijken: http://www.hostingviews.com/index.php?option=news&Itemid=2

cridea
23/12/02, 22:33
Beetje dode link, WebBizz

Mijn tip: begin niet te groot, en hou het idd simpel. Ik laat klanten eerst betalen, daarna krijgen ze hun spullen. Misschien loop je er wat klanten mee mis, maar voor een beginner zeker aan te raden om het overzichtelijk te houden.

WebBizz
23/12/02, 23:18
Aangepast!

Mike
26/12/02, 04:41
Enig idee hoe het zit met outsourcing van helpdesk en administratie van servers en clients? Het ziet er naar uit dat ik wel eens de grote sprong zou moeten wagen, maar ik heb niet 24 uur per dag de tijd, om biologische redenen ;)