PDA

Bekijk Volledige Versie : Migratie tool?



Puurhost
24/06/16, 09:33
Wij bieden aan al onze nieuwe klanten gratis de mogelijkheid om hun website door ons te laten verhuizen. Nu hebben we dit altijd handmatig gedaan en dat ging prima, alleen door de enorme vraag van de laatste tijd loopt de wachttijd voor klanten steeds verder op. Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie misschien een tool weet om dit proces te versnellen, of dat iemand een goede tip heeft om dit handiger aan te pakken.

Uiteraard mogen er best kosten aan zitten, en willen wij ook best een licentie afnemen op een zelf ontwikkelde tool. Het belangrijkste is dat het werkt ongeacht de CMS en CP van de klant.

NibeP
24/06/16, 10:36
Wij zitten eraan te denken om een eigen systeem te ontwikkelen. In het begin enkel support op DirectAdmin, WordPress en Joomla, later uitbouwen naar meerdere CP's en CMS systemen.

Puurhost
24/06/16, 10:45
Als je die zou willen uitbouwen naar cPanel dan is er vanuit ons in ieder geval wel interesse ;)

SmilieBG
24/06/16, 13:50
Wij hebben zoiets getracht om te doen, echter met elke nieuwe mogelijkheid gaat complexiteit exponentieel omhoog.

Daarbij loop je grote kans dat er toch e.e.a. in oude omgeving aangepast is waardoor het niet helemaal werkt.

Mijn advies zou zijn om enkele losse tools te bouwen en deze handmatig uit te voeren...

Sent from my Nexus 5X using webhostingtalk mobile app

Puurhost
24/06/16, 15:15
Hebben jullie ooit een werkende toolset ontwikkeld?

SmilieBG
24/06/16, 15:18
Alleen DA <> DA... toen kwamen andere CP aan bod en... :)

Sent from my Nexus 5X using webhostingtalk mobile app

MKB Webhoster
13/07/16, 21:07
Bedoel je met een migratie tool puur voor de website & data, of ook het facturatie gedeelte? En welke control panels wil je dan tackelen? Direct Admin naar cPanel en omgekeerd? Of wil je ook andere control panels doen?

Wij doen het momenteel via een zelfgeschreven linux scriptje, dat als het ware een backup van cPanel of DA maakt, vervolgens uitpakt, en het converteerd naar een backupfile die werkt op het andere panel. Op die manier kunnen wij vrij snel klanten verhuizen. Echter heb je altijd handwerk bij dit soort dingen, omdat je altijd met verschillende versies hebt te maken van de panels. Volledig automatisch zal nooit gaan.

Tuxis_IE
14/07/16, 12:09
Echt zinvol zou denk ik de volgende aanpak zijn:
Even aangenomen: PHP en MySQL (achtig).

Je hebt PHP en MySQL gegevens nodig van beide.
Je installeert een script op de nieuwe ruimte. Vult daar databasegegevens in plus FTP gegevens van de oude site.
Script FTPd alle files naar de nieuwe kant
Script zet een script dat de database dumpt op de oude ruimte en ftp'd die dump naar de nieuwe.
script vult de database op de nieuwe locatie.
Daarna is het opruimen en eventueel config files aanpassen. Dat is natuurlijk CMS specifiek.

Het voordeel: Platform onafhankelijk.
Je zou het zelfs als dienst aan kunnen bieden.

FutureDev
19/12/17, 21:07
Wij verhuizen ook regelmatig de websites van klanten. Dit doen wij dmv https://transfer.website/ .

PITSWebdesign.nl
30/12/17, 09:06
Wij verhuizen ook regelmatig de websites van klanten. Dit doen wij dmv https://transfer.website/ .

Interessante dienst [emoji1303]

bibawa
30/12/17, 10:03
Inderdaad maar hoe werkt het ?

FutureDev
30/12/17, 17:37
Inderdaad maar hoe werkt het ?

