PDA

Bekijk Volledige Versie : Iptv



oostwolder
06/09/18, 11:34
Beste mensen

Ik heb mijn servers bij serverius staan in meppel
En nu zie ik dat veel mensen daar een schoten hebben staan en dat er redelijk veel mensen dus aan iptv doen


En mijn vraag is hoe werkt dit ongeveer en is het als nederlander verstandig om in deze tak van hosting te stappen en wat zijn hier de risico van om dit te doen


Mvg remco

oostwolder
06/09/18, 12:01
*schotel

golden
06/09/18, 13:28
Is het niet nog altijd erg moeilijk tot onmogelijk tot in een vorm van IPTV te stappen? Tenminste als je over Nederlandse kanalen praat? Vrijwel elke IPTV dienst is volgens mij illegaal in Nederland (tenzij je over die diensten praat die door samenwerkingen van providers worden opgezet).

oostwolder
06/09/18, 13:36
wel je ziet ze veel in meppel en dan kijk je op internet en dan bieden ze als voorbeeld gewoon 8000+ kanalen aan

en dat voor een eenmalig bedrag voor de iptv box en dan een abbo per maand

en voor een veel goedkoper bedrag als een van de bekende providers in Nederland

al vraag ik me wel af of de kanalen hier in Nederland ook in zo'n pakket zit van 8000+ kanalen

golden
06/09/18, 13:43
wel je ziet ze veel in meppel en dan kijk je op internet en dan bieden ze als voorbeeld gewoon 8000+ kanalen aan

en dat voor een eenmalig bedrag voor de iptv box en dan een abbo per maand

en voor een veel goedkoper bedrag als een van de bekende providers in Nederland

al vraag ik me wel af of de kanalen hier in Nederland ook in zo'n pakket zit van 8000+ kanalen


Zover ik weet zijn die altijd illegaal. Een mooi voorbeeld is HIPTV. Doet alsof ze legaal zijn maar zijn eigenlijk allemaal illegaal. Ik zeg nu "allemaal" omdat ik geen enkele legale aanbieder tegengekomen ben met 8000+ kanalen.

oostwolder
06/09/18, 13:45
lijkt me ook wat goed koop een abbo van soms een paar 10tjes of minder en dan 8000+ zenders en dan legaal werken, Dan wordt het een dure hobby om al die rechten te betalen

golden
06/09/18, 13:57
lijkt me ook wat goed koop een abbo van soms een paar 10tjes of minder en dan 8000+ zenders en dan legaal werken, Dan wordt het een dure hobby om al die rechten te betalen

Inderdaad. Wij doen zelf enorm veel aan streaming en hebben ook lang gelopen met de intentie op IPTV aan te bieden. Wij wouden dat doen omdat er nog steeds niks fatsoenlijks beschikbaar is voor oa. de Apple TV en KODI. Maar toen we ons met rechten gingen bezighouden bleek het een nagenoeg onmogelijke taak om enkel al voor Nederlandse zenders voor elkaar te krijgen.

Wat dat betreft is het een aardige monopolie met enorm veel eisen.

Tim.Bracquez
06/09/18, 16:26
Inderdaad dit is niet zo simpel om legaal in orde te krijgen in Belgi? hebben dat er al 2 geprobeerd en alle 2 zijn ze moeten stoppen: WeepeeTV & Bhaalu

Domenico
06/09/18, 20:22
En een volgende stap is resellen. Een van de grotere partijen die dit nu doen met compleet eigen controlepaneel is https://iptvstack.com/

Het is heel simpel, dit is allemaal illegaal dus ja wat wil je nog meer weten? Maar hoewel het illegaal is lijkt me dit niet meer te stoppen. Zeker zolang partijen als Ziggo de consumenten proberen uit te knijpen. De consument is het zat en gaat op zoek naar alternatieven. Wat dat betreft willen de grote aanbieders van content het maar niet leren met dit als gevolg.

De muziekindustrie doet het wat dat betreft net ietsje beter maar ook daar lijkt het de verkeerde kant op te gaan (versnippering).

Misschien dat je zelf de Nedrlandse kanalen legaal zou willen aanbieden maar net zoals Tim al heeft gezegd zijn eerdere initiatieven in Nederland al gestopt. Gebrek aan klandizie? Buiten dat het rechtenverhaal zeer complex is en prijzig.

