PDA

Bekijk Volledige Versie : Prepaid en boekhouding?



bas-services
02/12/17, 21:55
Beste,

Ik heb een aantal vragen betreffende prepaid en de boekhouding hiervan.

1.
Bij een VOIP-provider kan ik enkel gebruik maken van een prepaid-dienst. Ik kan het tegoed (vooraf) opwaarderen maar ik krijg van deze opwaardering geen factuur. Daarentegen krijg ik wel achteraf een factuur van de verbruikskosten met BTW specificatie. Hoe verwerk ik dit in de boekhouding?

2.
Bij een ander bedrijf kan ik niet (pas vanaf €50 omzet) op rekening kopen en dien ik de openstaande post te voldoen met een saldo, waarbij ik het tegoed vooraf online moet opwaarderen. Ik krijg van deze transactie tevens geen factuur, enkel van de diensten die ik op dat moment afneem.

Het is voor mij onduidelijk hoe dit in zijn werk gaat.
Kunnen jullie mij helpen?

Bij voorbaat dank!

tvdh
02/12/17, 22:27
Hee,

Je kunt een "bankrekening" aanmaken binnen je boekhoud pakket die je dan prepaid saldo leverancier x noemt. Hier boek je dan een storting van je tegoed.
Zodra je een btw factuur inboekt boek je de betaling af via deze rekening.

bas-services
02/12/17, 22:34
Bedankt voor je reactie! Dit klinkt als een simpele oplossing.
Voor de opwaardering betaal ik geen BTW. Voor de facturen die van dit tegoed worden betaald is dit wel het geval.
Het saldo zal dan nooit precies op 0,00 uitkomen. Dit betreft dan een tijdelijke oplossing totdat ik de €50 bereik.

bas-services
02/12/17, 23:05
Hoe kan ik dan de bankafschrijving verantwoorden? Want dit moet namelijk een beschrijving worden op die nieuwe 'rekening'. Of werk je dan met kruisposten?

virtuality
02/12/17, 23:24
Je maakt geld over naar de provider en dat boek je als overmaken van de bank naar je speciale bankrekening. Vervolgens boek je de facturen met de BTW en die betaal je van de speciale bankrekening. Nu heb je netjes de btw geboekt, de speciale rekening is weer 0 en er is netjes 1 transactie op je bank geweest.
Maar ik denk dat je een boekhouder moet zoeken die je kan helpen want aan adviezen op dit forum kunnen geen garanties worden verkregen :-)
Je had dit ook gewoon via de kruisposten kunnen doen maar door er per leverancier aparte grootboekrekeningen of bankrekeningen van te maken kun je netjes bijhouden wat je eventuele rest saldo is, vooral voor je 2e situatie.

Marin
03/12/17, 10:26
Ik neem aan dat je een boekhouder hebt? Zoals de anderen ook zeggen kun je een grootboek aanmaken waar je de afschrijving heen boekt. Middels een memoriaal boeking boek je de facturen hier weer vanaf.

bas-services
03/12/17, 11:05
Nee, ik heb geen boekhouder. Dit was een specifieke boeking waar ik niet uitkwam

virtuality
03/12/17, 11:53
Bij deze dan het advies om voor dit soort vragen en de jaarlijkse controle een boekhouder te zoeken. Het is zeker goed om de boekingen zelf te doen en te snappen om kosten te drukken in de uren van je boekhouder en om grip te houden op je bedrijf maar die controle en je belasting/btw aangifte wil je geen fouten in hebben en later een aanslag krijgen.

t.bloo
03/12/17, 14:05
Het is echt waar, een boekhouder / belastinghulp verdien je met een bedrijf zo terug. Ken jij alle regels en uitzonderingen? Een goede boekhouder wel en kost ook wat, maar mijn ervaring in meerdere bedrijven is dat je er netto makkelijk meer aan verdient.

bas-services
03/12/17, 14:09
Bij een aantal klanten geef ik je gelijk. Ik zit nog in de startfase waarbij ik nog geen inkomsten heb. Dan is een boekhouder redelijk kostbaar te noemen

Marin
03/12/17, 14:42
Bij een aantal klanten geef ik je gelijk. Ik zit nog in de startfase waarbij ik nog geen inkomsten heb. Dan is een boekhouder redelijk kostbaar te noemen

Geen (goede) boekhouder is kostbaarder...

Ofwel je mist wat belangrijke aftrekposten (zoals startersaftrek, investeringsaftrek etc.) waardoor je gewoon geld misloopt. Ofwel je denkt het goed te doen, maar bij een controle van meneer de belastinginspecteur krijg je toch een flinke douw en kost het je je net opgebouwde tentje...

Dan heb je echt spijt. Een goede boekhouder moet je vanaf dag 1 hebben. En voor een starter hoeft dat echt niet duur te zijn.

