PDA

Bekijk Volledige Versie : Nameserver



LittleBit
22/12/17, 23:13
Deze vraag zal weer pijnlijk duidelijk maken hoe beperkt mijn kennis is, maar vooruit ;-)

De koppeling tussen domain-hosting en webhosting verloopt via de DNS-records in een name-server.

Maakt het verschil
of dat je de name-server van je domain-provider gebruikt
of dat je de name-server van je webhosting-provider gebruikt ?

virtuality
22/12/17, 23:22
Niets mis met vragen toch?
Nee het maakt niet uit in basis, als er maar nameservers zijn die de juiste informatie weergeven.
Mogelijk is met je Webhosting provider handiger omdat het dan meestal binnen het control panel goed geregeld wordt. De Webhosting provider weet tenslotte waar jouw website en email te vinden zijn.
Misschien is het handiger om het bij je domein provider te doen om dit in eigen beheer te houden, voor als je bijvoorbeeld email juist niet bij de Webhosting provider hebt staan.
Afgaande op je vraag adviseer ik je om de Webhosting provider te kiezen voor de DNS omdat je anders heel goed moet uitzoeken hoe het werkt en welke IP adressen je in de DNS moet plaatsen [emoji1303]

systemdeveloper
23/12/17, 09:09
Als aanvulling op virtuality: Technisch zou het niks uit moeten maken als het eenmaal draait (even los van welke partij een betere infra heeft en/of dns cluster)

Een paar afwegingen die je kunt maken:

- de betrouwbaarheid van de beide partijen. De meest betrouwbare partij moet eigenlijk je domeinen beheren zodat je bij issues geen gezeik krijgt als je je domein(en) wil verhuizen.

- de prijs. Als je 1 domein hebt en je betaalt 5 euro of 20 euro per jaar, maar dat niet veel uit, maar als je 50 domeinen hebt is dat een ander verhaal.

- In de praktijk is het vaak weer handiger om je domein en webhosting bij dezelfde partij te hebben. Dat voorkomt vingertje-wijzen indien ergens iets mis gaat in de dns of aangepast moet worden.

visser
23/12/17, 13:24
Deze vraag zal weer pijnlijk duidelijk maken hoe beperkt mijn kennis is, maar vooruit ;-)

De koppeling tussen domain-hosting en webhosting verloopt via de DNS-records in een name-server.

Maakt het verschil
of dat je de name-server van je domain-provider gebruikt
of dat je de name-server van je webhosting-provider gebruikt ?

Je hebt al twee prima antwoorden gekregen waar ik op dat vlak niets aan toe te voegen heb.

Als toevoeging heb ik wel : let goed op dat je zelf de _eigenaar_ wordt/blijft van je domeinen - Je DNS of je website ergens anders laten hosten kan altijd, zolang het _jouw_ domein is.

tripleinterac.
31/12/17, 12:35
Kijk anders ook even hier (https://www.webhostingtalk.nl/networking/195358-nameserver-werkt-2.html) voor wat tips.

srf0611
20/01/18, 04:06
LittleBit - Wat ik zelf altijd belangrijk vind: Een goed beheerpanel voor de DNS-records. Elk beheerpanel is anders en het is fijn om wijzigingen in DNS snel, overzichtelijk en efficiƫnt te kunnen doorvoeren