PDA

Bekijk Volledige Versie : Strikwerda & Total Webhosting Solutions (TWS)



J.P.M.
23/11/18, 16:12
Ik kwam onderstaand artikel tegen (inmiddels zijn er al meer overnames gedaan) over Strikwerda en ik vroeg me af wat nu eigenlijk het doel is van Strikwerda. Ik hoor graag jullie gedachtes over de strategie van Strikwerda en tot waar dit uiteindelijk zou moeten leiden.

En een andere vraag, denk je dat het jouw/jullie business zal raken of doet het dat misschien al?


Achtergrond: De snelle opkomst van Total Webhosting Solutions (TWS)

“De Nederlandse hostingmarkt gaat consolideren.” Zo begon dit artikel (https://www.computable.nl/artikel/nieuws/ictbranche/3991129/2379258/hostingbedrijven-voorzien-fusies-en-overnames.html) op Computable in 2011. Zeven jaar later lijkt het in 2018 echt te gaan gebeuren. Een belangrijke factor in de overnames van 2018 is Total Webhosting Solutions, oftewel TWS.

Wie is TWS?

TWS is een nieuw bedrijf dat in 2018 voor het eerst naar buiten is getreden met de overname van enkele hosting bedrijven in Nederland waaronder Yourhosting. De investeerder achter deze nieuwe partij is Strikwerda Investments, de investeringsmaatschappij van de familie Strikwerda. Enkele grote namen op de website van Strikwerda Investments zijn TAS en PinkRoccade. Ook zien we Total Specific Solutions wat een blauwdruk lijkt voor TWS, zowel het logo als sommige teksten hebben sterke overeenkomst met TWS.

Het doel van TWS staat op de website vermeldt. TWS wil niet alleen de marktleider in Nederland zijn maar door overnames ook de marktleider in Europa worden. De aanpak van TWS is volgens de website ‘een decentraal model waarbij bestaande merken in tact worden gelaten’.

De huidige bedrijven die onder TWS vallen zijn:


Yourhosting
Versio
Savvii
Realhosting
Vip internet
PCextreme
Revices
Realtimeregister
Resello
Neostrada


Gevolgen voor Nederlandse Hosting markt

Voorlopig lijkt de beginnende consolidatie niet zoveel gevolgen te hebben voor de Nederlandse hosting markt. De concurrentie voor hosting bedrijven was altijd al groot, zowel binnen Nederland als internationaal. Op termijn kan het zijn dat de extra investeringen in de TWS bedrijven ervoor zorgen dat zij een voorsprong krijgen op de concurrentie.


Markt blijft voorlopig gefragmenteerd

Twee (van de drie) marktleiders in Nederland Hostnet en TransIP zullen hoogstwaarschijnlijk niet snel onderdeel worden van TWS. Deze bedrijven groeien autonoom en zijn eerder zelf op overnamepad, TransIP deedt in augustus 2018 nog een grote overname (https://www.webhosters.nl/blog/transip-neemt-it-ernity-over-proserve-cloudvps-signet-vdx-webstekker-en-dds/). Tegelijkertijd blijven ook buitenlandse bedrijven zoals Strato en SiteGround erg actief in de Nederlandse markt, een bedrijf als Strato is een stuk groter dan TWS en zal voorlopig weinig merken van deze consolidaties.

Hierdoor blijven er diverse grote partijen in de Nederlandse webhosting markt met een significant marktaandeel. De consolidatie is dus misschien wel begonnen, klaar is het nog lang niet.

CharlieRoot
23/11/18, 21:28
Ik kwam onderstaand artikel tegen (inmiddels zijn er al meer overnames gedaan) over Strikwerda en ik vroeg me af wat nu eigenlijk het doel is van Strikwerda. Ik hoor graag jullie gedachtes over de strategie van Strikwerda en tot waar dit uiteindelijk zou moeten leiden.

En een andere vraag, denk je dat het jouw/jullie business zal raken of doet het dat misschien al?Geen idee wat het idee van TWS is maar ik merk dat het bij Yourhosting allemaal niet zo lekker meer gaat sinds de overname. Iedereen (personeel) vertrekt en als contactpersoon (cq. Indirect toeleverancier) zie ik ook dingen die me niet in het belang van de klanten lijkt.

