PDA

Bekijk Volledige Versie : Inkoop van licenties/reseller accounts



bas-services
10/04/17, 23:44
Beste,

Wellicht een domme vraag en ik zal wel te moeilijk denken.. maar vind het niet echt duidelijk..

Boek ik alle kosten voor licenties, kosten van vps-en die ik weer doorverhuur op de grootboek Inkopen?

Is deze rekening hiervoor bedoeld en is er een verschil tussen inkoop voor het creëren van omzet en het inkoop van diensten voor het bedrijf? (Kostenfacturen en inkoopfacturen)

Kan ik alle inkopen onder 1 grootboek plaatsen omdat omzet minus kosten de uiteindelijke winst is, wat belangrijk is voor de IB.

Ik verneem het graag en hoop dat het voor mij wat duidelijker wordt.

Bas-services

iigroep
11/04/17, 00:13
Alles wat je inkoopt om je omzet te behalen valt onder de groep Inkoop voor verkoop (kostprijs omzet)

bas-services
11/04/17, 00:24
beste iigroep,
in mijn toekomstig boekhoudpakket heb ik een inkoop grootboek (7000) (W&V). moet ik deze gebruiken voor inkoop voor eigen bedrijfsmiddelen en dien ik dan een ander grootboek aan te maken met 'Inkoop voor verkoop' (bijv. 7020, ook W&V)?
klopt dit? of maakt het niet uit uit omdat beiden rekeningen op W&V gebaseerd zijn?

stefantriep
11/04/17, 00:53
Volgens mij kan je alles wat je inkoopt inderdaad op inkoop grootboek (7000) zetten. Welk pakket gebruik je?

bas-services
11/04/17, 00:54
Ik weet niet of het uitmaakt of het inkoop voor bedrijfsmiddelen of inkoop voor verkoop is? Dat is ook gelijk de vraag die ik heb. Ik ga e-boekhouden gebruiken

stefantriep
11/04/17, 01:20
In jou geval koop je iets in bij een leverancier (huur licenties/servers/domeinnamen) en dat kan allemaal op 7000 inkoop, zie https://www.gratis-cursus-boekhouden.nl/Cursus/ShowAll/inrichtenboekhouding

Ik zou als ik jou was even die hele 'cursus' doorlezen.

bas-services
11/04/17, 01:24
Bedankt. Die cursus heb ik inderdaad doorgenomen. Wellicht overeen gekeken

bas-services
11/04/17, 01:27
' Alle inkopen ten behoeve van de voorraad boekt u in deze reeks.
Een voorbeeld in deze reeks is ‘7000 Inkopen’. Is een licentie of een virtuele server een activum in dit geval, en geen service?

stefantriep
11/04/17, 01:35
We hebben het nu over de kosten inboeken, je koopt iets in en die factuur boek je op 7000 inkoop

bas-services
11/04/17, 01:46
Bedankt? voor je reactie. Ok, dus eigenlijk is het erg simpel

h_ts
11/04/17, 11:25
Je kunt wel een extra rekening aanmaken maar is inderdaad niet verplicht. Gewoon inboeken op Inkopen (7000)