PDA

Bekijk Volledige Versie : Is iedereen klaar voor de AVG?



Simon Besteman
25/05/18, 12:32
De zon is vandaag gewoon opgegaan. We krijgen straks gewoon een buitje. Is iedereen een beetje klaar voor de AVG? Als je lid bent van ISPConnect kun je je laatste vragen nog steeds op onze GDPR helplijn indienen via privacy@ispconnect.nl

Succes allemaal!

tripleinterac.
25/05/18, 23:53
De zon is ook nog onder gegaan vandaag en nog 1 uur en de eerste AVG dag hebben we overleefd :-)

Pepperfield
26/05/18, 19:02
De eerste berichten zijn al in het nieuws dat veel bedrijven, omdat ze niet beter wisten, veel te veel hebben gedaan. Nog steeds weet niemand precies hoe de wet geïnterpreteerd moet worden. Of hoe deze gehandhaafd moet worden. Ondertussen worden we nog steeds gek gemaild met AVG-berichten van bedrijven die onze mailadressen in hun administratie hebben staan. We vragen die bedrijven direct om onze gegevens te verwijderen. Nu maar afwachten of dat ook gedaan wordt.

tripleinterac.
26/05/18, 23:41
Toch ook wel mooi dat zelfs de verantwoordelijke ministerie het niet op orde heeft.
Zie ook: https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/ministeries-schenden-massaal-de-nieuwe-privacywet-avg

Simon Besteman
28/05/18, 11:27
Ik begrijp ook dat de AP het komende jaar vooral haar pijlen gaat richten op de overheid (terecht natuurlijk) https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/ap-vooral-met-overheid-aan-de-slag.9588552.lynkx

tripleinterac.
29/05/18, 08:17
Prima... laat ze maar lekker daar druk om maken.

Tuxis_IE
29/05/18, 12:47
Ik ben wel uitgeschreven bij heel veel nieuwsbrieven.. :-)
Zelfs op brieven waarvan ik niet wist dat ze bestonden.

Simon Besteman
30/05/18, 10:13
same here

tripleinterac.
30/05/18, 16:45
Ik heb me op veel plekken inderdaad ook uitgeschreven. Maar dat is nog niet hetzelfde als verwijderd worden. Mijn gegevens blijven dus in de systemen van deze spammers staan. Het is helaas niet altijd even makkelijk en snel om ook echt een verzoek tot verwijderen in te dienen.

Arieh
31/05/18, 00:48
Ik heb verzoeken gekregen om ingeschreven te blijven, ben daar niet op ingegaan, krijg echter doodleuk nog steeds mails :)

Geeft op zich niet, maar veel van dit AVG gebeuren is gewoon voor de bühne vooralsnog. Het zou er pas op aankomen bij een controle, maar ik gok dat er bij 90% van de bedrijven nooit gecontroleerd zal worden?

tripleinterac.
31/05/18, 01:10
Ze hebben nooit genoeg man-kracht bij de AP om alles op te pakken en aan te gaan klagen... dus denk dat je wel gelijk hebt over die controles. Maar als iemand een controle krijgt dan zullen we het vast op dit forum gaan lezen.

virtuality
31/05/18, 08:04
Het heeft onder alle ‘nieuwsbrieven’ die ik kreeg het kaf van het koren gescheiden. De goede hebben zich eraan gehouden, hebben een laatste tot ziens verzonden en hoor ik niet meer. Helaas de spammers hebben weinig te vrezen van de AVG want die waren altijd al goed verborgen, en gaan gewoon door.

Pepperfield
31/05/18, 12:43
Ik kreeg veel buitenlandse nieuwsbrieven. Daar kun je je wel voor uitschrijven, maar ze blijven sturen. Heel irritant. Daar kan de AP natuurlijk niets mee.

jawad
31/05/18, 15:17
Ik begrijp ook dat de AP het komende jaar vooral haar pijlen gaat richten op de overheid (terecht natuurlijk) https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-organisatie/nieuws/ap-vooral-met-overheid-aan-de-slag.9588552.lynkx

Beter richten ze hun peilers op de grote bedrijven zoals Facebook, Google en ga zo maar door. Dat zijn wat mij beterft de partijen die goed in de gaten moeten worden gehouden. Een overheid in de gaten houden is een verplichting voor ons als burger.