Arieh
24/11/18, 00:25
Bij Total Webhosting Solutions (TWS) geloven we dat mensen het hart en de motor van een bedrijf zijn. Dus wanneer we samenwerken met een nieuw bedrijf, draait het om het investeren in mensen. Daarbij doen we alles wat nodig is om de onderneming levensvatbaar te houden en te laten groeien. Om dat te bereiken, hanteren we een gedecentraliseerd model. Besluitvorming wordt naar het front verschoven, waar de mensen die de branche het beste kennen, kunnen doen wat goed is voor klanten. TWS hanteert dan ook een zogeheten Buy-and-hold-forever strategie. Daarbij stimuleren we de medewerkers in al onze bedrijven elke dag nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Op zich klinkt dit niet verkeerd, maar ik vraag me af of er bij een aantal overnames de leiding niet gewisseld is en of de ziel niet een beetje uit het bedrijf is.

Maar op zich ziet de portfolio aan bedrijven er goed uit. Ik zou wel benieuwd zijn naar een onderzoekje waarin de cijfers bekeken worden, wat doet een dergelijke overname.

dennis0162
24/11/18, 09:52
Volgens mij worden alle servers steeds samengevoegd na een overname bij PCextreme in het datacenter. Als virtuele machines vermoed ik op het cloud platform van PCX.

Dat scheelt natuurlijk heel veel datacenter en netwerkkosten.

Marin
24/11/18, 15:43
De eerste haarscheurtjes ontstaan al: https://www.channelweb.nl/artikel/techwire/ict-branche/6479203/5249075/resello-splitst-af-van-tws-en-yourhosting.html

Stewie
25/11/18, 20:04
Ze kopen bedrijven over die in een sterk concurrerende markt opereren. De bedrijven zullen op lange termijn een betere toekomst hebben dan als elk individueel was door gegaan met 'relatief' beperkte slagkracht en grootte. Samen sta je toch sterker. Het is eigenlijk ook vreemd dat we zoveel diverse hosting bedrijven hebben die elk een eigen platform bouwen, eigen software hebben en elk hetzelfde probleem oplossen in dezelfde generieke markt. De gezamenlijke R&D kan vele malen meer succes hebben. De grote vraag is waar ze stoppen. Ze hebben enkele pareltjes uit de Nederlandse shared hosting markt gekocht, daarmee een platform neergezet. Zodra dat gaat lopen zouden ze met gemak hosting bedrijven over kunnen nemen en volledig kunnen toevoegen aan hun eigen basis, en daarmee veel kosten besparen. Op WHT.nl worden elke week vele bedrijven te koop aangeboden, het lijkt mij dat vele hier een goede exit zouden kunnen vinden.

t.bloo
26/11/18, 14:32
Het is eigenlijk ook vreemd dat we zoveel diverse hosting bedrijven hebben die elk een eigen platform bouwen, eigen software hebben en elk hetzelfde probleem oplossen in dezelfde generieke markt. De gezamenlijke R&D kan vele malen meer succes hebben.

Mwa, dat geldt al eeuwen ook voor autofabrikanten, serverleveranciers, supermarkten, warenhuizen, wijnboeren, voetbalclubs... En toch zijn daar nog steeds meerdere onafhankelijke spelers actief.

SF-Jeroen
27/11/18, 07:46
Mwa, dat geldt al eeuwen ook voor autofabrikanten, serverleveranciers, supermarkten, warenhuizen, wijnboeren, voetbalclubs... En toch zijn daar nog steeds meerdere onafhankelijke spelers actief.

Daar is jaren geleden al flinke consolidatie geweest, denk aan Volkswagen die chassis levert aan Skoda en Seat. Maar ook Citroen, Toyota en Seat die samenwerken (en niet van dezelfde eigenaar zijn) met hele kleine auto's (C1/Aygo/Citigo). Je kan ook naar bussen kijken, VDL die eigenlijk alle Nederlandse busbedrijven heeft opgekocht en samengevoegd (Berkhof, Hainje, enzovoort). Uiteraard zijn er nog wel meerdere spelers, maar het zijn er tientallen ipv duizenden.

