PDA

Bekijk Volledige Versie : Managed server aanbieden



bas-services
10/04/17, 20:29
Beste,

Ik ben van plan om VPS-en te gaan verhuren (in het begin met een reseller-constructie) met beheer (managed dus).
Bij veel soortgelijke bedrijven zie ik een verschil, namelijk het volgende:
-Serverbeheer met alleen maar monitoring/back-ups/updates;
-Serverbeheer met een control panel waarbij klanten zelf moeten inloggen, dus eigenlijk zoals hierboven, maar de klant installeert alles zelf.

Ik ben van plan om virtuele servers te verhuren met beheer/installatie van software (bijv. Wordpress etc.).
Ik had het volgende in gedachten:
-De klant betaald een x bedrag per maand voor de server en beheer (updates/aansluiting op monitoring server). Dit betreft dus een 'kale' VPS
-Ik reken een bedrag per kwartier voor de installatie van bijv. Wordpress

Ik vroeg mij af hoe jullie dit doen en wat jullie verstaan onder 'managed'.

Is mijn bovenstaande plan rendabel genoeg of vergeet ik iets cruciaal?

Ik verneem het graag.

Bas-services

SpectraIP
10/04/17, 20:38
Wij leveren voor eenmalige installatiekosten een compleet ingerichte CentOS server met DirectAdmin (i.c.m. allerlei extra's) en wanneer de klant aangepaste configuraties / installaties wil rekenen wij hiervoor een remote hands tarief, dit is per kwartier.

bas-services
10/04/17, 20:50
bedankt voor je reactie. De klant logt dan nog steeds zelf in? Als de klant bijv. Wordpress geïnstalleerd wilt hebben dan komt de remote hands om de hoek kijken? klopt dit?

SpectraIP
10/04/17, 21:59
Ja, klopt. Maar voor klanten die zoiets willen hebben geïnstalleerd is Installatron een betere optie.

mgielissen
10/04/17, 22:36
Managed support is meer het technisch onderhoud, up2date houden van de software en monitoren van de server. Het installeren/uploaden van Wordpress ed. is meer iets voor de webdeveloper.

bas-services
10/04/17, 22:49
Managed support is meer het technisch onderhoud, up2date houden van de software en monitoren van de server. Het installeren/uploaden van Wordpress ed. is meer iets voor de webdeveloper.

Klopt, maar niet elke klant is een webdeveloper of heeft de technische kennis om een softwarepakket te installeren.
Hierin zou ik dan kunnen ondersteunen met bijv. hands on

mgielissen
10/04/17, 22:55
Klopt, maar niet elke klant is een webdeveloper of heeft de technische kennis om een softwarepakket te installeren.
Hierin zou ik dan kunnen ondersteunen met bijv. hands on

In de regel valt het installeren van Wordpress ed niet onder managed servers, maar worden tools zoals Installatron of Softacolous aangeboden.

bas-services
10/04/17, 23:07
Dan is dus het enige voordeel van managed dat het beheert en gemonitord wordt

bas-services
10/04/17, 23:08
Dit zal ook wel per aanbieder verschillen

tiggel85
11/04/17, 00:02
Wellicht dat je hier iets mee kunt.
Wij hosten al heel lang VPSen voor klanten op onze eigen infrastructuur en kennen 3 variaties:
- VPS Unmanaged
Hierbij word na betaling de VPS automatisch geïnstalleerd met het gekozen besturingssysteem, maar zonder verdere software --> de klant kan zelf inloggen op de vps en het beheren. Of wij tegen uurtarief

- VPS Managd
Gelijk aan Unmanaged, alleen hierbij zorgen wij voor de updates van de server, het troubleshouten als er iets niet goed werkt en het monitoren. Aanvullende wensen tegen uurtarief.

- VPS white label (voor reseller).
Hierbij krijgt de reseller toegang tot het beheer en kan VPSen zelf aanmaken of automatisch laten installeren --> white label, dus niet verbonden aan ons bedrijf.

iigroep
11/04/17, 00:11
Ik zou me inderdaad ook enkel bezig houden met de technische kant van het verhaal. Onderhoud van CMS komt zelden voor in SLA's.

bas-services
11/04/17, 00:11
Bedankt voor je reactie. Ik zal zelf dan toch (alleen) managed gaan aanbieden. Mag ik vragen wat jullie verhouding is tussen unmanaged en managed?

bas-services
11/04/17, 00:26
Ik zou me inderdaad ook enkel bezig houden met de technische kant van het verhaal. Onderhoud van CMS komt zelden voor in SLA's.

oké, dan zal ik bij vragen/problemen wel kunnen werken met een uurtarief.

iigroep
11/04/17, 00:28
Ja, dan kan je zeker dan. Dat is heel gebruikelijk. Wat je ook kan doen is bv. Inclusief 15-30 minuten uitgebreide support en alles daarbuiten per kwartier in rekening brengen.

tiggel85
11/04/17, 00:31
Goede tip inderdaad, dan zit er toch iets van dienstverlening inbegrepen in de standaard aankoopprijs.