Je geeft source en destination FTP gegevens aan en eventueel andere destination database gegevens. Hoe dit aan de achterkant werkt - geen idee. De paden worden ook goed gezet. Met een gemiddelde WP site duurt het ongeveer binnen 5 min.

PITSWebdesign.nl
30/12/17, 18:20
Klinkt veelbelovend. Hoe zit het met email migratie van pop/IMAP ?

Spyder01
30/12/17, 18:47
Klinkt veelbelovend. Hoe zit het met email migratie van pop/IMAP ?
Niet. Het is websites migreren, geen e-mail.

Het is een NL partij maar nergens fatsoenlijke contactinformatie op tig mailadressen na.

PITSWebdesign.nl
30/12/17, 19:52
Niet. Het is websites migreren, geen e-mail.

Het is een NL partij maar nergens fatsoenlijke contactinformatie op tig mailadressen na.

Dat verbaasde mij ook toen ik de website bekeek, dat er inhoudelijk weinig informatie op staat. Verder is het in mijn ogen logisch dat als je van hosting switcht dat de mail dan ook mee verhuisd wordt. Ik heb echt begrepen dat dit voor de meeste partijen niet zo logisch is? Zijn daar wel tools zoals deze voor of is dit ouderwets copy/paste mailfolder?

FutureDev
30/12/17, 19:57
Dat verbaasde mij ook toen ik de website bekeek, dat er inhoudelijk weinig informatie op staat. Verder is het in mijn ogen logisch dat als je van hosting switcht dat de mail dan ook mee verhuisd wordt. Ik heb echt begrepen dat dit voor de meeste partijen niet zo logisch is? Zijn daar wel tools zoals deze voor of is dit ouderwets copy/paste mailfolder?

https://imapsync.lamiral.info/ bijv.

Spyder01
30/12/17, 20:07
Mail migreren kan met bijvoorbeeld imapsync. Je hebt ook partijen zoals de Duitse Audriga die een online migratie tool heeft voor e-mail naar diverse platformen.

De partij waar je website staat hoeft niet jouw mail te hosten. Dat een dergelijke partij dus alleen websites doet is niet vreemd.

SpectraIP
02/01/18, 11:43
Bij DirectAdmin een backup maken en deze terugplaatsen zorgt ervoor dat alles weer 1:1 het zelfde is.. maar wanneer de website op een ander CP draait is het weer een ander verhaal en dan is transfer.website idd een goede optie.

tripleinterac.
02/01/18, 13:03
Om het een en ander naar Plesk te verplaatsen (inclusief mail) heeft Plesk ook een migration Tool. Hiermee kan je vanuit verschillende CP je websites overhalen. Alleen heb je wel root toegang nodig.

bibawa
02/01/18, 21:02
Ik zie op de website weinig tot niets staan mbt privacy..
Je geeft ze wel een hoop data in handen, hoe gaan ze daarmee om ? Wat doen ze met je bestanden na de transfer en vooral wie steekt er achter de website ?

FutureDev
03/01/18, 09:50
Bij DirectAdmin een backup maken en deze terugplaatsen zorgt ervoor dat alles weer 1:1 het zelfde is.. maar wanneer de website op een ander CP draait is het weer een ander verhaal en dan is transfer.website idd een goede optie.

Soms gebruiken wij ook DA backup / import. Echter gaat dit soms fout met verschillende caching en gallery plugins, die absolute paden gebruiken.


Ik zie op de website weinig tot niets staan mbt privacy..
Je geeft ze wel een hoop data in handen, hoe gaan ze daarmee om ? Wat doen ze met je bestanden na de transfer en vooral wie steekt er achter de website ?

Dit kun jij het best aan transfer.website zelf vragen :)

SpectraIP
03/01/18, 16:41
Klopt idd, voor een basis website voldoet DA export en import wel, maar als je custom paden en degelijke gebruikt is het weer een ander verhaal. Het blijft een hoop handwerk in sommige gevallen..