Boyke
07/09/18, 02:48
Helaas gaat (ook) Sparql stoppen, zie https://tweakers.net/nieuws/142953/sparql-stopt-met-verkoop-tv-abonnementen.html daar lijkt ook een leuke discussie over op gang te komen

slipperman
16/09/18, 20:03
Beste mensen

Ik heb mijn servers bij serverius staan in meppel
En nu zie ik dat veel mensen daar een schoten hebben staan en dat er redelijk veel mensen dus aan iptv doen


En mijn vraag is hoe werkt dit ongeveer en is het als nederlander verstandig om in deze tak van hosting te stappen en wat zijn hier de risico van om dit te doen


Mvg remco
Zijn volgens mij allen illegale IPTV diensten gericht op gastarbeiders uit de jaren 50/60.

xRoThx
23/09/18, 23:00
Ik zou dit persoonlijk zelf niet gaan aanbieden. Ik denk dat we allemaal weten dat het kan, en goedkoop is. Maar vergeet de grijze zone niet waarin dit zich bevindt. Als je opeens boetes moet gaan betalen ga je al snel ver boven je mogelijke winst zitten..

Tozz
24/10/18, 16:46
Wij hebben dit in het verleden geprobeerd aan te bieden als onderdeel van Triple play (INternet, telefoon, televisie), maar het is enorm complex. Niet alleen qua techniek (vind maar eens een goede STB!) maar vooral qua wet- en regelgeving van commerciele zenders.

Je geeft aan dat je veel schotels ziet staan. Ik zou mij eerst afvragen of dat wel TV-schotels zijn. Kans dat het straalzenders zijn lijkt mij aanzienlijk groter. Ik durf er eigenlijk wel wat op in te zetten dat het straalzenders zijn en geen TV-schotels. Maargoed, dat terzijde.

Wanneer je met een eigen schotel signalen van een satelliet wil afsnoepen en dat omzetten naar IPTV dan heb je aan 1 schotel niet genoeg. Je moet per zender (of in het geval van een sateliet per stream) een receiver hebben. Je kunt wel 4 of misschien nog meer receivers op 1 schotel hangen, maar met 1 schotel zul je het niet redden voor 200 kanalen. Vervolgens moet je die tros aan kabels (1 per receiver) ergens laten uitkomen op een kastje die dat naar IP omzet. Dat is al een rack vol met TV-rommel. Je kunt je al afvragen in hoeverre het 'onbetaald' aftappen van TV-zenders van een schotel legaal is, maar dat weet ik zo niet precies.

Veel handiger en waarschijnlijk ook goedkoper is het dan om al die streams 'gewoon' over IP in te kopen. Dedicated fibertje naar zo'n aanbieder en gaan. Met 1 Gbit kom je waarschijnlijk al een heel eind, zeker als je multicast gaat doen (en dus alleen streams ontvangt die ook iemand aan het kijken is)

Maar dan moet je, om het legaal te doen, nog met alle broadcasters (NPO, RTL, Talpa, etc) om tafel om de uitzendrechten te bemachtigen. Je moet een prijs met ze overeenkomen, je zult moeten bespreken hoe je 'zwartkijken' gaat voorkomen, etc, etc. Als kleine speler is daar geen beginnen aan.

Veel handiger is om zo'n dienst in te kopen bij een provider die dit al doet. Sparql is blijkbaar verkocht aan Canal+. Misschien dat die je wat kunnen leveren. Sparql is al gestopt omwille van niet concurrerende tarieven die ze moesten rekenen.

Als je alleen de 8000+ obscure zenders die de andere partijen leveren wil aanbieden dan zou ik daar uberhaupt niet aan beginnen. Het is een hele kleine markt. Ik heb thuis 100 zenders ofzo en ik kijk maar 5-10 daarvan. Lijkt mij de moeite en het gedoe niet waard. Het is relatief complexe techniek, komt veel bij kijken, ook qua eindgebruikers met een scala aan clients (kijken op telefoon, laptop, STB's, moet je allemaal ondersteunen).

The-BosS
26/10/18, 03:18
Wanneer je met een eigen schotel signalen van een satelliet wil afsnoepen en dat omzetten naar IPTV dan heb je aan 1 schotel niet genoeg. Je moet per zender (of in het geval van een sateliet per stream) een receiver hebben. Je kunt wel 4 of misschien nog meer receivers op 1 schotel hangen, maar met 1 schotel zul je het niet redden voor 200 kanalen. Vervolgens moet je die tros aan kabels (1 per receiver) ergens laten uitkomen op een kastje die dat naar IP omzet. Dat is al een rack vol met TV-rommel.