The-BosS
03/12/17, 19:48
Bij een aantal klanten geef ik je gelijk. Ik zit nog in de startfase waarbij ik nog geen inkomsten heb. Dan is een boekhouder redelijk kostbaar te noemen

En wat heeft geen inkomsten hier mee te zien, dat bereken je toch in je bedrijfsplan en je startkapitaal lijkt me.

bas-services
03/12/17, 20:13
Omdat ik van plan was om klein te starten. Als ik meer klanten heb dan kan het lastiger worden om overzicht te behouden. Op dat moment vind ik het dan tijd voor een boekhouder

Marin
03/12/17, 20:37
Omdat ik van plan was om klein te starten. Als ik meer klanten heb dan kan het lastiger worden om overzicht te behouden. Op dat moment vind ik het dan tijd voor een boekhouder
Geen slimme en verstandige keuze.... Ik heb vanaf dag 1 een boekhouder gehad. Bij ondernemen hoort investeren. Dat verdient zichzelf terug.

Ook al ben je klein, je hebt een boekhouder nodig.

Spyder01
04/12/17, 07:17
Het eerste jaar zal de boekhouder wat meer kosten. Daarna kan je vaak veel dingen al zelf doen. De boekhouder dient dan echt als vraagbaak en controleur alvorens hij de BTW aangifte en aangifte IB indient.

Vaak geven ze starters het eerste jaar ook korting.

vDong
04/12/17, 09:27
Ofwel je mist wat belangrijke aftrekposten (zoals startersaftrek, investeringsaftrek etc.) waardoor je gewoon geld misloopt.
Je mag toch hopen dat je dat tegenwoordig ook prima zelf kan vinden. Belastigaangiftes zijn lang niet zo moeilijk meer als vroeger, de vragen die op het online formulier staan leiden je vanzelf naar deze aftrek posten (mits je in je eerste jaar aan de urennorm voldoet)

Marin
04/12/17, 09:38
Je mag toch hopen dat je dat tegenwoordig ook prima zelf kan vinden. Belastigaangiftes zijn lang niet zo moeilijk meer als vroeger, de vragen die op het online formulier staan leiden je vanzelf naar deze aftrek posten (mits je in je eerste jaar aan de urennorm voldoet)

Ongetwijfeld. Maar mijn core business ligt toch echt ergens anders. Daar stop ik mijn tij d leiver in. Het geld dat mijn boekhouder voor me weet te besparen (met nieuwe regeltjes, dingen die je eerst wel, dan niet mag aftrekken en andersom) verdien ik dubbel en dwars terug.

Neem alleen al het opstellen van een degelijke jaarrekening. Als je ooit een hypotheek wil afsluiten is het fijn als je dat op orde hebt.

t.bloo
04/12/17, 12:01
Rij je auto van de zaak? Mijn ervaring is dat dat al genoeg reden voor een boekhouder is. Nieuwe leasebak is inderdaad niet zo lastig, maar bij een oudere auto is er te verdienen aan het weten van de regeltjes. Wist jij dat je de bijtelling mag aftoppen op het bedrag dat de auto dat jaar daadwerkelijk heeft gekost? Als je weinig rijdt (het datacenter en je klanten zitten toch om de hoek) dan is dat al snel voordeliger dan rittenadministratie bijhouden. En heb je de kosten voor je kantoortje, de krant, internetverbinding goed verwerkt? Om maar een paar dingen te noemen.

chielsen
04/12/17, 15:31
Een goede boekhouder kan zeker van belang zijn, vooral wanneer je inderdaad je tijd wel beter kan besteden. Ik vind alleen de opmerking die standaard wordt gemaakt dat een boekhouder zich altijd terug verdiend toch te makkelijk. Veel kleine (startende) ondernemers hebben op zichzelf genoeg tijd dit zelf te doen, wanneer er even geen betalende opdracht is bijvoorbeeld. Daarnaast moet je ook met een goede boekhouder nog steeds je boekhouding snappen, en dan zijn dit soort vragen niet meer dan normaal.
Met de site van de belastingdienst, wat tips en tricks websites of Google zal je ook zeker 90% van de aftrekposten / mogelijkheden gebruiken die een boekhouder je zal geven.
Ik heb persoonlijk ook wel meegemaakt dat boekhouders de 'veilige weg' willen bewandelen, terwijl er toch wel constructies denkbaar waren waarmee (legaal!) belasting kon worden bespaard.

Veel ondernemers zijn vaak marketeer, verkoper, schoonmaker, magazijn medewerker, chauffeur, receptionist, business consultant en productiemedewerker tegelijk. Als je niet al deze taken uitbesteed, waarom dan per se het boekhouden?

Marin
04/12/17, 15:53
Ik heb ze zo vaak gezien. Kleine bedrijfjes die onderuit gingen omdat ze een paar jaar lang een zooi van hun boekhouding hebben gemaakt. meneer de inspecteur kwam langs en legde nog even een flinke aanslag op.

Als je het schoonmaken niet uitbesteed en je het iet goed doet, wordt het zichtbaar vies
Als je je marketing niet uitbesteed en het niet goed doet, krijg je merkbaar geen klanten
Als je je verkopen....
etc.

