PDA

Bekijk Volledige Versie : Ik verdwaal in de DC Jungle. Wie kan / wil me helpen?



CrippleX
07/03/17, 09:52
Op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer in het land van DC's.

Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een datacenter?
- Tier?
- uplink?
- prijs?
- 24/7 toegang
- certificering?

kunnen jullie mij tips geven? en Datacenters waar ik eventueel naar zou moeten kijken.
Graag in een straal van 25 km / 30 km vanuit Lisse

NibeP
07/03/17, 10:39
Dat ligt eraan, wat ga je hosten en wat zijn je eisen? Wil je bijvoorbeeld 24/7 toegang eisen, als je nooit in het weekend zal komen, bijvoorbeeld?

vDong
07/03/17, 11:09
Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een datacenter?

Op basis van puur eigen ervaringen:

- Is het pand eigendom van het datacenter (of heeft de pandeigenaar een significant aandeel in het DC)
- Zie je geen raar gedrag in de publieke uitingen (sponsoringen die niet bij de grootte van het bedrijf lijkt te passen bv)

-> Ga langs, let dan vooral op:
- Niet professionele oplossingen (bv gat in de muur, omdat de koeling het niet aan kan)
- Ruimtes waar je niet mag komen, zonder grondige reden. ("het is daar gevaarlijk" is een rode vlag)
- Hoe gaat de sales die met je meeloopt met je om, probeert hij/zij naar je wensen te luisteren.

Let er vooral op dat heel veel resellers bewust of onbewust doen alsof ze een eigen datacenter hebben, datacenter en provider zijn 2 verschillende vakgebieden en soms is het wenselijk deze 2 te scheiden. Ben je echt op zoek naar een datacenter, of naar een provider waar je een stukje (of een heel) rack wil huren met bandbreedte en stroom?
Ga overigens nog steeds langs bij het datacenter, vraag nog steeds om die rondleiding en neem de dingen van hierboven mee.

visser
07/03/17, 11:36
Op basis van puur eigen ervaringen:

- Is het pand eigendom van het datacenter (of heeft de pandeigenaar een significant aandeel in het DC)


Ik kan wel wat dingen verzinnen, maar wat was je ervaring wanneer dat niet het geval was ?



- Zie je geen raar gedrag in de publieke uitingen (sponsoringen die niet bij de grootte van het bedrijf lijkt te passen bv)


Niet alleen bij DC's een rode vlag ;-)




-> Ga langs, let dan vooral op:
- Niet professionele oplossingen (bv gat in de muur, omdat de koeling het niet aan kan)
- Ruimtes waar je niet mag komen, zonder grondige reden. ("het is daar gevaarlijk" is een rode vlag)


Ik snap even niet waarom je (veel ?) "ruimtes waar je niet mag komen" als waarschuwingspunt ziet ?
Of bedoel je dit puur voor een _begeleide_ rondleiding ?

Ik verwacht eigenlijk van een DC dat de klanten ervan _bijna nergens_ mogen komen - alleen de cage/zaal waar hun spullen staan, en algemene staging of catering ruimtes .
Voor de rest lijkt het me geen goed idee wanneer iedereen die ergens in het DC een machientje heeft staan door het hele DC kan rondbanjeren - noch de centrale voorzieningen (HVAC , stroom, generatoren) noch andere zalen waar ze niks te zoeken hebben.




- Hoe gaat de sales die met je meeloopt met je om, probeert hij/zij naar je wensen te luisteren.


Zeker goed, maar de allereerste stap is je _eigen_ behoeften voor jezelf helder hebben - dan kun je in de markt gaan kijken wie dat goed kan bedienen.

vDong
07/03/17, 11:41
Ik snap even niet waarom je (veel ?) "ruimtes waar je niet mag komen" als waarschuwingspunt ziet ?
Of bedoel je dit puur voor een _begeleide_ rondleiding ?
Ja, inderdaad bij de begeleide rondleiding, ik heb rondleiding gehad waar 80% van het pand niet meegenomen werd en over koeling en stroom geheimzinnig gedaan werd.

stefantriep
07/03/17, 12:07
Martin, ik denk dat de vraag van Peter het belangrijkste is, wat wil je gaan hosten? Met dat antwoord kunnen wij je hier op WHT het beste helpen in je keuze. Daarnaast is het ook wel handig om te weten hoe bedrijfskritisch hetgeen is wat je wilt hosten, want daarmee kunnen wij aangeven welke tier, certificering handig is.