CharlieRoot
28/11/18, 00:05
De eerste haarscheurtjes ontstaan al: https://www.channelweb.nl/artikel/techwire/ict-branche/6479203/5249075/resello-splitst-af-van-tws-en-yourhosting.htmlExact. Nu wachten tot Valentijn de rest weer meeneemt

jeffrey
30/11/18, 09:02
TWS wil door de overnames marktaandeel kopen / vergroten in NL maar ook daarbuiten.
Ze willen in ieder 'segment' labels hebben zodat ze de klanten voor alle soorten diensten kunnen bedienen.

mgielissen
01/12/18, 23:32
Versio heeft de prijzen met 400% verhoogd.

Ramon Fincken
02/12/18, 11:18
Dat is al nummer 2 van de reeks bedrijven. Ben benieuwd of er nog meer volgen.

mgielissen
03/12/18, 13:24
Er wordt flink censuur gepleegd. Op het forum van Versio waren diverse topics aangemaakt mbt prijsverhogingen, deze zijn allemaal verwijderd. Inmiddels is er een nieuwstopic op Tweakers (https://tweakers.net/nieuws/146441/versio-klanten-klagen-over-forse-prijsverhogingen.html)geopend.

ronaldvanhoeven
04/12/18, 21:04
Dit zijn inderdaad heftige prijsverhogingen. Ze zullen er waarschijnlijk vanuit gaan dat (zakelijke) klanten voor een paar tientjes per jaar niet gaan verhuizen. En de klanten die wel weggaan willen ze niet als klant hebben. Mijns inziens hebben ze hier verstandig aangedaan. Ze zullen de rekensom wel gemaakt hebben. Ik vermoed dat hun omzet door deze move zal stijgen en hun rendement enorm zal toenemen.

Pepperfield
04/12/18, 21:33
Strikwerda ken ik uit een ander leven. In die periode kocht hij ook meerdere bedrijven binnen een bepaalde branche, om ze zo samen te voegen. Eerlijk gezegd was het in die tijd niet prettig zakendoen met ze. Ze wilden nergens voor betalen en eisten wel het maximum. Als ik naar de prijsstijging bij Versio kijk, willen ze dat er wel betaald wordt. En maximaal!

Alhoewel. De prijzen zijn nog steeds relatief scherp.

CharlieRoot
05/12/18, 15:51
Ze wilden nergens voor betalen en eisten wel het maximum. Als ik naar de prijsstijging bij Versio kijk, willen ze dat er wel betaald wordt. En maximaal!

Lijkt er op dat dit ook binnen de huidige strategie valt..

Frijswijk01
05/12/18, 19:21
Dus toch wat mensen die er negatief tegenaan kijken? Ik weet niet, het was al lang voorspeld en er is nu eindelijk iemand die er mee bezig is gegaan. Je moet wat met je geld denk ik dan.

Maar volgens mij is het een slecht idee voor Strikwerda en een goed idee voor de kleinere hosters die er misschien een exit uit kunnen halen. Als je nu niet verkoopt, zul je uiteindelijk 'sterven' ben ik bang.

Marin
05/12/18, 20:17
Ik denk niet dat het een slecht idee is voor Strikwerda. Het is een investeringsmaatschappij. Die doen alles met een reden. De reden zal uiteindelijk wel zijn om er 1 grote Europese speler van te maken die verkocht kan worden aan Godaddy.

slipperman
27/12/18, 22:33
Benieuwd welke budget hoster er nu in het gat springt wat versio achter laat. Hopelijk “vluchten” deze klanten niet naar Vimexx toe.

mgielissen
27/12/18, 22:42
Benieuwd welke budget hoster er nu in het gat springt wat versio achter laat. Hopelijk “vluchten” deze klanten niet naar Vimexx toe.