Als je je boekhouding niet uitbesteed en het niet goed doet, merk je daar de eerste jaren niks van. Achteraf heb je spijt.

chielsen
04/12/17, 16:20
Ik heb ze zo vaak gezien. Kleine bedrijfjes die onderuit gingen omdat ze een paar jaar lang een zooi van hun boekhouding hebben gemaakt. meneer de inspecteur kwam langs en legde nog even een flinke aanslag op.


De vraag is dan: was wat ze deden uberhaupt wel levensvatbaar? Vaak zijn het inderdaad redelijke amateuristisceh bedrijven, die niet al te goed hebben nagedacht over hun propositie en prijspeil en die door op alles besparen net het hoofd boven water proberen te houden.
Het geen boekhouder inschakelen zie ik los van de boel gewoon niet goed aanpakken.

Net als met die andere zaken die ik noemde, schakel een expert in als je er echt onvoldoende vanaf weet of je tijd beter kan gebruiken. Maar je gaat mij niet vertellen dat alle ondernemers alles behalve hun core business uitbesteden. En dan is de vraag, is weten hoe je bedrijf er financieel aan toe is geen core business? CFO's zijn vaak de rechterhand van een CEO of hebben in de praktijk zelfs nog meer macht dan de CEO.

t.bloo
04/12/17, 19:49
Een CFO is dan ook niet de boekhouder :)

Je hebt helemaal gelijk dat je wel moet blijven snappen hoe het werkt. De vraag van de topic poster is dan ook heel erg goed. Het gegeven antwoord ook.

De discussie over een (goede!) boekhouder is op zich natuurlijk off-topic. Maar als je zover bent dat je bedrijf iets voorstelt en je bijvoorbeeld op het punt komt dat je over je winst belasting moet gaan betalen, dan zul je zien dat een boekhouder zichzelf makkelijk terug kan verdienen.

Marin
04/12/17, 20:56
Natuurlijk moet je zelf weten waar het over gaat. Ik wil zelf altijd elke komma in de jaarrekening snappen. Daarnaast ben ik ook nog ergens penningmeester :) maar ook daar heb ik een boekhouder naast me.

bas-services
04/12/17, 21:01
Bedankt voor alle reacties dusver.

bas-services
06/12/17, 19:19
Over vooruitbetaling gesproken. Als ik voor mijn eigen website een hosting account aanschaf, kan ik dit direct als kosten boeken? Want ik betaal voor een heel jaar vooruit.

Spyder01
06/12/17, 19:25
Over vooruitbetaling gesproken. Als ik voor mijn eigen website een hosting account aanschaf, kan ik dit direct als kosten boeken? Want ik betaal voor een heel jaar vooruit.
Je krijgt dan ook een factuur voor het jaar. Die boek je gewoon in op de juiste post.

bas-services
06/12/17, 19:38
Je krijgt dan ook een factuur voor het jaar. Die boek je gewoon in op de juiste post.
Bedankt voor je reactie. Dus hier is vooruitbetaling niet aan de orde?

Spyder01
06/12/17, 19:41
Dit is iets anders dan prepaid waarbij je geld stort en er per actie geld afgeboekt wordt.

Vooruitbetaling kan je gewoon de factuur van inboeken en dat zal ook matchen met de transactie in je bankboek.

Marin
06/12/17, 21:54
Je kan eventueel de kosten spreiden over een heel jaar. Sommige boekhoudpakketten doen dit voor je. Maar met iets kleins als een hostingpakket zou ik dat niet doen.

bas-services
09/12/17, 20:24
Werkt dit ook andersom? Dus kan ik dit gewoon rechtstreeks als omzet boeken als de klant een jaar vooruit betaald, wat vaak normaal is bij webhosting?

virtuality
09/12/17, 20:27
Zoals we eerder al zeiden, zoek een boekhouder :-)
Inkomsten en uitgaven moet je boeken daar waar het werk gedaan wordt bij Hosting. Om te voorkomen dat je elke factuur in 12 stukjes moet hakken stellen de boekhouders vaak een overlopende post op naar volgend boekjaar.

bas-services
09/12/17, 20:33
Bedankt voor je reactie. Maar klopt mijn redenatie? 12 maanden vooruit in 1x boeken als omzet? Een boekhouder ben ik overigens wel mee bezig. Puur voor controle en vragen :-)

virtuality
09/12/17, 20:37
Je antwoord stond al in mijn reactie. Maar inderdaad in een keer boeken net als de bijbehorende uitgaven.

bas-services
09/12/17, 20:40
Gebruik jij dan wel overlopende posten in je administratie of boek jij elke jaarlijkse hosting dienst in 1x?

virtuality
09/12/17, 20:46
Hosting boek je ineens, maar er is altijd een post die meegenomen wordt naar volgend jaar omdat je volgend jaar kosten gaat maken om Hosting te leveren die je nu al gefactureerd krijgt. Dat zal een percentage van je Hosting omzet zijn die je gewoon apart moet boeken eind van het jaar. Maar voor dit detail heb ik altijd de boekhouder die de jaarafsluiting maakt [emoji5] dus neem mijn reactie ook alleen als idee en niet als wetgeving.

bas-services
09/12/17, 20:52
Was meer nieuwsgierigheid van mijn kant ;-)