PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht: 4x > 2TB SAS



fransman
02/11/16, 22:31
Gezocht: 4 SAS harddisks, liefst groter dan 2TB.

Heb hier nog een oude DELL PoweEdge 840 staan. Daar passen SAS harddisks in, 4 in totaal heb ik gezien. Die wil ik dan in RAID zetten. Is voor een test, eens kijken of er een heuse Synology van te maken is.

Heb jij zoiets nog liggen? Voor weinig!!

Met vriendelijke groet,


Frans van Berckel

Rez
03/11/16, 13:17
welke raidkaart zit daar in? (ivm 2tb limiet)
enneh, sas of sata maakt voor die kaarten niks uit ;)

heb nog een zwik 2tb SAS disken liggen (en als je snel bent zelfs 4TB's)

fransman
03/11/16, 13:38
Kijk jij stelt de juiste vragen. De vraag is dan in der daad, kan deze meer dan 2TB aan?
SCSI controller: LSI Logic / Symbios Logic SAS1068 PCI-X Fusion-MPT SAS (rev 01)
Subsystem: Dell SAS 5/iR Adapter RAID Controller
Kernel driver in use: mptsas

En over sata vs sas, er zitten van die mooi sas stekkers in (lees data+power).

MarkKapitein
03/11/16, 14:05
Even snel een zoekopdracht voor je gedaan:

http://en.community.dell.com/support-forums/servers/f/906/t/19563149

Controller kan maar tot 2TB disks aan.

m_w_mol
03/11/16, 16:58
Frans,

Heb 6 stuks Hitachi Deskstar 2TB (SATAII) liggen; werken goed op de SAS 5/iR.

Ik neem aan dat je xpenology met Synology hybrid RAID wilt gaan configureren?

fransman
04/11/16, 13:09
Wat wil je voor de disks hebben? XPEnology in der daad. Ik las van de week dit artikel.

https://ithinkvirtual.com/2016/04/30/create-a-synology-vm-with-xpenology/

Maar ga dus voor bare metal server.

https://www.youtube.com/watch?v=Zw99g_MJa4A#t=1277.589135

Wat is het grote voordeel van een Synology hybrid RAID configureren, boven een hardware RAID 1,0 van zo'n SAS 5/iR? Ik dacht, de disks zijn allemaal even groot, dus ik verlies geen disk space.

m_w_mol
05/11/16, 09:23
Wat is het grote voordeel van een Synology hybrid RAID configureren, boven een hardware RAID 1,0 van zo'n SAS 5/iR? Ik dacht, de disks zijn allemaal even groot, dus ik verlies geen disk space.
Synology hybrid RAID is een (software) RAID variant die alleen interessant is als je disken van verschillende grootte hebt; Synology heeft iets verzonnen waarbij je niet gelimiteerd bent door de grootte van de kleinste HDD in de RAID set en netto (soms veel) meer opslagruimte tot je beschikking hebt.

Ik zou de Dell SAS 5/iR flashen met IT firmware van LSI voor de 1068/1078 chipset en (gewone, niet hybrid) Synology software RAID5 of RAID6 draaien voor redundancy i.p.v. de RAID-functionaliteit van de SAS 5/iR, maar het mooie van het leven in een vrij land is dat je zelf de keuze hebt ... ;-)

De 6x 2TB Hitachi disken mogen weg voor EUR 270

pimlie
05/11/16, 14:04
Ik zou de Dell SAS 5/iR flashen met IT firmware van LSI voor de 1068/1078 chipset

Dat is de beste tip die je kan krijgen mbt de SAS 5/iR. Die kaart is rete traag als je hem met de standaard Dell firmware als (hardware) RAID 0 of 1 wilt gebruiken, google maar eens op 'Dell SAS 5/iR slow'. Er zijn wel trucs om hem sneller te krijgen door write cache aan te zetten, maar dan kan je net zo goed die firmware flashen zodat je dat tenminste makkelijk kan aanpassen.
Daarnaast kan je uit mijn hoofd maar 2 raid sets in totaal aanmaken met de Dell firmware, dus je kan bv ook niet 4 disks los in een raid 0 zetten om daar vervolgens een software raid van te maken.

Als je echt leuk wilt spelen kan je misschien beter m_w_mol vragen om een mooie combi prijs met een Dell PERC 5/i controller ;)

m_w_mol
06/11/16, 08:43
Dank! Echter, de Hitachi HDDs die ik aanbied zijn desktop HDD's die het met software RAID van Synology (en ook ZFS van b.v. FreeNAS) goed doen i.c.m. de Dell SAS 5/i controller die de TS al in zijn bezit heeft, maar minder geschikt zijn voor gebruik in een hardware RAID5 of RAID10-set i.c.m. een Dell PERC 5/i => daar adviseer ik dan toch echt het gebruik van Enterprise SATA HDDs.