Heb je ook al een partij gevonden om mee samen te werken als reseller?

bas-services
11/04/17, 00:33
Bedankt voor de tip. 15 min per maand inbegrepen en daarbuiten per 15 minuten. klinkt goed

iigroep
11/04/17, 00:34
Yep, dat verkoopt ook goed.

bas-services
11/04/17, 00:36
Ik ben nog met 2 dingen bezig: de haalbaarheid/de vraag analyseren (veel concurrentie in de markt) en oriëntatie van bedrijven. ik wil klein beginnen en later uitbouwen naar eigen apparatuur

virtuality
11/04/17, 10:03
Er zijn al heel wat topics geweest over het opstarten van je eigen bedrijf. En de tips hierboven zijn allemaal zeer nuttig voor het inrichten van je diensten pakket. Maar in wat ik tot nu toe heb gelezen mis ik nog de belangrijkste vraag die je zelf al aanstipt in de concurrentie.
Wat maakt jou uniek. Want op alleen prijs ga je het niet redden. De managed services kunnen jou uniek maken als die steengoed is maar je begint al met 15 minuten inbegrepen nu maar moet wel enigszins concurrerend blijven. Doe jezelf niet te kort en neem die 15 minuten wel mee in je kostprijs berekening.

bas-services
11/04/17, 17:43
Bedankt voor je reactie virtuality. Ik wil mij in ieder geval niet richten op budget hosting maar maar focussen op service, klantgerichtheid en klanttevredenheid. Ik denk dat ik mij daar in kan onderscheiden

h_ts
11/04/17, 22:29
Denk niet te makkelijk.. Er zijn voor jou natuurlijk honderden anderen met die instelling. Wellicht kun je op die manier via-via een leuk klantenbestand opbouwen met mensen die jou persoonlijk (redelijk) kennen, maar je moet wel met een hele goeie marketing komen wil je je tussen de 'big boys' wringen. Het is namelijk niet erg onderscheidend. Ik ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken en wens je in ieder geval veel succes!

Tuxis_IE
12/04/17, 16:36
Onze ervaring is dat webdevelopers met klotsende oksels updates installeren.
Het gevolg is dat ze niet updaten. Daarna is die server aan de beurt en mag jij het opruimen.

Als je managed servers zou leveren en je zorgt dat Wordpress Joomla e.d. up to date blijven onderscheid je jezelf en heb je een dienst.

Met het leveren van een VPS waarbij je het OS up-to-date houdt of een VPS met een controlpanel, onderscheid je jezelf niet IMHO

bas-services
16/04/17, 17:32
Ik zit te denken om te focussen op een VPS met bijv. Owncloud (Dropbox). Managed VPS met Owncloud dus. Waarbij ik back-ups, installatie, monitoring en beheer verzorg. In hoeverre zou dit onderscheidend zijn en maken jullie hier ook gebruik van?

virtuality
16/04/17, 17:48
Als je dan ook het applicatie beheer regel van Owncloud, Wordpress e.d. Dus updates en ondersteuning kan het best interessant zijn. Maar als je niet veel inhoudelijk weet en je beperkt tot updates installeren dan is Installatron net zo handig.

Tuxis_IE
16/04/17, 17:59
Ik zit te denken om te focussen op een VPS met bijv. Owncloud (Dropbox). Managed VPS met Owncloud dus. Waarbij ik back-ups, installatie, monitoring en beheer verzorg. In hoeverre zou dit onderscheidend zijn en maken jullie hier ook gebruik van?

Www.bestandonline.nl draait ook op owncloud. Uiteraard wordt dat geautomatiseerd uitgerold. Heeft natuurlijk bar weinig te naken met websites [emoji3]

bas-services
16/04/17, 18:15
Www.bestandonline.nl draait ook op owncloud. Uiteraard wordt dat geautomatiseerd uitgerold. Heeft natuurlijk bar weinig te naken met websites [emoji3]

Je eigen website promoten? :lovewht: ;-)

bas-services
16/04/17, 18:18
Als je dan ook het applicatie beheer regel van Owncloud, Wordpress e.d. Dus updates en ondersteuning kan het best interessant zijn. Maar als je niet veel inhoudelijk weet en je beperkt tot updates installeren dan is Installatron net zo handig.