Het heeft onder alle ‘nieuwsbrieven’ die ik kreeg het kaf van het koren gescheiden. De goede hebben zich eraan gehouden, hebben een laatste tot ziens verzonden en hoor ik niet meer. Helaas de spammers hebben weinig te vrezen van de AVG want die waren altijd al goed verborgen, en gaan gewoon door.

Wat wij hebben begrepen is dat dit helemaal niet nodig was in de meeste gevallen. Als je al bent ingeschreven is er niets aan de hand en had de overdaad aan 'we gaan je verlaten' emails helemaal niet gehoeven. Dus ga er maar vanuit dat je nog in vele lijsten bent ingeschreven tot je jezelf uitgeschreven hebt.

JeeBee123
01/06/18, 02:15
Ik kreeg veel buitenlandse nieuwsbrieven. Daar kun je je wel voor uitschrijven, maar ze blijven sturen. Heel irritant. Daar kan de AP natuurlijk niets mee.

Iedereen die wil spammen blijft gewoon spammen. Ik gooi ze altijd op de spamlist, maar ja...

Pepperfield
01/06/18, 09:11
Hebben jullie al reacties gekregen op de AVG-mails die jullie naar de klanten hebben gestuurd? Ik denk aan uitschrijvingen, complimenten, klachten...

Zelf heb ik een leverancier een mail gestuurd die nog helemaal niets gedaan had. Die was zich van geen kwaad bewust en had nog nooit van AVG gehoord. Die bedrijven zijn er dus ook.

tripleinterac.
01/06/18, 09:45
De AVG geldt voor heel de EU... maarja, daarbuiten blijft het lastig ja.

Pepperfield
01/06/18, 10:37
De leverancier waar ik het over had, is gewoon een lokale dienstverlener. Blijkbaar hadden die iets gemist. :huh:

Simon Besteman
01/06/18, 13:46
Daar zijn er wel meer van hoor :-)

systemdeveloper
01/06/18, 23:30
Ik heb ondertussen (op een handvol na) alles binnen, alleen mijn boekhouder schijnt vanuit NOAB het advies te hebben gekregen dat ie geen overeenkomst nodig heeft met zijn klanten (mij o.a.).

Dat staat ook hier: https://www.noab.nl/nieuws/noab-geeft-duidelijkheid-avg-oerwoud

Daar heb ik toch mijn twijfels over... als mijn boekhouder me periodiek rapporteert dat een bepaalde klant bv. al 2 maanden te laat is met betalen, of dat een klant vergeten is de btw te betalen, dan verwerkt ie toch privacy-gegevens van mijn klanten... of ben ik nu gek?

Spyder01
01/06/18, 23:50
Ik heb ondertussen (op een handvol na) alles binnen, alleen mijn boekhouder schijnt vanuit NOAB het advies te hebben gekregen dat ie geen overeenkomst nodig heeft met zijn klanten (mij o.a.).

Dat staat ook hier: https://www.noab.nl/nieuws/noab-geeft-duidelijkheid-avg-oerwoud

Daar heb ik toch mijn twijfels over... als mijn boekhouder me periodiek rapporteert dat een bepaalde klant bv. al 2 maanden te laat is met betalen, of dat een klant vergeten is de btw te betalen, dan verwerkt ie toch privacy-gegevens van mijn klanten... of ben ik nu gek?

