PDA

Bekijk Volledige Versie : cPanel, Direct Admin of Plesk?



ELAXXL
04/12/21, 21:33
cPanel, Direct Admin of Plesk, welke heeft jouw voorkeur en waarom? Ik ben nieuwsgierig naar de mening van anderen op basis van hun expertise en/of ervaringen! :)

mausav
05/12/21, 21:11
Wij hebben gekozen voor Directadmin en gebruiken het nu 10 jaar.
Waarom?

Lastig maar ik vind DA lekker eenvoudig en dat maakt het gebruiksvriendelijk.
Ik denk dat het ook er een beetje aan ligt wat je van plan bent?

Gsmurf
07/12/21, 10:15
Wij zijn van Directadmin overgestapt naar Plesk. Het scheelt ons (duurdere) systeembeheerders.

Smashmint
07/12/21, 13:00
Wij zijn van Directadmin overgestapt naar Plesk. Het scheelt ons (duurdere) systeembeheerders.

Je hebt minder onderhoud aan de Directadmin systemen dan aan Plesk?

Gsmurf
08/12/21, 08:07
Met Plesk kunnen meer handelingen verricht worden door de Servicedesk zelf

The-BosS
08/12/21, 10:38
Met Plesk kunnen meer handelingen verricht worden door de Servicedesk zelf

Als jij zoveel de support van je controlpanel zelf nodig hebt zou ik me toch eens afvragen of dit het juiste product voor je is, want dat wijst op ofwel een onstabiel product (met veel bugs) of onkunde bij het beheer. Ik kan in 20 jaar de keren dat ik support nodig heb gehad van de supportdesk van het product zelf op 2 handen tellen en dan heb ik het over verschillende controlpanels of tools.

De reden waarom je voor verschillende controlpanels zou kiezen is voor de features die jij of je klanten nodig achten of voor het prijskaartje van het product zelf, maar toch in de laatste instantie van hoe duur je systeembeheerders zijn. Deze zijn meestal duur met een reden, namelijk kennis van het product, jaren ervaring, ....

Gsmurf
08/12/21, 10:45
Ik bedoel mijn eigen servicedesk.

Doordat de eigen mensen meer handelingen via het controlepaneel kunnen verrichten, doen zij minder een beroep op systeembeheer (die moet worden ingekocht bij het moederbedrijf :)). Dat bespaart geld.

Heeft dus niets te maken met de support van het product zelf. Die overigens bij Plesk prima is. Bij directadmin zijn ze daar wat aan het sleutelen, dus hoe dat nu is weet ik niet.

knippin
12/12/21, 13:41
Ik bedoel mijn eigen servicedesk.

Doordat de eigen mensen meer handelingen via het controlepaneel kunnen verrichten, doen zij minder een beroep op systeembeheer (die moet worden ingekocht bij het moederbedrijf :)). Dat bespaart geld.

Heeft dus niets te maken met de support van het product zelf. Die overigens bij Plesk prima is. Bij directadmin zijn ze daar wat aan het sleutelen, dus hoe dat nu is weet ik niet.

is het dan niet gewoon opvoeden met handleidingen?

paulhermans
13/12/21, 10:26
Ik werk al sinds 2004 bijna dagelijks met Plesk en het product wordt alsmaar beter, vind het een fijn product en de klanten zijn ook zeer tevreden.

Yourwebhoster
14/12/21, 09:29
Ik manage al jaren de DirectAdmin, cPanel en Plesk. Van origine ben ik gestart met DirectAdmin, maar we liepen daar tegen steeds meer beperkingen aan. Het originele idee om voor DirectAdmin te gaan was omdat het goedkoper was en je hetzelfde kreeg. Dit zag je destijds ook in de ontwikkeling: die verliep enorm langzaam.

De prijswijziging bij cPanel heeft ook het team van DirectAdmin een trigger gegeven om de prijs te verhogen en daarmee meer features te ontwikkelen. Het gaat nu allemaal sneller, maar ik weet niet of ik het persé ook beter vind. Ze maken een inhaalslag, maar Plesk en cPanel blijven de grootste panelen. DirectAdmin heeft ook een tijd lang een interface gehad die niet goed werd ontvangen. De huidige interface is al weer beter, maar persoonlijk ben ik meer voorstander van Plesk.

Let wel op dat Plesk en cPanel dezelfde geldmelkende eigenaren hebben. Waar cPanel in één keer naar een hogere prijs is gegaan, doen ze dat bij Plesk in stappen. Ik zie ze bij Directadmin niet snel extra prijswijzigingen maken, maar bij Plesk doen ze dit jaarlijks.

De vraag is eigenlijk ook wat je wil bereiken. Bij Plesk heb je mooie extensies zoals https://www.plesk.com/plesk-business-and-collaboration-edition/ wat je niet bij cPanel hebt. Plesk zie ik meer innoveren. Daar had je al de WP toolkit en de eigenaren hebben die pas later beschikbaar gemaakt in cPanel. De licentie structuur is ook simpeler.

Wellicht helpt deze vragenlijst:

Ben je op zoek naar een simpel paneel om alleen PHP en MySQL te beheren? -> DirectAdmin (of bekijk VestaCP of een ander gratis paneel)
Zoek je een wat meer inituïtief paneel waardoor je gebruikers makkelijker beheren kunnen uitvoeren -> cPanel of Plesk
Ben je op zoek naar specifieke items zoals https://www.plesk.com/plesk-business-and-collaboration-edition/, -> Plesk
Gebruik je WHMCS en wil je geen extra modules installeren maar de knoppen wel meer geïntegreerd hebben? cPanel