Ik wil mij dan alleen focussen op Owncloud, specifiek voor data oplossingen. dus niet wordpress etc.

bas-services
16/04/17, 18:21
Volgens mij kan ik mij net zo goed in laten huren als beheerder voor klanten die bijv. een webshop o.i.d. hebben en ondersteuning met het beheer nodig hebben.. ;-P

virtuality
16/04/17, 18:36
Als je de focus op Owncloud hebt dan lever je toch gewoon file sharing diensten? Je kunt stellen dat omdat het een eigen VM is dat de data gescheiden is om het specialer te maken maar het is een owncloud dienst dan en geen managed VM.

bas-services
16/04/17, 18:50
Als je de focus op Owncloud hebt dan lever je toch gewoon file sharing diensten? Je kunt stellen dat omdat het een eigen VM is dat de data gescheiden is om het specialer te maken maar het is een owncloud dienst dan en geen managed VM.

Ja, inderdaad. dan bied ik de klant alsnog een VPS maar de dienst die ik lever is file sharing.

Tuxis_IE
16/04/17, 18:51
Je eigen website promoten? :lovewht: ;-)

Tsja, het is antwoord op de vraag.
Is het interessant? (Dat was de vraag) Ja. Wij hebben er ook een dienst omheen gebouwd.
Dat wil ik vooral laten zien.
Tenzij je niet in staat bent om apache en mysql aan te slingeren is het geen reclame maar een voorbeeld van hoe je dat kan doen.

bas-services
16/04/17, 18:53
Www.bestandonline.nl draait ook op owncloud. Uiteraard wordt dat geautomatiseerd uitgerold. Heeft natuurlijk bar weinig te naken met websites [emoji3]

Hoe regel jij dit? 1 VPS per klant? Ook omdat je staffels biedt. Indien je een aparte VPS aanbiedt, maak je dan 2 volumes aan? 1 voor het OS en 1 voor de data die je kan resizen?

Tuxis_IE
16/04/17, 19:01
Hoe regel jij dit? 1 VPS per klant? Ook omdat je staffels biedt. Indien je een aparte VPS aanbiedt, maak je dan 2 volumes aan? 1 voor het OS en 1 voor de data die je kan resizen?

Wij maken voor iedere klant een instantie aan van owncloud. Dus niet een dedicated vps per klant. Dat voegt niets toe en kost alleen maar veel tijd voor beheer.

Voor iedere klant starten we wel een eigen proces in apache maar klanten krijgen geen toegang tot het os.

De data staat op een apart volume met nfs. Dan hoeven we niet te resizen.

Op onze website staat ook een stukje over storage. Daar staat hoe we dat gedaan hebben.
Maar met een disk beginnen die te resizen is kan natuurlijk prima.

bas-services
16/04/17, 19:15
Wij maken voor iedere klant een instantie aan van owncloud. Dus niet een dedicated vps per klant. Dat voegt niets toe en kost alleen maar veel tijd voor beheer.

Voor iedere klant starten we wel een eigen proces in apache maar klanten krijgen geen toegang tot het os.

De data staat op een apart volume met nfs. Dan hoeven we niet te resizen.

Op onze website staat ook een stukje over storage. Daar staat hoe we dat gedaan hebben.
Maar met een disk beginnen die te resizen is kan natuurlijk prima.

(nog) Geen idee hoe je zo'n instance maakt.
OT: Ik heb de paper doorgelezen, gaaf dat jullie Proxmox VE gebruiken.

Tuxis_IE
16/04/17, 19:54
(nog) Geen idee hoe je zo'n instance maakt.
OT: Ik heb de paper doorgelezen, gaaf dat jullie Proxmox VE gebruiken.

Vergelijk het met shared hosting. Owncloud gedraagt zich niet veel anders als een website.

Je moet je wel even verdiepen in de beveiliging van apache en zo min mogelijk modules installeren. Ik meen dat we mod_ruid gebruiken voor het scheiden van instances.

bas-services
16/04/17, 20:10
Vergelijk het met shared hosting. Owncloud gedraagt zich niet veel anders als een website.

Je moet je wel even verdiepen in de beveiliging van apache en zo min mogelijk modules installeren. Ik meen dat we mod_ruid gebruiken voor het scheiden van instances.