Misschien wordt die ook overgenomen door TWS en doen ze een "Versiootje".

slipperman
29/12/18, 23:58
Misschien wordt die ook overgenomen door TWS en doen ze een "Versiootje".
Zou me inderdaad niks verbazen.

mgielissen
08/01/19, 11:50
Het TWS effect bij Neostrada: https://www.webhosters.nl/blog/neostrada-verhoogt-tarieven/

iigroep
08/01/19, 13:44
Yep, en dat gaat (nog) veel erger worden. Het draait allemaal om geld, snel geld verdienen.

slipperman
10/01/19, 23:53
Dit gaat wel heel agressief zeg

mgielissen
20/03/19, 10:14
En weer eentje overgenomen: https://www.webhosters.nl/blog/tws-heeft-sohosted-overgenomen/

Stewie
20/03/19, 11:29
Superleuk. Zullen nog vele volgen.

KasperR
20/03/19, 20:27
En weer eentje overgenomen: https://www.webhosters.nl/blog/tws-heeft-sohosted-overgenomen/

Nu al medelijden met de klanten van dit bedrijf.

virtuality
20/03/19, 21:14
Heb je al veel berichten gelezen dan van ontevreden klanten die verhuizen?

ronaldvanhoeven
21/03/19, 17:00
Ik denk dat dit het signaal is voor veel andere webhosters om hun prijzen ook naar boven toe aan te passen. :)

Ramon Fincken
21/03/19, 20:14
Ik denk dat dit het signaal is voor veel andere webhosters om hun prijzen ook naar boven toe aan te passen. :)

Kun je dat onderbouwen?

virtuality
21/03/19, 20:42
ronaldvanhoeven
De prijsstijgingen zijn toch momenteel vooral gedaan bij de echte prijsstunters. Die waren goedkoper als de meeste hosters en nu misschien gelijk.

ronaldvanhoeven
22/03/19, 10:37
Nu de druk op de prijzen door de prijsstunters wat is afgenomen, krijgen wij misschien ook wat ruimte om iets meer marge te nemen.

KasperR
22/03/19, 10:51
Heb je al veel berichten gelezen dan van ontevreden klanten die verhuizen?

Kijk eens op de recensie websites van bijvoorbeeld versio of neostrada. De kritiek is niet Mals en heb dan ook meerdere malen de naam vimexx als alternatief zien voorbij komen van klanten van deze partijen.

Als ik naar mezelf kijk, ik had enkele honderden domeinnamen staan bij Versio. De prijsstijging was fors, maar los daar van de avond voor de verhoging een mailtjes sturen waar als je heel goed leest tussen de regels door je ziet dat de nieuwe tarieven al met ene paar uur van kracht zijn. Ze er een abonnementsdienst aan koppelen die ze groothandel noemen, maar vergeten te vermelden dat hier maandelijks kosten aan zitten om de "lagere"tarieven te krijgen dan zit je bij mij mis. Vind ik totale minachting van je klanten, los van de verhoging was dit voor mij de reden om weg te gaan bij Versio. Hoop werk, maar wil niets meer met TWS te maken hebben gezien ze dit trucje blijven herhalen bij andere opgekochte bedrijven.

Pepperfield
25/03/19, 09:01
Kijk eens op de recensie websites van bijvoorbeeld versio of neostrada. De kritiek is niet Mals en heb dan ook meerdere malen de naam vimexx als alternatief zien voorbij komen van klanten van deze partijen.

Vimexx vind ik nou niet echt een alternatief. Zelf hebben we vorig jaar al onze spullen weggehaald bij VImexx. Server waren traag en de support viel tegen. Ook diverse malen gevraagd om extra functionaliteit in het controlepaneel, wat ze altijd afwezen. Ze timmeren wel lekker aan de weg. Maar er zijn echt betere alternatieven te bedenken.

DutchTSE
29/11/19, 21:23
https://tweakers.net/nieuws/160564/total-webhosting-solutions-neemt-argeweb-over-van-kpn.html

Weer een nieuwe erbij :)

phreak
30/11/19, 10:39
https://tweakers.net/nieuws/160564/total-webhosting-solutions-neemt-argeweb-over-van-kpn.html

Weer een nieuwe erbij :)

Ja, dat is zeker wel een interessante ;)

dennis0162
30/11/19, 10:51
Ik ben wel benieuwd wat KPN met NL-IX gaat doen, nu ze alle bedrijfsonderdelen gaan verkopen.

