PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies gevraagd voor verkoop Hostingbedrijf



wpels
26/01/18, 10:29
Hallo allemaal,

Ik heb hier al het een en ander gevonden over de verkoop/aankoop van hostingbedrijven, maar ik vroeg me af of er hier mensen op het forum zitten die mij eventueel van advies willen voorzien. Ik ben vooral op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

- Zijn er maatstaven voor het bepalen van de verkoopprijs (e.g. x maal EBITDA of omzet), en verschilt dit nog per bedrijfsgrootte (e.g. 50-100k omzet, 100-200k omzet, etc.)?
- Hoe wordt de verkoopprijs meestal voldaan? Is dit een eenmalige betaling, of een lening die over tijd wordt afbetaald?
- Als een bedrijf personeel in dienst heeft, wordt dit dan meestal direct ontslagen of is het voor de kopende partij ook interessant om deze mensen in dienst te houden?

Ik snap dat de antwoorden nogal afhankelijk zijn van de specifieke situatie, maar als er iemand is die hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

vDong
26/01/18, 11:11
- Zijn er maatstaven voor het bepalen van de verkoopprijs (e.g. x maal EBITDA of omzet), en verschilt dit nog per bedrijfsgrootte (e.g. 50-100k omzet, 100-200k omzet, etc.)?

Voor kleine bedrijven (<50.000 omzet) is het 1-1,2x de omzet. Voor grotere bedrijven is denk ik elke situatie uniek.


- Hoe wordt de verkoopprijs meestal voldaan? Is dit een eenmalige betaling, of een lening die over tijd wordt afbetaald?

Ik denk dat meestal een eenmalige betaling afgesproken wordt, maar kan me voorstellen dat dat niet altijd wenselijk is/ mogelijk is.


- Als een bedrijf personeel in dienst heeft, wordt dit dan meestal direct ontslagen of is het voor de kopende partij ook interessant om deze mensen in dienst te houden?

Het is wettelijk niet mogelijk om het personeel te ontslaan, personeel volgt werk. Daarbuiten is het ook niet echt aan te raden.

Marin
26/01/18, 12:16
Eens met vDong.

Bij de 2e vraag de aanvulling dat er weleens afbetalingsregelingen afgesproken worden of constructies waarbij de 2e termijn wordt voldaan afhankelijk van de omzet die blijft na de overname.

Bij de laatste vraag nog wel de aanvulling dat het eraan ligt of je het bedrijf zelf overneemt of alleen het klantenbestand.

CT0
26/01/18, 14:24
Ik heb de afgelopen jaren meer dan 10 bedrijven gekocht, geconsolideerd en uit eindelijk mijn eigen bedrijf verkocht. Als je er een keer over wilt sparren dan stuur gerust een PM

srf0611
26/01/18, 16:23
Eens met vDong dat het niet mogelijk is om het personeel te ontslaan wanneer er sprake is van een daadwerkelijke overgang van de onderneming.
http://www.wetrecht.nl/werknemers-bij-overgang-van-onderneming/

PimEffting
26/01/18, 20:20
Eens met vDong dat het niet mogelijk is om het personeel te ontslaan wanneer er sprake is van een daadwerkelijke overgang van de onderneming.
http://www.wetrecht.nl/werknemers-bij-overgang-van-onderneming/
Je kan ze natuurlijk wel ontslaan, maar je zal op dat moment vermoedelijk een ontslagvergoeding moeten betalen.
Er zijn uitzonderingen zoals bij tijdelijke contracten of als een reorganisatie noodzakelijk is (na toestemming UWV).

CharlieRoot
26/01/18, 21:45
Hallo allemaal,

Ik heb hier al het een en ander gevonden over de verkoop/aankoop van hostingbedrijven, maar ik vroeg me af of er hier mensen op het forum zitten die mij eventueel van advies willen voorzien. Ik ben vooral op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

- Zijn er maatstaven voor het bepalen van de verkoopprijs (e.g. x maal EBITDA of omzet), en verschilt dit nog per bedrijfsgrootte (e.g. 50-100k omzet, 100-200k omzet, etc.)?
- Hoe wordt de verkoopprijs meestal voldaan? Is dit een eenmalige betaling, of een lening die over tijd wordt afbetaald?
- Als een bedrijf personeel in dienst heeft, wordt dit dan meestal direct ontslagen of is het voor de kopende partij ook interessant om deze mensen in dienst te houden?

Ik snap dat de antwoorden nogal afhankelijk zijn van de specifieke situatie, maar als er iemand is die hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.
De prijs is echt niet een vast model. Hangt helemaal van je klanten en inventaris enzo af.

Het betalen is nooit in een keer. Meestal hangt er een voorwaarden aan dat je nog even blijft doorwerken en een bepaalde omzet moet houden of binnen halen.

Personeel ontslaan kan niet zomaar en wil de koper meestal ook niet.

srf0611
29/01/18, 03:43
Eens! Ik denk dat je, afhankelijk van de grootte van het bedrijf / de overname, wat andere antwoorden op je betreffende vragen kunt geven.
Als het enkel gaat om het overnemen van een klein hostingbedrijf dan is een betaling ineens ook wel weer gebruikelijk.

tripleinterac.
29/01/18, 06:43
Wij hebben inmiddels meerdere overnames gedaan. Wij kijken hierbij naar verschillende zaken zoals de omzet en de winst als basis. Maar daarnaast ook naar de kosten, wat kunnen wij hier eventueel in besparen? Naar de mogelijkheden, hebben wij deze nieuwe klanten extra zaken te bieden waardoor er extra meerwerk uit te halen is?

Mocht je een keer hierover willen sparren of als je jouw bedrijf aan ons wilt aanbieden dan zie ik graag een PM.

ronaldvanhoeven
10/04/18, 19:58
Omzet is niet alles. Rendement is belangrijker evenals de klantenopbouw. Hoeveel % van de omzet hebben de grootste 10 klanten? Om maar eens wat te noemen. Zitten er veel particulieren tussen? Zijn het alleen nederlandse klanten of ook belgische? Hoe is het klantcontact? Hoe is de klanttevWij hebben in het verleden verschillende bedrijven overgenomen en geleerd dat elke situatie anders is.

tripleinterac.
21/04/18, 22:27
is het al gelukt met de verkoop?

Dwayne
23/04/18, 11:46
Bij de 2e vraag de aanvulling dat er weleens afbetalingsregelingen afgesproken worden of constructies waarbij de 2e termijn wordt voldaan afhankelijk van de omzet die blijft na de overname.

Bij de laatste vraag nog wel de aanvulling dat het eraan ligt of je het bedrijf zelf overneemt of alleen het klantenbestand.

Is hier ook een gebruikelijk percentage of rekenmodel voor?

Marin
23/04/18, 18:58
Nee, wij bekijken dat zelf echt per geval en in overleg.

CT0
24/04/18, 11:21
Wij hebben altijd een bepaalde ROI nagestreefd, en ik denk dat dat ook wel een gezonde gedachte is.