Doel je dan op Vhosts? dus voor elke klant een Vhost aanmaken? Of doel je op iets anders?

Tuxis_IE
16/04/17, 20:12
Doel je dan op Vhosts? dus voor elke klant een Vhost aanmaken? Of doel je op iets anders?

Precies dat.

bas-services
16/04/17, 20:23
Precies dat.

Bedankt. Dit zorgt er dan voor dat klanten toegang hebben via data.domeinvandeklant.nl? (als dit in de vhost staat)
Is het mogelijk dat je een voorbeeld configuratie kan sturen?

Tuxis_IE
16/04/17, 20:26
Bedankt. Dit zorgt er dan voor dat klanten toegang hebben via data.domeinvandeklant.nl? (als dit in de vhost staat)
Is het mogelijk dat je een voorbeeld configuratie kan sturen?

De config is een normale apache config voor een virtual host. Het zou wat ver gaan om hier uit te leggen hoe je standaard apache moet configureren. Daar staat het internet al vol mee.[emoji3]

bas-services
16/04/17, 20:32
De config is een normale apache config voor een virtual host. Het zou wat ver gaan om hier uit te leggen hoe je standaard apache moet configureren. Daar staat het internet al vol mee.[emoji3]

Klanten dienen dan wel zelf DNS-aanpassingen door te voeren om bij hun instance te komen?

virtuality
16/04/17, 22:14
Je wilt een managed dienst leveren, die DNS wijziging kun je dan vast wel voor de klant regelen of automatiseren. Maar om de vraag te beantwoorden, ja je zult wel iets in de DNS moeten doen om te zorgen dat ze bij jouw Owncloud dienst uit komen.

bas-services
17/04/17, 02:07
Wij maken voor iedere klant een instantie aan van owncloud. Dus niet een dedicated vps per klant. Dat voegt niets toe en kost alleen maar veel tijd voor beheer.

Voor iedere klant starten we wel een eigen proces in apache maar klanten krijgen geen toegang tot het os.

De data staat op een apart volume met nfs. Dan hoeven we niet te resizen.

Op onze website staat ook een stukje over storage. Daar staat hoe we dat gedaan hebben.
Maar met een disk beginnen die te resizen is kan natuurlijk prima.
Hoe regel je je dan de quota per gebruiker?

Tuxis_IE
17/04/17, 10:27
Hoe regel je je dan de quota per gebruiker?

Aangezien iedere klant een eigen instantie van owncloud krijgt, tellen we alleen de totale hoeveelheid storage die een klant gebruikt.
Hoeveel een gebruiker van die klant gebruikt mogen ze zelf bekijken en limiteren. Dat kan in owncloud.

Een klant heeft dus geen quotum. In de praktijk zou je dan namelijk heel druk kunnen worden met het ophogen van quota en belletjes diep in de nacht omdat ze echt meer ruimte MOETEN hebben.

bas-services
17/04/17, 16:55
Aangezien iedere klant een eigen instantie van owncloud krijgt, tellen we alleen de totale hoeveelheid storage die een klant gebruikt.
Hoeveel een gebruiker van die klant gebruikt mogen ze zelf bekijken en limiteren. Dat kan in owncloud.

Een klant heeft dus geen quotum. In de praktijk zou je dan namelijk heel druk kunnen worden met het ophogen van quota en belletjes diep in de nacht omdat ze echt meer ruimte MOETEN hebben.

Bedankt voor je reactie. Bij aanvang maak je bijv. een partitie aan van 25GB of meer en bereken je achteraf de GB's per klant?
Zo ja, is dit niet zonde omdat je de rest van de vrije ruimte niet kunt 'verhuren' aan andere klanten?

Tuxis_IE
17/04/17, 17:31
Op je datadisk een partitie aanmaken is niet handig omdat je dan de partitie steeds moet resizen. Dus formatteren zonder partitie aanmaken is handiger.
In jouw geval zal het wel daarop neerkomen dat je een disk gaat resizen als hij bijna vol is.
Goed monitoren dus.

Wij doen het sowieso niet met een disk aan de vm maar gebruiken zfs. Dan heb je die overhead van te grote disken niet.

Lees even deze blog. https://www.tuxis.nl/blog/storage-wars-20160404/#more-3232
Daar staat precies waar je tegenaan gaat lopen.

bas-services
17/04/17, 17:37
Bedankt voor je reactie. Ik krijg niet eens voor elkaar om virtualhosts aan te maken vandaag... -_- gaat lekker