PDA

Bekijk Volledige Versie : Datacenter stroomt over door orkaan Harvey. Een datacenters grootste nachtmerrie.



Domenico
28/08/17, 14:59
Dat de orkaan Harvey op dit moment in Houston voor grote problemen zorgt is een understatement.
Zie hier wat het voor problemen geeft voor het Softlayer Houston 04 Datacenter. :wacko:

https://youtu.be/b5Lt2QdWdKg

SpectraIP
28/08/17, 15:07
Echt heel erg zonde...

mgielissen
28/08/17, 15:46
Ouch,


Houston, we have a problem.

stefantriep
28/08/17, 17:01
En dit is nog de basement, lijkt mij dat de datavloer een stuk hoger ligt en nu al leeg moet zijn...

The-BosS
28/08/17, 18:18
En dit is nog de basement, lijkt mij dat de datavloer een stuk hoger ligt en nu al leeg moet zijn...

Als je kijkt van waar het binnen komt vrees ik voor het verdiep er boven :p

<sarcamse>Nu ja das toch allemaal zo erg niet he, tegenwoordig runt alles in de cloud en zijn datacenters overbodig ;).</sarcasme>

The-BosS
28/08/17, 18:46
Even quick update, maar HOU04 (houston 04) is het kantoor gebouw van softlayer en daar zitten geen klanten in enkel eigen infra, HOU02 is wel een datacenter maar dat is voorlopig nog droog.

t.bloo
28/08/17, 23:16
Dat wil je niet meemaken!

Blijkbaar heb je dus niet zo veel aan je 208 m boven zeeniveau als het onheil van boven komt :(

Spyder01
29/08/17, 09:31
Waterkoeling!

CharlieRoot
29/08/17, 10:25
Shit zeg.. het zal je maar gebeuren.. en dan kom je er achter dat je toch niet zo redundant was zoals dat in je docu stond..



edit;
https://www.youtube.com/user/t3dwork/live

gleert
02/09/17, 01:52
Ben blij dat er geen servers van ons staan.....

verdonn
02/09/17, 15:57
als daar heel je server park stond, dan wordt het een kleine ramp...

CT0
05/09/17, 10:04
Toch blijft het typisch hoe slecht ze in USA met water om gaan... zou zouden wat NL-ers in moeten huren ;-)

Hostingwalk
05/09/17, 10:09
Daar zit o.a ook Microsoft, maar die gaven aan nergens last van te hebben https://www.techworm.net/wp-content/uploads/2016/02/microsoft-dives-underwater-to-build-a-cool-data-center.jpg

Voxio
05/09/17, 14:27
Soms doen ze dat wel eens: https://www.trouw.nl/home/hoe-new-orleans-met-nederlandse-hulp-orkaanbestendig-werd~a0efc528/

CT0
05/09/17, 14:44
Soms doen ze dat wel eens: https://www.trouw.nl/home/hoe-new-orleans-met-nederlandse-hulp-orkaanbestendig-werd~a0efc528/

Ach verhip... Zin in de kop is ook wel lekker: "Maar op de lange termijn, zegt waterbouwkundige Piet Dircke, is de stad niet veilig."... dat geeft de burger moet :thumbup:

PITSWebdesign.nl
05/09/17, 14:51
Vraag me echt af hoe het met de NL Datacenters gesteld is als we een kleine herhaling van 1953 krijgen.... :(

visser
05/09/17, 15:38
Vraag me echt af hoe het met de NL Datacenters gesteld is als we een kleine herhaling van 1953 krijgen.... :(

Letterlijk gezien [zelfde getroffen gebied] zou dat voor DC's niet zo zichtbaar zijn , omdat er in dat gebied volgens mij niet zo veel datacenters zitten.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Watersnood_van_1953#/media/File:Watersnood_van_1953.png

Minder letterlijk ('ernstig overstroming' ergens beneden NAP ) kun je wel pessimistisch worden :
https://www.krnwtr.nl/hoogtekaart-van-nederland/

Ik geloof dat je toch wel erg veel grote DCs in het blauwe deel kunt plaatsen.
Kijkend naar de gebieden zijn DC's economisch niet eens het grootste probleem als dat echt onderloopt.

Domenico
05/09/17, 16:31
Toch blijft het typisch hoe slecht ze in USA met water om gaan... zou zouden wat NL-ers in moeten huren ;-)

Nederlandse experts vertelden op televisie dat wat daar in een paar dagen naar beneden is gekomen evenveel was als wat er in heel Nederland naar beneden komt in één jaar. En dat je daar helemaal niets aan kunt doen, enkel misschien extra nadenken over de infrastructuur. Maar het is echt heel veel water waar je weinig tot niets tegen kunt doen. Uiteindelijk kun je enkel wachten.

stefantriep
05/09/17, 17:15
Ik geloof dat je toch wel erg veel grote DCs in het blauwe deel kunt plaatsen.
Kijkend naar de gebieden zijn DC's economisch niet eens het grootste probleem als dat echt onderloopt.

