PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen Image disk niet meer bereikbaar



jos
21/12/17, 13:27
Beste Allen,

Sinds vannacht is een van onze servers niet meer bereikbaar. Het is een VPS server op een Xen platform. De image is beschadigd en we komen er niet meer in. Wat kunnen wij nog proberen om toch nog data uit de image te kunnen halen? Zjn er bepaalde (online) tools of iets dergelijks?


Groeten,

Jos

mgielissen
21/12/17, 13:45
Welk filesystem gebruik je? Bij ZFS zou je nog naar de snapshots terug kunnen bijvoorbeeld

jos
21/12/17, 13:51
Even wat extra info. Van de server was een clone gemaakt en op die clone draaide de server. Gisterochtend hebben we de maindisk weggeooigd en sinds vannacht is de server niet meer bereikbaar. Schijnbaar gebruikt de clone disk nog info/data van de maindisk waardoor de disk nu niet meer werkt. Het gekke is dat de server dus nog 18 uur zonder die maindisk goed heeft gewerkt en nu niet meer. Heeft iemand anders hiermee ervaring?

timmerdanny
21/12/17, 13:54
Ik ben niet zo bekend met Xen Images maar heb een soort gelijk wel meegemaakt op ESXi. Hier kon ik de vhdx downloaden en inzien met een tool. Als je Windows gebruikt start ik meestal de Iso op en dan vervolgens met notepad naar de beschadigde disk image die niet meer opstart en toen kon ik de files ophalen

jos
21/12/17, 15:15
Thanks, ik heb geporbeerd om de image te exporteren of te kopieeren maar dat lukt niet. Voor Xen bestaat de image niet meer waardoor het niet lukt.

Ik ben nu aan het kijken en zoeken naar een oplossing daarvoor maar nog niks gevonden.

Als iemand een suggestie heeft graag

Spyder01
21/12/17, 20:25
Hoe ziet die disk eruit? Een img / qcow of?

iigroep
21/12/17, 21:24
Als je een fastclone hebt gemaakt, heb je altijd de master image nodig. Eenmaal verwijderd, verlies je je chain en dus alle data. De reden dat het nog 18 uur goed gedraaid heeft is omdat xen de data niet direct verwijderd, maar eens in de zoveel tijd een opruimactie uitvoert. Alles wat dan bi console is verwijderd, wordt definitief verwijderd.

systemdeveloper
21/12/17, 22:42
Als je een fastclone hebt gemaakt, heb je altijd de master image nodig. Eenmaal verwijderd, verlies je je chain en dus alle data. De reden dat het nog 18 uur goed gedraaid heeft is omdat xen de data niet direct verwijderd, maar eens in de zoveel tijd een opruimactie uitvoert. Alles wat dan bi console is verwijderd, wordt definitief verwijderd.

Fijn dat jij het slechte nieuws brengt, want ik wilde het al niet roepen :)

Backups dan maar?

Marin
22/12/17, 01:18
Ja bij een fastclone is dat inderdaad een probleem, je kunt dan de main niet weggooien.. Inderdaad kun je er nu wel vanuit gaan dat je data weg is helaas.

virtuality
22/12/17, 14:01
Blijft bijzonder dat Xencenter niet de moeite neemt dit even te controleren en een pop-up te geven bij het verwijderen. Vele van ons hebben deze neveneffecten van fastclone op vergelijkbare wijze ontdekt als de TS.

systemdeveloper
22/12/17, 15:22
Een fast clone is eigenlijk niks anders dan een snapshot en moet je alleen gebruiken als je er een goede reden voor hebt. thin vs thick provisioning e.d. als je gewoon te weinig storage ruimte hebt. Ik ken een partij (zonder naam te noemen) die zo een geweldig systeem had... begonnen met een kale basic template en vervolgens voor elke set van pakketjes en tooltjes een clone en weer een template maakte. Daarna weer honderden vpssen maken op basis van die templates. Zag er op papier wel 'handig' uit totdat iemand besloot om een nieuwe set templates te gaan maken omdat het allemaal niet echt performde (duh)... mooi getest had en vervolgens de oude templates verwijderde...

Marin
22/12/17, 16:09
. Daarna weer honderden vpssen maken op basis van die templates. Zag er op papier wel 'handig' uit totdat iemand besloot om een nieuwe set templates te gaan maken omdat het allemaal niet echt performde (duh)... mooi getest had en vervolgens de oude templates verwijderde...

Au.... Toevallig 1 dag voor de kerst? :)

systemdeveloper
22/12/17, 16:24
Au.... Toevallig 1 dag voor de kerst? :)

Haha, als er 1 ding is wat IT-ers moeten weten is dat na 20 december iedereen overal moet afblijven tot januari ;)

virtuality
22/12/17, 16:49
Vertel dat even aan al mijn klanten die de migratie tussen kerst en nieuwjaar willen omdat het dan lekker rustig is op kantoor [emoji23]