Mastje
07/03/17, 12:55
En kijk of de jaarverslagen van het datacenter een beetje up to date zijn. Als deze 3 jaar achter loopt heb je best kans dat er iets aan de hand is. Daarnaast kan je ook kijken of de cijfers een beetje goed zijn. Ispam.nl heeft in het verleden wel eens wat jaarcijfers bekeken van bedrijven, hier zou je wat inspiratie vandaan kunnen halen.

wouter0100
07/03/17, 16:01
De door vDong opgenoemde punten zijn erg mooi, maar daarnaast zou ik ook zeker rondkijken op dit soort fora's en/of Google. Sommige bedrijven hebben een mindere history als het gaat om up-time en klantgerichtheid (als dat belangrijk voor je is). Als je vervolgens iets vind, zou ik hier met een rondleiding zeker vragen over stellen (of gerichte vragen over het probleem o.i.d.).

Verder is het een kwestie van rondbellen, datacenters bezoeken, offertes opvragen en (allicht) connecties.

CrippleX
07/03/17, 16:35
Bedankt voor al jullie reacties en tips!
Ik heb het eerste DC gebeld - Evoswitch in haarlem.
En ga er zeker nog een paar bellen: Interroute, KPN, Equinix

Wat wil ik gaan hosten -
Ik wil alle fysieke machine welke nu bij mij in het HQ staan in het DC hebben.
Dus eigenlijk mijn volledige serverpark.

Dus uptime is van belang en ook de mogelijkheid tot redundante verbindingen, ook 24/7 toegang is van belang

dennis0162
07/03/17, 16:57
Het is een beetje een balans zoeken tussen alle punten die je opnoemt. Iedereen zou het liefst een Porsche rijden maar als dat niet binnen je budget past zal je toch iets anders moeten gaan zoeken.

24/7 toegang is in vrijwel alle publieke datacenters tegenwoordig wel goed geregeld. Uplinks zijn meestal ook in orde, enige wat nog wel eens verschild is de aanwezigheid van carriers in het datacenter zelf. Maar als je dit niet nodig hebt en de connectiviteit in NL/BE is het belangrijkst voldoet eigenlijk elk datacenter wel.

De stap van servers in je HQ naar het datacenter is al een hele vooruitgang vermoed ik.

Om hoeveel units zou het gaan? Veel datacenters bieden pas vanaf 1/4 rack colocatie aan.
Dan ben je soms beter uit bij een grotere tussenpartij, voor bijvoorbeeld remotehands en additionele diensten.

Je zou kunnen overwegen om een topic aan te maken in het "Aanbieding gezocht" gedeelte van deze website.

ronaldvanhoeven
08/03/17, 00:15
Als je een bepaald DC op het oog hebt, vraag een rondleiding, hoe is de bereikbaarheid, vraag de jaarcijfers op, referenties en vraag hier nog eens specifiek naar dat DC..

CrippleX
08/03/17, 11:48
Ik ben wel naar de "grotere" partijen aan het kijken.
het gaat om ongeveer 20 ESX-machines

- Evoswitch ga ik vandaag dan naar toe
- KPN Haarlem , Aalsmeer wil ik gaan kijken
- Interroute, Equinix

Als mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag

CharlieRoot
08/03/17, 13:05
Ik ben wel naar de "grotere" partijen aan het kijken.
het gaat om ongeveer 20 ESX-machines

- Evoswitch ga ik vandaag dan naar toe
- KPN Haarlem , Aalsmeer wil ik gaan kijken
- Interroute, Equinix

Als mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag

Evo hele goede ervaring mee, staan we momenteel ook binnen. Goede verhouding in prijs/kwaliteit. Je zou ook nog even kunnen kijken bij Global Switch of bij TelecityGroup AMS 1

NibeP
08/03/17, 13:46
Neem ook eens een kijkje bij SmartDC in Rotterdam.

Rubra
09/03/17, 01:07
Mocht je hulp nodig hebben, dan willen wij je wel helpen bij het informeren over requirements en welke DC's daar wellicht goed bij zouden kunnen passen.

