PDA

Bekijk Volledige Versie : Percentage licentiekosten t.o.v. omzet



pmnet
19/12/16, 23:16
Goedenavond collega's!

Ik vraag me af hoeveel licentiekosten men gemiddeld heeft (procentueel) over de omzet. Licentiekosten die benodigd zijn om de software te laten functioneren zodat de diensten aangeboden kunnen worden, zoals Microsoft (SPLA) / VMWare / Hosting platform (Virtuozzo / OnApp), Control panel (Plesk), etc.

Dus geen andere directe kosten als SIDN lidmaatschappen, domeinnaam registraties, hardware onderhoud, manuren, etc. Is het bekend of hier een benchmark voor is? De vraag komt bij me op tijdens het lezen in dit forum en lijkt me ook interessant voor andere forumgangers.

Als er al een Topic is die dit dekt, alvast mijn excuus! ;)

bibawa
20/12/16, 00:20
We zijn hier ook die oefening aan het maken, we zijn nu een aantal jaar bezig en die licentiekost is hier toch behoorlijk:

- SPLA
- Vcan
- R1soft

Vooral dat vmware contract hakt er goed in door, dat is ook de reden waarom we daar mee gaan stoppen...
Licenties zoals Plesk, Cpanel, Directadmin kan je niet omheen natuurlijk, dat zijn kosten die ook meegaan met je inkomsten..

PimEffting
20/12/16, 09:55
Afgerond op hele procenten:

Virtualisatie 4%
Control panel 2%
Spamfilter 1%
Billingsoftware 1%

vDong
20/12/16, 10:49
Dat is best een lastige, hoe kan je eenmalige licenties (bv DA) als percentage van omzet berekenen?
Ik heb het eigenlijk nooit zo uitgerekend, omdat het ook verschillend is, cpanel en plesk zijn bv duurder dan DA en het aantal accounts dat het over verdeeld wordt is verschillend, zelfs bij dezelfde licentie.

ronaldvanhoeven
20/12/16, 19:07
Ik denk dat er geen goede richtlijn te geven is. Het is bijvoorbeeld heel erg afhankelijk met welk controlepaneel je werkt en hoeveel omzet je op een server draait. Een éénmalig licentie van Direct Admin van € 50,00 schrijf je in 5 jaar af. Als je een € 7.000 euro per jaar omzet draait op zo'n server is het dus nihil. Plesk is wat duurder. Daarnaast heb je misschien een WHMCS, Peassler etc. Ik denk dat als je voor al je licenties een 5% rekent, je heel erg ruim zit

Mark17
21/12/16, 18:45
SPLA is best een groot deel bij bepaalde diensten. De overige licentie kosten zijn beperkt (DirectAdmin, WHMCS, Kayako). Bij bepaalde diensten zijn de licentie kosten ruim boven de 50%, maar als je naar het geheel kijkt ligt het een stuk lager. Percentages durf ik zo niet te noemen.

chielsen
22/12/16, 11:03
Licentiekosten opzich lijkt me weinig te zeggen. Vaak is er spraken tussen een verdeling van licentiekosten en onderhouds- en/of servicekosten.
Bij cloudsoftware heb je dat bijvoorbeeld. Hoe ga je bepalen welk gedeelte dan licentiekosten zijn.