Ik lig hier in een deuk van het lachen, je kan perfect met een gso werken waarbij je maar 4 kabels per lnb (sateliet kop) moet hangen/gebruiken, op die gso kun je dan weer 32 decoders hangen (of meer) en met een deftige STB kun je 4 tuner kaarten tegelijk aansturen en op 1 tuner kaart kun je 4 tot 8 zenders op een zelfde transponder openen, kortom 16 tot 32 zenders per STB en dan heb ik het enkel en alleen nog maar over de huis tuin en keuken oplossingen en nog niet eens over de echte server oplossingen waar je 8 of meer tuners hebt. Hoe denk je dat hotels etc werken, daar staat ook niet per kamer dat ze hebben een schotel op het dak.

Tozz
26/10/18, 10:51
Ik lig hier in een deuk van het lachen, je kan perfect met een gso werken waarbij je maar 4 kabels per lnb (sateliet kop) moet hangen/gebruiken, op die gso kun je dan weer 32 decoders hangen (of meer) en met een deftige STB kun je 4 tuner kaarten tegelijk aansturen en op 1 tuner kaart kun je 4 tot 8 zenders op een zelfde transponder openen, kortom 16 tot 32 zenders per STB en dan heb ik het enkel en alleen nog maar over de huis tuin en keuken oplossingen en nog niet eens over de echte server oplossingen waar je 8 of meer tuners hebt. Hoe denk je dat hotels etc werken, daar staat ook niet per kamer dat ze hebben een schotel op het dak.

Nou lachen zeg!

Dus uiteindelijk heb je dan 32 zenders per LNB. Heb je nog aardig wat nodig als je 800 zenders wil binnen harken. Wat is nou je punt? Dat het een eitje is om even 800 zenders uit de lucht te trekken op een datacenterdak? Denk het niet. So be it dat ik wat details fout heb. Een hotel heeft meestal niet veel meer dan een zendertje of 25. Dat is nog wel wat anders dan 800.

Waar het om gaat is dat het totaal niet haalbaar is. Als je iets met TV wil dan moet je dat gewoon inkopen bij een grotere speler.

The-BosS
26/10/18, 11:38
Nou lachen zeg!

Dus uiteindelijk heb je dan 32 zenders per LNB. Heb je nog aardig wat nodig als je 800 zenders wil binnen harken. Wat is nou je punt? Dat het een eitje is om even 800 zenders uit de lucht te trekken op een datacenterdak? Denk het niet. So be it dat ik wat details fout heb. Een hotel heeft meestal niet veel meer dan een zendertje of 25. Dat is nog wel wat anders dan 800.

Op het dak van je datacenter heb je maar 1 schotel nodig en per satelliet die je wilt 4 coax kabels, als je 4000 posten wil kijken (bvb astra1&3, eurobird, ...) kom je met 4 lnb's toe op 1 schotel en 16 kabels naar een gso. Als je 800 zenders zou willen streamen heb je dus 25 @ 50 huis tuin en keuken STB's nodig en 1 server die alle streams samen brengt. En zoals ik zeg dan ben je met huis tuin en keuken dingen bezig en niet met servers die hiervoor ingericht zijn en bvb 16 tuners hebben per server waar je 4 tot 8 zenders per tuner aankunt (dus 64 tot 128 zenders op 1 server).

raymonvdm
26/10/18, 13:15
Totdat je die streams ook daadwerkelijk wil encoden in iets bruikbaars voor de STB`s. Tel daarbij op de contacten die je moet opstellen voor de uitzend rechten en je zult zien dat het voor een kleine vis niet levensvatbaar is in de grote zee.

Er zijn wel partijen waar je TV signaal kan inkopen, maar dan nog zit je met de uitzend rechten

The-BosS
26/10/18, 16:04
Dat de rechten je de das omdoen kan ik me zeker in volgen (en zul je inderdaad de moeilijkste problemen mee hebben) en daar heb ik het ook helemaal niet over, ging me gewoon even over het technische punt dat je geen 4000 schotels nodig hebt op je dak en 4000 decoders om 4000 zenders te kunnen streamen. Ik kan je alvast zeggen dat menig huis tuin en keuken STB's perfect 4 streams tegelijk kunnen trekken en dit zelfs met transcoding voor gsm of lagere kwaliteit. Er zegt ook niemand dat je bij je eindklant een STB moet zetten, dat kan net zo goed met een app/html5 website zoals bij veel online platformen nu al het geval is.

Obu
12/03/19, 14:20
Het is inderdaad erg leuk om IPTV te gaan starten
Maar ik heb het idee zoals elk van deze topic dat de meeste wel illegaal bezig zijn en een erg gedoe is om dit te kunnen opzetten
Met name van samenwerking van ene provider

SpeedyOvername
11/11/23, 16:56
Om van media licenties al niet te spreken….