PDA

Bekijk Volledige Versie : dedicated server klant zelf os instalatie



oostwolder
16/11/17, 02:10
beste mensen

ik heb een paar server waar ik op dit moment niks mee doe en nou zijn er mensen die die server wel willen huren va mij.
Hoe kan ik het zo maken dat de klant zelf zijn eigen os kan installeren. Ik zou de klant ilo login kunnen geven om zo een iso te mounten of dan wel een virtual cdrom te gebruiken.

nou heb ik een kvm over ip mogelijkheid van blackbox die heb ik nog liggen. Maar volgens mij kan je daar geen iso mee mounten of een virtual cdrom gebruiken.

Is hier nog een andere mogelijk heid om de klant zelf zijn eigen os te laten installeren.


met vriendelijke groeten

Maximilien
16/11/17, 05:07
Ik kan https://www.noc-ps.com aanraden

Als je alleen Linux wil kan je de gratis lite versie gebruiken https://www.noc-ps.com/noc-ps-lite/

CharlieRoot
16/11/17, 08:31
beste mensen

ik heb een paar server waar ik op dit moment niks mee doe en nou zijn er mensen die die server wel willen huren va mij.
Hoe kan ik het zo maken dat de klant zelf zijn eigen os kan installeren. Ik zou de klant ilo login kunnen geven om zo een iso te mounten of dan wel een virtual cdrom te gebruiken.

nou heb ik een kvm over ip mogelijkheid van blackbox die heb ik nog liggen. Maar volgens mij kan je daar geen iso mee mounten of een virtual cdrom gebruiken.

Is hier nog een andere mogelijk heid om de klant zelf zijn eigen os te laten installeren.


met vriendelijke groeten
Wat is er op tegen om het via ILO te doen ? Best veilig icm een vpn

dennis0162
16/11/17, 09:52
Cobbler: http://cobbler.github.io/

Yourwebhoster
16/11/17, 11:46
Zoals CharlieRoot aangeeft kan je het beste ILO met een VPN beschikbaar maken (ik neem aan dat je zeker weet dat je die hebt of is het een vraag hoe je ILO beschikbaar kan installeren?). Mocht je geen VPN hebben, dan kan je het volgende doen:

- Als je een Hypervisor hebt, maak een VPS aan met Pfsense en geef deze toegang tot het ILO netwerk.
- Als je geen Hypervisor en geen spare machine hebt, kijk dan eens naar de Netgate SG-1000 (https://www.netgate.com/solutions/pfsense/sg-1000.html, van pfsense). Je moet dit niet als router gebruiken voor productie, maar voor simpele VPN toegang is dit voldoende. In het ergste geval neem je er twee voor redundantie maar het zijn best stabiele apparaten.

Spreek wel met je klanten af dat je de login tot ILO/IPMI blijft houden, anders moet je fysiek naar de machine toe om deze te resetten of een engineer er op af sturen. Je kan meerdere accounts aanmaken.

oostwolder
16/11/17, 14:36
Hallo yourwebhoster de ilo in samen werking met een vpn draaid al op deze server

Wat ik wou is een wat betere en makkelijkere manier om iets te kunnen instaleren door de klant

mgielissen
16/11/17, 15:13
De ILO heb je nodig om een ISO file te kunnen mounten. Of een PXE server gebruiken als je alleen een kvm over IP hebt.

Andere optie is om bijv Proxmox te gebruiken met 1 VM. Dan kan je klant dit zelf gemakkelijk beheren.

oostwolder
16/11/17, 15:14
Ja dat kan ook maar de klant wil dedicated hebben voor zijn doeleinden

mgielissen
16/11/17, 15:19
De capaciteit van de VM kun je gelijk stellen aan de dedicated server. Je klant heeft dan een makkelijke web interface om te beheren. Anders zul je met ILO of PXE moeten gaan werken.

oostwolder
16/11/17, 16:10
Ook voor game hosting want volgens mij wil de klant games er op gaan draaien en zoals ik zag heeft de klant dan meer aan een dedi en ik las dat een vm nog wel es moeilijk kon doen met de ticks per sec

Yourwebhoster
16/11/17, 16:19
Hallo yourwebhoster de ilo in samen werking met een vpn draaid al op deze server

Wat ik wou is een wat betere en makkelijkere manier om iets te kunnen instaleren door de klant

Meest makkelijke manier is noc-ps, al zal dit wel wat beperkingen hebben. Voor de klant is dit - in theorie - een klik op de knop. Je bent echter wel beperkt door het aanbod van noc-ps, mocht de klant een specifieke installatie nodig hebben check dit dan van te voren of noc-ps ondersteund. Anders is de meest makkelijke manier nog steeds een ISO mounten.

noc-ps is de meest éénvoudige out-of-the-box PXE oplossing die ik ken (en volgens mij moet ik dan maxnet even een mention geven) en hoeft niet duur te zijn. Wellicht zijn er andere pxe oplossingen, maar meer dan dit ga je niet vinden.

oostwolder
16/11/17, 16:21
Oke dankje wel

The-BosS
16/11/17, 19:01
Je zou ook zelf een portaal kunnen maken op basis van ilo api (https://www.hpe.com/nl/en/servers/restful-api.html), dan kun je bvb enkel start/stop/restart en iso mount implementeren al dan niet met kvm support. Want in princiepe kan je klant ook een iso uploaden met autoinstall of vnc opties enabled, als je bvb niet zou willen hebben dat de klant in de bios aanpassingen zou kunnen doen.

oostwolder
16/11/17, 19:14
zoals ik dit lees kan dit alleen met de nieuwere versies ILO het gaat om ILO 3 dl380 g7

raymonvdm
21/11/17, 20:25
Er zijn ook virtualisatie platformen die ondersteuning bieden voor fysieke/dedicated machines. Op die manier kun je de fysieke machine beschikbaar maken via je VM portal maar draait het OS direct op de fysieke machine zonder virtualisatie laag