PDA

Bekijk Volledige Versie : E-mails naar KPN netwerken komt geregeld niet aan



dreamhost_nl
03/03/17, 11:10
Beste concullegae,

We zitten met een vreemd probleem: We krijgen de laatste tijd van cliënten met e-mail adressen binnen KPN netwerken (planet.nl, hetnet.nl, kpnmail.nl) klachten binnen, dat we hun e-mails niet zouden beantwoorden, terwijl deze dan gewoon netjes door ons zijn beantwoord. Het vreemde is dat indien we de e-mails versturen deze ook niet geretourneerd worden (bounce) en ook de maillogs van de servers laten gewoon zien dat de e-mails bij KPN worden afgeleverd; ze komen echter nooit bij de cliënt aan en lijken binnen KPN te verdwijnen. Het probleem hiervan is nu dat de cliënt dit ons verwijt en niet KPN.
Iemand ooit een zelfde ervaring gehad? Of weet iemand wellicht een kanaal binnen KPN om dit voor te leggen? We zijn zelf geen cliënt van KPN, dus is het moeilijk aankaarten.

Alvast bedankt.

visser
03/03/17, 12:26
Beste concullegae,

We zitten met een vreemd probleem: We krijgen de laatste tijd van cliënten met e-mail adressen binnen KPN netwerken (planet.nl, hetnet.nl, kpnmail.nl) klachten binnen, dat we hun e-mails niet zouden beantwoorden, terwijl deze dan gewoon netjes door ons zijn beantwoord. Het vreemde is dat indien we de e-mails versturen deze ook niet geretourneerd worden (bounce) en ook de maillogs van de servers laten gewoon zien dat de e-mails bij KPN worden afgeleverd; ze komen echter nooit bij de cliënt aan en lijken binnen KPN te verdwijnen. Het probleem hiervan is nu dat de cliënt dit ons verwijt en niet KPN.
Iemand ooit een zelfde ervaring gehad? Of weet iemand wellicht een kanaal binnen KPN om dit voor te leggen? We zijn zelf geen cliënt van KPN, dus is het moeilijk aankaarten.

Alvast bedankt.

Toch even opperen : heb je al gekeken of het afzender domein en de servers die je ervoor gebruikt goed staan qua SPF/DKIM, blacklists e.d. ?
Ik weet niet of en hoe deze KPN brands hun filtering doen (silent drop zou niet zo netjes zijn), maar het zou kunnen .

De klanten vragen of ze in hun spamfolder gekeken hebben kan ook nooit kwaad natuurlijk. De spamfolder is er wel, en (alleen ?) via webmail toegankelijk zo lijkt het . http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8510/~/kpn-e-mail%3A-informatie-over-e-mail-spamfilter

4service
03/03/17, 15:48
Hier het zelfde probleem gehad.
KpN heeft zijn DKIM in december aangepast. Bij Kpn moet voor de DKIM sleutel een message ID krijgen anders gaat hij in de fout. Google en andere mag het ook erna.
Dus als er geen message ID wordt mee gegeven gaat hij bij de andere toch verder maar bij KPN niet.

t.bloo
03/03/17, 16:18
Hier ook (gehad, of nog steeds misschien). KPN heeft blijkbaar een silent drop beleid want je krijgt het niet te horen anders dan van de beoogde ontvanger.

Vervelend als mensen niet bij hun eigen leverancier aankloppen als er iets niet werkt. Ik stuur dan een deel van mijn logfile en vraag of ze even bij degene die zij betalen voor de email hetzelfde kunnen opvragen.

dreamhost_nl
03/03/17, 20:38
Het vreemde hierin is verder dat onze automatisch verstuurde e-mails en facturatie wel gewoon worden ontvangen, maar onze correspondentie per e-mail juist weer niet. SPF en DKIM zijn (uiteraard) correct ingesteld. Zowel de automatisch verstuurde e-mails, facturatie als correspondentie per e-mail loopt over dezelfde mail server (Exim), dus het is zo erg moeilijk om te achterhalen wat het probleem kan zijn, waardoor KPN ze "blackholed"...

Mark17
06/03/17, 10:37
Het vreemde hierin is verder dat onze automatisch verstuurde e-mails en facturatie wel gewoon worden ontvangen, maar onze correspondentie per e-mail juist weer niet. SPF en DKIM zijn (uiteraard) correct ingesteld. Zowel de automatisch verstuurde e-mails, facturatie als correspondentie per e-mail loopt over dezelfde mail server (Exim), dus het is zo erg moeilijk om te achterhalen wat het probleem kan zijn, waardoor KPN ze "blackholed"...

Als je deze mails naar jezelf stuurt en de headers vergelijkt; wat zijn de verschillen?

dreamhost_nl
09/03/17, 09:25
Het probleem lijkt inmiddels verholpen te zijn. Ik kan echter helaas niet zeggen of het door onze aanpassingen is verholpen of dat het komt door aanpassingen van KPN uit...

timmerdanny
22/03/17, 17:52
KPN gebruikt Symantec om de mails te filteren. Laatst had ik ook zo'n VPS die op de blacklist stond. Via MXtoolbox geen hits meer maar op de website van symantec.com wel. http://ipremoval.sms.symantec.com/lookup/ Het duurt trouwens wel tot max 24 uur totdat KPN servers weer geupdate zijn met de laatste blacklist records.

Ik gebruik zelf altijd mail-tester.com om te testen of de SPF/DKIM/rDNS goed ingesteld staat. Vaak niet het geval. Laatst had ik ook een probleem naar GMAIL blijkbaar moet rDNS ook op IPv6 niveau worden ingesteld.

Serveo
05/04/17, 13:25
Symantec is inderdaad de eerste instantie om te checken bij een bounce vanaf KPN, daarnaast hebben ze ook zelf een blocklist, zie: https://blacklist.kpnmail.nl/

Herman440
05/04/17, 21:59
Heb ook veel tijd verkloot met zoeken en uitvinden waarom het vaak foutging met mails van m'n VPS naar dat k*t KPN.
Onlangs een sni-update/aanpassing gedaan met DA, en Exim en Dovecot rebuild.
Nu *lijkt* het goed te werken, al heb ik zelf geen mailadres beschikbaar meer op hun netwerk om mailtjes heen te vuren als testjes, maar de DMarc XML reader laat in ieder geval nu constant 100% trusted DKIM en Dmarc-reports zien vanaf mijn VPS naar het XS4ALL-netwerk.