Deel zit achter een leden gedeelte, maar wellicht heb je hier wat aan: https://www.nba.nl/tools-en-voorbeelden/model-bewerkersovereenkomst/

Al zijn heel veel accountants, administratiekantoren e.d. vol in twijfel.

systemdeveloper
02/06/18, 00:02
Deel zit achter een leden gedeelte, maar wellicht heb je hier wat aan: https://www.nba.nl/tools-en-voorbeelden/model-bewerkersovereenkomst/

Al zijn heel veel accountants, administratiekantoren e.d. vol in twijfel.

Die had ik inderdaad al gezien, maar hoe lastig kan het zijn? Het hebben van persoonsgegevens van derden binnen je omgeving, maakt je verwerker. Klaar... anders hadden wij ons allemaal ook niet zoveel moeite hoeven te doen.

t.bloo
02/06/18, 00:48
Bedrijven zijn geen personen...

systemdeveloper
02/06/18, 01:20
Bedrijven zijn geen personen...

En wat heeft dat ermee te maken? Stuur jij geen facturen van je particuliere klanten en zzp-ers naar je boekhouder dan?
Waarom zou een boekhouder (volgens die noab link) wel een verwerker zijn als ie een salarisadministratie voor zijn klanten doet, maar niet als ie vrijwel dezelfde gegevens verwerkt die op facturen en bankafschriften staan (naw, rekeningnummers etc)?

The-BosS
02/06/18, 10:53
Tja ik vraag me ook af hoe de post en pakjes bezorgers ook nog kunnen werken, die kennen gdpr precies ook niet. Lijkt met dat NAW gegevens hier onder vallen, maar dat willen ze ook niet snappen, net zoals de bakker/slager/winkel/... op de hoek die u een klantenkaart met NAW gegevens laat invullen.

Ik had laatst (deze week na 25 mei) zelf een discussie met een verzekeraar die ff doodleuk vroeg om mijn identiteitskaart in te scannen en door te mailen, toen ik over gdpr begon hoorde hij het precies donderen in keulen.

iigroep
03/06/18, 11:03
Het heeft ons bijna 3 volle weken gekost, maar zijn nu wel 100% GDRP proof :))

ronaldvanhoeven
12/06/18, 10:44
Inmiddels zijn wij door de grote drukte heen. Veel telefoontjes van klanten gehad. Mijn ervaring: Bijna niemand weet niet waar het echt over gaat of wat men moet doen. Grote verwarring alom zo ik bijna zeggen.

ronaldvanhoeven
12/06/18, 10:47
Tja ik vraag me ook af hoe de post en pakjes bezorgers ook nog kunnen werken, die kennen gdpr precies ook niet. Lijkt met dat NAW gegevens hier onder vallen, maar dat willen ze ook niet snappen, net zoals de bakker/slager/winkel/... op de hoek die u een klantenkaart met NAW gegevens laat invullen.

Ik had laatst (deze week na 25 mei) zelf een discussie met een verzekeraar die ff doodleuk vroeg om mijn identiteitskaart in te scannen en door te mailen, toen ik over gdpr begon hoorde hij het precies donderen in keulen.

En hoe heeft jouw verzekering het verder met je afgehandeld?

The-BosS
12/06/18, 14:49
En hoe heeft jouw verzekering het verder met je afgehandeld?

Wel het antwoord een paar dagen later was om de identiteitskaart in te scannen en dan maar via de post te verzenden, toen ik daar terug op antwoordde dat dit eigenlijk op hetzelfde neerkwam en hiervoor ook een gdpr moet zijn en dan zelfs nog een subverwerkingsoverkomst met de post aangezien zij dan mijn gevoelige data ook behandelen is het sinds dien heel stil. Dus ik heb zo een vermoeden dat ze hun aan het inlezen zijn over wat gdpr nu juist is :p.

Je zou toch denken dat banken en verzekeraars op de eerste rij zouden zitten als het om gdpr gaat, maar blijkbaar niet.

Ramon Fincken
12/06/18, 15:08
Daar is toch een app voor bedacht die het netjes afschermt?

slipperman
12/06/18, 21:54
Dropbox schermt dat bijvoorbeeld automatisch af.