Pepperfield
01/12/19, 09:03
https://tweakers.net/nieuws/160564/total-webhosting-solutions-neemt-argeweb-over-van-kpn.html

Weer een nieuwe erbij :)

OK, die zag ik niet aankomen. Is XS4ALL misschien ook in de aanbieding? :p

ju5t
01/12/19, 16:59
OK, die zag ik niet aankomen. Is XS4ALL misschien ook in de aanbieding? :p

Soort van. Er is nog steeds een partij geïnteresseerd om XS4ALL over te nemen.

srf0611
02/12/19, 20:15
Dat gaat maar door. Ben benieuwd waar (met welke grote partijen) het gaat eindigen over een paar jaar.

redsp
16/12/19, 17:38
Dat is een mooie jaar afsluiter voor ze. Zijn ze ineens de grootste hosting partij van NL!

ronaldvanhoeven
07/01/20, 21:03
Ze hebben ons nog niet gebeld

redsp
13/01/20, 23:27
Ze hebben ons nog niet gebeld
Bied je jezelf wel aan als partij die gekocht kan worden? Misschien kijken zie mee ;-)

ronaldvanhoeven
14/01/20, 20:46
Bied je jezelf wel aan als partij die gekocht kan worden? Misschien kijken zie mee ;-)

Mijn opa zei altijd: alles is te koop tegen een aannemelijk bod.

Hostingwalk
15/01/20, 08:39
Nog een nadeel is dat het nog rustiger op WebhostingTalk.nl gaat worden door al die overnames, oprichters gaan vaak iets anders doen.

mgielissen
15/01/20, 12:06
Nog een nadeel is dat het nog rustiger op WebhostingTalk.nl gaat worden door al die overnames, oprichters gaan vaak iets anders doen.

De meeste topics zullen dan nog over TWS overnames gaan :lovewht:

Nu is Sitebytes overgenomen.

ronaldvanhoeven
15/01/20, 12:30
Nog een nadeel is dat het nog rustiger op WebhostingTalk.nl gaat worden door al die overnames, oprichters gaan vaak iets anders doen.

Daar had ik nog niet bij stil gestaan... Dadelijk gaan we nog mensen missen hier :)

bhosted
29/01/20, 15:15
Wie van de serieuze webhosting partijen zijn nog zelfstandig? Misschien moet daar maar eens een lijstje van gemaakt worden. Dan kunnen we gaan inschatten wat daar over 'n paar jaar nog van over is... ;-)

Yourwebhoster
29/01/20, 15:20
Voordat je de lijst af hebt is die weer outdated. Het gaat hard, en niet alleen bij de grote partijen :-) Maar TWS is flink bezig hier en hebben nog een eind te gaan.

paulpolo68
30/01/20, 12:42
na TWS is het wachten op google, microsoft en aws eenvoudige hosting pakketjes aan gaan bieden. die nemen in een paar jaar de hele hosting markt over en dan is de TWS investering overname een groot verlies geworden :-)

Pepperfield
03/02/20, 09:53
na TWS is het wachten op google, microsoft en aws eenvoudige hosting pakketjes aan gaan bieden. die nemen in een paar jaar de hele hosting markt over en dan is de TWS investering overname een groot verlies geworden :-)

Is dat niet wat pessimistisch? Volgens mij is de markt groot genoeg. Niet alle klanten willen, of kunnen, in zee met bedrijven als Google of Microsoft. De vraag naar een 'lokale' provider zien we juist toenemen. Veel klanten willen geen gedoe, willen dat het 'gewoon werkt' en zijn bereid daar goed voor te betalen.

paulpolo68
03/02/20, 11:24
misschien wel te pessimistisch, maar met mail zien we de verschuiving, dus het zou met hosting ook kunnen gebeuren.

toevallig gisteren bij google domains ingelogd voor een klant. die had daar dus zijn domein en website. de website is dan wel van wix en de koppeling is naadloos. zag er allemaal te eenvoudig en makkelijk uit. en wix biedt nu ook al wordpress sites. dus naast hun klik en klaar website kan je ook wordpress krijgen.

phreak
11/02/20, 14:36
Hmm... weer een overname: https://www.tws.eu/2020/02/04/sloppy-io-joins-tws/

ronaldvanhoeven
12/02/20, 13:36
Hmm... weer een overname: https://www.tws.eu/2020/02/04/sloppy-io-joins-tws/