En we leveren zelf geen colo ... of hosting ... dus geen belang in of je in DC links of rechts gaat staan ..

Als netwerk leverancier staan we bijna overal en hebben van alle partijen een goed beeld.

Dus als je een gratis advies hierover wil, neem gerust contact op.
Dit is iets wat we voor veel partijen doen.

Evoswitch is zeker een goeie keuze als je uit de buurt van Lisse komt ...

Erik Bais
A2B Internet

CrippleX
09/03/17, 14:29
Evo hele goede ervaring mee, staan we momenteel ook binnen. Goede verhouding in prijs/kwaliteit. Je zou ook nog even kunnen kijken bij Global Switch of bij TelecityGroup AMS 1

Dat is mooi om te horen! kun je aangeven wat die positieve ervaringen zijn?

- - - Updated - - -


Neem ook eens een kijkje bij SmartDC in Rotterdam.

Zit voor mijn gevoel net buiten de straal van aanrijtijd

CharlieRoot
09/03/17, 14:50
Dat is mooi om te horen! kun je aangeven wat die positieve ervaringen zijn?

Ik heb nog maar één wat minder ervaring gehad en dat was bij het aanvragen van een Cross Connect die na onderzoek niet aangesloten bleek te zijn. Dat valt onder de categorie kan gebeuren. Verdere ervaring zijn goed; offerte's zijn snel ontvangen, meedenken met de klant is goed, opleveren gaat snel en ook op-maat oplossingen zijn geen probleem. Dus ik zeg een aanrader.

Serveo
05/04/17, 14:31
Wij zijn erg te spreken of de prijs, kwaliteit en service verdeling bij Serverius. Afhankelijk van je wensen is dit misschien ook een goede optie om mee te nemen. Eerder hebben we lang bij Evo gestaan, persoonlijk wat minder tevreden hierover.

mgielissen
05/04/17, 15:38
Ik ben zeer te spreken over DataOne in Wormer, dat is ca 30 km vanaf Lisse. Ze hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en zijn open in zaken.

SpectraIP
05/04/17, 18:24
Ik ben zeer te spreken over DataOne in Wormer, dat is ca 30 km vanaf Lisse. Ze hebben een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en zijn open in zaken.

Deze ervaring deel ik :) Ben er erg tevreden.

h_ts
06/04/17, 12:00
Zoals boven al vaker genoemd zelf ook goede ervaringen met EvoSwitch te Haarlem. Aanrader [emoji6]

slipperman
20/04/17, 04:32
Evo hele goede ervaring mee, staan we momenteel ook binnen. Goede verhouding in prijs/kwaliteit. Je zou ook nog even kunnen kijken bij Global Switch of bij TelecityGroup AMS 1


Ik ben wel naar de "grotere" partijen aan het kijken.
het gaat om ongeveer 20 ESX-machines

- Evoswitch ga ik vandaag dan naar toe
- KPN Haarlem , Aalsmeer wil ik gaan kijken
- Interroute, Equinix

Als mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag

EvoSwitch is prijs/kwaliteit technisch gezien een heel goed datacenter.

slipperman
20/04/17, 04:34
Evo hele goede ervaring mee, staan we momenteel ook binnen. Goede verhouding in prijs/kwaliteit. Je zou ook nog even kunnen kijken bij Global Switch of bij TelecityGroup AMS 1


Ik ben wel naar de "grotere" partijen aan het kijken.
het gaat om ongeveer 20 ESX-machines

- Evoswitch ga ik vandaag dan naar toe
- KPN Haarlem , Aalsmeer wil ik gaan kijken
- Interroute, Equinix

Als mensen hier ervaringen mee hebben hoor ik het graag


Wij zijn erg te spreken of de prijs, kwaliteit en service verdeling bij Serverius. Afhankelijk van je wensen is dit misschien ook een goede optie om mee te nemen. Eerder hebben we lang bij Evo gestaan, persoonlijk wat minder tevreden hierover.