Dit vind ik nou een leuke discussie. De meeste datacenters hebben een verhoogde datavloer, dan is er toch niet echt een probleem doorgaans? Je hoort wel eens dat de grotere partijen een backup DC in Limburg hebben vanwege de risico's, dat gebied ligt hoog genoeg om niet in de problemen te kunnen komen.

visser
05/09/17, 17:29
Dit vind ik nou een leuke discussie. De meeste datacenters hebben een verhoogde datavloer, dan is er toch niet echt een probleem doorgaans? Je hoort wel eens dat de grotere partijen een backup DC in Limburg hebben vanwege de risico's, dat gebied ligt hoog genoeg om niet in de problemen te kunnen komen.

We hebben "doorgaans" geen ervaring met zeewater dat een paar meter hoog door het gebouw klotst .
Verder, je kunt op de hoogtekaart gebieden tot -6 _meter_ NAP zien .

Verder moet alles blijven werken om actief te blijven - stroom, koeling, netwerk - ik denk dat alles wat er aan vezels binnenkomt vrij laag afgemonteerd zit op patchpanelen en dan verder door het gebouw gaat.
Generatoren (en brandstoftanks) staan ook meestal op de grond.

Een verhoogde datavloer lijkt me berekend op een gesprongen waterleiding. (of riolering)
Ik denk dat je bij een echte dijkdoorbraak waarbij de polder tot NAP volloopt het datacenter volledig verliest .
(functioneel, en qua inhoud - zout water is aggressief ). Mogelijk ook als gebouw - een paar meter water dat er doorheen stroomt duwt nogal eens een gebouw omver .

PITSWebdesign.nl
05/09/17, 18:40
Niet dat ik het wil afroepen, maar denk wel dat het "mooie" plaatjes oplevert [emoji6]

mgielissen
05/09/17, 23:30
Je hoort wel eens dat de grotere partijen een backup DC in Limburg hebben vanwege de risico's, dat gebied ligt hoog genoeg om niet in de problemen te kunnen komen.

Als ze maar niet langs de Maas liggen, in 1995 zijn er bijv overstromingen geweest. Dat een gebied hoog ligt is geen garantie voor natte voeten.

jeffer
06/09/17, 15:21
Helaas is de video offline. Iemand nog een werkende link?

Domenico
06/09/17, 15:39
Helaas is de video offline. Iemand nog een werkende link?

Ik heb de video geupload, hij is weer zichtbaar.

SeedWeb
06/09/17, 17:09
als daar heel je server park stond, dan wordt het een kleine ramp...

Kleine ramp? Denk dat je een heel groot probleem hebt hoor.

- - - Updated - - -


Ik heb de video geupload, hij is weer zichtbaar.

Maar je kan wel een zwembad van maken maar ik weet niet of het fijn is om in zo vies water te zwemmen.

SeedWeb
06/09/17, 17:10
Als ze maar niet langs de Maas liggen, in 1995 zijn er bijv overstromingen geweest. Dat een gebied hoog ligt is geen garantie voor natte voeten.

Nou Nederland zou helemaal overspoeld zijn hoor als de dijken ten val komen. Dusja, en daar in tegen we moeten niet te vroeg jeugen want wij leven onder de zee dus als de zee eenkeer hoog wordt en de dijken doorbreekt is iedereen nokkie.

SeedWeb
06/09/17, 17:12
We hebben "doorgaans" geen ervaring met zeewater dat een paar meter hoog door het gebouw klotst .
Verder, je kunt op de hoogtekaart gebieden tot -6 _meter_ NAP zien .

Verder moet alles blijven werken om actief te blijven - stroom, koeling, netwerk - ik denk dat alles wat er aan vezels binnenkomt vrij laag afgemonteerd zit op patchpanelen en dan verder door het gebouw gaat.
Generatoren (en brandstoftanks) staan ook meestal op de grond.

Een verhoogde datavloer lijkt me berekend op een gesprongen waterleiding. (of riolering)
Ik denk dat je bij een echte dijkdoorbraak waarbij de polder tot NAP volloopt het datacenter volledig verliest .
(functioneel, en qua inhoud - zout water is aggressief ). Mogelijk ook als gebouw - een paar meter water dat er doorheen stroomt duwt nogal eens een gebouw omver .

Precies, en moedernatuur kan je nooit tegen houden hoewel je dat zou willen voorkomen. Dan zou je een heel bunker moeten bouwen om de servers te beveiligen maar beton kost ook heel veel geld. Als baksteen al geld kost dat wordt gemaakt van modder...

PITSWebdesign.nl
07/09/17, 12:15
Vraag me ineens af hoeveel DC's er in het gevarengebied van "Irma" liggen.....

