PDA

Bekijk Volledige Versie : Migratie van VPS1 naar VPS2



LittleBit
16/12/17, 10:30
Mijn ISP(Versio) deelt afgelopen week doodleuk mee
dat hun VPS-platform (CloudBox, KVM/OnApp-based) miv 1 jan. komt te vervallen,
en geven een tegoed welke je kunt gebruiken voor gebruik van
hun nieuwe VPS-platform (Cloud-x, KVM-based).

Dus -ondanks de drukke dec.maand- tijd voor een site/server-migratie.
Ik gebruik een vrij standaard LAMP-config met daarop een PHP-script.
Er zijn enkele kleine verschillen tussen
VPS-oud (CentOS 6.9, MySQL en PHP 5.6)
en VPS-nieuw (CentOS 7, MariaDB en PHP 7).
Mijn (PHP)script zou ook goed op PHP 7 moeten kunnen draaien)
Op beide heb ik DirectAdmin draaien.

Maar er zijn meerdere strategie-wegen voor een dergelijke migratie.
De nieuwe server/site wil ik graag even testen alvorens online te gaan.
Als ik een backup overzet van oude-VPS naar nieuwe-VPS, dan hebben
beide dezelfde domain en kan ik toch maar 1 site gebruiken
en niet de nieuwe site-testen.
Backup maken en restore kost sowieso een uur, dus zal site sowieso een tijdje op
hold moeten zetten.

Heeft iemand een suggestie voor een strategie/werkplan met div. stappen
voor een dergelijke migratie ?

Ikzelf ben alvast maar begonnen met in de DNS de TTL-waarden te verlagen.

CharlieRoot
16/12/17, 11:21
Je kunt de nieuwe site testen door je hosts file aan te passen. Google daar maar even op :-)

mgielissen
16/12/17, 11:52
Dus Versio geeft aan dat ze overgaan naar een nieuw platform en klanten moeten zelf binnen 2 weken hun data overzetten? En met IP wissel?

Bart L
16/12/17, 12:04
Zo te lezen wel, met wat verbazing gelezen, dat dan weer wel ...

SpectraIP
16/12/17, 12:34
Ik zou doen wat CharlieRoot zegt: je websites verhuizen naar een nieuwe VPS, op je PC het IP in de hosts file aanpassen, alles testen en vervolgens de DNS aanpassen... wel een zeer vervelende klus: al helemaal voor iedereen met een volledig aangepaste configuratie op de server. Lekker op tijd gemeld ook.

In ieder geval succes gewenst met deze migratie!

bibawa
16/12/17, 13:46
Ik zou zeggen: trek ook je conclusies hieruit..

Als het echt complexe zaken zijn zou je een bare metal restore kunnen overwegen met bijvoorbeeld R1Soft.. op voorwaarde dat het geen te hard afwijkende kernel is want dan krijg je het er niet op.. (en daar vrees ik wel voor..)

Moeten we ook gaan doen bij ons, zo snel migreren geraken projecten eindelijk eens af.. Zijn hier al bijna een jaar bezig met de migratie van een VPS platform :wacko:

LittleBit
16/12/17, 19:16
Dus Versio geeft aan dat ze overgaan naar een nieuw platform en klanten moeten zelf binnen 2 weken hun data overzetten? En met IP wissel?
Jip dat is op 6 dec. jl per email medegedeeld,
"Omdat de netwerkleverancier van het Cloudbox platform per 1 januari 2018 haar activiteiten staakt
kunnen wij u geen Cloudbox meer aanbieden vanaf 1 januari 2018.
Wij verzoeken u dan ook voor 1 januari 2018 over te stappen naar onze nieuwe VPS platform. Vanaf 1 januari gaat uw Cloudbox omgeving offline."
En ik had net vorige maand mn VPS-abo voor een jaar verlengd. De leverancier waar ze naar verwijzen is volgens mij https://onapp.com/ maar daar zie ik geen "phased-out"-mededelingen.
Enfin, daar kun je van alles van vinden ;-)
En ik heb zelfs een idee dat ik weet wat onze huis-advocaat er van vind.... maar die heeft het deze maand ook druk en zit niet te wachten op een kort geding wat over hooguit E 100,- gaat.
Het verdient niet de schoonheidsprijs maar inhoudelijk is dat meer voer voor een andere thread.
Dus laat ik nu mn beperkte tijd maar gebruiken voor de technische zaken en deze thread tot de migratie beperken.
Als jullie me met dat laatste kunnen helpen dan ben ik weer een 'littlebit' happy.