Als je een partij zoekt met structureel packetloss en incidenten, dan absoluut voor Serverius kiezen

WeServIT
20/04/17, 16:45
Wij zitten inmiddels al weer 6 jaar bij Dataplace in Alblasserdam met een groot aantal racks. In de afgelopen 6 jaar hebben we niet één slechte ervaring gehad. Stroom heeft een uptime van 100% en de temperatuur is altijd stabiel gebleven. De mensen van Dataplace zijn erg vriendelijk en staan altijd voor je klaar. We hebben daarom ook een hele goede band met ze opgebouwd. Dataplace is als datacenter gebouwd en dat kun je ook wel zien. De afwerking is heel goed en er is ook gedacht aan dingen zoals: vergaderruimtes, aparte plek om rustig te zitten werken, keuken en lift. Verder hebben we het gevoel dat ons apparatuur veilig staat en dat is ook belangrijk! Dataplace voert ook ieder kwartaal een blackbuilding test uit om de noodstroomvoorziening te testen. Daarnaast nog iedere 2 weken een belaste en onbelaste generator test geloof ik. Dit is ook erg belangrijk omdat we in het verleden wel eens meegemaakt hebben bij andere datacenters dat de noodstroomvoorziening niet werkt op het moment dat het net uitvalt. Niet testen en gebrek aan onderhoud was hier vooral de reden van denk ik..

Afstand is misschien ook wel een belangrijk punt. Als je vaak in het datacenter verwacht te zijn dan kan het toch totaal gezien best wat kilometers en tijd schelen. Wij gingen bijvoorbeeld van ruim een uur naar 35 minuten toe. Buiten het feit dat het tijd en brandstof bespaart, ben je ook nog eens sneller aanwezig in het geval van een calamiteit.

Succes met je zoektocht!

3Winfra
30/04/17, 14:14
Wat jouw beslissing uiteindelijk gaat worden, duik in de contracten en lees de condities goed door om ongewenste verrassingen te voorkomen.

Succes!

Tuxis_IE
05/05/17, 12:57
En als je dan aan iedereen een mening vraagt: De drempel van tevreden of ontevreden is niet bij iedereen hetzelfde heb ik gemerkt.

Af en toe een storing is teveel in een datacenter. Een datacenter hoort nooit een storing te hebben.
Natuurlijk gaat en kan alles stuk. Dus als je 1x in de 3 jaar een probleem hebt, dan is dat nog acceptabel. En dan nog moeten ze een goede uitleg hebben.

Neem BIT als voorbeeld (te ver weg voor je) maar die hebben afgelopen jaar voor het eerst een heuse netwerkstoring gehad. Dan vind je stap voor stap wat de oorzaak was, waarom dat het mis ging, waarom het niet voorzien was, wat eraan gedaan wordt, wanneer daar iets over verwacht wordt.
En ja, er staat, indien van toepassing, een engineer tiepte sus en zo en dat was niet goed, toen ging het stuk... (nog niet van toepassing geweest).

Dan zou KPN voor mij dus al afvallen. Want daar hebben ze nog nooit verteld waarom iets echt stuk ging, en dan neem ik even aan dat ze dat bij datacenters niet anders doen. (weet iemand al waarom alle DSL lijnen er een halve dag uit lagen? Goed weggemoffeld toch? )

En netwerk is wel degelijk belangrijk. Er zijn zat datacenters die zo goedkoop zijn dat ze er een bepaald soort klanten hebben hangen. Die worden dan geDOS-sed en daar heb jij ook last van.

Dus naast de ervaringen, vraag op de man af: Hoe vaak is het even stuk, hoe vaak is het langdurig stuk. Hoe vaak moet jij iets doen op jouw servers omdat het datacenter iets deed wat je niet verwachte. Wat is er stuk. En een beetje datacenter heeft dat gewoon op de site staan imho

jawad
09/05/17, 20:41
Op dit moment zie ik even door de bomen het bos niet meer in het land van DC's.

Waar moet ik op letten bij het uitkiezen van een datacenter?
- Tier?
- uplink?
- prijs?
- 24/7 toegang
- certificering?

kunnen jullie mij tips geven? en Datacenters waar ik eventueel naar zou moeten kijken.
Graag in een straal van 25 km / 30 km vanuit Lisse

Eigenlijk zou ik wel willen weten waar jullie, CrippleX, uiteindelijk voor gekozen hebben en waarom. Zelf zijn we ook aan het rondkijken en daarom is elke ervaring die gedeeld wordt goud waard. Dank alvast.

WilliamAdams
18/05/17, 18:24
CrippleX?