CT0
07/09/17, 12:52
Die datacenters van Alticom zijn ook zo dom nog niet. Iemand dat ooit serieus overwogen?

CharlieRoot
07/09/17, 13:35
Die datacenters van Alticom zijn ook zo dom nog niet. Iemand dat ooit serieus overwogen?

Nee. Straks waaien mijn server weg. :-P

Spyder01
07/09/17, 13:37
Die datacenters van Alticom zijn ook zo dom nog niet. Iemand dat ooit serieus overwogen?
Niet overwogen, maar gedaan als backup locatie.

jeffer
07/09/17, 20:25
Het zal je maar gebeuren zeg. Dit wens je niemand.
Blijk dat mijn servers boven zeeniveau staan :)

systemdeveloper
07/09/17, 21:29
Wij hebben ze in Limburg op ergens rond de 50+ meter staan. Alleen hopen dat een orkaan het dak er niet afrukt want op 50 is het ook wel erg nat dan :)

Tuxis_IE
08/09/17, 10:34
Die datacenters van Alticom zijn ook zo dom nog niet. Iemand dat ooit serieus overwogen?

Brand en wind.. en 5 van die torens hebben al eens brand gehad en eentje is omgevallen..

Dus boven NAP, niet dicht bij een rivier zonder verzakkende grond door mijnbouw of aardbevingen door gaswinning.

Dan blijft er stiekem niet veel over.

CT0
08/09/17, 10:42
Brand en wind.. en 5 van die torens hebben al eens brand gehad en eentje is omgevallen..

Dus boven NAP, niet dicht bij een rivier zonder verzakkende grond door mijnbouw of aardbevingen door gaswinning.

Dan blijft er stiekem niet veel over.

In de antennes is wel eens brand geweest, en die omgevallen "toren" was ook enkel de antenne. Impact op DC zou in iedergeval kleiner zijn dan zo'n plons water ;-)

Tuxis_IE
08/09/17, 11:04
In de antennes is wel eens brand geweest, en die omgevallen "toren" was ook enkel de antenne. Impact op DC zou in iedergeval kleiner zijn dan zo'n plons water ;-)

Daarom: boven nap.

Het probleem met die torens: te veel verschillende dingen gestapeld. Ergens is er een calamiteit die compleet los staat van het datacenter en je kan niet bij je apparatuur.
Wil je al zo veel beïnvloed worden door de omstandigheden?

Want dat vuur is dus al vaker voorgekomen dan water. Zal wel komen doordat het een prima schoorsteen is [emoji12]

Het zou voor mij afvallen als datacenter.

golden
08/09/17, 15:46
Die datacenters van Alticom zijn ook zo dom nog niet. Iemand dat ooit serieus overwogen?


Wij zitten in Alticom met groot gedeelte van onze infrastructuur. We gebruiken meerdere van de torens met onderlinge failover. Ook zijn de torens onderling verbonden met zowel fibers als straalverbindingen.

CT0
08/09/17, 15:51
Wij zitten in Alticom met groot gedeelte van onze infrastructuur. We gebruiken meerdere van de torens met onderlinge failover. Ook zijn de torens onderling verbonden met zowel fibers als straalverbindingen.

Straalverbindingen, zeker weten? Ik heb jaren terug van een accountmanager gehoord dat dat niet meer gebruikt werd. De toren van Lopik en Mierlo heb ik destijds bekeken.

CharlieRoot
08/09/17, 15:57
Straalverbindingen, zeker weten? Ik heb jaren terug van een accountmanager gehoord dat dat niet meer gebruikt werd. De toren van Lopik en Mierlo heb ik destijds bekeken.

https://www.alticom.nl/datacenters/continu-in-de-lucht/verbindingen/


Maar dankzij de grote hoogte van de mediatorens, kunt u bij Alticom ook kiezen voor een straalverbinding* tussen uw kantoorpand en het datacenter in de toren.

Ze doen dus nog wel aan straalverbindingen.

Bart L
08/09/17, 16:37
Straal kan gewoon wij zijn bezig geweest om via Tele2 radio te koppelen

ronaldvanhoeven
12/09/17, 22:50
Schiphol Rijk ligt 4 meter onder NAP .... maar goed dat we dijken hebben :)

Mark17
24/09/17, 21:21
Als het fout gaat heb ik wel wat anders aan mijn hoofd dan een paar servers. Binnen verschillende ringen van dijken je backups hebben zou overigens wel een handige (en relatief betaalbaar) idee kunnen zijn om je risico te beperken.

Frijswijk01
26/09/17, 14:57
Eerlijk gezegd zie ik dit soort excessen niet voorkomen in Nederland. Wat dat betreft zijn we ook maar een heel saai landje. En gelukkig maar als je dit en de vele andere filmpjes ziet.

systemdeveloper
26/09/17, 16:30
Hmm, dan maar het piepschuim om de server laten zitten in het vervolg en kabels van 5 meter gebruiken :)