The-BosS
16/12/17, 20:11
"Omdat de netwerkleverancier van het Cloudbox platform per 1 januari 2018 haar activiteiten staakt
kunnen wij u geen Cloudbox meer aanbieden vanaf 1 januari 2018.

Ik snap niet wat een netwerkleverancier hier mee te maken heeft aangezien een vps platform op hypervisor servers en storage staat en netwerk hier eigenlijk niks mee te zien heeft.


De leverancier waar ze naar verwijzen is volgens mij https://onapp.com/ maar daar zie ik geen "phased-out"-mededelingen.

Onapp is een software product dus heeft niks met netwerkleverancier te zien ;).


Dus laat ik nu mn beperkte tijd maar gebruiken voor de technische zaken en deze thread tot de migratie beperken.
Als jullie me met dat laatste kunnen helpen dan ben ik weer een 'littlebit' happy.

Als het echt niet anders zou kunnen, kan je ook altijd je vps starten met een recovery tool of clonezilla of ... en gewoon een volledige disk image nemen en die gewoon restoren naar het nieuwe platform. Nu het geeft je wel de kans om alles opnieuw uit te rollen met up-to-date software, testen zou je bvb kunnen door zoals eerder vermeld je hosts file aan te passen of op je oude server een reverse proxy te gebruiken om de TTL van de dns switch op te vangen.

mgielissen
16/12/17, 20:16
Misschien dat Onapp ook met een maandelijkse activatie werkt (zoals WHMCS en DirectAdmin) en nu niet meer verlengd wordt?

access2it
16/12/17, 20:50
Ik snap niet wat een netwerkleverancier hier mee te maken heeft aangezien een vps platform op hypervisor servers en storage staat en netwerk hier eigenlijk niks mee te zien heeft.



Onapp is een software product dus heeft niks met netwerkleverancier te zien ;).



Als het echt niet anders zou kunnen, kan je ook altijd je vps starten met een recovery tool of clonezilla of ... en gewoon een volledige disk image nemen en die gewoon restoren naar het nieuwe platform. Nu het geeft je wel de kans om alles opnieuw uit te rollen met up-to-date software, testen zou je bvb kunnen door zoals eerder vermeld je hosts file aan te passen of op je oude server een reverse proxy te gebruiken om de TTL van de dns switch op te vangen.

Versio draait met hun oude onapp cloud omgeving bij Denkers-ICT en die stopt er waarschijnlijk mee.

Versio is alles aan het verhuizen naar de Aurora Compute cloud van pcextreme.nl

LittleBit
18/12/17, 03:45
Na aanpassen hosts-file
lukt het mij toch niet om op nieuwe VPS2 te komen.

Heb de indruk dat de .htaccess file op VPS2 eea weer redirect naar VPS1.

Ter info de .htaccess-file:
RewriteRule (.*) https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule ^(.*)$ index.php?/$1 [L]

Nu kan ik de .htaccess-file aanpassen maar dan ben ik niet meer de site aan het testen maar een aangepaste-site.
Iemand wellicht een betere suggestie ?

virtuality
18/12/17, 13:08
De domeinnamen verwijzen nog naar de VPS1 en soms opent je site op domeinnaam nog content wat dus van jouw VPS1 komt. Oplossing kan zijn om de hosts file van VPS2 ook te voorzien van die aanpassingen.

systemdeveloper
18/12/17, 15:52
Heb je alle gebuikte hostnames in je hosts file gezet? bv

1.2.3.4 domein.nl www.domein.nl

Daros
18/12/17, 21:44
En wellicht is je hostname in wordpress www.domeinnaam.nl vergeet dus niet om ook met www toe te voegen in je hosts file anders redirect je terug naar je oude vps.

Ramon Fincken
19/12/17, 09:41
En wellicht is je hostname in wordpress www.domeinnaam.nl vergeet dus niet om ook met www toe te voegen in je hosts file anders redirect je terug naar je oude vps.

Dat gaf systemdeveloper ook al aan