Ze blijven bezig !

reiszo
12/02/20, 14:13
En ze gaan maar door en door. Geen goede ontwikkelingen in mijn optiek.

bhosted
13/02/20, 11:23
Och, ga uit van je eigen aanbod en vertrouw er op dat niet de hele markt blij wordt van dit soort grote partijen. Mijn inziens zal er altijd markt zijn voor kleinere hosters met een eerlijk aanbod en hart voor de hostingdienst die ze aanbieden.

heZzLe
14/02/20, 00:08
Hostingwalk; dat geloof ik niet hoor; er komen ook voldoende nieuwe partijen op de markt!

- - - Updated - - -

Precies!

Pepperfield
16/02/20, 09:52
Mijn motto: er is altijd ruimte voor de beste in de markt. Dus zorg dat je de beste wordt.

Bart L
16/02/20, 10:20
Eens, niche kiezen en daar heel goed in blijven.

ronaldvanhoeven
18/02/20, 19:08
Goed klantencontact! Dat is het geheim.

chielsen
19/02/20, 11:44
Mijn motto: er is altijd ruimte voor de beste in de markt. Dus zorg dat je de beste wordt.

Das natuurlijk lastig als je het op prijs niet wint vanwege schaal en ook mogelijkheden wordt lastiger. Maar inderdaad met bepaalde focus zou je nog wel een klantengroep moeten kunnen aanspreken.

mgielissen
19/02/20, 16:48
En weer is er eentje overgenomen door TWS.

https://www.tws.eu/2020/02/07/ran-joins-tws/

reiszo
24/02/20, 21:57
Kan ik nog aandelen kopen in TWS? ;)

mgielissen
08/04/20, 15:23
En weer een overname door TWS, ditmaal Singular uit Spanje.

https://www.tws.eu/2020/04/08/singular-web-joins-tws/

mgielissen
29/05/20, 12:18
Blijkbaar neemt TWS nu ook hosting vergelijkingssites over.

https://twitter.com/veenman/status/1266295253310439429

t.bloo
29/05/20, 12:40
Is dat een nieuwe trend, persoonlijke mails allemaal maar op internet zetten?

Hostingwalk
29/05/20, 13:52
We kunnen dus eigenlijk hostingvergelijken.eu en webhosters.nl niet meer als onafhankelijk beschouwen?

PimEffting
29/05/20, 14:33
Het is erg jammer dat pseudo-journalist Arnout Veenman geen volledige informatie heeft gepubliceerd en daarmee een onjuist beeld schetst.
Ondertussen ook nog zonder toestemming mijn persoonsgegevens heeft gepubliceerd.

Zo zit het écht:
Zoals publiek bekend is ben ik directeur bij een aantal TWS-bedrijven, waaronder RealHosting (het bedrijf dat ik ook gestart heb jaren geleden).
Daarnaast ben ik minderheidsaandeelhouder in Refermedia, de exploitant van onder andere webhosters.nl
Operationeel ben ik hier niet bij betrokken en ik heb ook geen enkele inhoudelijke zeggenschap daarover.
TWS heeft daar echt niets mee te maken en ik als persoon dus alleen in de hoedanigheid van minderheidsaandeelhouder.

Als er vragen zijn, voel je vrij om mij te contacten.

Pepperfield
02/06/20, 11:00
Mooi gezegd Pim. Het heeft toch weer een hele discussie opgeleverd en heel wat stof doen opwaaien.

Het landschap van reviewsites is niet heel transparant. Er zitten goede tussen, maar ook sites waar ik persoonlijk aan de motieven van de mensen er achter twijfel.

Zo probeer ik al een tijdje contact te krijgen met hostingwijzer.nl, maar die mensen reageren nergens op. Jammer.

Het fenomeen reviewsite juich ik overigens toe. Elke review (positief of negatief) levert direct nieuwe klanten op.

mgielissen
13/06/20, 23:06
En weer is er eentje overgenomen door TWS, ditmaal een spaanse webhoster

https://www.tws.eu/nerion-networks-joins-tws/